برای درمان دیابت بارداری چه باید کرد

برای درمان دیابت بارداری چه باید کرد : درمان قطعی دیابت بارداری

دیابت بارداری اصطلاحی برای قند خون بالا است که در زنان غیر دیابتی در دوران بارداری اتفاق می افتد. از آنجا که این وضعیت معمولاً در اواخر سه ماهه دوم بارداری ایجاد می شود ، از اکثر زنان خواسته می شود که بین هفته 24 و 28 بارداری تست تحمل گلوکز را انجام دهند.  دیابت بارداری لزوماً علائمی ایجاد نمی کند. چند نشانه کلاسیک وجود دارد.

قند بارداری چند باشه خطرناکه

 

تشخیص

اگر در خطر متوسط ​​ابتلا به دیابت بارداری هستید، احتمالاً در سه ماهه دوم بارداری – بین هفته های 24 تا 28 بارداری – آزمایش غربالگری انجام خواهید داد.

اگر در معرض خطر بالای دیابت هستید – برای مثال، اگر قبل از بارداری اضافه وزن یا چاق دارید. شما مادر، پدر، خواهر و برادر یا فرزند مبتلا به دیابت دارید. یا در طول بارداری قبلی دیابت بارداری داشته اید – ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است در

اوایل بارداری، احتمالاً در اولین ویزیت قبل از زایمان، آزمایش دیابت را بدهد.

دیابت بارداری چیست؟

دیابت زمانی اتفاق می افتد که پانکراس قادر به تولید انسولین نباشد یا به درستی از آن استفاده نکند.  

انسولین هورمونی است که توسط پانکراس تولید می شود و به هدایت گلوکز (قند) از جریان خون به سلولهای بدن ما کمک می کند ، جایی که برای انرژی استفاده می شود. قندخون بالا هنگامی حاصل می شود که پانکراس نتواند انسولین کافی تولید کند ، یا تولید آن را به طور کامل متوقف کند. 

دیابت بارداری به معنای ساده این است که این نارسایی لوزالمعده در دوران بارداری در یک زن قبلا غیر دیابتی رخ داده است.برای درمان دیابت بارداری چه باید کرد

برای درمان دیابت بارداری چه باید کرد

برخی از خانمها بیشتر از سایرین به دیابت بارداری مبتلا می شوند. این شامل زنان آفریقایی – آمریکایی یا اسپانیایی تبار ، زنان بالای 30 سال ، زنان چاق و کسانی است که در سابقه خانوادگی خود به دیابت مبتلا هستند.

دیابت بارداری (GDM) می تواند زنان باردار را تحت تاثیر قرار دهد و پیامدهای پری ناتال را پیچیده کند و باعث نگرانی های سلامتی شود. سالانه بین 2 تا 10 درصد از زنان باردار تحت تأثیر دیابت بارداری در ایالات متحده قرار می گیرند.

 

این وضعیت زمانی رخ می دهد که بدن شما در دوران بارداری به دلیل هورمون های بارداری به درستی از انسولین استفاده نمی کند که منجر به مقاومت به انسولین می شود.

اگر خانمی در بارداری قبلی دیابت بارداری داشته باشد ، فشار خون بالا داشته باشد ، مرده به دنیا بیاید یا بچه ای بسیار بزرگ به دنیا بیاورد .ممکن است در معرض خطر بیشتری باشد.

علائم دیابت بارداری در ماه سوم

اگر خانمی به طور کلی علائمی را تجربه کند ، به احتمال زیاد دچار تشنگی بیش از حد ، افزایش ادرار و عفونت های مکرر مثانه یا واژن می شود. وی همچنین ممکن است تاری دید ، خستگی ، افزایش بیش از حد وزن یا کاهش بیش از حد وزن را تجربه کند.  

بسیاری از این علائم همزمان با علائم بارداری معمولی است ، بنابراین تنها راه برای تشخیص قطعی دیابت بارداری ، انجام آزمایش عدم تحمل گلوکز است.برای درمان دیابت بارداری چه باید کرد

دیابت بارداری از طریق رژیم غذایی حاوی میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل قابل کنترل است. حفظ وزن سالم ، ورزش و نظارت دقیق بر سطح گلوکز به کنترل سطح قند خون نیز کمک می کند. در بسیاری از موارد ، این رژیم ها و تغییر سبک زندگی کافی خواهد بود ، اما در برخی موارد ، تزریق انسولین لازم است.

