مصرف قرص دوفاستون برای تنبلی تخمدان

قرص دوفاستون برای چیست

دوفاستون یک داروی تجویزی است که متعلق به گروه هورمونی است. علاوه بر این، دوفاستون همچنین دارویی است که به زنان باردار کمک می کند تا بارداری را حفظ کنند یا می تواند توانایی زنان را برای باردار شدن افزایش دهد. دوفاستون دارویی است که تنها با تجویز پزشک متخصص با هدف مشخص باید مصرف شود.

دوفاستون دارای ماده فعال اصلی دیدروژسترون با قدرت 10 میلی گرم است. دیدروژسترون هورمونی شبیه پروژسترون است، هورمونی که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. علاوه بر این، دوفاستون از تعدادی مواد کمکی دیگر مانند لاکتوز مونوهیدرات، دی اکسید تیتانیوم (E171)، استئارات منیزیم و … تهیه می شود.

  • درمان ناباروری زنان
  • درمان درد در دوران قاعدگی
  • درمان سندرم پیش از قاعدگی (PMS)
  • درمان اندومتریوز

با مواد فعال مشابه دوفاستون، تخمدان های پلی کیستیک، رحم اندومتریوز یا علائم اختلال مربوط به کاهش پروژسترون که باعث قاعدگی نامنظم می شود، برای درمان نشان داده می شوند. علاوه بر این، کسانی که به دلیل نارسایی لوتئال نابارور هستند یا در معرض خطر سقط جنین یا سقط مکرر به دلیل نارسایی لوتئال هستند نیز ممکن است نیاز به مصرف دوفاستون داشته باشند.

موارد مصرف / موارد استفاده

  • کمبود پروژسترون: درمان دیسمنوره.
  • درمان اندومتریوز.
  • درمان آمنوره ثانویه
  • درمان سیکل های نامنظم
  • درمان خونریزی ناکارآمد رحم.
  • درمان سندرم پیش از قاعدگی.
  • درمان تهدید به سقط جنین، همراه با کمبود اثبات شده پروژسترون.

برای کسانی که پریودهای نامنظم دارند، زمان مصرف دوفاستون چقدر طول می کشد تا پریود شوند؟ بر این اساس، پس از حدود 10-14 روز از مصرف دوفاستون طبق تجویز، دوفاستون دوره های قاعدگی منظمی را ایجاد می کند.

ایا قرص دوفاستون باعث بارداری میشود

داروی دوفاستون چرخه قاعدگی پایدارتری تولید می کند که از آن طریق زن می تواند زمان تخمک گذاری را پیش بینی کند تا باردار شود، بنابراین می توان قبل از باردار شدن دوفاستون مصرف کرد.مصرف قرص دوفاستون برای تنبلی تخمدان

علاوه بر این، Duphaston همچنین می تواند برای زنان باردار برای جلوگیری یا درمان سقط جنین مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، در دوران بارداری خودسرانه از دوفاستون استفاده نکنید. در صورت وجود علائم غیرطبیعی، بررسی مجدد برای درمان به موقع ضروری است.

در حال حاضر، برای کمک به مشتریان در تشخیص و درمان زودهنگام سایر بیماری‌های زنان، بیمارستان عمومی بین‌المللی Vinmec دارای یک بسته معاینه و غربالگری اولیه زنان است که به مشتریان در تشخیص زودهنگام بیماری‌ها کمک می‌کند. درمان عفونت آسان و کم هزینه است. غربالگری سرطان زنان (سرطان دهانه رحم) را زود تشخیص می دهد حتی زمانی که هیچ علامتی وجود ندارد.

ناباروری ناشی از نارسایی لوتئال (جسم زرد):از روز 14 تا 25 سیکل روزانه یک قرص مصرف کنید. درمان را حداقل برای شش دوره متوالی ادامه دهید.

علاوه بر این، توصیه می شود که درمان را برای چند ماه اول بارداری همانطور که در بخش “سقط جنین عادتی” توضیح داده شده است، ادامه دهید.

اگر بیمار در مورد مدت زمان ادامه درمان مطمئن نیست، با پزشک صحبت کنید. تاثیر دوفاستون بر تخمدان پلی کیستیک

حمایت لوتئال به عنوان بخشی از درمان با فناوری کمک باروری (ART): یک قرص را سه بار در روز (30 میلی گرم در روز) از روز بازیابی تخمک مصرف کنید و در صورت تایید بارداری تا 10 هفته ادامه دهید.

