عوارض قرص اورژانسی بر پریود ( بدترین عوارض)

عوارض قرص اورژانسی بر پریود :

مانند سایر اشکال پیشگیری از بارداری ، پیشگیری از بارداری اضطراری شما را از باردار شدن باز می دارد . تفاوت این است که می توانید آن را بعد از رابطه جنسی مصرف کنید .

پیشگیری از بارداری اورژانسی یا ” قرص اورژانسی ” نوعی قرص ضد بارداری است که زنان صبح روز بعد پس از رابطه جنسی بدون محافظت ، هنگامی که به پارگی کاندوم مشکوک هستند یا قرص های ضد بارداری منظم را فراموش میکنند ، مصرف می شود. 

قرص اورژانسی در صورت عدم موفقیت در سایر روش های جلوگیری از بارداری ، راه حل SOS است. این عمل با انسداد هورمون های تقویت کننده بارداری یا به تأخیر انداختن چرخه تخمک گذاری کار می کند.

قرص اورژانسی چیست و چگونه مصرف میشود

 

بیشتر انواع پیشگیری از بارداری اضطراری، قرص هایی هستند که اغلب به آنها قرص «صبح بعد» می گویند. بسته به مارک و دوز قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری، ممکن است یک یا دو قرص دریافت کنید. این شامل:

قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی مبتنی بر هورمون اینها حاوی هورمونی به نام لوونورژسترل هستند. قرص های لوونورژسترل به طور خاص به عنوان پیشگیری از بارداری اضطراری بسته بندی می شوند و نیازی به نسخه ندارند.

قرص های ضد بارداری از این قرص ها می توان به عنوان پیشگیری از بارداری اضطراری نیز استفاده کرد، اما برای جلوگیری از بارداری باید بیش از یک قرص را در یک زمان مصرف کنید. این رویکرد موثر است، اما نسبت به قرص لوونورژسترل کمتر موثر است و احتمال

ایجاد حالت تهوع دارد.

از مصرف قرص های ضدبارداری منظم به این روش خودداری کنید مگر اینکه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. اگر به این گزینه علاقه مند هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که قرص ها و دوز صحیح مصرف می کنید.

روش دیگر IUD مسی تی است. این دستگاه داخل رحمی (IUD) می تواند به عنوان پیشگیری از بارداری اضطراری عمل کند. IUD داخل بدن شما می رود. اگر می خواهید از آن استفاده کنید، یک پرستار یا پزشک باید آن را ظرف 5 روز پس از رابطه جنسی قرار

دهد. IUD هم به عنوان پیشگیری از بارداری اضطراری و هم به عنوان کنترل بارداری مداوم عمل می کند. تا زمانی که در جای خود باشد از بارداری جلوگیری می کند.

پیشگیری از بارداری اورژانسی چگونه کار می کند؟

پیشگیری از بارداری اورژانسی خوراکی عمدتاً با تأخیر یا توقف تخمک گذاری عمل می کند . داروهای مبتنی بر هورمون مانند قرص لوونورژسترل ممکن است با مسدود کردن موقت آزاد شدن تخمک از بارداری جلوگیری کنند.

الا اثرات هورمون های کلیدی لازم برای لقاح را مسدود می کند .

آی یو دی ها با توقف کاشت تخمک بارور شده در رحم عمل می کنند.

کدام نوع پیشگیری از بارداری اورژانسی برای من بهتر است؟

 

گزینه های خوب زیادی وجود دارد. اما بهترین مورد برای شما به چیزهای مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، سن شما — برخی از محصولات بدون نسخه دارای محدودیت سنی هستند. همچنین، بیمه شما ممکن است فقط انواع خاصی را پوشش دهد.

زمانی که رابطه جنسی داشتید نیز می تواند مهم باشد. برخی از محصولات حدود 3 روز پس از آن کار می کنند، برخی برای 5. وزن بدن شما نیز ممکن است یک عامل باشد.

هر چه زودتر از پیشگیری از بارداری اورژانسی استفاده کنید، موثرتر خواهد بود. مطالعات نشان می دهد که اگر در عرض 72 ساعت پس از رابطه جنسی از پیشگیری از بارداری اورژانسی استفاده کنید، تنها 1٪ تا 2٪ شانس بارداری دارید .