این استرس زا است که بدانید بیماری دارید که می تواند بر سلامت نوزاد متولد نشده شما تأثیر بگذارد. اما مراحلی که به کنترل سطح قند خون شما کمک می کند – مانند خوردن غذاهای سالم و ورزش منظم – می تواند به کاهش استرس، تغذیه کودک و جلوگیری از دیابت نوع 2 در آینده کمک کند.

اگر متفورمین برای شما مناسب نباشد، سایر درمان‌ها ممکن است به تثبیت سطح قند خون و جلوگیری از عوارض GDM کمک کنند.

 

سایر داروها

انسولین یکی از رایج ترین جایگزین های متفورمین است. پزشک ممکن است مصرف همزمان هر دو را توصیه کند.

 

جایگزین دیگری برای متفورمین گلیبوراید است. این دارو شبیه متفورمین است، اما به جای هدف قرار دادن کبد، به لوزالمعده کمک می کند تا سطح قند خون را با تولید انسولین بیشتر کاهش دهد.

گلایبورید معمولاً یک درمان خط اول نیست.4 در مقایسه با متفورمین، تحقیقات کمتری برای اثبات کارایی آن وجود دارد. با این حال، می تواند به مدیریت دیابت نوع 2 کمک کند و می تواند یک گزینه مفید برای تنظیم سطح گلوکز در دوران بارداری باشد.

 

حفظ وزن سالم

از پزشک خود در مورد راه های ایمن و پایدار برای رسیدن به وزن سالم سوال کنید.

 

برای افرادی که اضافه وزن دارند، کاهش وزن می تواند به مدیریت سطح قند خون و جلوگیری از عوارض GDM کمک کند.

 

خوردن یک رژیم غذایی سالم

پزشک برای تثبیت سطح قند خون، تغییر رژیم غذایی را توصیه می کند. اگر این کار موثر نبود، ممکن است مصرف متفورمین را در حین پیروی از یک برنامه غذایی سالم توصیه کنند.

 

خوردن مقدار زیادی پروتئین بدون چربی، میوه ها و سبزیجات می تواند به کنترل سطح قند خون شما کمک کند. همچنین پزشک به شما می گوید که مصرف چربی و شکر را محدود کنید.

 

اگر به مشاوره در مورد غذاهایی که باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم بخورید نیاز دارید، از پزشک خود بخواهید که شما را به یک متخصص تغذیه معرفی کند.

 

فعال نگه داشتن

ورزش منظم با تشویق بدن به استفاده موثرتر از گلوکز به تثبیت سطح قند خون کمک می کند. همچنین می تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند.

 

قبل از شروع یک رژیم ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شما و کودکتان بی خطر است.

درمان دیابت بارداری در طب سنتی

 

تغییر سبک زندگی

سبک زندگی شما – نحوه غذا خوردن و حرکت – بخش مهمی از حفظ سطح قند خون شما در محدوده سالم است. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معمولاً کاهش وزن در دوران بارداری را توصیه نمی کنند – بدن شما سخت کار می کند تا از کودک در حال

رشد شما حمایت کند. اما ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما در تعیین اهداف افزایش وزن بر اساس وزن قبل از بارداری کمک کند.

درمان دیابت بارداری شامل موارد زیر است:برای درمان دیابت بارداری چه باید کرد

  • تغییر سبک زندگی
  • نظارت بر قند خون
  • در صورت لزوم دارو

کنترل سطح قند خون به سلامت شما و کودک کمک می کند. مدیریت دقیق همچنین می تواند به شما کمک کند تا از عوارض دوران بارداری و زایمان جلوگیری کنید.

تغییر سبک زندگی

سبک زندگی شما – نحوه غذا خوردن و حرکت – قسمت مهمی از حفظ سطح قند خون در یک محدوده سالم است. پزشکان کاهش وزن در دوران بارداری را توصیه نمی کنند – بدن شما سخت تلاش می کند تا جنین در حال رشد خود را حمایت کند. اما پزشک می تواند به شما کمک کند اهداف افزایش وزن را بر اساس وزن خود قبل از بارداری تعیین کنید.

رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی سالم بر میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل و پروتئین بدون چربی – غذاهایی که از نظر تغذیه و فیبر زیاد و چربی و کالری کمی دارند –

فعال بمان

فعالیت بدنی منظم نقشی اساسی در برنامه سلامتی هر زن قبل ، حین و بعد از بارداری دارد. ورزش قند خون شما را کاهش می دهد ، و به عنوان یک پاداش اضافی ، ورزش منظم می تواند به رفع برخی از ناراحتی های معمول بارداری از جمله کمر درد ، گرفتگی عضلات ، تورم ، یبوست و مشکل خواب کمک کند.

با تأیید پزشک ، 30 دقیقه ورزش متوسط ​​را در بیشتر روزهای هفته در نظر بگیرید. اگر مدتی فعال نبودید ، به آرامی شروع کنید و به تدریج جمع شوید .

. پیاده روی ، دوچرخه سواری و شنا انتخاب های خوبی در دوران بارداری هستند. فعالیت های روزمره مانند کارهای خانه و باغبانی نیز به حساب می آید.

قند خون خود را کنترل کنید

در حین بارداری ، تیم مراقبت های بهداشتی ممکن است از شما بخواهند که قند خون خود را چهار بار یا بیشتر در روز – اولین کار صبح و بعد از غذا – بررسی کنید تا مطمئن شوید سطح شما در حد سالم است.

دارو

اگر رژیم و ورزش کافی نیست ، ممکن است برای کاهش قند خون به تزریق انسولین نیاز داشته باشید. بین 10 تا 20 درصد از زنان مبتلا به دیابت بارداری برای رسیدن به اهداف قند خون خود به انسولین نیاز دارند.    .

برخی از پزشکان برای کنترل قند خون داروی خوراکی تجویز می کنند ، در حالی که دیگران معتقدند که تحقیقات بیشتری برای تأیید بی خطر بودن داروها و همچنین انسولین تزریقی برای کنترل دیابت حاملگی لازم است.

نظارت دقیق بر جنین خود

قسمت مهمی از برنامه درمانی شما مشاهده دقیق جنین است. پزشک شما ممکن است با سونوگرافی های مکرر یا آزمایش های دیگر رشد و نمو کودک شما را بررسی کند. اگر تا موعد مقرر زایمان نکنید – یا گاهی اوقات زودتر – پزشک ممکن است باعث زایمان شود. زایمان بعد از موعد ممکن است خطر ابتلا به عوارض را برای شما و کودک افزایش دهد.

پیگیری پس از زایمان

پزشک شما پس از زایمان و طی شش تا 12 هفته مجدداً قند خون شما را بررسی می کند تا مطمئن شود که سطح شما به حالت طبیعی رسیده است. اگر آزمایشات شما طبیعی است – و بیشتر آنها – حداقل هر سه سال باید خطر دیابت خود را ارزیابی کنید.

اگر آزمایش های آینده دیابت نوع 2 یا دیابت را نشان می دهد ، در مورد افزایش اقدامات پیشگیری یا شروع برنامه مدیریت دیابت با پزشک خود صحبت کنید.

 

عوارض دیابت بارداری در سه ماهه اول

 

اگر دیابت بارداری کنترل نشود ، می تواند خطرناک باشد. دیابت درمان نشده خطر بزرگ شدن بیش از حد جنین ، ابتلا به گلوکز پایین در هنگام تولد یا زردی هنگام تولد را افزایش می دهد. دیابت حاملگی کنترل نشده همچنین خطر تولد نوزاد مرده یا مرگ پس از زایمان را کمی افزایش می دهد.

برای خطر عوارض مادر و جنین ، دیابت بارداری (GDM) نیاز به مراقبت دقیق دارد. هنگامی که مداخله در شیوه زندگی (به عنوان مثال ، درمان پزشکی تغذیه ای و فعالیت بدنی) در هدف قرار دادن گلوکز خون موثر نیست ، نیاز به یک درمان دارویی است .

