کمبود ویتامین B12 چه عوارضی دارد

کمبود ویتامین B12 یکی از شایعترین کمبودهای غذایی است. این امر باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم مانند خستگی ، فراموشی و سوزن شدن دست و پا می شود. دلیل تنوع گسترده علائم این است که ویتامین B12 در عملکردهای بیشمار بدن نقش اصلی را ایفا می کند.

علائم کمبود ویتامین B12

عملکرد B12

ویتامین B12 در تولید DNA که کد ژنتیکی بدن است ، عملکرد مهمی دارد. DNA شکل گیری مناسب هر قسمت از بدن را هدایت می کند.

ویتامین B12 همچنین باعث کاهش هموسیستئین ، یکی از مواد شیمیایی طبیعی بدن می شود. اگر هموسیستئین به درستی متابولیزه نشود ، باعث ایجاد التهاب و آسیب سمی به بدن می شود.

فواید ویتامین B12

کم خونی یک عملکرد کاهش یافته از گلبول های قرمز (RBCs) است. عمده ترین علائم بالینی کمبود B12 کم خونی مگالوبلاستیک است که نوعی کم خونی است که اغلب باعث ایجاد خستگی و تاکی کاردی (ضربان سریع قلب) و گاهی سرگیجه می شود. ویتامین B12 یک ماده مغذی مورد نیاز برای تولید طبیعی گلبولهای قرمز است. RBCs اکسیژن تولید کننده انرژی در سراسر بدن را تأمین می کند تا تمام نیازهای بدن را تأمین کند.

کمبود ویتامین B12

کم خونی مگالوبلاستیک را می توان با آزمایش خون تشخیص داد.

نوروپاتی محیطی نوعی اختلال عصبی است. این بدان معنی است که خود اعصاب ممکن است آسیب ببینند یا نقص میلین وجود داشته باشد. میلین پوششی محافظ اعصاب محیطی است. ویتامین B12 یک عامل مشترک در تشکیل میلین است ، بنابراین کمبود ویتامین B12 مانع از تشکیل میلین در صورت لزوم می شود.

با کمبود B12 ، آسیب عصبی مستقیم همراه با کاهش میلین در عملکرد عصب طبیعی تداخل دارد. اعصاب محیطی حرکت و احساس بدن را کنترل می کنند.

علائم نوروپاتی محیطی معمولاً روی پاها و دستها تأثیر می گذارد و ممکن است در بازوها و پاها نیز گسترش یابد. شایع ترین علائم شامل موارد زیر است:

  • مور مور شدن
  • تهی بودن
  • ضعف

دمانس نوعی بیماری است که با از دست دادن حافظه و تغییرات رفتاری مشخص می شود. دلایل زیادی برای زوال عقل وجود دارد ، و کمبود ویتامین B12 یکی از دلایل اخیراً شناخته شده است. تحقیقات علمی نشان می دهد که زوال عقل همراه با کمبود ویتامین B12 ممکن است نتیجه افزایش سطح هموسیستئین باشد.

کمبود ویتامین b12 چه عوارضی دارد

علائم زوال عقل شامل موارد زیر است:

  • فراموشی
  • غیبت
  • حل مشکلات
  • عدم توانایی تمرکز
  • از دست دادن توانایی مراقبت از خود
  • بی تفاوتی
  • توهم

افسردگی یکی از علائم کمبود ویتامین B12 است و ممکن است با کم خونی یا زوال عقل همراه باشد.

کمبود ویتامین B12

سکته مغزی یک وضعیت پزشکی است که با قطع جریان خون به مغز ، باعث نقص جسمی یا روحی می شود. کمبود ویتامین B12 ممکن است خطر سکته مغزی را در بین جوانانی که در غیر این صورت در معرض سکته مغزی نیستند ، افزایش دهد. اینکه پیوند وجود دارد یا نه بسیار بحث برانگیز است ، و ممکن است خطر ناشی از سطح بیش از حد هموسیستئین باشد.

میلوپاتی به معنای بیماری نخاع است. کمبود ویتامین B12 باعث نوعی بیماری ستون فقرات به نام انحطاط ترکیبی تحت حاد نخاع می شود که از بین رفتن میلین محافظ در نواحی خاصی از نخاع است که لحظه ، تعادل و احساس را کنترل می کند.