اگر لوونورژسترل یک مرحله ای و عمومی را در عرض 3 روز پس از رابطه جنسی مصرف کنید، بهتر عمل می کند، اما ممکن است تا 5 روز بعد از رابطه جنسی نیز موثر باشد. الا و آی یو دی می توانند تا 5 روز پس از رابطه جنسی کار کنند. با این حال، اینها فقط

میانگین هستند.

آنچه واقعاً مهم است این است که در چه مرحله ای قرار دارید. اگر در زمان باروری رابطه جنسی دارید، ممکن است چندین روز منتظر بمانید تا پیشگیری از بارداری اورژانسی انجام دهید. به همین دلیل است که کارشناسان می گویند پس از رابطه جنسی باید در

اسرع وقت از آن استفاده کنید.

عوارض قرص اورژانسی بر پریود

انواع قرص اورژانسی کدامند؟

مدت زمان بین مصرف قرص و مقاربت ، تأثیر پیشگیری از بارداری اضطراری را تعیین می کند. بسته به این مدت زمان ، انواع مختلفی از قرص اورژانسی وجود دارد.

  • لوونورژسترل یا قرص های جلوگیری از بارداری اضطراری یک مرحله ای ، این قرص ها حاوی هورمون لوونورژسترل هستند که می تواند با تأخیر در بلوغ تخمک ها یا دخالت در لقاح تخمک ها ، از بارداری جلوگیری کند. لوونورژسترل هنگامی که بلافاصله مصرف شود ، یعنی در طی 72 ساعت پس از برقراری رابطه محافظت نشده ، بسیار موثر است.
  • داروی غیر هورمونی که با جلوگیری از هورمون های مسئول بارداری کار می کند. در طی 120 ساعت از رابطه جنسی بدون محافظت می توان آن را مصرف کرد.

عوارض  قرص اورژانسی چیست؟

 قرص اورژانسی حتی اگر بی خطر باشد ، نباید به طور منظم مصرف شود یا جایگزین قرص های انقباضی یا قرص های جلوگیری از بارداری شود. قرص های اورژانسی بسیار قوی هستند و می توانند در چرخه طبیعی هورمونی بدن دخالت کنند.  

بنابراین ، استفاده منظم از آن می تواند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند:عوارض قرص اورژانسی بر پریود

این یکی از عوارض جانبی رایج مصرف قرص اورژانسی است.

  • حالت تهوع و سردرد: حالت تهوع ، سردرد ، استفراغ باعث کمبود آب بدن می شوند. 
  • درد شدید شکمی: این شایع ترین عارضه جانبی ناشی از بیرون آمدن قرص اورژانسی است. معده در لمس احساس لطافت و درد می کند و این امر منجر به یبوست و خستگی می شود.
  • تداخل با سایر داروها: داروهای صرع ، سل ، عفونت های قارچی بر عملکرد این قرص ها تأثیر می گذارند و بالعکس.
  • تداخل در چرخه قاعدگی: تغییراتی در چرخه قاعدگی در زنانی که قرص های اورژانسی مصرف می کنند مشاهده شده است.‍

نامنظمی پریود بعد از قرص اورژانسی

 

سه نوع قرص EC وجود دارد:

۱. اولیپریستال

۲. قرص هایی که فقط پروژستین دارند.( progestin-only pills)

۳. قرص های EC ترکیبی

خب بله! مطالعات دقیق نشان داده است که زنانی که از قرص اورژانسی استفاده می کنند یا 3 تا 4 روز زودتر یا دیرتر از تاریخ واقعی پریود می شوند. نه فقط این ، حدود 13-14٪ از زنان گرفتگی دردناک قاعدگی را تجربه می کنند. 

سازمان بهداشت جهانی لوونورژسترل را به عنوان استاندارد طلایی در پیشگیری از بارداریاعلام کرده است. این یک روش ایمن برای جلوگیری از بارداری اضطراری است ، اما تغییراتی در الگوی قاعدگی در زنانی که قرص مصرف می کنند مشاهده شده است.  

این تغییر در چرخه به دلیل تغییر هورمونی است که توسط قرص ایجاد می شود. در چه زمان یا در چه مرحله ای از تخمک گذاری قرص مصرف می شود ، تغییرات در چرخه ماهانه زنان را تعیین می کند.