در سراسر جهان رویکرد درمان دارویی GDM تفاوت عمده ای دارد که بستگی به دستورالعمل های محلی دارد. بیشتر موارد GDM می توانند با متفورمین ، گلیبوراید یا انسولین درمان شوند. 

نکات مهم برای عوامل خوراکی مربوط به عبور از جفت ، اثرات آن بر کنترل قند خون مادر و پیامدهای احتمالی دوران نوزادی ، فوری و طولانی مدت نوزادان است .  

داروهای دیگری که برای دیابت نوع 2 استفاده می شوند (به عنوان مثال ، آگونیست های گیرنده پپتید 1 مانند گلوکاگون ، مهار کننده های DPP-4 ، آکاربوز) می توانند به طور بالقوه برای درمان GDM مفید باشند. مسئله همیشه عبور از جفت است  .

درمان با پمپ انسولین در زنان مبتلا به GDM مورد آزمایش قرار گرفت. با این وجود ، استفاده از آن در حال حاضر بعلت هزینه بعید است. برخی از مواد شناخته شده به عنوان مواد مغذی به طور بالقوه می توانند به عنوان مکمل برای درمان GDM استفاده شوند. در مورد ویتامین D ، شواهد کمی و قوی وجود ندارد   .

 مایوآنوزیتول در کاهش مقاومت به انسولین و تغییر گلوکز در زنان مبتلا به GDM موثر است. اطلاعات بیشتری در مورد ایمنی داروهایی که برای درمان GDM استفاده می شوند لازم است. 

 

دیابت بارداری دارم چی بخورم چی نخورم

 

تغذیه سالم اساسی

  • با هر وعده غذایی پروتئین بخورید.
  • میوه ها و سبزیجات روزانه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • غذاهای فرآوری شده را محدود یا اجتناب کنید.
  • برای جلوگیری از پرخوری به اندازه پاره ها توجه کنید.

اگر به دیابت بارداری مبتلا هستید ، حفظ یک رژیم غذایی متعادل و سالم ممکن است به شما در مدیریت علائم بدون نیاز به دارو کمک کند.

به طور کلی ، رژیم غذایی شما باید حاوی پروتئین به علاوه مخلوط مناسب کربوهیدرات و چربی باشد. کربوهیدرات زیاد می تواند منجر به افزایش قند خون شود .

اگر خواهان مقداری نیت کربوهیدرات هستید ، اطمینان حاصل کنید که این نوع خوب و پیچیده است – فکر کنید حبوبات ، غلات کامل ، و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین و کدو تنبل.

یک متخصص تغذیه می تواند به شما در برنامه ریزی وعده های غذایی کمک کند و برنامه غذایی را ارائه دهد که باعث می شود شما و کودک با غذاهایی که در واقع دوست دارید سلامتی داشته باشید.

مواد مغذی

هدف شما این است که وعده های غذایی خود را بر اساس پروتئین ، چربی های سالم و فیبر تنظیم کنید. غذاهای تازه زیادی وارد کنید و مصرف غذاهای فرآوری شده را محدود کنید .

مقاومت در برابر این ولع مصرف  سخت است ، بنابراین سعی کنید گزینه های سالم را در خانه برای زمان هوس نگه دارید. علاوه بر این ، پر کردن از گزینه های سیرکننده مانند غذاهای غنی از پروتئین می تواند به شما کمک کند تا راضی بمانید بنابراین کمتر میل به مواد مغذی کمتری دارید.

با این وجود به خاطر داشته باشید که نیاز و تحمل کربوهیدرات خاص شماست. این عوامل به عواملی مانند استفاده از دارو ، وزن بدن و کنترل قند خون بستگی دارند.

