چگونه لاک را از روی لباس پاک کنیم (*)

چگونه لاک را از روی لباس پاک کنیم :

  • لاک ناخن حاوی حلال هایی است که می تواند بیشتر سطوح را لکه دار کند.
  • اگر سریع عمل کنید، می توانید همه چیز را از چوب گرفته تا لباس پاک کنید.
  • بیشتر راه حل ها را می توان در خانه پیدا کرد، مانند اسپری مو و الکل

در هر زندگی، کمی لاک ناخن باید بیفتد. به این ترتیب، این اغلب منجر به لکه اجتناب‌ناپذیر می‌شود، به‌ویژه از آنجایی که بیشتر لا ک ها  لهستانی حاوی مواد شیمیایی و حلال‌های خاصی (مانند اتیل استات، بوتیل استات یا الکل) هستند که اگر به مدت کافی روی آن باقی بمانند، می‌توانند تقریباً هر سطحی را از بین ببرند. 

چگونه لاک را از روی گوشی پاک کنیم

بسیاری از افراد به طور تصادفی لاک ناخن را روی گوشی می ریزند یا از آن برای نقاشی طرح های تزئینی روی سطوح گوشی استفاده می کنند. اگرچه لاک پاک کننده ناخن به سرعت لاک ناخن را از سطوح پاک می کند، مواد شیمیایی موجود در پاک کننده های تجاری ناخن لاک می توانند رنگ را حل کرده و از طریق پلاستیک های خاصی بخورند. 

در نتیجه، برای پاک کردن لاک ناخن از محفظه یا صفحه نمایش گوشی خود، باید از ابزارها و روش های تمیزتر ملایم تری استفاده کنید تا گوشی خود را به حالت قبل از لاک زدن برگردانید.

به محض ریختن لاک با پارچه های میکروفیبر بدون پرز یا سواب های پنبه ای، لاک را از روی گوشی خود پاک کرده و پاک کنید. از لبه لکه تا مرکز لکه پاک کنید تا از لکه دار شدن لاک به قسمت های دیگر گوشی جلوگیری کنید. اگر با پولیش مرطوب سر و کار ندارید، این مرحله را رد کنید.
لکه سفت شده لاک ناخن را به آرامی از روی سطح پاک کنید. 

اگر با محفظه گوشی سر و کار دارید، لکه را با یک پاک کن فوم رزین ملامینه مرطوب و تقریباً خشک بمالید تا لکه از روی سطح پاک شود. اگر با شیشه یا سطح سخت رنگ نشده دیگری سر و کار دارید، لکه را با احتیاط با ناخن یا تیغ خود بتراشید.

باقیمانده پولیش و باقی مانده را با محلول 70 درصد الکل مالشی پاک کنید. پس از اتمام پاک کردن قسمت عمده لکه، یک سواب پنبه را به الکل مالشی آغشته کنید. الکل اضافی را از نوک آن فشار دهید و سپس ناحیه لکه دار را پاک کنید.

یک سواب دیگر را در آب آغشته کنید، مایع اضافی را از نوک آن خارج کنید و دوباره محل را پاک کنید. گوشی خود را با یک پارچه میکروفیبر بدون پرز خشک کنید.

پاك كردن لاك از روي فرش دستباف

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید: فرش شما چه رنگی است؟ اگر روشن یا سفید است، استفاده از لاک پاک کن غیر استونی احتمالا بهترین گزینه است. اگر تاریک است و مطمئن نیستید که رنگ ممکن است با آن تداخل داشته باشد، سعی کنید اسپری مو بریزید یا الکل بمالید و سپس لاک را با اسفنج یا حوله کاغذی پاک کنید. تسلیم نشوید اگر به نظر می‌رسد که پولیش همچنان در حال آمدن است – شما می‌خواهید تا آخرین ذره را بیرون بیاورید.

توصیه می‌کنیم در صورتی که فرش قدیمی و باارزشی دارید یا می‌خواهید پاک کردن لاک ناخن از روی فرش دستباف را با لاک پاک‌کن تجربه کنید، حتماً با فردی با تجربه مشورت کنید، چرا که ممکن است ترکیبات لاک پاک‌کن با فرش شما سازگاری نداشته باشد و باعث از بین رفتن رنگ آن شود.

با این حال در صورتی که از پاک کردن لکه لاک از فرش با لاک پاک‌کن مطمئن هستید، ابتدا مقداری لاک پاک‌کن را در گوشه‌ای ناپیدا از فرش امتحان کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکل، از این استفاده از لاک پاک‌کن صرف نظر کنید. چگونه لاک را از روی لباس پاک کنیم

در صورتی که فرش آسیبی از تست لاک پاک‌کن ندید، ابتدا با کمک یک کارت پلاستیکی همچون کارت عابر بانک یا کارت‌های مشابه که ضخامت محکمی دارند، لاک خشک را از روی فرش بردارید.

