جلوگیری از بارداری بعد از رابطه (دو هفته )

جلوگیری از بارداری بعد از رابطهه : به پیشگیری از بارداری فکر می کنید اما مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟چگونه می توان به طور طبیعی از بارداری بعد از رابطه جنسی جلوگیری کرد؟

بسیاری از زوجین مایل به بچه دار شدن هستند اما تنها با برنامه ریزی مناسب و آن زمانی که آمادگی لازم برای داشتن یک کودک را داشته باشند.

برای جلوگیری از بارداری ناخواسته ، بسیاری از زنان از قرص های ضد بارداری یا روش های دیگر استفاده می کنند.

 اما گاهی اوقات ممکن است شخص از قرص خوردن صرف نظر کند یا بدون هیچ روش پیشگیرانه ای، رابطه جنسی برقرار کند.

خوشبختانه برخی درمان های خانگی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد. شخص می تواند بعد از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده از آنها استفاده کند تا از بارداری جلوگیری کند.

جلوگیری از بارداری بعد از رابطه

گزینه های زیادی برای کنترل بارداری وجود دارد. عواملی که هنگام انتخاب یکی از آنها باید در نظر گرفته شود عبارتند از نحوه عملکرد آنها، میزان موثر بودن آنها و اینکه آیا آنها از فرد در برابر عفونت های مقاربتی (STIs) محافظت می کنند یا نه.

این روش ها بسیار موثر هستند اما صد در صد مطمئن نیستند از این نظر که بعد از آن باردار نشوید.

بهترین توصیه، مشاوره کردن با یک متخصص است که می تواند بهترین و موثرترین راه ها را برای جلوگیری از بارداری به شما پیشنهاد دهد.

انجمن برنامه ریزی خانواده (FPA) در انگلستان ادعا کرده است که 90 درصد از خانم ها در صورت عدم استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، طی مدت 12 ماه باردار می شوند.

برخی از روش های جلوگیری، نیاز به تجویز پزشک ندارند. هر نوع روش پیشگیری، مزایا و مضراتی به همراه دارد.

روش های جلوگیری، مانع رسیدن اسپرم به تخمک می شوند. این روش‌ها عبارتند از:

انجمن تنظیم خانواده (FPA) در بریتانیا ادعا می کند که تا 90 درصد از زنان فعال جنسی در صورت عدم استفاده از روش های پیشگیری از بارداری در 12 ماه آینده باردار می شوند. یک فرد در هر بار رابطه جنسی بدون پیشگیری از بارداری، از جمله اولین بار که رابطه

جنسی دارد، در معرض خطر باردار شدن است.

روش های هورمونی

اشکال هورمونی پیشگیری از بارداری با توقف تخمک گذاری، که آزاد شدن تخمک از تخمدان ها است، از بارداری جلوگیری می کند. این نوع پیشگیری از بارداری در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کند.

اکثر داروهای ضد بارداری هورمونی فقط با نسخه پزشک در دسترس هستند و به جز موارد پیشگیری اورژانسی، معمولاً به صورت آنلاین در دسترس نیستند.

برخی از روش ها بدون نسخه در دسترس هستند، اما اکثر آنها به یک نسخه نیاز دارند. هر یک از روش های پیشگیری از بارداری دارای مزایا و معایبی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف پیشگیری از بارداری که برای کمک به افراد برای

جلوگیری از بارداری طراحی شده اند، ادامه مطلب را بخوانید.

بهترین روش جلوگیری از بارداری بعد از زایمان

قرص های ضد بارداری

دو نوع پیشگیری از بارداری وجود دارد.

قرص ها یکی قاعدگی را قطع می کند، دیگری نه.

قرص های ضد بارداری یکی از رایج ترین روش های پیشگیری از بارداری در ایالات متحده است.

با این حال، با استفاده معمولی، آنها تقریباً 95 درصد مؤثر هستند.

قرص ترکیبی که حاوی استروژن و پروژسترون است: طبق دستورالعمل باید روزانه مصرف شود. بسته قرص اغلب حاوی قرص هایی است که فاقد هورمون هستند. هنگام مصرف این قرص ها، فرد یک دوره ماهانه خواهد داشت.

مینی قرص که فقط حاوی پروژسترون است: فرد باید این قرص را هر روز در ساعت معینی بدون وقفه مصرف کند. فردی که قرص مینی مصرف می کند لزوماً دوره ای برنامه ریزی شده نخواهد داشت.

زنان می توانند یک روش عقیم سازی به نام بستن لوله ها انجام دهند. این شامل بستن یا آب بندی لوله های فالوپ است. اثرات معمولا دائمی هستند. در موارد نادر، لوله ها می توانند دوباره به هم متصل شوند و منجر به بارداری شوند.