میان وعده ها و وعده های غذایی

میان وعده ها برای پایدار نگه داشتن سطح قند خون (و برای برطرف کردن آن حمله میان وعده عصرانه!) عالی هستند. در صورت ابتلا به دیابت بارداری چند گزینه سالم برای میان وعده ها و وعده های غذایی وجود دارد:

  • سبزیجات تازه یا منجمد . از سبزیجات می توان به صورت خام ، بو داده یا بخارپز لذت برد . برای یک میان وعده رضایت بخش ، سبزیجات خام را با یک منبع پروتئین مانند هوموس یا پنیر جفت کنید.
  • املت های گیاهی درست شده با تخم مرغ کامل یا سفیده . تخم مرغ کامل منبع عالی بسیاری از مواد مغذی است در حالی که سفیده بیشتر پروتئین تأمین می کند.
  • بلغور جو دوسر برش خورده فولاد با دانه کدو تنبل ، نارگیل شیرین نشده و توت .
  • میوه تازه همراه با یک مشت آجیل یا یک قاشق کره مغز آجیل.
  • بوقلمون یا سینه مرغ . از خوردن پوست نترسید!
  • ماهی پخته ، به ویژه ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا و قزل آلا.
  • نان تست سیب زمینی شیرین که با آووکادو و گوجه گیلاس له شده سرو می شود.
  • ماست یونانی شیرین نشده حاوی دانه های آفتابگردان ، دارچین و سیب خرد شده است.

تفسیر جواب آزمایش دیابت بارداری

سطح قند خون زیر 140 میلی گرم در دسی لیتر (7.8 میلی مول در لیتر) معمولاً در محدوده استاندارد در آزمایش چالش گلوکز در نظر گرفته می شود، اگرچه ممکن است بسته به کلینیک یا آزمایشگاه متفاوت باشد. اگر سطح قند خون شما بالاتر از حد انتظار

نوشته های مرتبط

باشد، برای تعیین اینکه آیا دیابت بارداری دارید یا خیر، به آزمایش تحمل گلوکز دیگری نیاز دارید.

پیگیری تست تحمل گلوکز این آزمایش مشابه آزمایش اولیه است – با این تفاوت که محلول شیرین قند بیشتری دارد و قند خون شما هر ساعت به مدت سه ساعت بررسی می شود. اگر حداقل دو مورد از قرائت قند خون بالاتر از حد انتظار باشد، دیابت بارداری

برای شما تشخیص داده می شود.

تست های غربالگری ممکن است بسته به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما کمی متفاوت باشد، اما به طور کلی شامل موارد زیر است:

آزمایش چالش اولیه گلوکز شما یک محلول گلوکز شربتی می نوشید. یک ساعت بعد، برای اندازه گیری سطح قند خون خود آزمایش خون می دهید. سطح قند خون 190 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) یا 10.6 میلی مول در لیتر (mmol/L) نشان دهنده دیابت بارداری است.

آزمایش های غربالگری ممکن است بسته به ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما کمی متفاوت باشد ، اما به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • آزمایش اولیه چالش گلوکزشما یک محلول شربت گلوکز خواهید نوشید. یک ساعت بعد ، شما یک آزمایش خون برای اندازه گیری سطح قند خون خود انجام می دهید. سطح قند خون 190 میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم در دسی لیتر) ، یا 10.6 میلی مول در لیتر (میلی مول در لیتر) نشانگر دیابت بارداری است.

قند خون زیر 140 میلی گرم در دسی لیتر (7.8 میلی مول در لیتر) معمولاً در آزمایش چالش گلوکز طبیعی تلقی می شود ، اگرچه ممکن است در کلینیک یا آزمایشگاه متفاوت باشد. اگر سطح قند خون شما از حد طبیعی بالاتر باشد ، برای تعیین وجود این بیماری به آزمایش تحمل گلوکز دیگری نیاز دارید.

  • پیگیری تست تحمل گلوکزاین آزمایش مشابه آزمایش اولیه است – به جز اینکه محلول شیرین قند بیشتری نیز خواهد داشت و قند خون شما هر ساعت به مدت سه ساعت چک می شود. اگر حداقل دو مورد از قند خون بیش از حد انتظار باشد ،  شما به دیابت بارداری مبتلا هستید.

سریعترین راه درمان دیابت بارداری

رژیم غذایی سالم. یک رژیم غذایی سالم بر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی – غذاهایی که دارای مواد مغذی و فیبر بالا و چربی و کالری کمی هستند – متمرکز است و کربوهیدرات های بسیار تصفیه شده از جمله شیرینی ها را محدود می

کند. یک متخصص تغذیه ثبت شده یا یک متخصص مراقبت و آموزش دیابت تأیید شده می تواند به شما کمک کند برنامه غذایی خود را بر اساس وزن فعلی، اهداف افزایش وزن بارداری، سطح قند خون، عادات ورزشی، ترجیحات غذایی و بودجه ایجاد کنید.