استفاده از دوفاستون در کودکان زیر 18 سال به دلیل اطلاعات ناکافی در مورد ایمنی و اثربخشی توصیه نمی شود.

  »» بیشتر بخوانید : ترمیم پرده بکارت

طریقه مصرف قرص دوفاستون برای تنظیم قاعدگی

همیشه دوفاستون را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. در صورت وجود هرگونه سوال، با پزشک یا داروساز تماس بگیرید.

اگر بیمار مصرف قرص(ها) را فراموش کرد، برای جبران آن دوز دوز مصرف نکنید. اگر بیمار به اطلاعات بیشتری نیاز دارد، لطفاً از پزشک یا داروساز راهنمایی بخواهید.

برای درمان جایگزینی هورمون: در ترکیب با استروژن درمانی مداوم، روزانه یک قرص به مدت 14 روز متوالی از یک چرخه 28 روزه مصرف شود.

در ترکیب با استروژن درمانی دوره ای، روزانه یک قرص در طی 12 تا 14 روز آخر استروژن درمانی مصرف کنید.

برای پزشکان: اگر بیوپسی آندومتر یا سونوگرافی پاسخ ناکافی پروژستاتیک را نشان دهد، 20 میلی گرم دیدروژسترون باید تجویز شود.

اگر بیمار از نوع استروژن درمانی مطمئن نیست، قبل از مصرف دوفاستون با پزشک مشورت کنید.

علت خونریزی حین مصرف دوفاستون

 

میزان مصرف برای موارد خاص: دیسمنوره (قاعدگی دردناک): یک قرص دو بار در روز از روز 5 تا 25 سیکل مصرف شود.

آندومتریوز (رشد غیرطبیعی بافت های رحم در خارج از رحم): یک قرص دو یا سه بار در روز از روز پنجم تا بیست و پنجم سیکل یا به طور مداوم (طبق تجویز پزشک) مصرف شود.

خونریزی ناکارآمد (برای توقف خونریزی): یک قرص دو بار در روز به مدت پنج تا هفت روز مصرف شود.

خونریزی ناکارآمد (برای جلوگیری از خونریزی): یک قرص دو بار در روز از روز 11 تا 25 سیکل مصرف شود.

آمنوره (قطع قاعدگی):پزشک باید استروژن را همراه با دوفاستون تجویز کند. سپس استروژن را یک بار در روز از روز 1 تا 25 سیکل همراه با یک قرص دیدروژسترون دو بار در روز از روز 11 تا 25 سیکل مصرف کنید.

سندرم پیش از قاعدگی: یک قرص دو بار در روز از روز 11 تا 25 سیکل مصرف شود.

سیکل های نامنظم: یک قرص دو بار در روز از روز 11 تا 25 سیکل مصرف شود.تاثیر دوفاستون بر تخمدان پلی کیستیک

طریقه مصرف دوفاستون برای کیست تخمدان

 

نقش پروژسترون در سلامت کلی باروری ، این است که به آماده سازی رحم برای بارداری کمک می کند. پس از وقوع تخمک گذاری، تخمدان ها شروع به تولید پروژسترون مورد نیاز رحم می کنند. پروژسترون باعث ضخیم شدن پوشش رحم یا آندومتر می شود.

هدف کلی داشتن اندومتر (بافت رحم)  ضخیم است که به ایجاد یک محیط حمایتی ایده آل در رحم برای جنین کمک کند.

قرص دوفاستون 10 میلی گرمی برای تسکین علائم اندومتریوز (مشکلی که به دلیل رشد دیواره رحم در خارج از رحم ایجاد می شود) و درمان ناباروری به دلیل سطوح پایین پروژسترون استفاده می شود.

همچنین قاعدگی های دردناک را تسکین می دهد، قاعدگی های نامنظم (که در زمان نامناسبی اتفاق می افتد یا اصلاً رخ نمی دهد) را کنترل می کند و علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را برطرف می کند.

علاوه بر این، دوره هایی را که قبل از یائسگی متوقف شده اند (آمنوره) دوباره شروع می کند و همچنین به توقف یا جلوگیری از دوره های غیرعادی سنگین یا طولانی (اغلب به دلیل شروع یائسگی) کمک می کند.

عوارض جانبی دوفاستون 10 میلی گرم نوار 10 قرص

  • خونریزی واژن
  • میگرن
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • دل درد
  • اختلالات قاعدگی
  • درد سینه
  • حساسیت سینه

میزان مصرف برای موارد خاص: دیسمنوره (قاعدگی دردناک): یک قرص دو بار در روز از روز 5 تا 25 سیکل مصرف شود.