لائم تخریب ترکیبی تحت حاد نخاع شامل موارد زیر است:

  • ضعف
  • دلهره ، سوزن سوزن شدن
  • اسپاسم
  • مشکلات تعادل

تورم زبان نیز ناشی از کمبود ویتامین B12 است. Glossitis نامی است که برای توصیف یک زبان دردناک و غیر معمول صاف که می تواند ناشی از این کمبود تغذیه ای باشد ، به کار می رود.

میزان نرمال ویتامین b12 در آزمایش خون

شرایط مرتبط

بیماری تیروئید و مولتیپل اسکلروز (MS) هر دو بیماری به نظر می رسد مربوط به یک فرآیند خود ایمنی باشد. بیماری خود ایمنی یک بیماری است که در اثر حمله بدن به خود فرد ایجاد می شود.

کمبود فاکتور ذاتی یک بیماری خود ایمنی است که نتیجه حمله “خود” به ناحیه معده است که در جذب ویتامین B12 دخیل است. غالباً ، افرادی که به بیماری تیروئید یا MS مبتلا هستند نیز دارای کمبود فاکتور ذاتی و کمبود ویتامین B12 آن هستند.

کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 در بیماری اسکلروز

شایع ترین علت کمبود ویتامین B12 کمبود ویتامین B12 در رژیم غذایی است. ویتامین B12 یک ماده مغذی است که فقط در محصولات حیوانی مانند گوشت ، مرغ ، ماهی ، تخم مرغ و لبنیات یافت می شود. بنابراین گیاهخواران به خصوص در معرض خطر کم ویتامین B12 با مواد مغذی خطرناک هستند ، همچنین افراد غیر وگان که به اندازه کافی از این غذاهای سرشار از ویتامین B12 نمی خورند.

بعضی از غذاها با ویتامین B12 غنی شده اند ، و اگر می خواهید ویتامین B12 شما را از طریق غذاهای وگان بدست آورید ، باید در جستجوی آن دسته از غذاها تلاش کنید.

جذب کم

ویتامین B12 توسط روده کوچک جذب می شود ، اما ابتدا نیاز به پردازش اولیه در معده دارد. بنابراین برخی از شرایطی که بر معده یا روده کوچک تأثیر می گذارد می توانند در جذب مناسب ویتامین B12 دخالت کنند. فاکتور ذاتی پروتئینی است که در معده تولید می شود و قبل از جذب آن در روده کوچک با ویتامین B12 ترکیب می شود.

بیماری خود ایمنی ، جراحی بای پس معده و التهاب معده همه مواردی است که در تولید و عملکرد فاکتور ذاتی اختلال ایجاد می کند و بنابراین ممکن است ویتامین B12 در رژیم غذایی به اندازه کافی در بدن جذب نشود و در عوض از طریق آن از بین برود. حرکات روده.

مصرف  زیاد الکل باعث ایجاد تغییر در آستر معده و تداخل در تولید فاکتور ذاتی و ایجاد کمبود B12 می شود.

بیماری روده ای مانند بیماری کرون و سلیاک می تواند از جذب مناسب ویتامین B12 در روده های کوچک جلوگیری کند ، حتی اگر ویتامین B12 کافی در رژیم وجود داشته باشد ، باعث کمبود آن می شود.

کم خونی دردناک یک بیماری خود ایمنی است که باعث کاهش یا از بین بردن فاکتور ذاتی می شود ، پروتئین موجود در معده که رژیم غذایی B12 را بهم متصل می کند تا جذب شود. این امر منجر به کمبود B12 از طریق سوء جذب می شود. این نوع کمبود B12 با جایگزینی دهان B12 قابل درمان نیست و نیاز به درمان با عکس های ویتامین B12 دارد.

کمبود ویتامین B12

علائم بالا بودن ویتامین b12

علائم کم خونی لگنی شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • کمبود انرژی
  • سبکی
  • افسردگی
  • سردرد
  • ضربان قلب سریع
  • زنگ در گوش

داروها می توانند در جذب ویتامین B12 اختلال ایجاد کنند. رایج ترین داروهایی که می توانند باعث کاهش سطح ویتامین B12 شوند عبارتند از:

نوشته های مرتبط

متفورمین: دارویی که برای درمان دیابت استفاده می شود

کلشی سین: دارویی است که برای درمان نقرس استفاده می شود

کلرامفنیکل: یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت ها استفاده می شود

بسیاری از داروهای مورد استفاده در معالجه سوزش سر دل

اگر کمبود ویتامین B12 دارید ، به ویژه در مراحل اولیه ، بسیاری از اثرات قابل برگشت است. به طور کلی ، اگر کمبود ویتامین B12 شما به دلیل کمبود غذایی ایجاد شود ، مکمل ها یا غذاهای غنی شده می توانند به بهبود سطح ویتامین B12 شما کمک کنند.

