مضرات کشیدن قلیان و سیگار در زنان باردار

مضرات کشیدن قلیان در زنان باردار :کشیدن قلیون دربین جوانان بسیار رایج است وتاثیرات بدی بر  ریه‌ها و قلب دارد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی whoحدود 20 – 25 میلیون نفربه اشکال مختلف مواد مخدر معتاد هستند . از آن 25 میلیون نفر, 36 درصد پسرو 9 درصد آنها دختر هستند .
کشیدن قلیان یا تنباکوبسیار قدیمی است ), تقریبا 3000سال قدمت دارد).  تنباکو, نیکوتین برای ساختن سیگار استفاده می‌شود در حالی که در قلیان انواع طعمهای شیرین به ان اضافه میشود.در سالهای اخیر نه تنها در پاکستان بلکه در هند, بنگلادش و چین نیز رایج شده است.

مضرات کشیدن قلیان در زنان باردار

مضرات کشیدن قلیان در زنان باردار

کشیدن قلیان به طور سنتی مورد استفاده توسط مردم از خاورمیانه یا گروه‌های جامعه آسیا است اما محبوبیت فزاینده ای در شهرهای سراسر بریتانیا داشته است.
سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن،پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم  برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

باورهای غلط و واقعیت درباره کشیدن قلیان :

– ازآنجا که تنباکوی قلیان از طریق آب فیلتر می‌شود، کلیه مواد مضر آن تصفیه می‌شود.

– کشیدن تنباکو از طریق آب، مواد سرطان‌زای آن را تصفیه نمی‌کند. این دود می‌تواند به اندازه دود سیگار اثر مخرب بر روی ریه و قلب داشته باشد.

– استنشاق دود قلیان ریه‌ها را نمی‌سوزاند، به همین دلیل مضر نیست.

– دود قلیان وقتی استنشاق می‌شود، ریه‌ها را نمی‌سوزاند، زیرا از طریق آبی که در پایین آن قرار دارد خنک می‌شود. با اینکه دود خنک می‌شود، اما هنوز هم حاوی مواد سرطان‌زایی است که برای بدن مضر است.

– کشیدن قلیان سالم‌تر از کشیدن سیگار است.

– دود قلیان به همان اندازه دود سیگار مضر است. قلیان به طریقی متفاوت دود تولید می‌‌کند: دود سیگار از سوختن تنباکو ایجاد می‌شود، در حالی که دود قلیان از طریق گرم شدن تنباکویی که در کاسه‌ای بالای آن قرار دارد از طریق زغال تولید می‌شود. محصول نهایی آن یعنی دود، یکسان است که حاوی مواد سرطان‌زا است.

– کشیدن قلیان به اندازه کشیدن سیگار اعتیادآور نیست، زیرا نیکوتین ندارد.

– تنباکوی قلیان هم مثل تنباکوهای معمولی حاوی نیکوتین است. در واقع، در یک جلسه 60 دقیقه‌ای قلیان، فرد در معرض حجم دودی 100 تا 200 مرتبه بیشتر از یک سیگار قرار می‌گیرد.

– تنباکوی گیاهی قلیان سالم‌تر از تنباکوی معمولی است.

مضرات کشیدن قلیان در زنان باردار

اما مضرات کشیدن قلیان برای زنان:

  • بیماری‌های قلبی
    مشکلات تنفسی
    سرطان شش‌ها
  • رینیت آلرژیک و سرفههای مزمن
  • عفونتهای ریوی
  • بیماریهای عفونی مثل هپاتیت ب
  • ابتلا به سرطان دهان و مثانه
  • سرطان مری و معده
  • سرطان روده
  • عوارض بد‌خیم و زخم‌های گوارشی
  • ریفلاکس معده

از آنجا که تنباکوی قلیان از طریق آب فیلتر میشود، کلیه مواد مضر آن تصفیه میشود. : 

کشیدن تنباکو از طریق آب، مواد سرطانزای آن را تصفیه نمیکند. این دود میتواند به اندازه دود سیگار اثر مخرب بر روی ریه و قلب داشته باش: استنشاق دود قلیان ریهها را نمیسوزاند، به همین دلیل مضر نیست.

دود قلیان وقتی استنشاق میشود، ریهها را نمیسوزاند، زیرا از طریق آبی که در پایین آن قرار دارد خنک میشود. با اینکه دود خنک میشود، اما هنوز هم حاوی مواد سرطانزایی است که برای بدن مضر است.: کشیدن قلیان سالمتر از کشیدن سیگار است.

دود قلیان به همان اندازه دود سیگار مضر است. قلیان به طریقی متفاوت دود تولید میکند: دود سیگار از سوختن تنباکو ایجاد میشود، در حالی که دود قلیان از طریق گرم شدن تنباکویی که در کاسهی بالای آن قرار دارد از طریق زغال تولید میشود. محصول نهایی آن یعنی دود یکسان است که حاوی مواد سرطانزا است.

