شایع ترین سرطان در زنان ایران

شایع ترین سرطان در زنان ایران : به پزشک خود مراجعه کنید

بسیاری از زنان در مورد مراقبت های بهداشتی خود کوشا هستند. با این وجود ، نادیده گرفتن علائمی که ممکن است نشان دهنده سرطان باشد ، آسان است . در صورت بروز مشکل بهداشتی جدید ، توصیه می شود که توسط پزشک بررسی شود. 

هرچه زودتر مشکلی شناسایی شود ، درمان زودتر شروع می شود و درمان زودهنگام سرطان می تواند نجات دهنده زندگی باشد. بسیاری از انواع سرطان در صورتی که زود تشخیص داده شوند قابل درمان هستند.

اسلایدهای زیر برخی از علایمی را که زنان باید در مورد مشورت با پزشک با پزشک خود صحبت کنند ، مورد بحث قرار می دهد .

فقط به این دلیل که یک زن این علائم را دارد به این معنا نیست که او سرطان دارد ، اما برای رد آن باید ارزیابی پزشک انجام شود.

شماره 1 – کاهش وزن بدون دلیل

کاهش وزن بدون دلیل می تواند یکی از علائم سرطان باشد. بسیاری از زنان خوشحال می شوند که بدون تلاش وزن خود را کاهش دهند ، اما وقتی یک زن بدون رژیم یا ورزش وزن خود را کاهش می دهد ، باید بررسی شود. سلولهای سرطانی اغلب از منابع انرژی بدن استفاده می کنند که می تواند باعث کاهش وزن شود. پزشک آزمایشاتی را برای رد سرطان انجام می دهد و تعیین می کند که آیا کاهش وزن ناشی از بیماری دیگری مانند پرکاری تیروئید است یا خیر.

علائم سرطان رحم و تخمدان

 

کیست تخمدان کاملاً شایع است و علائم آن می تواند شبیه علائم سرطان تخمدان باشد.

در حالی که درد یکی از علائم رایج دوره قاعدگی زنان است ، اما اگر مداوم درد لگن داشته باشید غیر معمول به نظر می رسد. ممکن است هر ماه برای چند ماه بیاید ، سپس متوقف شوید. یا ممکن است به طور تصادفی در طول ماه احساس کنید ، و هیچ ارتباطی با قاعدگی ندارید.

در این عصر خودآزمایی ، درد لگن فقط یک جستجوی گوگل است و به دور از تشخیص سرطان است . در حقیقت ، بسیاری از زنان جوان که در زیر شکم خود درد دارند ممکن است به سادگی کیست تخمدان خوش خیم داشته باشند. سرطان تخمدان  در دوران باروری زن نادر است (بیشتر زنان مبتلا به سرطان تخمدان  بین 55 تا 64 سال هستند). اما کیست تخمدان کاملاً رایج است و علائم  ممکن است شبیه علائم سرطان تخمدان باشد: درد لگن ، نفخ ، کمر درد و حالت تهوع یا استفراغ.

شماره 2 – نفخ

بسیاری از زنان در حالت عادی چرخه ماهانه خود دچار نفخ می شوند. اما اگر نفخ هر روز اتفاق می افتد و چند هفته طول می کشد ، با پزشک خود مشورت کنید. علائم سرطان تخمدان شامل نفخ و سایر مشکلات گوارشی ، درد شکم یا لگن ، احساس سیری سریع حتی اگر زیاد غذا نخورده اید و فوریت ادرار است. پزشک می تواند سی تی اسکن را تجویز کرده و آزمایش خون را برای کمک به تشخیص انجام دهد.