سپس مقداری لاک پاک‌کن بدون استون را به پنبه آغشته کنید و به صورت ضربه‌ای به فرش بزنید. این روش کمک می‌کند تا لکه لاک روی قسمت‌های دیگر فرش پخش نشود. سپس از آن شما می‌توانید فرش را با شامپو فرش تمیز کنید. چگونه لاک را از روی لباس پاک کنیم.

چگونه لاک را از روی لباس پاک کنیم
چگونه لاک ناخن را از سطوح چوبی پاک کنیم

قانون اول: از لاک پاک کن روی چوب استفاده نکنید. در واقع پایانه ها را خراب می کند و لکه های جدید، شاید بدتر از آن، باقی می گذارد. هر چند نگران نباشید، زیرا در واقع یک راه بسیار آسان برای رفع مشکل پولیش روی چوب وجود دارد. کافی است روی لاک خود را با مقدار زیادی اسپری مو بپاشید (ما آکوا نت را دوست داریم، اما واقعاً هر فرمولی این کار را انجام می دهد).

اجازه دهید حدود 20 ثانیه بماند و سپس آن را پاک کنید. ممکن است لازم باشد این روند را چند بار تکرار کنید، اما این کار بسیار بهتر از داشتن مبلمان لکه دار است.

چگونه لاک را از روی لباس پاک کنیم

پاک کننده ناخن می تواند با برخی از رنگ ها و پارچه ها تداخل داشته باشد (در واقع استات را ذوب می کند )، بنابراین قبل از استفاده از آن یک آزمایش نقطه ای انجام دهید. اگر از پاک کننده روی پارچه خود استفاده می کنید، حتماً آن را مستقیماً بعد از شستشو بشویید. و اگر پاک کننده گزینه ای نیست، همیشه می توانید اسپری مو را امتحان کنید. 

حلال خشک‌شویی معمولاً می‌تواند لاک را نیز پاک کند، بنابراین اگر نمی‌توانید آن را در خانه بیرون بیاورید، از ریختن آن به پاک‌کننده‌ها نترسید.

چگونه لاک ناخن را از موهای خود پاک کنیم

اگر عجله داشتید و در نهایت هم ناخن هایتان را خراب کردید و هم موهایتان را رنگ کردید، راه حل بسیار ساده است. اگر پولیش هنوز خیس است، کافی است مقداری لاک پاک کن غیر استونی بردارید و آن را روی انتهای صیقلی بکشید. اگر از قبل خشک شده است، مقداری نرم کننده یا روغن را به آرامی روی موهای خود بزنید تا بتوانید تکه های لاک را بیرون بکشید.

چگونه لاک ناخن را از شلوار جین پاک کنیم؟

هر کاری که انجام می دهید، لکه را مالش ندهید – این کار می تواند باعث ته نشین شدن آن در پارچه و بدتر شدن اوضاع شود. در عوض، با یک سطح سخت، چیزی مانند یک چاقوی پلاستیکی یا کارت اعتباری تاریخ مصرف گذشته را بردارید تا لاک اضافی را بردارید. هنگامی که تا آنجایی که می توانید از لاک خارج کردید، یک حلال تمیز کننده خشک را به محل مورد نظر بمالید .

(اگر شلوار جین شما سفید است، می توانید از پراکسید هیدروژن نیز استفاده کنید) و به آرامی با یک پارچه تمیز پاک کنید تا خشک شود.

از بین بردن لاک ناخن از روی لباس‌های قابل شستشو

برای تمام پارچه‌های قابل شستشو به جز استات، تری استات یا موداکریل، شما به یک پاک کننده لاک ناخن بر پایه استون یا پدهای استون و پارچه‌های سفید جاذب یا حوله‌های کاغذی نیاز خواهید داشت.

۱- پارچه را تست کنید

نوشته های مرتبط

یک درز مخفی بر روی لباس مورد نظر پیدا کنید. سپس از پاک کننده لاک ناخن با پایه استون استفاده کنید تا مطمئن شوید رنگ پارچه را تغییر نمی‌دهد. 

چگونه لاک را از روی لباس سفید پاک کنیم

۲- لاک ناخن اضافی را بردارید

لکه را مالش ندهید یا سعی در پاک کردن آن نکنید زیرا این امر می‌تواند لاک را به عمق پارچه فرو ببرد یا حتی بزرگ‌تر کند. اگر گلوله بزرگی از لاک وجود دارد، از لبه کارت اعتباری قدیمی یا چاقویی که تیز نیست استفاده کنید تا در اسرع وقت آن را بلند کنید.

پاک کردن لکه لاک ناخن

۳- با استون، لکه‌گیری کنید

مقداری حوله کاغذی سفید زیر لکه قرار دهید تا استون را جذب کند (باعث خراب شدن برخی از مبلمان و مواد سنگی می شود). یک پارچه سفید یا پنبه را به استون آغشته کنید. از لبه بیرون لکه لاک به سمت داخل کار کنید تا پخش نشود. تا وقتی که لکه از لباس به حوله سفید یا پنبه منتقل می‌شود، کار لکه‌گیری را ادامه دهید. این کار را با قسمت تمیز حوله انجام دهید و یا برای جذب لکه از یک پنبه جدید استفاده کنید. کار را ادامه دهید تا تمام آثار لاک از بین برود.