آندومتریوز (رشد غیرطبیعی بافت های رحم در خارج از رحم): یک قرص دو یا سه بار در روز از روز پنجم تا بیست و پنجم سیکل یا به طور مداوم (طبق تجویز پزشک) مصرف شود.

خونریزی ناکارآمد (برای توقف خونریزی): یک قرص دو بار در روز به مدت پنج تا هفت روز مصرف شود.

خونریزی ناکارآمد (برای جلوگیری از خونریزی): یک قرص دو بار در روز از روز 11 تا 25 سیکل مصرف شود.

آمنوره (قطع قاعدگی):پزشک باید استروژن را همراه با دوفاستون تجویز کند. سپس استروژن را یک بار در روز از روز 1 تا 25 سیکل همراه با یک قرص دیدروژسترون دو بار در روز از روز 11 تا 25 سیکل مصرف کنید.

سندرم پیش از قاعدگی: یک قرص دو بار در روز از روز 11 تا 25 سیکل مصرف شود.

سیکل های نامنظم: یک قرص دو بار در روز از روز 11 تا 25 سیکل مصرف شود.

تهدید به سقط جنین: چهار قرص را به طور همزمان مصرف کنید، سپس هر هشت ساعت یک قرص مصرف کنید تا علائم کاهش یابد.

سقط معمولی: یک قرص دو بار در روز تا هفته بیستم بارداری مصرف شود.

استفاده از دوفاستون در کودکان زیر 18 سال به دلیل اطلاعات ناکافی در مورد ایمنی و اثربخشی توصیه نمی شود.

 

علت پریود نشدن بعد از مصرف قرص دوفاستون چیست

 

این دارو را در دوز و مدت زمان تجویز شده توسط پزشک مصرف کنید. آن را به طور کلی قورت دهید. آن را نجوید، له نکنید و نشکنید. قرص دوفاستون 10 میلی گرمی ممکن است با غذا یا بدون غذا مصرف شود، اما بهتر است در زمان مشخصی مصرف شود.

بسته اولیه معاینه و غربالگری زنان برای مشتریان خانم، محدودیت سنی ندارد و ممکن است دارای علائم زیر باشد:

خونریزی غیرطبیعی واژن داشتن مشکلات قاعدگی: سیکل قاعدگی نامنظم، سیکل قاعدگی نامنظم ترشحات نامنظم واژن (بو، رنگ متفاوت) درد و خارش واژن مراجعین زن دارای چندین عامل خطر مانند بهداشت شخصی نامناسب، رابطه جنسی ناایمن، سقط

جنین،… علائم دیگر مانند: ترشحات غیر طبیعی واژن، خارش، درد در ناحیه خصوصی، خونریزی غیر طبیعی واژن. هنگام ثبت نام در بسته معاینه و غربالگری پایه زنان معاینه متخصص زنان سونوگرافی تخمدان واژینال واژینال دو طرفه پستان تست های سونوگرافی

سینه .

نوشته های مرتبط

همچنین در صورتی که قاعدگی قبل از رسیدن به یائسگی متوقف شده باشد، چرخه های قاعدگی طبیعی را بازیابی می کند. تاثیر دوفاستون بر تخمدان پلی کیستیک

همیشه باید قبل از شروع درمان با قرص دوفاستون 10 میلی گرم، سابقه پزشکی قبلی مانند دیابت، افسردگی، بیماری قلبی یا کبدی را با پزشک در میان بگذارید.

همچنین، اگر داروهای دیگری را به طور منظم مصرف کرده‌اید، حتماً پزشک خود را نیز در مورد آنها مطلع کنید. تاثیر دوفاستون بر تخمدان پلی کیستیک

. این به این دلیل است که برخی از داروهای خاص ممکن است با عملکرد قرص دوفاستون 10 میلی گرمی تداخل داشته باشند یا آن را کاهش دهند.

مادران باردار و شیرده نباید این دارو را بدون مشورت با پزشک مصرف کنند. برای هر گونه شک دیگری، از مراجعه به پزشک خود دریغ نکنید. 

علت خونریزی حین مصرف دوفاستون

قرص دوفاستون 10 میلی گرمی برای درمان طیف گسترده ای از اختلالات قاعدگی و حفظ پوشش سالم رحم برای بارداری در حال انجام تجویز می شود.