شماره 3 – تغییرات سینه

زنان ممکن است به طور منظم معاینه خود پستان را انجام داده و توده های آن را بررسی کنند ، اما تغییرات سینه دیگری نیز وجود دارد که باید مراقب آنها باشید. علائم سرطان سینه التهابی شامل قرمزی و ضخیم شدن پوست سینه می شود. بسیاری از خانم ها دارای توده هایی هستند که در طول چرخه خود می آیند و می روند. یک توده جدید که حدود یک ماه از بین نمی رود ، اما در عوض به تدریج بزرگ می شود ، باید توسط پزشک بررسی شود. سایر تغییرات سینه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بثوراتی که هفته ها ادامه می یابد
  • تغییرات در نوک پستان
  • ترشحات در دوران شیردهی

در صورت مشاهده هرگونه تغییر در پستان ، به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک سینه های شما را معاینه می کند و ممکن است آزمایش هایی مانند ماموگرافی ، سونوگرافی ، MRI یا بیوپسی را تجویز کند.

شماره 4 – خونریزی بین دوره ای یا سایر خونریزی های غیر معمول

اگر به طور معمول پریودهای منظمی دارید ، خونریزی بین پریودها نگران کننده است که باید بررسی شود. خونریزی بعد از یائسگی نیز همینطور است . لکه بینی بین پریودها معمولاً خوش خیم است اما می تواند یکی از علائم اولیه سرطان آندومتر باشد

زنان همچنین خونریزی دستگاه گوارش (GI) را نادیده می گیرند که می تواند با خونریزی قاعدگی اشتباه گرفته شود. خونریزی از دستگاه گوارش ممکن است نشانه سرطان روده بزرگ باشد.

در مورد هر یک از این انواع خونریزی به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است سونوگرافی یا بیوپسی را برای بررسی سرطان های آندومتر یا کولورکتال تجویز کند .

علائم سرطان تخمدان اگرچه مبهم است اما ممکن است گسترده تر از علائم کیست تخمدان باشد. همراه با علائم مشترک با کیست تخمدان ، علائم احتمالی سرطان تخمدان عبارتند از:

  • مشکل در خوردن غذا یا احساس سیری سریع
  • احساس سنگینی در پایین شکم یا لگن
  • یبوست و افزایش گاز
  • بی اشتهایی
  • ادرار بیشتر

علائم مرتبط با سرطان تخمدان را نباید نادیده گرفت. اما اگر شما جوان تر هستید ، باید آنها را در چشم انداز نگه دارید. اگر هر یک از علائم فوق را تجربه کرده اید ، به نفخ شکم یا تورم شکم ، مشکل در غذا خوردن یا احساس سیری سریع و همچنین درد لگن یا سنگینی لگن توجه ویژه ای داشته باشید.

شایع ترین سرطان در زنان ایران

 

شماره 5 – تغییرات پوستی

سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در خال های ایالات متحده است که در حال تغییر ، شکل یا رنگ نامنظم یا نامتقارن از علائم رایج سرطان پوست است. اما سایر تغییرات پوستی نیز می تواند نشانه هایی از جمله تغییر رنگدانه پوست ، خونریزی یا پوسته پوسته شدن بیش از حد باشد. از آنجا که ملانوم ، نوعی سرطان پوست ، می تواند تهاجمی باشد ، بیش از چند هفته پس از مشاهده تغییرات در یک خال منتظر مراجعه به پزشک نباشید.

شماره 6 – مشکل بلع

مشکل در بلع ممکن است یکی از علائم سرطان دستگاه گوارش (GI) مانند سرطان مری باشد. علائم خود را به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما یک آزمایش فیزیکی انجام می دهد و احتمالاً آزمایش هایی مانند اشعه ایکس قفسه سینه یا آندوسکوپی را تجویز می کند.

شماره 7 – خون در مکان اشتباه

در صورت مشاهده خون در هر مکان “اشتباه” به پزشک مراجعه کنید. خون در مدفوع ممکن است چیزی خوش خیم مانند بواسیر باشد یا نشانه سرطان روده بزرگ باشد. در این مورد ، پزشک ممکن است کولونوسکوپی را تجویز کند. خون در ادرار ممکن است با خون قاعدگی اشتباه گرفته شود ، اما ممکن است سرطان مثانه یا کلیه باشد. سرفه کردن خون نیز باید به پزشک اطلاع داده شود.