۴- با مالیدن الکل یا محلول خشکشویی آثار را از بین ببرید

اگر هنوز رنگی باقی مانده است، سعی کنید از پد الکل یا یک حلال خشکشویی استفاده کنید. الکل یا حلال را با یک پنبه روی بقایای لکه بزنید و رنگ آن را پاک کنید. اگر لباس سفید است، از چند قطره پراکسید هیدروژن استفاده کنید تا رنگ آن به آرامی سفید شود.

۵- لباس را بشویید

بعد از بین بردن لکه، طبق معمول پارچه را بشویید تا محلول تمیز کننده پاک شود.

پاک کردن لکه لاک ناخن از روی لباس‌های بابرچسب خشکشویی

اگر لباس یا پارچه برچسب فقط خشکشویی داشته باشد، مطمئن‌ترین کار این است که آن را هر چه زودتر به یک خشکشویی حرفه‌ای برسانید و نوع و محل لکه را برای آن‌ها مشخص کنید. اگر می‌خواهید آن را در خانه امتحان کنید، به حلال خشکشویی یا پد الکل احتیاج دارید.

۱- پارچه را تست کنید

یک درز پنهان روی لباس پیدا کنید و حلال تمیز کننده خشکشویی یا پد الکل روی آن بزنید تا مطمئن شوید رنگ پارچه را تغییر نمی‌دهد.

۲- لاک ناخن اضافی را پاک کنید

با استفاده از کارت اعتباری قدیمی یا چاقوی کُند، با دقت زیاد، لاک ناخن را پاک کنید.

۳- لکه را با حلال، لکه‌گیری کنید

لکه را به حلال تمیز کننده خشکشویی که روی یک گوش پاک‌کن یا حوله کاغذی سفید تمیز زده‌اید آغشته کنید. هنگام انتقال رنگ به گوش پاک‌کن، از یک سوآپ جدید و حلال اضافی استفاده کنید. پس از اتمام، اجازه دهید تا حلال کاملاً تبخیر شود.

پاک کردن لکه لاک ناخن از فرش و پارچه مبل

ما هرگز فکر نمی کنیم که این اتفاق بیفتد، اما شیشه‌های لاک روی فرش‌ها و کوسن‌ها می‌ریزند و حتی گاهی اوقات یک ناخن با لاک مرطوب در جایی که نباید لک ایجاد می‌کند. در اکثر اثاثه یا لوازم داخلی می‌توانید از همین روش‌ها استفاده کنید، اما اگر جنس آن‌ها از ابریشم یا پارچه گران‌قیمت است، یک نظافتچی  یا مبل‌شوی حرفه‌ای را فرا بخوانید.

۱- پارچه را تست کنید

روی یک منطقه پنهان، مقداری استون بزنید تا مطمئن شوید که حلال، رنگ مواد را تغییر نمی‌دهد

۲- لاک ناخن اضافی را بردارید

از یک لبه پلاستیکی کُند استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید لاک ناخن را بردارید. اگر لکه هنوز مرطوب باشد، ممکن است موفق شوید مقدار زیادی از لاک ناخن را پاک کنید. تا جایی که ممکن است مراقب باشید تا از پخش شدن بیشتر لکه جلوگیری کنید.

۳- از استون استفاده کنید

با استفاده از قطره چکان یا پنبه چند قطره استون در ناحیه کوچکی از لکه بمالید. خیلی مراقب باشید که پارچه را زیاد خیس نکنید. بلافاصله محل را با یک دستمال سفید تمیز یا دستمال کاغذی پاک کنید، اما مراقب باشید لکه پخش نشود. اگر لکه در ناحیه‌ای ظریف باشد ممکن است گوش پاک‌کن‌های تمیز و نازک بهتر کار کنند. استفاده از استون و لکه‌گیری را تا جایی که ممکن است و منجر به پاک شدن لکه شود ادامه دهید.

۴- کار را با حلال خشکشویی تمام کنید

در صورت باقی ماندن رنگ، اجازه دهید لکه خشک شود و محل را با یک حلال خشکشویی یا الکل مالش دهید. از یک اسفنج یا پارچه سفید تمیز آغشته به حلال استفاده کنید و در اتاق تهویه ایجاد کنید. از آن‌جا که لکه در پارچه جذب می‌شود، از قسمت تمیز پارچه استفاده کنید.

۵- محل لکه را بشویید

وقتی لکه از بین رفت، محل را با اسفنج خیس بشویید و لکه را خشک کنید. اجازه دهید تا در هوا و به دور از گرمای مستقیم خشک شود تا الیاف فرش یا پارچه مبل آسیب نبیند. و از یک جارو برقی برای بلند کردن تار و پود فرش استفاده کنید.چگونه لاک را از روی لباس پاک کنیم

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.