برای پاره شدن کیسه اب چه کنیم

برای پاره شدن کیسه اب چه کنیم : پارگی پرده های قبل از زایمان زودرس (PPROM) زمانی است که آب شما قبل از هفته 37 بارداری می شکند. اگر این اتفاق بیفتد، باید فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

کیسه آمنیوتیک در طول بارداری از کودک شما محافظت می کند. اما وقتی کوچولوی شما بالاخره آماده است تا در دنیا ظاهر شود، زمان کیسه آب به پایان رسیده است.

اغلب انقباضات زایمان فعال فشار کافی برای  پاره شدن غشاها به خودی خود ایجاد می کند . و برخی از خانم ها قبل از هرگونه انقباض آب خود را می شکنند.

با این حال، در مواقع دیگر، و به دلایل مختلف، پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد آب شما را به صورت مصنوعی بشکند تا با استفاده از روشی به نام

آمنیوتومی سرعت زایمان را تسریع بخشد. در اینجا چیزی است که شما باید در مورد این روش بدانید.

آمنیوتومی چیست؟

آمنیوتومی (همچنین به عنوان پارگی مصنوعی غشاها یا AROM نیز شناخته می‌شود) روشی است که در آن پزشک به شما کمک می‌کند تا با شکستن

دستی آب با سوراخ کردن کیسه آمنیوتیک با یک قلاب، زایمان شما را تقویت کرده و انقباضات را تسریع بخشد. تصور این است که پس از شکسته شدن آب

بدن شما هورمون هایی تولید می کند که به شروع انقباضات کمک می کنند . گاهی اوقات آمنیوتومی همراه با اکسی توسین برای تسریع زایمان استفاده

می شود.

با این حال، مزایا و اثربخشی آمنیوتومی مورد بحث است و کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG) توصیه می‌کند که تیم‌های زایمان و زایمان برای انجام این

روش در بارداری‌های کم خطر که در آن مادر و نوزاد به طور طبیعی پیشرفت می‌کنند، بیشتر منتظر بمانند.

اگر پزشک تصمیم به پارگی مصنوعی غشاهای شما داشته باشد، ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • برای افزایش نیروی کار متوقف شده
  • برای القای زایمان
  • برای نظارت داخلی نوزاد
  • تا امکان  زایمان با فورسپس یا خلاء فراهم شود

برای اینکه ببینید آیا کودک شما مکونیوم (اولین حرکت روده)  را دفع کرده است یا خیر که ممکن است نشانه ای از ناراحتی جنین باشد

این روش ممکن است برای همه مادران در حال زایمان مناسب نباشد و در شرایط خاص، آمنیوتومی نباید انجام شود. به عنوان مثال، پارگی طولانی مدت

غشا (بیش از 18 ساعت) با معاینات متعدد لگنی می تواند خطر  کوریوآمنیونیت را در بیمار با سابقه  استرپتوکوک گروه B (GBS) و/یا واژینوز باکتریایی افزایش

دهد.

چگونه پزشک با استفاده از آمنیوتومی آب شما را می شکند؟

خوشبختانه، وقتی غشاهایتان پاره می شود، به خصوص اگر در حال زایمان هستید، احساس چندانی نخواهید داشت.

اگر پزشک شما تشخیص دهد که آمنیوتومی ضروری است، یک آمنی هوک، یک وسیله پلاستیکی بلند که شبیه یک سوزن قلاب بافی بزرگ است را وارد

واژن شما می‌کند (اگرچه ممکن است اصلا نگاهی به آن نداشته باشید) و سوراخی را سوراخ می‌کند. در کیسه آمنیوتیک

ممکن است پس از پارگی متوجه فوران آب شوید و معمولاً پس از اتمام آن، انقباضات شما قوی‌تر و سریع‌تر می‌شوند

 

پارگی پرده های قبل از زایمان زودرس (PPROM) چیست؟

 

کودک شما در داخل کیسه ای مایع به نام کیسه آمنیوتیک رشد می کند. هنگامی که کودک شما آماده به دنیا آمدن است، کیسه پاره می شود و مایعات از طریق واژن شما خارج می شود. این آبهای توست به پارگی غشاها نیز معروف است.

معمولاً آب شما کمی قبل یا در حین زایمان می شکند. اگر آب شما قبل از زایمان در کمتر از 37 هفته بارداری شکسته شود، این به عنوان پارگی زودرس غشاء قبل از زایمان یا PPROM شناخته می شود. اگر این اتفاق بیفتد، می تواند (اما نه همیشه) باعث زایمان زودرس شود.

