بند ناف مادر بعد از زایمان چه می شود

بند ناف مادر بعد از زایمان چه می شود : بریدن بند ناف در خانه

آنچه باید در مورد بستن بند ناف با تاخیر پس از تولد بدانید

یک متخصص بستن بند ناف با تاخیر، از جمله خطرات و فواید را توضیح می دهد

یک تست مثبت بارداری باعث ایجاد سونامی از تصمیماتی می شود که باید بگیرید. اینکه آیا باید بستن بند ناف را بعد از زایمان به تأخیر انداخت یکی از آنهاست.

«کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG) و آکادمی آمریکایی اطفال (AAP) اکنون تاخیر در بستن بند ناف در نوزادان ترم (کودکان متولد شده پس از 37 هفته) را توصیه می‌کنند. در این پرسش و پاسخ، او مزایا و معایب بستن تاخیری بند ناف را توضیح می دهد.

بند ناف نوزاد را کجا باید انداخت

س. بستن بند ناف تاخیری چیست؟

الف. بستن بند ناف با تاخیر بعد از زایمان اتفاق می افتد، اما قبل از زایمان جفت – زمانی که کودک هنوز به بند ناف متصل است. برای سال‌های متمادی، ما بند ناف را بلافاصله پس از بیرون آمدن نوزاد می‌بستیم و قطع می‌کردیم. سپس، بچه را به مادر می دهیم. همه اینها در عرض 10 تا 30 ثانیه اتفاق افتاد.

با تأخیر در بستن بند ناف، بند ناف را فورا قطع نمی کنیم. برای بستن و بریدن بند ناف 30 تا 60 ثانیه و گاهی تا پنج دقیقه صبر می کنیم.

س. فواید بستن بند ناف با تاخیر چیست؟

الف. قبل از تولد، زمانی که کودک شما هنوز در رحم است، نوزاد شما هموگلوبین جنینی تولید و استفاده می کند. هموگلوبین یک پروتئین حاوی آهن در گلبول های قرمز است. هموگلوبین جنین اکسیژن را از جفت می مکد و به جنین می رساند. پس از تولد، نوزادان تولید هموگلوبین جنینی را متوقف می کنند و در عوض از هموگلوبین معمولی استفاده می کنند. به طور ناگهانی، نوزادان نیاز به ساخت گلبول های قرمز جدید دارند.

مطالعات نشان داده اند که انتظار برای بستن بند ناف به مدت 30 تا 60 ثانیه به سلول های خونی مفید اجازه می دهد تا از طریق بند ناف به نوزاد برسند. این افزایش آهن اضافی به نوزادان کمک می کند تا در هفته های اول زندگی به این هموگلوبین جدید تبدیل شوند. گلبول های قرمز خون حتی تا پنج دقیقه پس از تولد می توانند از جفت از طریق بند ناف به نوزاد بروند.

نگه داشتن بند ناف نوزاد در خانه

س. چه مدت باید بستن بند ناف را به تاخیر بیندازید؟

A. ما 30 تا 60 ثانیه را توصیه می کنیم. وقتی به مدت زمان تا پنج دقیقه اشاره می‌کنم، به فرهنگ‌هایی در داخل و خارج از ایالات متحده اشاره می‌کنم که احساس می‌کنند قبل از قطع کردن بند ناف باید ضربانش متوقف شود. اما مطالعات نشان نداده اند که تاخیر بیش از 30 تا 60 ثانیه فواید بیشتری دارد.

س. خطرات تاخیر در بستن بند ناف چیست؟

الف. مردم چهار خطر بالقوه تاخیر در بستن بند ناف را ذکر می کنند – برخی مشروع، برخی نه چندان زیاد:

1. بستن بند ناف با تاخیر باعث خونریزی بعد از زایمان می شود؟

مطالعات نشان داده است که بستن تاخیری بند ناف خطر خونریزی پس از زایمان را افزایش نمی دهد. خونریزی پس از زایمان وضعیتی است که در آن فرد پس از زایمان خونریزی بیش از حد دارد. انتظار این 30 یا 60 ثانیه باعث افزایش از دست دادن خون در شما نمی شود.

بند ناف مادر بعد از زایمان چه می شود

نوشته های مرتبط

2. بستن بند ناف با تاخیر باعث زردی می شود؟

هنگامی که گلبول های قرمز هموگلوبین جنین تجزیه می شود، بیلی روبین تشکیل می شود. بیلی روبین می تواند برای مغز در حال رشد مضر باشد.