‍‍ زمان پریود بعد از مصرف قرص اورژانسی

 

عوارض قرص اورژانسی بر پریود

  • اگر قرص اورژانسی در یک نوبت در سه هفته اول چرخه قاعدگی ماهانه مصرف شود ، مشاهده شد که دوره ها خیلی زودتر از حد انتظار می آیند.
  • اگر قرص در هفته چهارم چرخه مصرف شود ، مشاهده شد که دوره ها در زمان معمول انجام می شود ، اما بیشتر از حد متوسط ​​طول می کشد.
  • اگر قرص اورژانسی (در یک زمان) در طی دو روز قبل یا بعد از تخمک گذاری مصرف شود ، هیچ تغییر قابل توجهی مشاهده نمیشود.
  • اگر قاعدگی بیش از یک هفته یا بیشتر به تأخیر افتاده است ، لطفاً یک آزمایش بارداری انجام دهید .‍

جایگزین چیست؟

جدا از قرص اورژانسی ، یک دستگاه داخل رحمی (IUD) نیز وجود دارد. قرار دادن IUD همچنین با جلوگیری از کاشت تخمک بارور شده به مدت 5 تا 7 روز پس از رابطه جنسی بدون محافظت ، از بارداری جلوگیری می کند.

قرص اورژانسی ممکن است از بارداری ناخواسته جلوگیری کند ، اما همچنین می تواند برخی از عوارض جانبی مانند قاعدگی نامنظم ، خستگی ، سردرد ، درد شکم ، سرگیجه ، حالت تهوع و استفراغ را ایجاد کند. 

عوارض قرص اورژانسی در دراز مدت

عوارض جانبی ناخوشایند اصلی که قرص اورژانسی می تواند ایجاد کند عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ؛
  • سردرد
  • خستگی؛
  • خونریزی بین پریود ؛
  • حساسیت به پستان ؛
  • درد شکم ؛
  • اسهال
  • قاعدگی نامنظم ، زودتر یا دیرتر از حد معمول.

عوارض جانبی می تواند در هر دو نوبت از قرص لوونورژسترل با دوز یک میلی گرم یا در دو دوز لوونورژسترل ، هر قرص حاوی 75/0 میلی گرم باشد.

برخی از عوارض جانبی را می توان به شرح زیر درمان کرد ، یا حتی از آنها اجتناب کرد:

1-حالت تهوع و استفراغ

غذا باید به محض مصرف قرص خورده شود ، تا میل به استفراغ کاهش یابد. در صورت بروز حالت تهوع ، ممکن است دارویی خانگی تهیه و مصرف شود ، مانند چای زنجبیل یا گل میخک همراه با دارچین ، یا داروهای ضد استفراغ. 

2-سردرد و شکم درد

اگر این قرص باعث عوارض جانبی مانند سردرد یا درد شکم شود ، داروهای مسکن مانند پاراستامول یا دی پیرون توصیه می شود. 

3-حساسیت به پستان

برای تسکین درد پستان ، از کمپرس گرم استفاده کنید یا حمام گرم انجام دهید ، ناحیه پستان را ماساژ دهید. 

4-اسهال

در صورت اسهال ، مایعات زیادی بنوشید و از خوردن غذاهای چرب ، تخم مرغ ، شیر و الکل خودداری کنید و اولویت را به چای برگ سیاه ، بابونه بدهید.

عوارض قرص اورژانسی بر پریود

آیا قرص اورژانسی از بارداری جلوگیری میکند

 

آره. اگرچه احتمال بارداری پس از مصرف قرص اورژانسی بسیار کم است ، اما هنوز هم امکان پذیر است ، به خصوص اگر: 

  • قرص لوونورژسترل در 72 ساعت اول بعد از رابطه جنسی بدون محافظت مصرف نمی شود ، یا قرص استات اولیپریستال در طی 120 ساعت مصرف نمی شود.
  • همراه با آنتی بیوتیک یا داروی دیگری که اثر قرص را کاهش می دهد ؛
  • استفراغ یا اسهال در طی 4 ساعت پس از مصرف قرص اتفاق می افتد.
  • تخمک گذاری قبلاً اتفاق افتاده است.
  • قرص اورژانسی چندین بار در همان ماه مصرف شده است.

اگر استفراغ یا اسهال در طی 4 ساعت پس از مصرف قرص اتفاق افتاد ، با پزشک یا داروساز مشورت کنید زیرا ممکن است مصرف دوز جدید قرص برای تأثیر مطلوب لازم باشد.برخی داروها و مکمل‌ها – مانند داروی صرع دیلانتین ، آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند

ریفامپیسین یا گریزئوفولوین ، و خار مریم – می‌توانند جلوی عملکرد طبیعی قرص‌های پیشگیری از بارداری را بگیرند. برای ایمن بودن، در مورد سایر داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

چه زمانی ممکن است به پیشگیری از بارداری اضطراری نیاز داشته باشید؟

اگر مورد تجاوز جنسی قرار گرفتید، اگر کاندوم در حین رابطه جنسی پاره شد یا لیز خورد ، یا اگر دو یا چند قرص ضدبارداری را در طول یک چرخه ماهانه فراموش کردید، ممکن است نیاز به استفاده از پیشگیری اضطراری از بارداری داشته باشید.