دود قلیون برای زن باردار

کشیدن قلیان به اندازه کشیدن سیگار اعتیادآور نیست، زیرا نیکوتین در خود ندارد.:

تنباکوی قلیان هم مثل تنباکوهای معمولی حاوی نیکوتین است. در واقع، در یک جلسه 60 دقیقهای قلیان، فرد در معرض حجم دودی 100 تا 200 مرتبه بیشتر از یک سیگار قرار میگیرد.

نوشته های مرتبط

مضرات کشیدن قلیان در زنان باردار
تنباکوی گیاهی قلیان سالمتر از تنباکوی معمولی است:

این هم مثل کشیدن سیگار گیاهی یا “طبیعی”، فرد را در معرض مواد سرطانزا قرار میدهد.
در همين حال سازمان بهداشت جهاني بعد از اعلام همه‌گيري در حال رشد مصرف سيگار كه در دهه گذشته بارها و بارها تكرار كرده بود، در چند سال گذشته اذعان كرده است كه با همه‌گيري ديگري از دخانيات به نام “قليان” روبه‌رو هستيم.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهاني، دود قليان حداقل حاوي همان مقدار ماده سمي است كه دود سيگار دارد و مصرف آن براي سلامتي فرد و ديگران مضر است.
اين درحاليست كه تهيه‌كنندگان توتون قليان بخوبي از ترفندهاي گوناگون براي فروش هر چه بيشتر محصولات خود استفاده مي‌كنند؛

به اين ترتيب با مصرف قليان در اماكن عمومي فقط قليان آماده تحويل مي‌شود و هرگز بسته‌هاي آلوده و فاسد شده توتون قليان در معرض ديد نيست.

از آن گذشته سازمان بهداشت جهاني با بررسي 20 نوع تنباكوي قليان كه در كشورهاي مختلف دنيا به مصرف‌كنندگان عرضه مي‌شود، به اين نتيجه رسيد كه در هيچ‌كدام از آنها براي افزايش آگاهي مصرف‌كنندگان، هشدار بهداشتي و يا مشخصات محتويات آن اعلام نشده بود.
علاوه بر بیماریهای مرتبط با تنباکو ، مصرف اشتراکی قلیان می تواند منجر به افزایش احتمال میکروب سل و ویروسهایی مثل هرپس و هپاتیت شود.

موارد دیگری که با مصرف قلیان ارتباط دارد مثل اگزمانی دست ، مشکلات دندان بدنبال کشیدن دندان  و تحلیل استخوانی بصورت عمودی در ناحیه پری اودنتال.

مضرات کشیدن قلیان و سیگار بر زنان باردار و جنین 

زغال چوبی که برای گرم کردن تنباکو استفاده می‌شود می‌تواند با تولید سطوح بالای مونوکسید کربن، فلزات و مواد شیمیایی سرطان‌زا، خطرات سلامتی را افزایش دهد. حتی پس از عبور از آب، دود قلیان دارای مقادیر بالایی از این عوامل سمی است. تنباکو و دود قلیان حاوی چندین عامل سمی شناخته شده برای ایجاد سرطان ریه، مثانه و دهان است. آب تنباکو حاصل از قلیان باعث تحریک دهان و افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان می شود.

تنباکو و دود قلیان حاوی مواد سمی بسیاری است و علاوه بر اینکه می تواند باعث گرفتگی عروق و بیماری قلبی شود، خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

  • زایمان با وزن کم
  • زایمان زودرس (قبل از 37 هفته)
  • سقط جنین
  • مرگ داخل رحمی جنین (مرده زایی)
  • شکاف کام  یا لب شکری نوزاد و سایر نقایص مادرزادی
  • مسائل تنفسی
  • بارداری خارج از رحم– این حاملگی خارج از رحم، معمولا در لوله فالوپ است
  • مشکلات جفت، از جمله جدا شدن زودهنگام از دیواره رحم و انسداد دهانه رحم (جفت سرراهی)
  • پارگی زودرس غشاها

از آنجا که لوله قلیان حاوی میکروارگانیسمهای عفونی زیادی است و زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند، احتمال گرفتن بیماری بیشتر خواهد بود. قلیان هم مانند سیگار میتواند احتمال وضعحمل پیش از موعد، و حتی مرده به دنیا آمدن نوزاد و سایر مشکلات را افزایش دهد.

همچنین میتواند بر رشد جنین نیز تاثیر منفی داشته باشد.دود قلیان غلظت اکسیژن را در بدن مادر کاهش و نهایتاً موجب تنگی نفس جنین شده و او را به سمت مرگ میکشاند.
بیشترین تاثیر سوءمصرف سیگار بر روی جنین، در سه ماهه دوم و سوم بارداری است، زیرا در این زمان اندام های جنین به تدریج تشکیل می شوند و در صورت استعمال سیگار، رشد اندام ها مختل و جنین با عقب ماندگی مواجه می شود.