علائم سرطان سينه در زنان

 

شماره 8 – آروغ زدن درد شکم و افسردگی

هنگامی که افسردگی با درد شکم همراه است ، ممکن است نشانه سرطان لوزالمعده باشد. این ارتباط به طور کامل قابل درک نیست ، اما اگر این علائم را تجربه کردید ، به پزشک خود اطلاع دهید که احتمال ابتلا به سرطان را رد کرده و در صورت لزوم درمان افسردگی را انجام دهد.

شماره 9 – سوء هاضمه

هنگامی که سوء هاضمه به دلایل قابل تشخیص مانند وعده غذایی چرب یا حاملگی ایجاد نمی شود ، ممکن است باعث نگرانی شود. سوء هاضمه بدون دلیل و مداوم ممکن است نشانه اولیه سرطان مری ، معده یا گلو باشد.

شماره 10 – تغییرات دهان

لکه های سفید داخل دهان یا لکه های سفید روی زبان ممکن است نشانه های یک بیماری پیش سرطانی به نام لوکوپلاکیا باشد که می تواند منجر به سرطان دهان شود. این حالت بیشتر در افراد سیگاری دیده می شود. در صورت مشاهده این تکه ها به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

شماره 11 – درد

درد بدون دلیل ممکن است نشانه سرطان باشد. بیشتر اوقات اینطور نیست ، اما دردی که همچنان ادامه دارد و علت مشخصی ندارد باید توسط پزشک بررسی شود.

شماره 12 – تغییرات در غدد لنفاوی

بزرگ شدن غدد لنفاوی یا برآمدگی در غدد لنفاوی زیر بغل یا گردن ممکن است نشانه سرطان احتمالی باشد. اگر اندازه توده در حال افزایش است و بیش از یک ماه وجود داشته است ، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است به دلیل عفونت باشد ، اما می تواند نشانه چیز دیگری مانند سرطان باشد.

علائم سرطان در زنان

 

شماره 13 – تب

تب غیر قابل توضیح مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا می تواند نشانه سرطان باشد. یکی از علائم اولیه برخی سرطان های خون مانند لوسمی و لنفوم تب است. تب نیز ممکن است زمانی رخ دهد که سرطان از محل اولیه به سایر نقاط بدن گسترش یافته (متاستاز داده شده است).

همچنین در صورت مشاهده زردی پوست یا چشم ها (زردی) یا تغییر رنگ مدفوع به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت داشتن تب غیر قابل توضیح ، پزشک ممکن است اشعه ایکس قفسه سینه ، سی تی اسکن ، MRI یا سایر آزمایشات را تجویز کند.

شماره 14 – خستگی

خستگی نشانه بسیاری از بیماری ها و شرایط پزشکی است ، اما همچنین می تواند نشانه برخی از سرطان ها مانند سرطان خون یا برخی از سرطان های روده بزرگ یا معده باشد. در صورت احساس خستگی بی دلیل به پزشک خود اطلاع دهید.شایع ترین سرطان در زنان ایران

شماره 15 – سرفه مداوم

اگر سرماخوردگی ، آلرژی ، آنفولانزا ندارید و سرفه طولانی مدت دارید که بیش از سه تا چهار هفته طول می کشد ، با پزشک خود مشورت کنید ، به ویژه اگر سیگار می کشید. پزشک شما گلو را بررسی می کند ، عملکرد ریه شما را بررسی می کند و احتمالاً

 

لیست بیماری های زنان

 

18 بیماری جدی که زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند

اگر شما یک زن هستید، باید از افزایش خطر ابتلا به این شرایط آگاه باشید.