آیا قرص اورژانسی باعث سقط جنین میشود

 

خیر اصلا . قرص اورژانسی به نگهداری جنین نیز کمک میکند.

پیشگیری از بارداری اورژانسی با داروهایی که برای پایان دادن به بارداری استفاده می شود متفاوت است . اگر در حال حاضر باردار هستید ، آنها هیچ تاثیری به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری ندارند. برخلاف داروی RU-486، پیشگیری از بارداری اورژانسی

باعث سقط جنین نمی شود.عوارض قرص اورژانسی بر پریود

پیشگیری از بارداری اضطراری می تواند به خوبی کار کند، اما جایگزینی برای کنترل بارداری منظم نیست . کنترل بارداری منظم بهتر عمل می کند، عوارض جانبی کمتری دارد و هزینه کمتری دارد. همانطور که از نام آن پیداست، کنترل بارداری اضطراری برای مواقع

اضطراری است، نه چیزی که همیشه از آن استفاده کنید. قرص های ورژانسی بعد زمانی بیشترین تاثیر را دارند که ظرف سه روز پس از رابطه جنسی مصرف شوند.

پیشگیری از بارداری اضطراری اغلب با قرص های سقط جنین اشتباه گرفته می شود – صرف نظر از موضع فرد در مورد سقط جنین، مهم است که بدانیم چرا پیشگیری از بارداری اضطراری باید جزء اساسی مراقبت های بهداشت باروری زنان و خدمات تنظیم خانواده

باشد. به عنوان یک محقق در زمینه سلامت جنسی و باروری و تصمیم گیری زنان ، به طور گسترده در مورد دسترسی به پیشگیری از بارداری اضطراری تحقیق کرده ام.

استفاده از EC باعث سقط جنین نمی شود. سقط جنین، بارداری را پایان می بخشد. EC از حاملگی جلوگیری می کند. EC باید هرچه سریع تر پس از مقاربت جنسی محافظت نشده استفاده شود تا موثر واقع شود. اگر بارداری رخ داده باشد، تاثیری ندارد.

این نوع پیشگیری از بارداری اضطراری شامل مصرف قرص های ضد بارداری است که حاوی پروژسترون و استروژن هستند. برخلاف داروهایی که فقط پروژسترون دارند مانند پلن B، این گزینه معمولاً در دو دوز مصرف می شود. مهم است که با ارائه دهنده مراقبت

های بهداشتی یا داروساز خود در مورد دوز دقیق (مقدار دارو) مورد نیاز خود و فاصله مصرف این دو دارو از یکدیگر صحبت کنید. هنگامی که از کنترل بارداری ترکیبی به عنوان یک گزینه پیشگیری از بارداری اضطراری استفاده می کنید، یک قرص ضد بارداری معمولی

را با دوز بالاتر مصرف می کنید. این کاری نیست که شما نباید بدون صحبت با ارائه دهنده خود انجام دهید زیرا مارک های مختلف کنترل بارداری می توانند مقدار مورد نیاز مصرف را تغییر دهند.

چگونه عوارض قرص اورژانسی را از بین ببریم

چند بار می توانید داروهای ضد بارداری اورژانسی مصرف کنید؟

حتی با وجود اینکه محدودیت مشخصی برای چند بار مصرف قرص اورژانسی وجود ندارد، نباید از آن به عنوان پیشگیری از بارداری معمولی استفاده کنید. این نوع کنترل بارداری برای استفاده در شرایط اضطراری است، زمانی که کنترل بارداری شما ناموفق بوده،

نوشته های مرتبط

استفاده نشده است یا در موارد مقاربت غیر توافقی.

پیشگیری از بارداری اورژانسی تنها راه جلوگیری از بارداری پس از رابطه جنسی است. می توان از آن در مواقعی استفاده کرد که از پیشگیری از بارداری استفاده نشده باشد یا اشتباه استفاده شده باشد، مثلاً با فراموش کردن قرص های ضد بارداری یا کاندوم

های شکسته. پیشگیری از بارداری اورژانسی نیز برای جلوگیری از بارداری پس از تجاوز جنسی یا تجاوز استفاده می شود.