 

فعال ماندن فعالیت بدنی منظم نقش کلیدی در هر برنامه سلامتی قبل، حین و بعد از بارداری دارد. ورزش قند خون شما را کاهش می دهد. به عنوان یک امتیاز اضافی، ورزش منظم می تواند به تسکین برخی از ناراحتی های رایج بارداری از جمله کمردرد، گرفتگی

عضلات، تورم، یبوست و مشکلات خواب کمک کند.

با تایید پزشک خود، 30 دقیقه ورزش متوسط ​​را در بیشتر روزهای هفته هدف بگیرید. اگر مدتی است که فعال نبوده اید، به آرامی شروع کنید و به تدریج افزایش دهید. پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا انتخاب های خوبی در دوران بارداری هستند. فعالیت های روزمره مانند کارهای خانه و باغبانی نیز به حساب می آیند.

پایش قند خون

در حالی که باردار هستید، تیم مراقبت بهداشتی شما ممکن است از شما بخواهد که قند خون خود را چهار بار یا بیشتر در روز – اول صبح و بعد از غذا – بررسی کنید تا مطمئن شوید که سطح شما در محدوده سالم باقی می ماند.

دارو

اگر رژیم غذایی و ورزش برای مدیریت سطح قند خون شما کافی نیست، ممکن است برای کاهش قند خون به تزریق انسولین نیاز داشته باشید. تعداد کمی از زنان مبتلا به دیابت بارداری برای رسیدن به اهداف قند خون خود به انسولین نیاز دارند.

برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی یک داروی خوراکی را برای کنترل سطح قند خون تجویز می کنند. سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معتقدند تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه داروهای خوراکی به اندازه انسولین تزریقی برای مدیریت دیابت

بارداری ایمن و مؤثر هستند، مورد نیاز است.

پزشک شما سطح قند خون شما را بعد از زایمان و دوباره در 6 تا 12 هفته بررسی می کند تا مطمئن شود که سطح شما به محدوده استاندارد بازگشته است. اگر آزمایش‌های شما در این محدوده بازگشته باشد – و اکثر آنها هستند – باید حداقل هر سه سال

یکبار خطر دیابت خود را ارزیابی کنید.

اگر آزمایشات بعدی نشان دهنده دیابت نوع 2 یا پیش دیابت است، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد افزایش تلاش های پیشگیری یا شروع یک برنامه مدیریت دیابت صحبت کنید.

احتمالاً از غربالگری معمول در دوران بارداری متوجه خواهید شد که دیابت بارداری دارید. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است شما را به متخصصان بهداشتی دیگری که در زمینه دیابت تخصص دارند، مانند یک متخصص غدد، یک متخصص مراقبت و

آموزش دیابت، یا یک متخصص تغذیه معرفی کند. یک یا چند مورد از این ارائه دهندگان مراقبت می توانند به شما کمک کنند تا یاد بگیرید سطح قند خون خود را در طول بارداری مدیریت کنید.

در صورت امکان، ممکن است بخواهید یکی از اعضای خانواده یا دوست خود را همراه داشته باشید. کسی که شما را همراهی می کند ممکن است چیزی را که از دست داده اید یا فراموش کرده اید به خاطر بیاورد.

در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند تا برای قرار ملاقات خود آماده شوید و بدانید که از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود چه انتظاری دارید.

درمان دیابت بارداری با متفورمین

 

متفورمین چیست؟

متفورمین از دسته داروهای ضد دیابت بیگوانید است. این دارو توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان دیابت نوع 2 تایید شده است.

پزشکان همچنین ممکن است آن را برای درمان سایر بیماری ها از جمله سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و دیابت بارداری توصیه کنند. با این حال، این دارو برای درمان این شرایط تایید نشده است.

متفورمین به کنترل و تعادل سطح گلوکز (قند) در خون شما کمک می کند. این کار را با مبارزه با مقاومت به انسولین انجام می دهد، که زمانی رخ می دهد که انسولین تولید شده در بدن شما به درستی کار نمی کند.