*کاندوم مردانه

استفاده از کاندوم های مردانه تنها روش پیشگیری از بارداری است که از افراد در برابر عفونت های مقاربتی محافظت می کند. 

طرز استفاده از کاندوم مردانه

  • اندازه صحیح را انتخاب کنید.
  • کاندوم را روی سر آلت تناسلی قرار دهید. پوست ختنه گاه را به عقب بکشید.
  • نوک کاندوم را فشار دهید.
  • کاندوم را در قسمت پایین آلت تناسلی باز کنید، مراقب باشید که آن را پاره نکنید.
  • پس از مقاربت، کاندوم را برداشته و آن را دور بیندازید. هرگز از آن دوباره استفاده نکنید!

بیشتر کاندوم های مردانه از لاتکس ساخته شده است، اما برای کسانی که به لاتکس حساسیت دارند، کاندوم های دیگری هم وجود دارد. اگر از روان کننده استفاده می کنید، بررسی کنید که روان کننده با نوع کاندوم سازگار باشد. مثلا: کاندوم لاتکس را فقط با روان کننده های مبتنی بر آب یا روغن استفاده کنید.

*کاندوم زنانه

کاندوم های زنانه هم نیاز به تجویز پزشک ندارند. کاندوم های زنانه را می توان به جای کاندوم مردانه استفاده کرد.  مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اعلام کرده است که کاندوم های زنانه حدود 79 درصد در پیشگیری از بارداری مؤثر هستند.

*دیافراگم

دیافراگم، یک نوع روش جلوگیری از بارداری است که زن آن را داخل واژن قرار می دهد. استفاده از اسپرم کش روی دیافراگم قبل از هر بار استفاده خیلی مهم است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری گفته است که دیافراگم هنگامی که با اسپرم کش استفاده می شود، حدود 90 درصد باعث پیشگیری از بارداری می شود.

باید چند ساعت قبل از رابطه ی جنسی، دیافراگم را وارد کنید، 6 ساعت بعد از رابطه، آن را در جای قرار دهید و بعد از 24 ساعت آن را خارج کنید. دیافراگم مانع بروز بیماری مقاربتی نمی شود.

*کلاهک گردن رحم

کلاهک گردن رحم که با نام FemCap در ایالات متحده آمریکا فروخته می شود، یک کلاهک سیلیکونی نرم است که در عمق مهبل قرار می گیرد. این کلاهک، دهانه ی رحم را می پوشاند تا از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری کند. استفاده از کلاهک گردن رحم مانع بروز بیماری مقاربتی نمی شود.

راه های جلوگیری از بارداری بعد از یک ماه

*اسفنج ضدبارداری

اسفنج ضد بارداری، روشی برای جلوگیری از بارداری است که می توانید آن را بدون نسخه تهیه کنید. اسفنج ضدبارداری از پلی اورتان ساخته شده و حاوی اسپرم کش است. این اسفنج در مهبل قرار می گیرد تا مانع ورود اسپرم به رحم شود. اگر از اسفنج ضدبارداری به تنهایی استفاده کنید، 76 تا 88 درصد موثر است؛ اما اگر آن را با کاندوم استفاده کنید، احتمال بارداری و بیماری مقاربتی افزایش پیدا می کند.

*اِسپرم کُش

اسپرم کش، ماده شیمیایی است که باعث غیرفعال شدن اسپرم می شود. شما می توانید اسپرم کش را بدون نسخه تهیه کنید و با روشهای دیگر جلوگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید. توجه داشته باشید که اسپرم کش را نباید با اسفنج ضدبارداری استفاده کنید!

حداقل 10 دقیقه قبل از رابطه جنسی باید اسپرم کش را نزدیک دهانه رحم قرار دهید. اثربخشی این روش، به مدت 60 دقیقه و تقریباً 71 درصد مؤثر است.

ژل‌های اسپرم کش را می توان از داروخانه ها تهیه کرد. در مورد استفاده از اسپرم کش به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری با پزشک مشورت کنید.

بهترین روش جلوگیری از بارداری چیست

*روشهای هورمونی

نوشته های مرتبط

روشهای هورمونی با متوقف کردن تخمک گذاری( آزاد شدن تخمک از تخمدان ها) باعث جلوگیری از بارداری می شوند. این روش مانع بروز عفونت مقاربتی نمی شود. بیشتر قرص های جلوگیری از بارداری هورمونی را فقط با تجویز پزشک تهیه کنید.