پیشگیری از بارداری اورژانسی می‌تواند به شکل قرص‌هایی باشد که گاهی اوقات قرص اورژانسی نامیده می‌شود یا یک دستگاه داخل رحمی یا IUD که تخمک‌گذاری را به تاخیر می‌اندازد.

دو نوع قرص ضد بارداری اورژانسی وجود دارد. شناخته شده ترین لوونورژسترل است .

دومین نوع قرص پیشگیری از بارداری اورژانسی اولیپریستال استات است که با نام تجاری ella به فروش می رسد. هر دو پلان B و الا با به تاخیر انداختن تخمک گذاری عمل می کنند. علاوه بر این، الا پوشش داخلی رحم را نیز نازک می کند به طوری که حتی اگر

تخمک بارور شده باشد، لانه گزینی آن در رحم برای شروع بارداری دشوارتر است.

هر دو نوع قرص در پیشگیری از بارداری موثر هستند. برنامه B اگر در عرض سه روز پس از رابطه جنسی مصرف شود، موثرتر است، با کاهش اثربخشی در روزهای چهارم و پنجم. الا اگر ظرف پنج روز پس از رابطه جنسی مصرف شود موثر است و برخلاف پلان B، در

تمام پنج روز به یک اندازه موثر است.

مطالعات نشان می دهد که پیشگیری از بارداری اضطراری فقط قبل از بارور شدن تخمک از بارداری جلوگیری می کند، نه بعد از آن.

موثرترین انواع پیشگیری از بارداری اضطراری، آی یو دی هایی هستند که توسط یک ماما وارد می شوند. آی یو دی های مسی که به آن آی یو دی های غیر هورمونی نیز گفته می شود، با نام تجاری پاراگارد به فروش می رسند. آنها یون های مس را در رحم آزاد

می کنند که هم برای تخمک و هم برای اسپرم سمی هستند . این اجازه می دهد تا اگر در عرض پنج روز پس از رابطه جنسی قرار داده شود، به عنوان پیشگیری از بارداری اضطراری و تا 10 سال به عنوان پیشگیری از بارداری مداوم استفاده شود.

آی‌یو‌دی‌های لوونورژسترل – که به آنها آی‌یو‌دی هورمونی گفته می‌شود – با نام‌های تجاری Mirena، Liletta، Kyleena و Skyla به فروش می‌رسند. لوونورژسترول آزاد شده در رحم، مخاط اطراف دهانه رحم را ضخیم تر می کند به طوری که اسپرم نمی تواند برای

بارور کردن تخمک به آن نفوذ کند و زمانی که تا پنج روز پس از رابطه جنسی به عنوان پیشگیری از بارداری اضطراری قرار داده شود، به اندازه IUD مسی موثر است . هر دو آی یو دی Paragard و Mirena توسط FDA برای استفاده به عنوان پیشگیری از بارداری تایید

شده اند، اما هنوز به طور خاص برای استفاده به عنوان پیشگیری اضطراری تایید نشده اند .عوارض قرص اورژانسی بر پریود

چه علائمی نشان می دهد که پیشگیری از بارداری اورژانسی موثر نبوده است؟

اگر قرص اورژانسی را بلافاصله بعد از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف کنید، می تواند بسیار موثر باشد. اما همیشه کار نمی کند. داروهای اورژانسی پیشگیری از بارداری هرچه بیشتر منتظر بمانید قبل از مصرف آنها کمتر موثر می شوند. یکی از نشانه‌های

اصلی که نشان می‌دهد قرص‌های صبح‌بعدی اثر نکرده است، قاعدگی عقب افتاده است. اگر قاعدگی شما بیش از هفت روز (یک هفته) دیرتر از حد انتظارتان است، آزمایش بارداری انجام دهید .

قرص اورژانسی چه تفاوتی با قرص سقط جنین دارد؟

 

سال‌هاست که روش پیشگیری از بارداری اورژانسی به درستی درک نشده است. در مورد اینکه آیا پیشگیری از بارداری اورژانسی سقط جنین است یا خیر – یعنی دارویی که باعث سقط جنین می شود، سردرگمی وجود دارد. تفاوت اصلی این است که قرص

سقط جنین تنها زمانی که زن باردار است و پیشگیری از بارداری اورژانسی تنها زمانی که زن باردار نیست کار می کند.