اگر اختلال در جذب دلیل کمبود ویتامین B12 شماست ، معمولاً دریافت مکمل ویتامین B12 از طریق تزریق و نه از طریق دهان مؤثرتر است زیرا این امر باعث می شود مواد مغذی مستقیماً وارد بافت بدن شوند.

فواید سلامتی ویتامین B12

کرم ها ، کپسول ها و تزریق های ویتامین B12 در دسترس هستند

ویتامین B12 یک ویتامین اساسی است که به شما در حفظ و کنترل متابولیسم کمک می کند. B12 در بسیاری از غذاها ، به ویژه محصولات حیوانی یافت می شود.

ویتامین B12 همچنین به صورت مکمل موجود در تنظیم متابولیسم ، کمک به تشکیل گلبولهای قرمز و حفظ سیستم عصبی مرکزی نقش دارد. ویتامین B12 نیز برای عملکرد مناسب و رشد مغز مورد نیاز است.

فواید سلامتی

گفته می شود ویتامین B12 در مورد بسیاری از نگرانی های سلامتی کمک می کند. به عنوان مثال ، تحقیقات نشان می دهد که ویتامین B12 ممکن است باعث افزایش بینایی شما شود ، با بیماری های قلبی مبارزه کنید ، به بهبودی در سکته مغزی کمک کرده و دفاع خود را در برابر برخی از انواع سرطان دوباره زنده کنید.

از دیگر کاربردهای گفته شده می توان به تقویت روحیه ، افزایش انرژی ، بهبود حافظه ، تحریک سیستم ایمنی بدن ، ترویج خواب سالم و کند کردن روند پیری اشاره کرد.

تاکنون حمایت علمی از این ادعا که B12 بیش از نیاز روزانه می تواند هرگونه وضعیت بهداشتی را درمان کند ، منصفانه فاقد است. در اینجا نگاهی به برخی از مطالعات انجام شده است.

اگزما

ویتامین B12 هنگامی که روی پوست قرار می گیرد ، می تواند به مبارزه با اگزما کمک کند. برای یک مطالعه 2004 در ژورنال پوست در مجله انگلیسی ، محققان 49 بیمار اگزما را به هشت هفته درمان دو بار در روز با دارونما یا کرم حاوی ویتامین B12 اختصاص دادند. در پایان مطالعه ، افرادی که از ویتامین B12 کرم استفاده می کنند ، شدت شدید اگزمای خود را کاهش داده اند (در مقایسه با افرادی که از کرم دارونما استفاده می کنند).

بیماری قلبی

مصرف ویتامین B12 ممکن است هموسیستئین را کاهش دهد (یک اسید آمینه که به نظر می رسد خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در صورت وجود در سطح بالا افزایش می دهد). طبق گزارش سال 2000 از سمینارهای مربوط به ترومبوز و هموستاز ، مکمل روزانه هر دو با 0.5 تا 5 میلی گرم اسید فولیک و حدود 0.5 میلی گرم ویتامین B12 ممکن است میزان هموسیستئین را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

سرطان

تحقیقات اولیه نشان می دهد که ویتامین B12 ممکن است در برابر برخی از انواع سرطان محافظت کند. به عنوان مثال دانشمندان در مطالعه سال 2003 در مورد علل و کنترل سرطان ، عادتهای غذایی 214 زن مبتلا به دیسپلازی دهانه رحم را مورد بررسی قرار دادند. (شرایطی که با تغییرات غیرطبیعی در سلولهای سطح دهانه رحم مشخص شده است ، دیسپلازی دهانه رحم در صورت عدم درمان می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود.) با تجزیه و تحلیل یافته های آنها ، نویسندگان این مطالعه مشخص کردند که زنانی که از مکمل های ویتامین B12 استفاده می کنند و میزان بالایی دارند. فولات ، ریبوفلاوین و تیامین ممکن است احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم کمتر باشد.