نوشته های مرتبط

زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری ها هستند

البته منطقی است که افراد دارای اندام های تناسلی زنانه در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، سندرم تخمدان پلی کیستیک و PMS باشند. (اگرچه سرطان سینه در مردان امکان پذیر است.) اما زمانی که بیماری های دستگاه تناسلی را پشت سر گذاشتید، آیا میزان بیماری های دیگر بین دو جنس برابر نیست؟ اینطور نیست: اگرچه زن و مرد هر دو دارای قلب و ریه هستند، اما به یک اندازه به بیماری های قلبی و ریوی مبتلا نمی شوند. و این تازه شروع است.

جنسیت تشریحی و تأثیرات اجتماعی که به جنسیت مربوط می شود، تفاوت هایی را در هورمون ها، بدن، فیزیولوژی مغز و موارد دیگر ایجاد می کند. این تفاوت ها می تواند بر خطر ابتلا به بیماری های مختلف در فرد تأثیر بگذارد.

بیماری کرون

بر اساس مطالعه ای که در سال 2015 در مجله آمریکایی فیزیولوژی منتشر شد ، زنان بیشتر از مردان به بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر و سایر اختلالات گوارشی جدی مبتلا می شوند . یکی از دلایل ممکن است این باشد که زنان بیشتر احتمال دارد درد معده را گزارش کنند و به دنبال کمک باشند، در حالی که مردان تمایل بیشتری به “سخت کردن آن” دارند.

اما محققان همچنین ویژگی های مرتبط با جنسیت را در مغز زنان پیدا کردند که ممکن است تفاوت ایجاد کند. آنها کشف کردند که سلول های عصبی که حرکت غذا از طریق روده را کنترل می کنند در پاسخ به سیگنال های مغزی در زنان نسبت به مردان کندتر هستند. حرکت آهسته غذا منجر به افزایش خطر عفونت، اختلال عملکرد فیزیکی و درد مزمن می شود .

بیماری لثه

خونریزی، دردناک و عقب‌رفتگی لثه‌ها ممکن است بیشتر یک ناراحتی به نظر برسد تا یک بیماری جدی، اما باکتری‌هایی که باعث بیماری پریودنتال می‌شوند، خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهند . آنها همچنین می توانند عفونت مقاومی ایجاد کنند که می تواند به مغز شما برسد و در دوران بارداری عوارضی ایجاد کند.

آکادمی پریودنتولوژی آمریکا  پیشنهاد می‌کند که هورمون‌ها، در درجه اول استروژن، زنان را مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه می‌کنند، به‌ویژه در زمان‌های نوسانات هورمونی، مانند بارداری و یائسگی.

بیخوابی

خواب با کیفیت برای هر دو جنس دشوار است. با این حال، وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده نشان می دهد که زنان دو برابر بیشتر از مردان در معرض بی خوابی هستند.

این بدان معنی است که برخی از اثرات بی خوابی می تواند برای زنان نیز شدیدتر باشد – از جمله علائم جدی تر افسردگی ، خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، و مشکلات بیشتر در حافظه و تمرکز. دوباره تفاوت را با هورمون ها بیان کنید. بی خوابی با زمان نوسانات هورمونی مرتبط است، از جمله اینکه یکی از علائم رایج PMS است. در اینجا نحوه مقابله با بی خوابی قاعدگی آورده شده است .

آرتروز

دکتر جینا تران ، پزشک خانواده در کالیفرنیا، می‌گوید: «زنان نسبت به مردان مفاصل انعطاف‌پذیرتر و تاندون‌های انعطاف‌پذیرتری دارند . این سستی در دوران بارداری و تولد مفید است، اما زنان را در معرض خطر رگ به رگ شدن و آسیب دیدگی قرار می دهد که منجر به سه برابر بیشتر خطر ابتلا به آرتروز (OA) در آینده می شود. تران می‌گوید: «زن‌ها همچنین تمایل دارند باسن پهن‌تری داشته باشند، که ممکن است روی هم‌ترازی زانوها تأثیر بگذارد و باعث ایجاد استرس بر روی آن‌ها شود».