به اصطلاح قرص سقط جنین برای سقط دارویی استفاده می شود و در واقع از دو قرص جداگانه تشکیل شده است که کارهای متفاوتی انجام می دهند .عوارض قرص اورژانسی بر پریود

در حال حاضر موانع متعددی برای دریافت به موقع پیشگیری از بارداری اضطراری وجود دارد. موثرترین انواع پیشگیری از بارداری اورژانسی، اولیپریستال استات و IUDهای هورمونی و غیر هورمونی، باید از یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تهیه شود.

قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی لوونورژسترل بدون نسخه در دسترس هستند و باید به راحتی در دسترس باشند، اما افرادی که سعی در خرید آنها دارند با موانع متعددی روبرو می شوند. این موارد شامل موجودی کم در داروخانه‌ها – به‌ویژه داروخانه‌های

مستقل – و محدودیت‌های محل فروش است، مانند شرایطی که خریداران باید سن خاصی داشته باشند، هویت خود را نشان دهند یا رضایت والدین را داشته باشند. مردم همچنین با میزان بالایی از اطلاعات نادرست در مورد زمان مصرف لوونورژسترل برای حداکثر

اثربخشی و محدودیت های فروش مواجه می شوند.

نه! اینها داروهای کاملاً متفاوتی هستند که به روش های مختلف در بدن برای اهداف مختلف عمل می کنند. از قرص های EC برای جلوگیری از بارداری قبل از شروع آن استفاده می شود و از قرص های سقط جنین برای پایان ایمن بارداری استفاده می شود.

دو نوع EC وجود دارد، قرص های EC مبتنی بر لوونورژسترل بدون نسخه (LNG-EC) و قرص های EC فقط با نسخه که حاوی اولیپریستال استات (UPA) هستند. هر دو می توانند تا پنج روز پس از رابطه جنسی مصرف شوند و هر دو با تاخیر در تخمک گذاری از

بارداری جلوگیری می کنند. این بدان معناست که تخمک و اسپرم هرگز به هم نمی رسند و در وهله اول از شروع بارداری جلوگیری می شود.

قرص های سقط جنین که سقط دارویی نیز نامیده می شود، داروهای بی خطر و موثری هستند که برای پایان دادن به بارداری مصرف می شوند. موثرترین و رایج ترین نوع سقط دارویی در ایالات متحده مصرف دو داروی مختلف، میفپریستون و میزوپروستول است،

اما ممکن است سقط دارویی تنها با میزوپروستول انجام شود.

دسترسی به پیشگیری اضطراری از بارداری سلامت زنان را از طرق مختلف ارتقا می دهد. تقریباً نیمی از بارداری‌ها در ایالات متحده ناخواسته هستند ، و پیشگیری از بارداری اضطراری می‌تواند از حدود 95 درصد بارداری‌های ناخواسته یا نابهنگام در صورت استفاده

در عرض پنج روز پس از رابطه جنسی جلوگیری کند. همچنین می‌تواند به عنوان یک گزینه پشتیبان در مواقعی که یکی دیگر از روش‌های پیشگیری از بارداری ناموفق باشد، استفاده شود. و می توان آن را به بازماندگان تجاوز جنسی داد. قرص اورژانسی نیز نیاز به

سقط جنین را کاهش می دهد .

آیا بعد از مصرف قرص اورژانسی خونریزی دارد؟

 

ممکن است پس از مصرف قرص اورژانسی خونریزی خفیفی را تجربه کنید – به نام لکه بینی. اگرچه این اتفاق برای همه کسانی که قرص صبح بعد از ظهر را مصرف می‌کنند نمی‌افتد، اما این چیزی نیست که شما را نگران کند. اگر متوجه شدید که خونریزی

شدیدتر است یا بعد از قاعدگی رخ می دهد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. لکه بینی که پس از قاعدگی از دست رفته اتفاق می افتد می تواند خونریزی لانه گزینی باشد. این خونریزی خفیف در اوایل رشد جنین اتفاق می افتد، زمانی

که جنین خود را در پوشش داخلی رحم (آندومتر) قرار می دهد.