خون اضافی که در اثر بستن بند ناف با تأخیر ایجاد می شود، می تواند سطح زردی را در نوزادان افزایش دهد زیرا برخی از آنها با بیلی روبین دچار مشکل می شوند. بنابراین بستن بند ناف با تأخیر ممکن است تعداد نوزادانی را که نیاز به درمان فتوتراپی دارند (همچنین به عنوان “بیلی لایت” شناخته می شود، کمی افزایش دهد. با فتوتراپی، نوزادان را زیر لامپ فرابنفش قرار می دهیم تا به تجزیه سریع بیلی روبین کمک کنیم.

3. آیا بستن بند ناف با تاخیر باعث پلی سیتمی می شود؟

پلی سیتمی زمانی است که نوزاد تعداد گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد. این می تواند باعث غلیظ شدن بیش از حد خون شود و منجر به مشکلات تنفسی و گردش خون و افزایش سطح بیلی روبین شود. احتمال کمی وجود دارد که تاخیر در بستن بند ناف باعث بالا رفتن بیش از حد شمارش خون نوزاد شود، اما می‌توانیم آن را با فتوتراپی مدیریت کنیم.

4. بستن بند ناف با تاخیر باعث مشکلات تنفسی می شود؟

در رحم، نوزادان در ریه های خود مایع دارند. هنگامی که یک نوزاد کامل متولد می شود و برای اولین بار هوا را تنفس می کند، مقداری از آن مایع به بیرون رانده می شود. سپس نوزادان سرفه می کنند یا به آرامی مایعات باقی مانده را جذب می کنند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که افزایش خون ناشی از بستن تاخیری می‌تواند به معنای فضای کمتری در بدن نوزاد برای جذب مایع باقی‌مانده باشد که منجر به ناراحتی تنفسی می‌شود. اما گفتن اینکه مشکل تنفسی یک خطر تاخیری در بستن بند ناف است، دشوار است. هیچ ارتباطی بین تاخیر در بستن بند ناف و این مشکلات تنفسی بالقوه وجود ندارد.

خطر دیسترس تنفسی در نوزادان نارس مطرح می شود زیرا ممکن است نگرانی هایی در مورد رشد تنفسی آنها وجود داشته باشد. اما بستن بند ناف با تأخیر تأثیری بر این موضوع ندارد.

عفونت بند ناف نوزاد

گاهی اوقات در اثر مراقبت نادرست از بند ناف، ممکن است که این ناحیه، دچار چرک و عفونت شود. چرک و عفونت بند ناف نوزاد، در مراحل ابتدایی چندان مشکلی ایجاد نمی‌کند و جای نگرانی ندارد؛ اما اگر نادیده گرفته شود و سهل‌انگاری جای هوشیاری را بگیرد، ممکن است این عفونت وارد خون شده و به سلامت نوزاد، آسیب جدی وارد نماید.

علائم عفونت بند ناف نوزاد، به شرح زیر است:

  • تورم و سفت شدن ناحیه اطراف بند ناف نوزاد
  • قرمزی و التهاب غیر طبیعی
  • تب کردن نوزاد، یا بدحالی و بی‌قراری او
  • ترشحات رنگی و غیرعادی، حتی بعد از افتادن بند ناف
  • بوی بد و نامطبوع اطراف بند ناف
  • دیر شدن موعد افتادن بند ناف (بیشتر از یک ماه)

برای درمان عفونت بند ناف نوزاد در مراحل اولیه، لازم است که حتما به پزشک مراجعه کنید؛ گاها پیش می‌آید که عفونت بند ناف نوزاد بعد از افتادن رخ دهد.

معمولا در این مواقع، پزشک داروهای مخصوصی را برای درمان این عارضه تجویز می‌کند و پماد برای ناف نوزاد، از جمله همین داروهاست. این پماد، آنتی بیوتیک موضعی یا همان تتراسایکلین است. گاها استفاده از آب و نمک رقیق نیز تجویز می‌شود.

  »» بیشتر بخوانید : مشاوره پزشکی زنان در تهران

همه چیز باید با دستور پزشک باشد. در موارد حاد، ممکن است بستری در بیمارستان و تزریق آنتی بیوتیک وریدی نیز تجویز شود.بند ناف مادر بعد از زایمان چه می شود

س. کدام نوزادان از بستن بند ناف با تاخیر سود می برند؟

الف. می توانید با خیال راحت بستن بند ناف را در هر دو زایمان واژینال و سزارین 30 تا 60 ثانیه به تاخیر بیندازید. کودک باید:

در این صورت نباید بندکشی بند ناف با تاخیر انجام دهید.بند ناف مادر بعد از زایمان چه می شود

instagram banner
1 دیدگاه
  1. حیدری می گوید

    سلام اقای دکتر کمکم کن تورو قران ..۲۱ سال دارم موردتجاوز معلمم قرار گرفتم بلوچستانی هستم ..اگ این دارو سفارش دادم تا ۳سال یا۴سال بمونه خراب نمیشه چون الان هیچ خاستگاری ندارم

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.