اگر آب شما زود بشکند، خطرات و درمان آن به مرحله بارداری شما بستگی دارد.

https://www.ninitalar.com/article/time-we-have-after-water-breaks/

آیا از پاره شدن کیسه آب در بارداری شایع است؟

PPROM در حدود 3 درصد از بارداری ها اتفاق می افتد.

چه کارهایی باعث پاره شدن کیسه اب میشود

چه چیزی باعث از پاره شدن کیسه آب می شود؟

ما همیشه نمی دانیم که چرا PPROM اتفاق می افتد. اما ممکن است ناشی از عفونت، یا مشکلات جفت، مانند نارسایی جفت یا لخته خون (هماتوم) در پشت جفت یا غشاها باشد. سایر عوامل خطر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • قبلاً زایمان زودرس یا PPROM داشته اید
  • در بارداری خونریزی واژینال داشته اند
  • هر گونه ضربه مستقیم به معده داشته اند
  • جراحی دهانه رحم انجام داده اید یا دهانه رحم کوتاهی دارید
  • قبلاً جداشدگی جفت را تجربه کرده اید
  • وجود مایع اضافی در اطراف کودک در کیسه آمنیوتیک (پلی هیدرآمنیوس)
  • بیش از 1 نوزاد باردار هستند.

مهم است که به یاد داشته باشید که از پاره شدن کیسه آب به دلیل کاری که شما در بارداری انجام نداده اید ایجاد نمی شود.

چگونه بفهمم که از پاره شدن کیسه آب است؟

از پاره شدن کیسه آب شما ممکن است مانند یک احساس خفیف ریزش، و به دنبال آن تراوش یا فوران مایعی باشد که شما نمی توانید آن را متوقف کنید، بر خلاف زمانی که گریه می کنید. مقدار مایعی که از دست می دهید ممکن است متفاوت باشد. ممکن است هیچ احساسی از “شکستن” واقعی نداشته باشید، و پس از آن تنها نشانه ای که آب شما پاره است، چکه مایع است. وقتی آب شما می شکند ضرری ندارد.

زنده ماندن جنین بعد از پاره شدن کیسه اب نی نی سایت

اگر کیسه ابم زود پاره شود چه کنم؟

اگر فکر می کنید ممکن است آب شما شکسته باشد، باید با ماما یا بخش زایمان خود تماس بگیرید و بلافاصله برای معاینه به بیمارستان بروید.

مایع آمنیوتیک شفاف و به رنگ کاهی کم رنگ است. اگر حاوی مقداری خون باشد ممکن است کمی مایل به صورتی باشد یا ممکن است شفاف باشد. اگر:برای پاره شدن کیسه اب چه کنیم

آب ها بدبو یا رنگی هستند

شما در حال از دست دادن خون هستید

این می تواند به این معنی باشد که شما و کودکتان نیاز به توجه فوری دارید.

اگر فکر می کنید که مایعی از واژن نشت می کند، از یک پد استفاده کنید نه تامپون تا پزشک یا ماما بتواند مقدار و رنگ آب شما را بررسی کند.

در بیمارستان چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که به بیمارستان می رسید، متخصص مراقبت های بهداشتی شما را ارزیابی می کند تا ببیند آیا آب شما شکسته است یا خیر. این همچنین شامل بررسی سلامت عمومی شما از جمله دما، نبض و فشار خون می شود. آنها همچنین ضربان قلب کودک شما را بررسی می کنند و ممکن است آزمایش ادرار برای بررسی عفونت انجام دهند.

متخصص مراقبت های بهداشتی شما در مورد آنچه اتفاق افتاده، احساس شما و سابقه بارداری شما با شما صحبت خواهد کرد.

پاره شدن کیسه آب چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصص مراقبت های بهداشتی شما احتمالاً از شما می خواهد که یک معاینه داخلی واژن انجام دهد (آنها قبل از انجام این کار از شما اجازه خواهند گرفت).

ممکن است چیزی را انجام دهید که معاینه اسپکولوم نامیده می شود. این زمانی است که یک ابزار کوچک پوشیده از ژل در واژن قرار می گیرد. پس از آن متخصص مراقبت های بهداشتی قادر خواهد بود ببیند که آیا مایعی در واژن جمع شده است یا خیر. آنها همچنین یک سواب برای آزمایش عفونت و یک سواب برای آزمایش عفونت استرپتوکوکی گروه B می گیرند. این به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که آب شما شکسته است یا خیر. این آزمایش دردناک نیست، اما گاهی اوقات ممکن است ناراحت کننده باشد.

https://www.ninitalar.com/article/time-we-have-after-water-breaks/

حرکات جنین بعد از پاره شدن کیسه آب

اگر از معاینه اسپکولوم مشخص نباشد، ممکن است آزمایش سواب مایع را انجام دهند. آنها همچنین ممکن است یک اسکن اولتراسوند برای تخمین مقدار مایع اطراف کودک شما انجام دهند.