آیا قرص صبح بعد از ظهر می تواند پریود شما را دیر کند یا چرخه شما را مختل کند؟

آیا اگر ابتدا قرص اورژانسی را مصرف کنم و سپس رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشم، تاثیر می گذارد؟

قرص اورژانسی به گونه ای طراحی شده است که بلافاصله پس از رابطه جنسی محافظت نشده برای جلوگیری از بارداری مصرف شود. این به معنای کنترل بارداری منظم نیست. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد گزینه های خود برای کنترل

بارداری صحبت کنید تا گزینه ای را پیدا کنید که برای سبک زندگی شما بهترین کار را دارد.عوارض قرص اورژانسی بر پریود

آیا وزن من می تواند بر اثربخشی قرص اورژانسی تأثیر بگذارد؟

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد وزن شما می‌تواند بر میزان تأثیر قرص صبح‌بعدی برای شما تأثیر بگذارد. افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری دارند ممکن است در هنگام استفاده از قرص صبح بعد از ظهر اثربخشی مشابهی با افراد با BMI پایین‌تر

تجربه نکنند. یکی از انواع پیشگیری از بارداری اورژانسی که در هر وزنی بسیار موثر است، دستگاه داخل رحمی (IUD) است .عوارض قرص اورژانسی بر پریود

آیا قرص اورژانسی بدون نسخه موجود است؟

 

قرص Plan B One-Step® و سایر اشکال ضد بارداری اضطراری فقط حاوی پروژسترون بدون نسخه در دسترس هستند. با این حال، اولیپریستال (ella®) دارویی است که فقط با نسخه تجویز می شود. همچنین باید قبل از مصرف قرص های ضدبارداری ترکیبی با

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که دوز (مقدار) صحیح را مصرف می کنید.

قرص اورژانسی نوعی پیشگیری از بارداری اضطراری (کنترل بارداری) است که به منظور کمک به جلوگیری از بارداری است. این دارو به بارداری از قبل ثابت شده پایان نمی دهد. اگر یک قرص صبح روز بعد مصرف می کنید، مهم است که به خاطر داشته باشید که

هر چه زودتر آن را مصرف کنید، موثرترین دارو خواهد بود. شما معمولاً بین سه تا پنج روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده دارید که قرص اورژانسی در پیشگیری از بارداری مؤثرتر است. اگر در مورد پیشگیری از بارداری اضطراری سؤالی دارید، با ارائه دهنده

مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

 

قرص صبح روز بعد دارویی است که می تواند به عنوان پیشگیری اضطراری از بارداری ( کنترل بارداری ) استفاده شود. پیشگیری از بارداری اورژانسی مانند قرص های معمولی ضد بارداری نیست که ممکن است روزانه یا سایر اشکال پیشگیری از بارداری معمول

استفاده کنید. این در شرایطی استفاده می شود که کنترل بارداری شما یا شکست خورده است یا قادر به استفاده از محافظ نیستید. برخی از موقعیت‌هایی که ممکن است از پیشگیری اضطراری استفاده شود می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

داشتن رابطه جنسی بدون هیچ گونه کنترل بارداری.

تجربه شکست در کنترل بارداری ( کاندوم شکسته ، قرص ضد بارداری فراموش شده یا دوز از دست رفته واکسن ضد بارداری ).عوارض قرص اورژانسی بر پریود

تجربه آمیزش جنسی بدون رضایت ( تجاوز جنسی ).عوارض قرص اورژانسی بر پریود

نام های تجاری مختلفی برای قرص صبح روز بعد وجود دارد. قرص صبح بعد از ظهر فقط پروژسترون لوونورژسترول (Plan B One-Step®) است. این دارو بدون نسخه در دسترس است. نوع دیگری از قرص های صبح روز بعد به نام اولیپریستال (ella®) فقط با نسخه در دسترس است.

آیا انواع مختلفی از قرص های صبحگاهی وجود دارد؟عوارض قرص اورژانسی بر پریود

سه نوع اصلی از قرص های صبح بعد از ظهر وجود دارد – هر کدام با نام های تجاری محبوبی که ممکن است نام آنها را شنیده باشید.عوارض قرص اورژانسی بر پریود

قرص فقط پروژستین (Plan B One-Step®)

طرح B یک نوع پیشگیری اضطراری از بارداری است که به صورت یک قرص مصرف می شود. برای بهترین نتایج، باید برنامه B را در اسرع وقت مصرف کنید – معمولاً در سه روز اول پس از رابطه جنسی محافظت نشده. می توانید آن را تا پنج روز پس از رابطه جنسی

محافظت نشده مصرف کنید، اما اثربخشی دارو کاهش می یابد.عوارض قرص اورژانسی بر پریود

Ulipristal (ella®)

این نوع قرص صبح روز بعد نیز با جلوگیری از تخمک گذاری عمل می کند. زمانی که به درستی مصرف شود (در بازه زمانی زمانی که بیشترین تاثیر را دارد)، Ulipristal می تواند نسبت به سایر گزینه های قرص صبح بعد از ظهر موثرتر باشد. افراد می توانند ulipristal

را تا پنج روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف کنند. رایج ترین نام تجاری این دارو ella® است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما باید ulipristal را تجویز کند.