این دارو به دو صورت عمل می کند:

 

حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد (جایی که بدن نمی تواند به طور موثر از گلوکز استفاده کند)

میزان گلوکز تولید شده توسط کبد را کاهش می دهد

متفورمین ممکن است در کنار انسولین و سایر داروها در برخی موارد استفاده شود.

در حین مصرف متفورمین، مهم است که اقدامات لازم برای اتخاذ یک سبک زندگی سالم را ادامه دهید، به عنوان مثال، با انجام ورزش بیشتر و بهبود رژیم غذایی خود.

زمانی که تغییرات سبک زندگی برای تثبیت سطح قند خون در دوران بارداری کافی نباشد، پزشک ممکن است دارو را توصیه کند. داروهای تجویز شده برای درمان دیابت بارداری معمولاً انسولین یا متفورمین است.

در مقایسه با انسولین، متفورمین خوراکی دارای چندین مزیت گزارش شده است:

متفورمین می تواند حساسیت بدن به انسولین را بهبود بخشد و تولید گلوکز در کبد را کاهش دهد و در عین حال پاسخ بدن را متعادل کند.

متفورمین هزینه کمتری دارد

سهولت استفاده: می توانید متفورمین را به صورت قرص مصرف کنید، بنابراین نیازی به تزریق نیست

متفورمین ممکن است برای مادر بی‌خطرتر باشد، زیرا خطر پایینی برای ایجاد هیپوگلیسمی و فشار خون بالا وجود دارد.

 متفورمین باعث کاهش وزن مادر می شود

خطر کمتر هیپوگلیسمی نوزادی و ماکروزومی جنینی

در حالی که متفورمین دارای مزایایی است، داروی مناسبی برای همه نیست. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که انسولین درمان موثرتری برای شماست.

این دارو در حال حاضر توسط FDA برای درمان دیابت بارداری تایید نشده است. بدون تحقیقات بیشتر و تایید جهانی، باید با پزشک خود در مورد مزایا، معایب و خطرات احتمالی مصرف متفورمین در دوران بارداری صحبت کنید.

تصور می شود مصرف متفورمین در دوران شیردهی بی خطر است، زیرا این دارو در مقادیر کم وارد شیر مادر می شود. قبل از مصرف متفورمین در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف قرص متفورمین برای بارداری

 

نحوه مصرف متفورمین

برای کاهش احتمال بروز عوارض جانبی و جلوگیری از عوارض، تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه را دنبال کنید و دارو را طبق توصیه مصرف کنید.

اگر قرصی از متفورمین مصرف می کنید، از خرد کردن، جویدن یا شکستن قرص خودداری کنید. دوز خود را با وعده های غذایی مصرف کنید تا خطر ناراحتی معده را کاهش دهید، معمولاً دو تا سه بار در روز.

شکل مایع نیز باید با غذا مصرف شود، معمولاً یک یا دو بار در روز.

متفورمین همچنین به عنوان یک داروی طولانی رهش موجود است که می تواند به بدن شما در جذب دارو و کاهش عوارض جانبی کمک کند. این شکل از دارو معمولاً یک بار در روز و ترجیحاً عصرها مصرف می شود.

سعی کنید دارو را هر روز در زمان مشخصی مصرف کنید تا به شما کمک کند دوز مصرفی خود را به خاطر بسپارید.

اطمینان حاصل کنید که پزشک شما از سایر داروها یا مکمل هایی که در حال حاضر مصرف می کنید و هر بیماری تشخیص داده شده ای که می تواند بر نحوه عملکرد دارو تأثیر بگذارد آگاه است.

برخی از زنان برای درمان GDM به انسولین مکمل نیاز دارند و متفورمین ممکن است به اندازه کافی موثر نباشد. مطالعات2 نشان داده اند که ویژگی های زیر ممکن است اثربخشی متفورمین را محدود کند:

متفورمین همیشه یک جایگزین کامل برای انسولین نیست و نباید به عنوان راه حلی طولانی مدت برای سطوح نامنظم گلوکز در نظر گرفته شود.

