تامپون چیست+نحوه استفاده از تامپون در استخر

تامپون در استخر:تامپون چیست و چگونه کار می کند؟

تامپون ها، مانند پد، محصولاتی هستند که برای جذب خون جریان قاعدگی استفاده می شوند. آنها از پنبه نرم فشرده شده به شکل لوله ساخته شده اند، به طوری که به راحتی می توانید ان ها را داخل واژن قرار دهید.

تامپون جریان قاعدگی یا خون را قبل از خروج از بدن جذب می کند. تامپون ها در اندازه ها و قدرت جذب های مختلف وجود دارد.

می توانید آنها را در اکثر داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید. از تامپون‌هاى حاوى مواد خوشبوکننده پرهیز کنيد؛ زيرا آنها از ايجاد بو جلوگيرى نمى‌کنند و ممکن است به‌راحتى باعث ايجاد بثورات ناشى از حساسيت شوند.

تامپون در استخر

تامپون‌ها با درجات جذب خونی مختلف در بازار  هستند:

  1. ضعیف: ۶گرم یا کمتر
  2. معمولی: ۶تا ۹ گرم
  3. خوب: ۹تا ۱۲ گرم
  4. خیلی خوب: ۱۲تا ۱۵ گرم
  5. عالی: ۱۵تا ۱۸ گرم

چه اندازه تامپونی باید استفاده کنم؟

در هنگام استفاده تامپون برای اولین بار بهتر است از اندازه “باریک” استفاده کنید. همچنین زمانی که جریان قاعدگی شما متوسط و سنگین است، وارد کردن آن آسان تر است، زیرا در این صورت به راحتی می توانید تامپون را وارد واژن کنید.

تامپون در استخر

چطور از تامپون استفاده کنم؟

  1. دستان خود را با صابون و آب بشویید. با دست های خشک، تامپون را باز کنید. اگر تامپون روی زمین افتاد، آن را بیرون بیندازید و یک تامپون جدید بردارید.
  2. در یک موقعیت راحت بایستید یا بنشینید. بعضی از زنان ترجیح می دهند یک پا را روی صندلی یا توالت فرنگی بگذارند، در حالی که دیگران ترجیح می دهند بنشینند.
  3. پس از پیدا کردن موقعیتی که در آن راحت تر هستید، تامپون را با انگشت هایی که با آن بنویسید، نگه دارید. وسط تامپون را بگیرید، جایی که لوله کوچکتر داخلی، داخل لوله بزرگتر خارجی قرار می گیرد. حتما رشته تامپون قابل مشاهده باشد و از بدن دور باشد.تامپون در استخر
  4. با دست دیگر، لبه واژن را باز کنید (پوست اطراف ورودی واژن) و تامپون را در جلوی ورودی واژن قرار دهید.
  5. به آرامی تامپون را به داخل فشار دهید. زمانی که انگشتان دست بدن را لمس کرد صبر کنید. در این حالت اپلیکاتور یا لوله بیرونی کاملا داخل واژن قرار گرفته است.
  6. هنگامی که اپلیکاتور یا لوله بیرونی در داخل واژن قرار گرفت، از انگشت «اشاره» خود برای فشار دادن لوله داخلی (لوله ای که رشته قابل مشاهده است) از طریق لوله بیرونی استفاده کنید. این کار باعث می شود تامپون را به داخل واژن وارد کنید.
  7. هنگامی که لوله داخلی داخل واژن قرار گرفت، از انگشت شست و انگشت وسط برای برداشتن اپلیکاتور یا لوله بیرونی استفاده کنید. رشته حتما خارج از واژن آویزان باشد. زمانی که آماده خارج کردن تامپون هستید، رشته را بگیرید و به آرامی آن را به پایین بکشید تا کل تامپون خارج شود.
  8. به یاد داشته باشید قبل و بعد از قرار دادن و برداشتن تامپون دست های خود را بشویید.تامپون در استخر

TSS(سندرم شوک سمی) چیست؟

نوشته های مرتبط

TSS مخفف سندرم شوک سمی است. اگرچه این عفونت نادر است اما اگر دچار آن شوید بسیار خطرناک است. این عفونت در دخترانی که تامپون استفاده می کنند رخ می دهد.