اگر فکر می کنید در حال حاضر باردار هستید، از پیشگیری اضطراری از بارداری استفاده نکنید. هورمون‌های پلن B یک مرحله‌ای یا لوونورژسترل عمومی در آن مرحله کار نمی‌کنند.

اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید، نباید از اللا استفاده کنید. ممکن است ایمن نباشد. خطر برای نوزاد انسان ناشناخته است.

آیا مصرف بیش از یک نوع پیشگیری از بارداری اضطراری شانس من را بهبود می بخشد؟عوارض قرص اورژانسی بر پریود

نه. یک نوع می تواند تأثیر دیگری را مسدود کند. به یک نوع بچسبید و دستورالعمل ها را دنبال کنید.

دوام قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری چقدر است؟

آیا می توانم دوباره رابطه جنسی داشته باشم و همچنان محافظت شوم؟

مراقب باش. قرص ها ممکن است فقط تخمک گذاری را به تاخیر بیندازند ، نه اینکه آن را متوقف کنند. اگر برای بار دوم رابطه جنسی داشته باشید، خطر بارداری شما بیشتر است. ایمن باشید و به جای آن از حفاظت دیگری استفاده کنید.

اگر باردار باشیم و قرص اورژانسی بخوریم چه میشود

 

اگر فردی در دوران بارداری قرص های EC مصرف کند، تحقیقات نشان می دهد که حاملگی تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. پیشگیری از بارداری اورژانسی باعث سقط جنین یا سقط جنین نمی شود و بر رشد جنین تأثیری نمی گذارد.

هیچ کدام بر باروری آینده تأثیری ندارد.عوارض قرص اورژانسی بر پریود

مصرف قرص های اورژاانسی EC در گذشته شانس باردار شدن فرد در آینده را تغییر نمی دهد، حتی دفعه بعد که رابطه جنسی داشته باشد. از آنجایی که قرص های EC فقط تخمک گذاری را به تعویق می اندازند (به جای جلوگیری از آن به طور کلی مانند قرص

های ضد بارداری)، فقط برای جلوگیری از بارداری از رابطه جنسی که قبلاً یک نفر داشته است، کار می کند. این بدان معناست که اگر فردی پس از مصرف EC رابطه جنسی داشته باشد و از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده نکند، ممکن

است بلافاصله پس از مصرف EC باردار شود. بنابراین، اگر آنها نمی خواهند باردار شوند، باید دوباره EC مصرف کنند، حتی قبل از شروع قاعدگی بعدی. مصرف EC هر چند بار که نیاز دارند برای افراد بی خطر است.

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود میشویم

 

پس از مصرف قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری ، مانند لوونل یا الاون، احتمالاً عادت ماهانه شما به موقع یا چند روز زودتر یا دیرتر می آید. ممکن است تا یک هفته تاخیر داشته باشد و حتی گاهی دیرتر.

اگر پریود شما بیش از یک هفته تاخیر داشته باشد، توصیه می کنیم تست بارداری انجام دهید.

ممکن است بعد از مصرف قرص و قبل از قاعدگی بعدی خونریزی نامنظم داشته باشید. این می تواند از لکه بینی تا خونریزی شدید متغیر باشد.

سایر روش های پیشگیری از بارداری مانند قرص فقط پروژسترون یا قرص ترکیبی نیز می توانند بر دوره های شما تأثیر بگذارند.

instagram banner
2 دیدگاه ها
  1. سعیده رحمانی می گوید

    سلام وقت تون بخیر من طی دو ماه پیش قرص اورژانسی مصرف کردم الان دوماه شوده که من چهار بار پریود شدم شاید بیشتر نمی‌دونم چیکار کنم تشکر از شما

  2. کوثر می گوید

    وقت بخیر
    آیا خونریزی بعد از یک هفته از مصرف قرص اورژانسی پریودی محسوب میشود؟

نظرات بسته شده است.