بعد چه اتفاقی می افتد؟

اگر آب شما پاره شده باشد، معمولاً به شما توصیه می شود که در بیمارستان بمانید، جایی که شما و کودکتان از نظر علائم عفونت به دقت تحت نظر خواهید بود. این ممکن است برای چند روز یا شاید بیشتر باشد. درجه حرارت، فشار خون و نبض خود را به طور مرتب اندازه گیری می کنید و همچنین آزمایش خون را برای بررسی عفونت انجام می دهید. ضربان قلب کودک شما نیز به طور منظم کنترل می شود.

اگر کیسه آب شما پاره نشده است، باید بتوانید به خانه بروید.

اگر فقط مقدار بسیار کمی از مایع آمنیوتیک نشت می کند، همیشه نمی توان آن را در طول معاینه مشاهده کرد و می تواند تأیید کند که آیا آب شما نشت کرده است یا خیر.

اگر به نشت مایع در خانه ادامه دادید، باید برای معاینه بیشتر به بیمارستان برگردید.

اگر کیسه اب شما پاره شده باشد، متخصص مراقبت های بهداشتی با شما در مورد پیامدهای احتمالی برای نوزادتان صحبت خواهد کرد. اینها به چند هفته بارداری شما و شرایط فردی شما بستگی دارد.

نوشته های مرتبط

عفونت

غشاها یک سد محافظ در اطراف کودک تشکیل می دهند. پس از شکستن غشاها، خطر ابتلا به عفونت وجود دارد. این می تواند باعث شود که شما زود زایمان کنید یا باعث ایجاد سپسیس (یک واکنش تهدید کننده زندگی به عفونت) در شما یا نوزادتان شود.

علائم عفونت عبارتند از:

  • درجه حرارت بالا
  • ترشح غیرمعمول واژن با بوی نامطبوع
  • ضربان نبض سریع
  • درد در قسمت پایین شکم شما

ضربان قلب کودک شما نیز ممکن است سریعتر از حد معمول باشد. اگر علائمی وجود دارد که نشان می دهد شما عفونت دارید، ممکن است لازم باشد نوزادتان فوراً به دنیا بیاید. این برای جلوگیری از ناخوشی بیشتر شما و نوزادتان است.

حدود 50 درصد از زنان مبتلا به  پاره شدن کیسه آب در عرض 1 هفته پس از شکستن آب آنها، زایمان می کنند. هر چه بیشتر در دوران بارداری خود باشید، احتمال زایمان شما در عرض 1 هفته پس از شکستن آب بیشتر است. PPROM با 3-4 از هر 10 تولد نارس همراه است.

نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند خطر ابتلا به مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهند و ممکن است نیاز به گذراندن زمان در بخش نوزادان داشته باشند. در مورد زایمان زودرس بیشتر بدانید.

افتادگی بند ناف

این زمانی است که بند ناف از طریق دهانه رحم به داخل واژن می افتد. این یک عارضه اورژانسی است و می تواند برای جنین شما تهدید کننده باشد، اما غیر معمول است.

هیپوپلازی ریوی

این زمانی است که ریه های کودک شما به دلیل کمبود مایع در اطراف آنها به طور طبیعی رشد نمی کنند. اگر آب شما در اوایل بارداری (کمتر از 24 هفته) زمانی که ریه های کودک شما هنوز در حال رشد هستند، بشکند، شایع تر است.

جدا شدن جفت

این زمانی است که جفت شما پیش از موعد از رحم شما جدا می شود. این می تواند باعث خونریزی شدید شود و هم برای شما و هم برای کودکتان خطرناک باشد. درباره جداشدگی جفت بیشتر بدانید.

اگر پاره شدن کیسه آب را تجربه کنید، گاهی اوقات کودک شما متأسفانه ممکن است زنده نماند. اگر خیلی زود آب شما بشکند، اگر نوزاد خیلی زودتر از موعد به دنیا بیاید یا در برخی موارد به دنبال عفونت یا افتادگی بند ناف باشد، خطر این اتفاق بیشتر است.