تامپون به تنهایی باعث TSS نمی شود. TSS بواسطه باکتری هایی به نام استافیلوکوک اورئوس ایجاد می شود. هنگامی که تامپون در مهبل (واژن) قرار دارد، محیطی مناسب برای رشد انواع مختلف باکتری ها، از جمله استافیلوکوک اورئوس ایجاد می کند.

باکتری باعث ایجاد سمی می شود که باعث بیماری شدید می شود. نوجوانان آنتی بادی کمتری در برابر سم تولید شده توسط این باکتری ها دارند. ممکن است هرگز دچار TSS نشوید، اما بهتر است علائم و روش کاهش خطر را بدانید.

برای کاهش خطر ابتلا به TSS، هنگام استفاده از تامپون، به نکات زیر توجه کنید:تامپون در استخر

  • در هنگام وارد کردن تامپون مراقب باشید. قبل از قرار دادن یا برداشتن تامپون، دستان خود را بشویید. (مراقب باشید ناخن هایتان تیز و یا دندانه دار نباشند زیرا باعث پاره شدن پوست می شوند).
  • تامپون های خود را حداقل هر 4-6 ساعت یک بار عوض کنید.
  • تامپون با جذب مناسب انتخاب کنید. وقتی جریان خون خفیف است، از تامپون های کوچکتر استفاده کنید. TSS اغلب زمانی اتفاق می افتد که از تامپون های با جذب فوق العاده استفاده می شود. از این گونه تامپون استفاده نکنید مگر اینکه جریان قاعدگی شما سنگین باشد.
  • پد و تامپون را به صورت متناوب استفاده کنید. در طول شب از پد و در طول روز از تامپون استفاده کنید.
    • از تامپون ها برای جذب چیزی غیر از جریان قاعدگی استفاده نکنید. فقط تامپون را در هنگام قاعدی استفاده کنید.

اگر در هنگام استفاده از تامپون تب، سرگیجه، بثورات یا استفراغ داشتید، تامپون را بردارید و با پزشک خود تماس بگیرید یا به نزدیک ترین اورژانس مراجعه کنید. علائم TSS ممکن است شبیه به آنفولانزا باشد. اگر این علائم در هنگام قاعدگی و استفاده از تامپون اتفاق بیفتند، احتمالا TSS دارید.

در غیر این صورت، ممکن است نشانه عفونت دیگری باشد. در هر صورت، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

نشانه های سندرم شوک TSS معمولا به سرعت می آیند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • علائم مشابه آنفولانزا (درد عضلانی، سردرد، قرمزی چشم، دهان و گلو)
    • تب ناگهانی بالا
    • سرگیجه
    •استفراغ
    • جوش های شبیه آفتاب سوختگی

آیا خارج کردن اولین تامپون درد دارد؟

اگر بتوانید بدون هیچ مشکلی تامپون را وارد کنید، باید بتوانید بدون هیچ مشکلی آن را خارج بکنید. ماهیچه های واژن تامپون را سر جایش نگه می دارد، بنابراین تلاش برای استراحت ممکن است کمک کند.تامپون در استخر

اگر تامپون خشک باشد، ممکن است خارج کردن آن دشوار باشد، اما صدمه ای نمی زند. اگر نمیتوانید تامپون را خارج کنید، با پزشک خود تماس بگیرید.
فقط در هنگام جریان منظم، باید از تامپون استفاده کنید. بهتر است در انتهای قاعدگی یا ابتدای آن که جریان کم است از مینی پد استفاده کنید. از تامپون برای ترشحات واژن یا برای هر دلیلی غیر از قاعدگی استفاده نکنید.تامپون در استخر

برداشتن تامپون:

ماهیچه هایتان را شل کنید. سعی کنید در موقعیتی قرار بگیرید که برداشتن تامپون راحت باشد. به آرامی رشته را به سمت بیرون بکشید. تامپون باید به آسانی بیرون کشیده شود. تامپون استفاده شده را در توالت بندازید یا داخل سطل زباله بیندازید.تامپون در استخر
دست ها را بشویید: به یاد داشته باشید همیشه پس از برداشتن یا قرار دادن تامپون، دست های خود را بشویید.تامپون در استخر

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.