علاوه بر این، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) اشاره می کند که زنان بالای 50 سال به دلیل از دست دادن استروژن در معرض خطر ابتلا به OA هستند.

بیماری آلزایمر

دفتر ملی پیشگیری از بیماری ها و ارتقای سلامت خاطرنشان می کند که زنان تقریباً دو سوم آمریکایی های مبتلا به بیماری آلزایمر را تشکیل می دهند ، یعنی از دست دادن عملکرد شناختی. برای سال‌ها، کارشناسان تصور می‌کردند که توضیح تفاوت جنسیتی این واقعیت است که با افزایش سن خطر ابتلا به آلزایمر افزایش می‌یابد و زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند.

افسردگی

بر اساس نظرسنجی مرکز ملی آمار سلامت که در سال 2018 منتشر شد، احتمال ابتلای زنان به افسردگی تقریباً دو برابر مردان بود (10.4 در مقابل 5.5 درصد). دبورا سرانی، روانشناس، روانشناس، می گوید: به دلیل تغییرات هورمونی، زنان دارای شیمی عصبی متغیرتری هستند که به نوبه خود خطر افسردگی را افزایش می دهد.

بیماری قلبی

بیماری قلبی قاتل شماره یک مردان و زنان در ایالات متحده است – اما احتمال مرگ زنان پس از حمله قلبی بیشتر از مردان است.

چرا؟ ژان مک‌سوینی، دکترا، RN، پروفسور و دانشیار پژوهش در کالج علوم پزشکی دانشگاه آرکانزاس و نویسنده مقاله تحقیقاتی انجمن قلب آمریکا در مورد حمله قلبی، می‌گوید: زنان رگ‌های خونی کوچک‌تری نسبت به مردان دارند و زنان را بیشتر در معرض انسداد قرار می‌دهد. علائم در زنان مک سوینی اضافه می کند که زنان اغلب علائم غیر معمول درد قفسه سینه را دارند که می تواند منجر به تاخیر در تشخیص و درمان شود و به طور بالقوه منجر به نتیجه کمتر مطلوب شود.

اضطراب

این روزها نگرانی های زیادی وجود دارد، و برخی از زنان ممکن است آن را سخت تر از مردان تحمل کنند. همانطور که وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده نشان می دهد، زنان بیش از دو برابر بیشتر از مردان از اضطراب رنج می برند.

دکتر سرانی می گوید که دلایل بیولوژیکی تفاوت جنسیتی در میزان اضطراب وجود دارد. دکتر سرانی می گوید که زنان سطوح پایین تری از فاکتور آزاد کننده کورتیکوتروپین (CRF) دارند، هورمونی که به شما در مقابله با استرس کمک می کند.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

کابوس‌های شبانه، بی‌خوابی، افسردگی و اضطراب برخی از شایع‌ترین نشانه‌هایی هستند که ممکن است به PTSD مبتلا شوید . سرانی پیشنهاد می‌کند که هر دو جنس ممکن است از این بیماری روانی رنج ببرند، اما زنان بیش از دو برابر بیشتر احتمال دارد که علائم را نشان دهند، زیرا اختلال استرس پس از سانحه نتیجه تروما است – و زنان بیشتر از همتایان مرد در معرض آزار عاطفی، جنسی و فیزیکی هستند. . او می افزاید: «[زنان] همچنین در سنین پایین تر از پسران قربانی تروما می شوند.

مشکلات اورولوژی

آناتومی دلیل اصلی ابتلای زنان به عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) بیشتر از مردان است. او می‌گوید: «مجرای ادراری زنان در مجاورت واژن و رکتوم است، جایی که باکتری‌های زیادی در آن زندگی می‌کنند» که به گفته او، «آنها را در معرض خطر بیشتری برای عفونت‌های دستگاه ادراری قرار می‌دهد».