برای پاره شدن کیسه اب چه کنیم

 

پس از پاره شدن غشاها، “تعمیر” یا التیام آنها ممکن نیست. اما ممکن است برای کاهش خطرات برای نوزادتان، درمان پیشنهاد شود.

این می تواند شامل موارد زیر باشد:برای پاره شدن کیسه اب چه کنیم

  • یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک برای کاهش خطر عفونت و تاخیر در زایمان
  • یک دوره تزریق استروئید (کورتیکواستروئیدها) برای کمک به رشد کودک و کاهش احتمال مشکلات ناشی از تولد نارس
  • سولفات منیزیم پس از زایمان، که می تواند خطر ابتلا به فلج مغزی نوزاد شما را در صورت تولد زودرس کاهش دهد.

اگر زایمان زودرس داشته باشید، ممکن است به شما آنتی بیوتیک های داخل وریدی (که در آن آنتی بیوتیک ها از طریق یک سوزن مستقیم وارد ورید می شوند) برای کاهش خطر ابتلا به عفونت استرپتوکوکی گروه B با شروع زودرس پیشنهاد شود.

آیا باید در بیمارستان بمانم؟

معمولاً به شما توصیه می‌شود که 5 تا 7 روز پس از پاره شدن آب در بیمارستان بمانید تا وضعیت سلامتی خود و کودکتان را کنترل کنید. اگر در خطر زایمان زودرس نباشید، ممکن است پس از آن به شما اجازه داده شود که به خانه بروید.

اگر به خانه بروم چه زمانی باید به دنبال کمک باشم؟

با متخصص مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید و در صورت تجربه هر یک از موارد زیر بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید:

  • افزایش دما
  • علائم شبیه آنفولانزا (احساس گرما و لرز)
  • خونریزی واژینال
  • اگر مایع نشتی سبز یا بدبو شود
  • انقباضات یا درد گرفتگی
  • درد شکم یا کمر درد

اگر نگران این هستید که کودک به طور معمول حرکت نمی کند. اگر فکر می کنید که حرکات کودکتان کند، متوقف شده یا تغییر کرده است، فوراً با ماما یا واحد زایمان تماس بگیرید.

در مورد چگونگی اندازه گیری نبض و دمای بدن در خانه باید توصیه های واضحی به شما داده شود. احتمالاً به شما توصیه می شود که در این مدت از رابطه جنسی خودداری کنید.

چه پیگیری هایی باید داشته باشم؟

شما باید به طور منظم با متخصص مراقبت های بهداشتی خود معاینه شوید (معمولا یک یا دو بار در هفته).

در طی این معاینات، ضربان قلب کودک شما کنترل می‌شود، دما، نبض و فشار خون شما بررسی می‌شود و برای بررسی علائم عفونت، آزمایش خون انجام می‌دهید. پزشک شما با شما همکاری خواهد کرد تا یک برنامه مداوم برای بارداری شما تهیه کند، از جمله اسکن سونوگرافی منظم برای بررسی رشد کودک شما.

تجربه پاره شدن کیسه اب می تواند استرس زا باشد و باعث اضطراب زیادی شود. کنار آمدن با علائم و عوارض جدید در بارداری گاهی اوقات می تواند طاقت فرسا باشد.

نکاتی برای آرامش

اگر احساس ضعف می کنید، با شریک زندگی، خانواده یا دوستان خود در مورد احساس خود صحبت کنید. همچنین می توانید با ماما صحبت کنید. شما به خاطر احساسی که دارید مورد قضاوت قرار نخواهید گرفت. آنها به شما کمک می کنند تا خوب بمانید تا بتوانید از خود و کودکتان مراقبت کنید. آنها همچنین ممکن است بتوانند در صورت نیاز به شما کمک و پشتیبانی بیشتری را راهنمایی کنند.

زمان مناسب برای زایمان چه زمانی است؟

اگر شما و کودکتان هر دو خوب هستید و هیچ نشانه‌ای از عفونت ندارید، ممکن است به شما توصیه شود تا هفته 37 برای زایمان صبر کنید. این به این دلیل است که می تواند خطرات مربوط به تولد نارس را کاهش دهد.

اگر شما حامل باکتری GBS هستید، ممکن است به شما توصیه شود که از هفته 34 به دلیل خطر عفونت GBS برای نوزادتان زایمان کنید.

متخصص مراقبت های بهداشتی شما در مورد آنچه که فکر می کند بهترین است با شما صحبت می کند و از شما می پرسد که چه کاری می خواهید انجام دهید. برای اینکه احساس راحتی کنید و بتوانید تصمیمات آگاهانه در مورد مراقبت خود بگیرید، از پرسیدن هر اندازه که نیاز دارید نترسید.