همچنین ممکن است در زنانی که دچار سقط های مکرر شده اند نیز استفاده شود.

ممکن است باعث خونریزی یا لکه بینی در بین دوره های قاعدگی شود. اگر بیش از چند ماه ادامه داشت، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

قبل از شروع درمان با قرص 10 میلی گرمی دوفاستون، در صورت داشتن هرگونه جراحی برنامه ریزی شده، پزشک خود را مطلع کنید.

در صورت عدم تحمل لاکتوز به پزشک خود اطلاع دهید زیرا قرص دوفاستون 10 میلی گرمی حاوی لاکتوز است.

در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف قرص دوفاستون برای تنبلی تخمدان

قبل از شروع درمان با قرص 10 میلی گرمی دوفاستون، در صورت داشتن هرگونه جراحی برنامه ریزی شده، پزشک خود را مطلع کنید. ديدروژسترون تاثير جزئي بر توانايي رانندگي و كار با ماشين آلات دارد. به ندرت، دیدروژسترون ممکن است باعث خواب آلودگی خفیف و/یا سرگیجه شود، به ویژه در چند ساعت اول پس از مصرف. بنابراین باید هنگام رانندگی یا کار با ماشین آلات مصرف شود.

بهترین ساعت مصرف قرص دوفاستون

 

دوزها، برنامه درمانی و مدت درمان ممکن است با شدت اختلال عملکرد و پاسخ بالینی سازگار شود.

دیسمنوروز :

Duphaston 10MG یا Duphaston 20 میلی گرم (دیدروژسترون) در دوران بارداری سه ماهه اول بارداری در هر روز از روز 5 تا 25 روز از چرخه قاعدگی.

اندومتریوز:

Duphaston 10MG تا 30 میلی گرم (دیدروژسترون) در هر روز در دوران بارداری سه ماهه اول بارداری از روز 5 تا 25 روز از چرخه یا به طور مداوم.

خونریزی ناکارآمد رحم:

هنگامی که درمان برای توقف یک دوره خونریزی شروع می شود، دوفاستون 20 میلی گرم تا 30 میلی گرم (دیدروژسترون) در روز حداکثر تا 10 روز تجویز می شود. برای درمان مداوم دوفاستون 10 میلی گرم تا دوفاستون 20 میلی گرم (دیدروژسترون) در روز باید در سه ماهه دوم بارداری (نیمه دوم سیکل قاعدگی) تجویز شود. روز شروع و تعداد روزهای درمان به طول چرخه فردی بستگی دارد.

اگر آندومتر به اندازه کافی با استروژن یا درون زا پر شده باشد، خونریزی قطع می شود.

آمنوره ثانویه:

Duphaston 10MG یا 20 دیدروژسترون میلی گرم در روز به مدت 14 روز (در طول سه ماهه دوم بارداری) داده می شود. از سوی دیگر، نیمه دوم چرخه قاعدگی نظری برای ایجاد یک تبدیل ترشحی بهینه یک آندومتر در بیماران است.

سندرم پیش از قاعدگی؛

قرص دوفاستون 10 میلی گرم (دیدروژسترون) دو بار در روز از نیمه دوم سیکل قاعدگی درمان تا روز اول سیکل بعدی. روز شروع و تعداد روزهای درمان به طول چرخه فردی بستگی دارد.

چرخه های نامنظم:

قرص دوفاستون 10 میلی گرم یا 20 میلی گرم (دیدروژسترون) در روز از نیمه دوم سیکل قاعدگی تا سیکل بعدی شروع می شود. روز شروع و تعداد روزهای درمان به طول چرخه فردی بستگی دارد.

تهدید به سقط جنین:

دوز اولیه تا 40 میلی گرم (دیدروژسترون) ممکن است پس از دوفاستون 20 میلی گرم یا 30 میلی گرم در روز تا زمانی که علائم برطرف شوند داده شود .

سقط جنین معمولی:

دوفاستون 10 میلی گرم (دیدروژسترون) دو بار در روز تا هفته دوازدهم بارداری (در سه ماهه اول بارداری).

ناباروری به دلیل نارسایی لوتئال:

قرص دوفاستون 10 میلی گرم یا 20 میلی گرم (دیدروژسترون) روزانه از نیمه دوم سیکل قاعدگی (در سه ماهه دوم بارداری) تا روز اول سیکل بعدی شروع می شود. درمان باید حداقل برای سه دوره متوالی ادامه یابد.مصرف قرص دوفاستون برای تنبلی تخمدان

پشتیبانی لوتئال بخشی از درمان با فناوری کمک باروری (ART).