او می افزاید که زایمان می تواند بروز بی اختیاری را در زنانی که بچه به دنیا آورده اند افزایش دهد. این به این دلیل است که بارداری به ماهیچه های کف لگن فشار وارد می کند که برای حمایت از مثانه و گردن مثانه بسیار مهم هستند.

نوشیدن آب زیاد می تواند به جلوگیری از UTI کمک کند و تمرینات کف لگن می تواند به جلوگیری از بی اختیاری کمک کند. در مورد مسائل مربوط به سلامت مثانه بیشتر بخوانید  که می تواند در هر دهه زندگی ایجاد شود.

لوپوس

بر اساس گزارش وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده (HHS) 90 درصد افراد مبتلا به لوپوس، یک بیماری خود ایمنی، زن هستند. اکثریت قریب به اتفاق این افراد زنان در سنین باروری (15 تا 44) هستند.

” خودایمنی ” یعنی بدن به بافت خود حمله می کند. با لوپوس، این می تواند همه چیز را از پوست گرفته تا اندام های داخلی تحت تاثیر قرار دهد. از آنجایی که لوپوس اغلب زنان جوان‌تر را مبتلا می‌کند، تصور می‌شود که سطوح بالاتر استروژن، همراه با عوامل محیطی، ممکن است نقش داشته باشد. تحقیقات ژنتیکی، مانند مقاله 2018 در Science Immunology ، همچنین نشان داده است که وجود دو کروموزوم X در زنان ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

اختلالات اشتها

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) می گوید تحقیقات در مورد علل بی اشتهایی، پرخوری عصبی و سایر اختلالات خوردن ادامه دارد. HHS  خاطرنشان می کند که اختلالات خوردن ممکن است از ترکیبی از تجربیات زیست شناسی و اجتماعی ایجاد شود که تمایل دارد زنان را با نرخ های بالاتری نسبت به مردان تحت تأثیر قرار دهد . سرانی می گوید: «دختران از زمانی که خیلی جوان هستند در مورد لاغری و زیبایی اجتماعی اجتماعی می شوند. مردان.”

عفونت های مقاربتی

اگرچه عفونت‌های مقاربتی (STIs) می‌توانند هر فردی را از هر جنسیتی تحت تأثیر قرار دهند، اما به گفته CDC ، تأثیرات نامتناسب جدی بر زنان دارند – و در حال افزایش هستند . هاروی کافمن می گوید: «تفاوت در آناتومی انسان تشخیص علائم عفونت در زنان را چالش برانگیزتر می کند و بسیاری از عفونت ها تشخیص داده نمی شوند.، MD، مدیر ارشد پزشکی در Quest Diagnostics، شرکتی که تست های STD را انجام می دهد. “در نتیجه، زنان بسیار بیشتر در معرض اثرات طولانی مدت سلامتی مانند بیماری التهابی لگن و ناباروری ناشی از بیماری هایی مانند کلامیدیا و سوزاک هستند.” تبخال و سیفلیس همچنین می تواند برای زنان و نوزادان آنها در دوران بارداری خطرناک باشد و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود. او می‌گوید که به همین دلیل است که اصرار بر شیوه‌های جنسی ایمن با شرکای خود بسیار مهم است.

زنان و مردان ممکن است به HPV مبتلا شوند—بخوانید که  پزشکان می گویند دانستن این واکسن می تواند خطر ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد .

سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن که به عنوان آنسفالومیلیت میالژیک (ME یا ME/CFS) نیز شناخته می‌شود، علائمی مشابه یک بیماری خودایمنی دارد، اما در حال حاضر به عنوان یکی از آنها در نظر گرفته نمی‌شود.