استعمال سیگار حتی پیش از بارداری هم مضر است و بر تخمک های زن تاثیر منفی دارد و قدرت باروری آن ها را کاهش دهد.استعمال سیگار موجب می شود تا هنگام زایمان، جنین با استرس مواجه شود و با آغاز درد زایمان، ضربان قلب جنین کاهش یابد و نتواند انقباضات رحم را تحمل کند.

به این ترتیب زایمان با مشکل مواجه شده و نوزاد باید به روش سزارین متولد شود.استعمال سیگار توسط اطرافیان مادر باردار هم اثراتی سوئی بر جنین دارد و تنفس دود ناشی از سیگار اطرافیان نیز بسیار خطرناک است.

دود قلیان نیز برای جنین بسیار مضر است و به دلیل این که پیش از استعمال با بخار آب مخلوط می شود، بسیار خطرناک تر از دود سیگار است.

کشیدن قلیان و  پوکی استخوان 

مصرف سیگار و قلیان موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون های جنسی می شود که به تسریع پوکی استخوان می انجامد. مصرف الکل نیز با کم کردن فعالیت سلول های سازنده استخوان موجب پوکی استخوان می شود.

در سیستم گوارشی و در بیمارانی که مبتلا به سوء هاضمه هستند می توان گفت مصرف دخانیات، به صورت استنشاقی یا طرق دیگر، در ایجاد زخم های گوارشی، تشدید برگشت اسید معده به مری و ایجاد سرطان های دستگاه گوارش موثر است .مضرات کشیدن قلیان در زنان باردار

همچنین در بیمارانی که دچار زخم های سیستم گوارشی هستند، مصرف دخانیات بهبود زخم را به تاخیر می اندازد و پاسخ به درمان را کند می کند. به بیمارانی که از سوء هاضمه رنج می برند توصیه اکید می شود، حتما برای افزایش تاثیر درمان و کاهش عود بیماری، به طور جدی مصرف مواد دخانی را ترک کنند.

دود قليان باعث پيري زودرس پوست مي‌شود يک متخصص پوست و مو گفت: استفاده مکرر از قليان موجب از بين رفتن شفافيت و طراوت و در نتيجه پيري زودرس پوست مي‌شود.عوامل محيطي مثل دود سيگار، قليان، مصرف الکل و عدم استفاده از مايعات به پيري پوست شتاب بيشتري مي‌بخشد.

عوامل وراثتي در پيري پوست نقش اساسي و قابل توجهي دارند ولي اين تاثيرعوامل را مي‌توان با مصرف بيشتر ميوه و سبزيجات کاهش داد.عوامل محيطي و ژنتيکي که موجب پيري زودرس مي‌شود در مرحله اول باعث کاهش خون رساني و از بين رفتن سلول‌هاي جديد و در مراحل بعدي موجب سياه شدن و عدم شفافيت پوست مي‌شود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO)  اعلام کرد قلیان‌های آبی معروف مصری، زیان بیشتری از سیگار دارند. بسیاری از مصری‌ها قلیان می‌کشند، معتقدند عبور دود از میان آب درون محفظه شیشه‌ای، برخی از سموم تنباکو را تصفیه می‌کند.
عقیده‌ کاذب فراگیری وجود داشته که قلیان‌های آبی از سیگار خطر کمتری دارند. دود استنشاق‌شده از قلیان، نه تنها همه مواد سرطان‌زای دود سیگار را داراست، بلکه مونوکسیدکربن بیشتری هم دارد.

به علاوه دود قلیان مجموعه‌ای از مواد سرطان‌زای دیگر هم دارد که ناشی از سوختن زغال است و خطر انتقال بیماری‌‌های عفونی مانند سل  و هپاتیت  از قطعه دهانی مشترک قلیان هم وجود دارد.
بررسی WHO نشان می‌دهد که یک قلیان‌کش عادی 5تا3 بار در روز از قلیان استفاده می‌کند و مقدار نیکوتین دریافتی در هر وعده قلیان کشیدن، از نیکوتین دریافتی کشیدن یک بسته سیگار هم بیشتر است.

کشیدن قلیان حجم تنفسی بدن را کاهش داده و مواد سمی ناشی از نوع توتون و تنباکوی قلیان، سلامت افراد را با خطر روبرو می ‌کند این ترکیب به ‌علت حرارت زیاد، موادی را وارد بدن می‌ کند که عوارض ناگواری برای انسان به ‌دنبال دارد .مضرات کشیدن قلیان در زنان باردار

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.