1 قرص دوفاستون 10 میلی گرم سه بار در روز (30 میلی گرم در روز) از روز برداشت تخمک شروع می شود و در صورت تایید بارداری تا 10 هفته ادامه می یابد.

نحوه مصرف قرص دوفاستون برای باردار شدن

 

همیشه دوفاستون را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. در صورت وجود هرگونه سوال، با پزشک یا داروساز تماس بگیرید.

اگر بیمار مصرف قرص(ها) را فراموش کرد، برای جبران آن دوز دوز مصرف نکنید. اگر بیمار به اطلاعات بیشتری نیاز دارد، لطفاً از پزشک یا داروساز راهنمایی بخواهید.

برای درمان جایگزینی هورمون: در ترکیب با استروژن درمانی مداوم، روزانه یک قرص به مدت 14 روز متوالی از یک چرخه 28 روزه مصرف شود.

در ترکیب با استروژن درمانی دوره ای، روزانه یک قرص در طی 12 تا 14 روز آخر استروژن درمانی مصرف کنید.

برای پزشکان: اگر بیوپسی آندومتر یا سونوگرافی پاسخ ناکافی پروژستاتیک را نشان دهد، 20 میلی گرم دیدروژسترون باید تجویز شود.

اگر بیمار از نوع استروژن درمانی مطمئن نیست، قبل از مصرف دوفاستون با پزشک مشورت کنید.

ناباروری ناشی از نارسایی لوتئال (جسم زرد):از روز 14 تا 25 سیکل روزانه یک قرص مصرف کنید. درمان را حداقل برای شش دوره متوالی ادامه دهید. علاوه بر این، توصیه می شود که درمان را برای چند ماه اول بارداری همانطور که در بخش “سقط جنین عادتی”

توضیح داده شده است، ادامه دهید. مصرف قرص دوفاستون برای تنبلی تخمدان

اگر بیمار در مورد مدت زمان ادامه درمان مطمئن نیست، با پزشک صحبت کنید.
حمایت لوتئال به عنوان بخشی از درمان با فناوری کمک باروری (ART): یک قرص را سه بار در روز (30 میلی گرم در روز) از روز بازیابی تخمک مصرف کنید و در صورت تایید بارداری تا 10 هفته ادامه دهید.

سیکل های قاعدگی نامنظم، با یا بدون قاعدگی، تعداد حجم قاعدگی می تواند کم یا زیاد باشد. زنان نابارور اضافه وزن، چاق یا آکنه زیاد داشتن موهای زیاد روی صورت، سینه، شکم یا ران‌ها پوست چرب یا ضخیم و تیره در نواحی دارای چین‌خوردگی تخمدان‌های

پلی کیستیک تمام قسمت‌های بدن از جمله سیستم تناسلی.

خطر ناباروری، بیماری های زنان، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. علاوه بر این، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک خطر افزایش هیپرپلازی آندومتر را نیز دارند که باعث ضخیم‌تر شدن پوشش داخلی رحم و افزایش خطر ابتلا به

سرطان آندومتر می‌شود.

قرص دوفاستون 10 میلی گرم ناباروری زنان را درمان می کند، مشکلات مختلف قاعدگی مانند خونریزی یا درد شدید قاعدگی غیر معمول و همچنین پریودهای نامنظم، سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اندومتریوز را تسکین می دهد.

تاثیر دوفاستون بر تخمدان پلی کیستیک

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک بر تمام نواحی بدن، از جمله دستگاه تناسلی، تأثیر می گذارد. خطر ابتلا به بیماری های زنان، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

دوفاستون اغلب توسط پزشکان برای حمایت از درمان تخمدان پلی کیستیک تجویز می شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از علل اصلی ناباروری زنان است. تخمدان پلی کیستیک به معنای افزایش غیر طبیعی سطح آندروژن در بدن زنان است.

سطح آندروژن رشد فولیکول ها را مختل می کند، بسیاری از فولیکول های کوچک ظاهر می شوند زیرا فولیکول ها نمی توانند رشد کنند، با این حال، تخمک ها نمی توانند بالغ شوند و بالغ نمی شوند، بنابراین تخمک گذاری وجود نخواهد داشت.

مشاوره پزشکی زنان 909 تمام تجربه و دانش خود را در اختیار شما قرار می دهد 

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.