بر اساس HHS ، زنان دو تا چهار برابر بیشتر از مردان در معرض خستگی شدید قرار دارند . علل آن کمی شناخته شده است، تشخیص می تواند دشوار باشد، و هیچ درمان تایید شده توسط FDA وجود ندارد. با این حال، برخی تحقیقات دلایل ابتلای برخی زنان به

آن را روشن می کند: یک مطالعه در سال 2017 که در مجله PNAS  (از مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم) منتشر شد، نشان داد که برخی پروتئین ها یا سیتوکین ها در خون می توانند التهاب را افزایش دهند و به بیماری کمک کنند. .

بیماریهای دستگاه تناسلی زنان

 

سکته

بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، سالانه حدود 55000 زن بیشتر از مردان دچار سکته مغزی می‌شوند و زنان بیشتری در اثر آن می‌میرند . AHA می گوید: بارداری، پره اکلامپسی، مصرف قرص های ضد بارداری، درمان جایگزینی هورمون، میگرن همراه با هاله، افسردگی و فیبریلاسیون دهلیزی – همه چیزهایی که در زنان شایع تر است – خطر سکته مغزی زنان را افزایش می دهند. دایانا گرین چاندوس ، MD، استادیار جراحی مغز و اعصاب و اعصاب در ایالت اوهایو می‌گوید: «مطالعه وجود دارد که سطوح بالاتر هورمون دارای اثر انعقادی است، بنابراین خون می‌تواند با سطوح بالاتر یا سطوح با تغییر سریع هورمون‌ها راحت‌تر لخته شود. مرکز پزشکی دانشگاه وکسنر مطمئن شوید که علائم سکته مغزی در زنان را می شناسید .

بیماری تیرویید

کم کاری تیروئید ، که در آن تیروئید شما هورمون کافی برای تنظیم متابولیسم شما تولید نمی کند، شایع ترین مشکل تیروئید است. بر اساس گزارش انجمن تیروئید آمریکا، زنان هشت برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به مشکل تیروئید هستند، در حالی که از هر هشت زن، یک زن در طول زندگی خود به آن مبتلا می شود .

محققان می گویند دلایل این اختلاف زیاد کاملاً مشخص نیست، اما یک توضیح این است که بیشتر اختلالات تیروئید ناشی از پاسخ های خودایمنی است – که باز هم در زنان شایع تر است.

اسکلروز چندگانه

با این حال یکی دیگر از بیماری های خود ایمنی که بیشتر از مردان به زنان حمله می کند، ام اس است. در حقیقت، این بیماری در زنان سه برابر بیشتر از مردان شایع است، انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس می گوید .

در بیماری ام اس، بدن شما به اعصاب مغز و نخاع حمله می کند و در نتیجه باعث درد، بی حسی و ضعف می شود. اگرچه هنوز پاسخ قطعی در مورد اینکه چرا زنان بیشتری به این بیماری مبتلا می شوند وجود ندارد، محققان در حال بررسی ارتباط احتمالی با عوامل هورمونی و تفاوت های جنسی در مغز و همچنین چربی بدن هستند .

بیماری سلیاک

در غیر این صورت به عنوان عدم تحمل گلوتن شناخته می شود، سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به پوشش روده کوچک حمله می کند. بر اساس گزارش HHS بیش از نیمی از مبتلایان زن هستند .

علائم بیماری سلیاک می تواند شامل اسهال شدید، نفخ، گاز و سوزش سر دل باشد. در صورت عدم درمان، بیماری سلیاک می تواند باعث سوء تغذیه، درد مزمن، پوکی استخوان و سایر بیماری های جدی شود. گاهی اوقات ممکن است علائم با سندرم روده تحریک پذیر (IBS) اشتباه گرفته شود که در زنان نیز شایع تر است. زنان سیستم ایمنی واکنش پذیرتری دارند و ممکن است تغییرات ژنتیکی داشته باشند که احتمال ابتلای آنها به بیماری سلیاک را افزایش می دهد. انجمن تیروئید آمریکا می گوید جالب توجه است که بیماری تیروئید با سایر بیماری های خود ایمنی از جمله سلیاک مرتبط است .

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.