*قرص های جلوگیری از بارداری

قرص های ضد بارداری، یکی از متداول ترین روش های پیشگیری از بارداری در بیشتر کشورهاست.

دو شکل قرص ضدبارداری وجود دارد: قرص های ترکیبی، که حاوی استروژن و پروژستین است. طبق دستورالعمل، این داروها را باید به صورت روزانه مصرف کنید. هنگام مصرف این قرص ها، پریود نمی شوید.

قرص مینی پیل که فقط شامل پروژستین است: باید هر روز این قرص را مصرف کنید. خانمی که از قرص مینی استفاده می کند، لزوماً یک دوره پریود نمی شود.

جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم

پیشگیری از بارداری اورژانسی

در مورد رابطه جنسی محافظت نشده یا عدم موفقیت در کنترل بارداری، مانند شکستگی کاندوم یا عدم مصرف قرص های ضد بارداری، می توان از پیشگیری اضطراری برای کاهش خطر بارداری استفاده کرد.

پیشگیری از بارداری اورژانسی نباید به جای روش های منظم کنترل بارداری استفاده شود.

دو نوع پیشگیری از بارداری اضطراری وجود دارد:

قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری: افراد باید ظرف 3 روز پس از نزدیکی یک قرص هورمونی مصرف کنند. هر چه زودتر فرد آن را مصرف کند، مؤثرتر است، بنابراین فرد باید مصرف کند

در اسرع وقت بعد از رابطه جنسی این قرص معمولا حاوی لوونورژسترول شیمیایی است. این قرص ها را از پزشک یا داروخانه تهیه کنید.

*آمپول جلوگیری


بزرگترین هشدار در مورد پیشگیری از بارداری مبتنی بر پروژسترون ، خونریزی واژینال غیرمنتظره است .آمپول جلوگیری (Depo Provera) معمولاً هر 12 هفته، توسط پزشک  تجویز می‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها گفته است که در صورت استفاده

صحیح از این روش، بیش از 90 درصد در جلوگیری از بارداری موثر است.

طبق گزارشات صورت گرفته، ممکن است بعد از عدم استفاده از آمپول، دوباره امکان باردار شدن داشته باشید.

*حلقه ی مهبلی ( حلقه واژینال )

این حلقه ی کوچک پلاستیکی به مدت 3 هفته در مهبل قرار می گیرد. و هورمون هایی را در بدن زن آزاد می کند که باعث جلوگیری از بارداری می شود. این حلقه باید بعد از مدت 7 روز برداشته شود تا زن قبل از قرار دادن حلقه ی جدید، بتواند پریود شود.

*دستگاهها و ایمپلنت های داخل رحمی

دستگاه های داخل رحمی (IUDs) و ایمپلنت ها، برای جلوگیری از بارداری طولانی مدت استفاده می شوند. سازمان خدمات بهداشت ملی اظهار داشته است که این دستگاه ها بیش از 99 درصد، در جلوگیری از بارداری موثر هستند؛ زیرا امکان خطای انسانی را کاهش می دهند. این دستگاه ها مانع بروز بیماری های مقاربتی نمی شوند.جلوگیری از بارداری بعد از رابطه

*آی یودی

آی یو دی وسیله ای کوچک است که پزشک آن را درون رحم می گذارد. دو نوع IUD وجود دارد:

آی یو دی هورمونی: آی یو دی هورمونی پس از نصب به مدت 5 سال، اثر بخشی دارد. آی یو دی به طور کامل تخمک گذاری را متوقف نمی کند، بلکه پس از ضخیم کردن مخاط دهانه رحم، باعث جلوگیری از بارداری می شود تا از ورود اسپرم به رحم و تغییرات هورمونی دیگر جلوگیری کند. آی یو دی با نام های تجاری Mirena، Kyleena، Liletta و Skyla وجود دارد.

آی یو دی مسی: آی یو دی مسی با نام «پاراگارد» فروخته می شود، آی یو دی مسی در سیم مسی پیچیده شده است. که مانع ورود اسپرم به رحم می شود. این نوع آی یو دی، تقریباً تا 10 سال، مانع بارداری می شود.

عوارض جانبی استفاده از آن، لکه بینی بین دوره های عادت ماهانه، پریودهای نامنظم و قطع قاعدگی است.

*کپسول های کاشتی ضدبارداری

کپسول های کاشتی ضدبارداری، روش دیگر برای جلوگیری از بارداری هستند. پرستار یا پزشک برای جلوگیری از بارداری، میله ای را در بازوی  زن قرار می دهد.