چگونه کمبود ویتامین B12 را جبران کنیم

نشان داده شده است که تزریق ویتامین B12 در مبارزه با کمبود B12 مؤثر است. کمبود ویتامین B12 در بزرگسالان بالای 50 سال ، گیاهخواران ، گیاهخواران ، افرادی که تحت عمل جراحی دستگاه گوارش قرار دارند و افراد دارای اختلالات گوارشی (مانند بیماری سلیاک و بیماری کرون) شایع است.

علائم کمبود ویتامین B12 شامل کم خونی ، از بین رفتن تعادل ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بازوها و پاها و ضعف است.

اثرات جانبی

اگرچه ویتامین B12 در مقادیر معقول برای بسیاری از افراد بی خطر است ، اما ممکن است عوارض جانبی خاصی از جمله اسهال ، لخته شدن خون ، خارش و واکنشهای آلرژیک شدید ایجاد کند. علاوه بر این ، ترکیب ویتامین B12 با کلرامفنیکل (یک داروی آنتی بیوتیکی) ممکن است اثرات مضر داشته باشد.

از ویتامین B12 باید در افرادی که بیماری لبر (نوعی بیماری چشم) دارند) جلوگیری شود. هنگامی که توسط مبتلایان به بیماری لبر گرفته می شود ، ویتامین B12 می تواند به عصب بینایی آسیب برساند و احتمالاً در نابینایی نقش دارد.

این نکته را باید در نظر داشته باشید که خوددرمانی یک بیماری و اجتناب یا تأخیر در مراقبت از استاندارد ممکن است عواقب جدی داشته باشد.

مقدار مصرف و آماده سازی

میزان توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای ویتامین B12 برای افراد در سن 14 سال و بالاتر ، 2.4 میکروگرم در روز است. اگر نگران مصرف کافی ویتامین B12 از مواد غذایی نیستید ، در مورد استفاده از مکمل های ویتامین B12 با پزشک خود مشورت کنید. دوز مکمل مناسب برای شما ممکن است به عواملی از جمله سن ، جنسیت و سابقه پزشکی شما بستگی داشته باشد.

دنبال چه چیزی میگردی

با مصرف غذاهایی که حاوی این ماده مغذی مهم هستند ، می توانید ویتامین B12 کافی دریافت کنید. برای تأمین کردن ویتامین B12 ، غذاهای زیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید:

غلات غنی شده (1.5 تا 6 میکروگرم در هر وعده)

قزل آلا رنگین کمان وحشی (5.4 میکروگرم در هر وعده 3 اونس)

ماهی سالک سوکی (4.8 میکروگرم در هر وعده 3 اونس)

ماست ساده (1.4 میکروگرم در هر فنجان)

ماهی تن (1 میلی گرم در هر وعده 3 اونس)

شیر (0.9 میکروگرم در هر فنجان)

تخم مرغ (0.6 میکروگرم در هر تخم مرغ)

مرغ کباب شده (0.3 میکروگرم در هر نیم سینه)

اگر تصمیم به مصرف مکمل گرفتید ، ممکن است ویتامین B12 را به شکل قرص یا کپسول مصرف کنید. یک عصاره مایع نیز موجود است.

ویتامن B12 نیز در یک کرم برای استفاده موضعی موجود است. با پزشک معالج خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که از فرم صحیح ویتامین B12 برای رفع نیازهای سلامتی خود استفاده می کنید.

تزریق ویتامین B12

از تزریق ویتامین B12 به طور معمول برای درمان کمبود ویتامین B12 در افرادی که در جذب ویتامین مشکل دارند استفاده می شود (مانند افراد مبتلا به اختلالات گوارشی). اگرچه برخی از طرفداران پیشنهاد می کنند که تزریق ویتامین B12 همچنین می تواند به تقویت کاهش وزن کمک کند ، اما هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعا در دست نیست.

اگر در نظر دارید استفاده از ویتامین B12 را برای یک وضعیت بهداشتی در نظر بگیرید (یا نگران این هستید که به میزان کافی B12 در رژیم غذایی روزانه خود دریافت نکنید) ، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا ابتدا یک تشخیص مناسب دریافت کنید ، سپس در مورد اینکه آیا یک مکمل یا تغییر رژیم غذایی برای شما مناسب است.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.