می توانم زایمان طبیعی داشته باشم؟برای پاره شدن کیسه اب چه کنیم

این ممکن است، اما بستگی به زمان زایمان شما، موقعیتی که کودک شما در حال دروغ گفتن است و شرایط و انتخاب های فردی شما دارد.

متخصص مراقبت های بهداشتی شما در این مورد با شما صحبت خواهد کرد.

آیا من دوباره بارداری آینده خواهم داشت؟

احتمالا. داشتن PPROM یا زایمان زودرس به این معنی است که شما در معرض خطر زایمان زودرس در هر بارداری بعدی هستید، اما این بدان معنا نیست که قطعاً این کار را خواهید کرد.

احتمالاً در بارداری بعدی مراقبت های تخصصی خواهید داشت. اگر مراقبت های تخصصی به شما پیشنهاد نمی شود، می توانید آن را درخواست کنید. به یاد داشته باشید که اگر در مورد مراقبت از خود نگرانی دارید، همیشه می توانید با ماما صحبت کنید.

بعد از پاره شدن کیسه آب چقدر وقت داریم

 

ممکن است هر چقدر به روز زایمان نزدیک می شوید دلهره و اضطراب داشته باشید که نکند زمانی که بیرون هستید کیسه آب شما پاره شود.

اما زمانی که “پاره می شود” دقیقا چه اتفاقی می افتد؟

نوزاد شما با مایع آمنیوتیک – “آب شما” محصور شده است. این آب در کیسه ای درون رحم شما قرار دارد.

زمانی که این کیسه پاره شود، معمولا کمی قبل یا به هنگام زایمان پاره می شود.

اگر قبل از شروع انقباضهای شما پاره شود، به آن پارگی زودرس غشاها (PROM) گفته می شود.

نکته اینجاست: PROM فقط در 8 تا 10 درصد از بارداریها اتفاق می افتد . بنابراین، در بیشتر بارداریها، کیسه آب شما بعد از شروع انقباضها پاره می شود.

با این حال، در ادامه به آنچه که لازم است در مورد تاثیر PROM روی زمان بندی زایمان و وضع حمل بدانید می پردازیم.برای پاره شدن کیسه اب چه کنیم

اگر مایعی مشاهده کردید که سبز، زرد یا آمیخته با خون/به رنگ قهوه ای بود فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

ممکن است نشانه های عفونت باشد یا این که روده نوزاد شما دارد کار می کند (مکونیوم) دفع می کند که بعد از تولد باعث ایجاد مشکلاتی در تنفس می شود.

این احتمال وجود دارد که کیسه آب شما پیش از هفته 37 ام بارداری پاره شود. به این اتفاق، پارگی زودرس غشا قبل از ترم (PPROM) گفته می شود و مسئول یک سوم تمام تولدهای پیش رس است (از منبع معتبر).

اقداماتی که در این وضعیت  انجام می شود با آنچه که در مورد PROM گفتیم فرق دارند زیرا پزشکان باید منافع را در مقابل خطرات زایمان پیش رس و همین طور در مقابل قرار دادن مادر و نوزاد در معرض عفونت و مشکلات دیگر سبک سنگین کنند.

اگر کیسه آب شما پیش از هفته 37 ام پاره شد، به احتمال زیاد شما را در بیمارستان بستری می کنند تا تحت نظر باشید.

مایع آمنیوتیک مرتبا تجدید می شود پس اگر به بدنتان آب رسانی کنید و در تخت بمانید برای خود کمی زمان می خرید.

در موارد نادری، پارگی کیسه آب ممکن است به خودی خود بسته شود. در غیر این صورت باید نوزاد خود را زودتر از آنچه که تصور می کردید به دنیا بیاورید.

خبر خوب آن که زمانی که بستری و تحت نظر هستید شاید بتوانید کمی بیشتر به بچه خود غذا برسانید. پیش از آن که نوزاد شما به دنیا بیاید، پزشکان به شما دارو می دهند تا مانع عفونت شوند و همین طور استروئید تا به رشد ریه نوزاد شما کمک کند.

اگر همه چیز پایدار باشد، ممکن است حول و حوش هفته 34 ام زایمان کنید. اگر مشکلاتی داشته باشید پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد زودتر از این نقطه عطف زایمان کنید.

مشاوره پزشکی زنان 909 ارائه دهنده خدمات مشاوره و درمان.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.