مطالعات نشان می دهد که حدود 70 درصد از زنان مبتلا به GDM در دراز مدت پس از زایمان به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. اگر در طول بارداری متفورمین مصرف کرده‌اید اما سطح گلوکز شما پس از زایمان شروع به تثبیت می‌کند، ممکن است پزشک قطع دارو یا

کاهش دوز را پیشنهاد کند. سپس می توانید ببینید که بدن شما به این تغییر چگونه واکنش نشان می دهد.

از متفورمین می توان برای درمان دیابت بارداری استفاده کرد، وضعیتی که زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند عوارض جدی ایجاد کند.

اگرچه این دارو برای این منظور توسط FDA تایید نشده است، اما نشان داده شده است که فواید زیادی دارد، از جمله کاهش خطر هیپوگلیسمی (در مادر و نوزاد)، وزن بالا هنگام تولد و فشار خون بالا. همچنین مقرون به صرفه تر از انسولین است و استفاده از آن آسان تر است.

متفورمین را می توان به عنوان یک داروی مستقل مصرف کرد یا با داروهای دیگری مانند انسولین همراه کرد.

تحقیقات در مورد ایمنی متفورمین در دوران بارداری محدود است، اما به طور کلی بی خطر بودن آن پذیرفته شده است. مانند همه داروها، می تواند عوارض جانبی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد کند.

متفورمین در مقایسه با تکیه صرف به یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی فعال، نتایج مثبتی در بهبود نتایج نوزادی نشان می دهد. با این حال، متفورمین راه حل سریعی برای GDM نیست، بنابراین شما همچنان باید سبک زندگی سالم را در اولویت قرار دهید.

متفورمین می تواند یک درمان موثر برای دیابت بارداری و همچنین برخی از بیماری های دیگر باشد، اما انتخاب مناسبی برای همه نیست. شما باید این دارو را فقط پس از مشورت با پزشک خود مصرف کنید.

تاثیر متفورمین بر وزن جنین نی نی سایت

 

در حالی که تصور می شود متفورمین یک درمان ایمن و موثر GDM است، اما خطر عوارض جانبی را به همراه دارد.

 

شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده با متفورمین عبارتند از:

  • دل درد
  • کاهش اشتها
  • اسهال
  • طعم فلزی
  • حالت تهوع
  • استفراغ

شما ممکن است بتوانید با خوردن دوز متفورمین یا بعد از آن از ناراحتی معده پیشگیری کنید یا از شدت آن بکاهید. اگر در ابتدا دچار ناراحتی معده یا اسهال شدید، ممکن است متوجه شوید که بدنتان به مرور زمان خود را با دارو سازگار می کند و باعث می شود عوارض جانبی شما کاهش یابد.

 

عوارض جانبی کمتر شایع/شدید

متفورمین ممکن است عوارض جانبی جدی تری ایجاد کند که کمتر شایع هستند. این شامل:

 

اسیدوز لاکتیک

این معمولاً به دلیل مصرف بیش از حد یا تجمع تدریجی لاکتات در بدن به دلیل مشکلات کبدی یا کلیوی ایجاد می شود.

 

می تواند باعث شود:

 

  • ناراحتی شدید شکمی
  • اسپاسم یا گرفتگی عضلات
  • کاهش اشتها
  • خواب آلودگی غیر معمول
  • احساس ضعف عمومی
  • اسیدوز لاکتیک می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

 

هیپوگلیسمی

در صورت مصرف متفورمین با انسولین ممکن است قند خون پایین بیاید.

 

علائم عبارتند از:

 

  • احساس گرسنگی
  •  
  • گیجی
  •  
  • لرزیدن
  •  
  • تکان دادن
  •  
  • تعریق
  •  
  • کمبود ویتامین B-12

علائم کمبود ویتامین B-12 عبارتند از:

 

  • ضعف عضلانی
  •  
  • سوزن و سوزن
  •  
  • خستگی مفرط
  •  
  • یک زبان قرمز و دردناک

 

در صورت بروز علائم این شرایط جدی، در اسرع وقت کمک پزشکی دریافت کنید. همچنین اگر زردی پوست یا چشم‌ها، تنفس سریع یا کم عمق، ضربان قلب آهسته یا به طور کلی احساس ناخوشی دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.