ایمپلنت ها، هورمونی به نام پروژستین در بدن آزاد می کنند که از تخمک گذاری جلوگیری می کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری اعلام کرده است که ایمپلنت ها بیش از 99 درصد، از بارداری جلوگیری می کنند. ایمپلنت ها باید هر 3 سال یک‌ بار تعویض شوند.

جلوگیری از بارداری در اولین رابطه

*برنامه ریزی تنظیم خانواده

روش طبیعی پیشگیری از بارداری شامل: اطلاع از چرخه قاعدگی و اجتناب از رابطه جنسی است. در زمانی که فرد در مرحله ی باروری قرار دارد. باروری حدود 6 تا 9 روز در ماه طول می کشد که همزمان با تخمک گذاری است.

روش های مختلفی برای برنامه ریزی تنظیم خانواده وجود دارد. بسیاری از افراد علائم زیر را برای بررسی زمان تخمک گذاری شان در نظر می گیرند.جلوگیری از بارداری بعد از رابطه

  1. اندازه گیری دمای بدن؛
  2. توجه به کیفیت و کمیت مخاط دهانه رحم؛
  3. زمان شروع و پایان چرخه قاعدگی طی چند ماه

*پیشگیری از بارداری اورژانسی

اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشتید یا کاندوم پاره شده بود و قرص ضدبارداری مصرف نکرده بودید، می توانید از روش پیشگیری از بارداری اورژانسی برای کاهش احتمال بارداری استفاده کنید. دو روش پیشگیری از بارداری اضطراری وجود دارد:

قرص ضد بارداری اورژانسی: باید قرص هورمونی را 3 روز بعد از مقاربت مصرف کنید. هرچه  زودتر قرص را مصرف کنید، مؤثرتر است؛ بنابراین باید هر چه سریعتر قرص را  بعد از رابطه ی جنسی مصرف کنید. این قرص معمولاً حاوی لوونورژسترل است که می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.

آی یو دی مسی: آی یو دی مسی تا 5 روز پس از رابطه جنسی برای جلوگیری از بارداری استفاده می شود. اگر از این روش در این بازه ی زمانی استفاده کنید، بیش از 99.9 درصد مؤثر است.

*سترون سازی( عقیم سازی)

هم زنان و هم مردان می توانند روش هایی برای کاهش شانس باروری  خود انجام دهند. سازمان خدمات بهداشت ملی اظهار داشته است که این روشها معمولاً بیش از 99 درصد در جلوگیری از بارداری مؤثر هستند؛ اما مانع بروز عفونت های مقاربتی نمی شوند.

پیشگیری از بارداری هنگام شیردهی : جلوگیری از بارداری بعد از رابطه

اگر در دوران شیردهی به عنوان روش جلوگیری از بارداری به پیشگیری از بارداری نیاز باشد ، فقط داروهای ضد بارداری پروژسترون برای خانمهایی که شیرده هستند توصیه می شود. از ایمپلنت کنترل بارداری یا IUD می توان استفاده کرد. مادران شیرده می توانند اطمینان داشته باشند که پروژسترون فقط داروهای ضد بارداری بر تأمین شیر تأثیر نمی گذارد. 

چه زمانی تست بارداری انجام دهیم

اگر زن مشکوک به بارداری باشد، می تواند آزمایش بارداری انجام دهد، به خصوص اگر روش معمول پیشگیری از بارداری اخیراً ناموفق بوده باشد.

علائم بارداری عبارتند از:

  • پریود از دست رفته یا دیررس
  • سینه های بزرگ یا حساس
  • خستگی
  • افزایش ادرار
  • حالت تهوع
  • استفراغ

تست های بارداری خانگی ارزان هستند و در داروخانه ها، داروخانه ها و از وب سایت های معتبر آنلاین در دسترس هستند. این ایده خوبی است که نتایج توسط پزشک تایید شود.

گزینه های زیادی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد، از روش های مانع تا قرص های هورمونی، چسب ها و آی یو دی ها.

روش‌های مختلف ممکن است برای افراد مختلف بهتر عمل کنند، و یک فرد ممکن است چندین گزینه را قبل از استفاده از استراتژی‌های پیشگیری از بارداری که برای آنها مؤثر است، امتحان کند.

روش های پیشگیری از بارداری از نظر اثربخشی متفاوت است. افرادی که از نظر جنسی فعال هستند باید با پزشک خود در مورد گزینه های موجود صحبت کنند تا بتوانند بهترین روش را برای خود انتخاب کنند.

در نهایت، به یاد داشته باشید که کاندوم های مردانه و زنانه تنها انواع پیشگیری از بارداری هستند که از بیماری های مقاربتی جلوگیری می کنند.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.