روش خواباندن نوزاد یک ماهه (نحوه بعد از شیر خوردن )

روش خواباندن نوزاد یک ماهه : خواب نوزاد :چه نوع حالت خوابیدن برای نوزاد شما مناسب است؟تحقیقات رابطه بین سندروم مرگ ناگهانی نوزاد)  (SIDS و حالت خوابیدن روی شکم نوزادان (حالت دمر) را کشف کرده اند.

متخصصان با هم همعقیده اند که برای خوابانیدن نوزاد یا برای زمین گذاشتن نوزاد بهتر است روی پشت باشد که این حالت امن تر است.

روش خواباندن نوزاد یک ماهه

نوزادان زیاد می خوابند. نوزادان برای اولین سال زندگی خود ، علاوه بر چرت های منظم ، تقریباً به 9 تا 12 ساعت خواب در روز نیاز دارند . تنها مشکل این است که آنها تمایل به خوابیدن در جهش دارند ، ترکیبی از خواب شبانه و چرت زدن در روز.

حدود سه تا شش ماه طول می کشد تا بچه ها ساعت داخلی بدن یا ریتم شبانه روزی خود را ایجاد کنند . در این مرحله ، آنها به طور طبیعی می خواهند شب بیشتر بخوابند و روز بیشتر بیدار باشند. برای والدین خواب آلوده كه می خواهند كودكان خود را ترغیب كنند بیشتر از خواب شبانه خود را به طور مداوم داطمینان از خواب و خوابیدن نوزادان می تواند چالشی باشد که والدین با آن روبرو هستند. بسیاری منتظر زمانی هستند که کودکشان شبانه بخوابد – اما دقیقاً چه زمانی این اتفاق می افتد؟

به پهلو خوابانیدن از به پشت خواباندن ریسک SIDS بالاتری دارد. در گزارش های دیگر قید شده است که سطوح نرم، بستر شل و آزاد و گرم کردن بستر با پتوهای زیاد نیز خطر SIDS را افزایش می دهد.

زمانی که نوزاد دمر و روی بستر نرم خوابیده باشد ریسک SIDS حتی بالاتر هم می رود.

 سیگار کشیدن مادر هم ریسک SIDS را بالا می برد و نشانه ی ناپختگی و مراقبتهای ضعیف والدین است. از زمانی که آکادمی طب کودکان آمریکا (AAP) دستور راهنمای خوابانیدن به پشت را انتشار دادند آمار SIDS از سال 1992 بیش از 50 درصد کاهش داشته است.

خوابانیدن به پشت به دلایل متعددی امنتر است. زمانی که نوزاد به پشت خوابیدن است احتمال استفراغ یا بالا آوردن نوزاد وجود ندارد. در واقع خفگی نوزاد در زمانی اتفاق می افتد که دمر خوابیده باشد.

بیشتر نوزادان حدود 6 ماه در طول شب می خوابند. در یک مطالعه ، حدود 38٪ از کودکان 6 ماهه شبانه نخوابیدند ، اما این تعداد در 12 ماهگی به کمتر از 28٪ رسیده است. این نشان دهنده چگونگی تغییر چرخه خواب نوزادان در هنگام رشد است.

نوزادان 0-3 ماهه به 14-17 ساعت نیاز دارنداز خواب ، و نوزادان 4 تا 11 ماهه بین 12 تا 15 ساعت نیاز دارند. توجه به این نکته مهم است که زمان خواب در نوزادان زیر چهار ماه بسیار متفاوت است. 

طرز صحیح خواباندن نوزاد

نوزاد خود را به پشت روی تشک سفت و محکم در ننویی قرار دهید که تمام استانداردهای امنیت در آن حفظ شده باشد.

بالش، لحاف، روتختی، پوست حیوانات، اسباب بازیهای پولیشی و دیگر محصولات نرم را از ننو بردارید. حتی محافظ نرم تخت را جدا کنید.

از گهواره های آماده به جای پتو استفاده کنید که ملحفه یا پتو نداشته باشد.

اگر از پتو استفاده می کنید، نوزاد خود را طوری در تخت بگذارید که پایش در پایین ننو باشد. یک پتوی نازک دور تشک ننو تا کنید و تا آن جا که ممکن است از سینه نوزاد فاصله داشته باشد.

مطمئن شوید که به هنگام خواب صورت نوزاد باز باشد (پتو روی صورت نوزاد نیفتاده باشد).

نوزاد خود را روی تشکهای آبی، راحتی، تشک نرم، بالش یا سایر سطوح نرم برای خوابیدن قرار ندهید.

به نوزاد به هنگام خوابیدن پستانک بدهید اما نوزاد را مجبور به گرفتن آن نکنید.

 کودک باید به کمک پدر و مادر بتواند هر روز یک ساعت زندگی خود را جلو بکشد تا بتواند با این ساعت مغزی هماهنگ باشد. پس باید از کودکی به فرزند آموزش داد تا خوابش دارای نظم باشد که از طریق شرایط مناسب جهت خواب امکان پذیر است.

عوامل مختلفی وجود دارد که از خواب شبانه نوزادان جلوگیری می کند.

  • گرسنگی . از آنجایی که نوزادان عادت دارند در طول شب چند بار تغذیه کنند ، ممکن است هنگام انتقال به خواب طولانی تر ، توجه و تغذیه را فریاد بزنند. در این مرحله ، والدین می توانند تعامل تغذیه ای را تا حد ممکن کوتاه نگه داشته و با کودک بازی نکنند. 
  • اضطراب جدایی. نوزادان به طور طبیعی از دوری از والدین خود هراس دارند. اگر کودک پس از خوابیدن گریه کند ، پاسخ های والدین در شب مانند نوازش و تاب دادن ممکن است کودک را به دنبال جلب توجه والدین خود بیاندازد. والدین نباید کودک را از گهواره خود بردارند و در عوض سر ویا کمر او را لمس کنند و تا آرام شدن کودک برای اطمینان خاطر آرامبخش صحبت کنند. این به کودک کمک می کند تا والدین خود را در نزدیکی یاد بگیرد و ترس آنها کمتر خواهد شد.
  • محیط. نوزادان باید در یک اتاق تاریک بخوابند. اگر والدینی در طول شب به کودک مراجعه می کند ، نباید هیچ چراغی را روشن کند اما در صورت لزوم از چراغ های شب استفاده کند.

نحوه خواباندن نوزاد بعد از شیر خوردن

– معمولاً کودکان قادرند در حدود ۴ ماهگی خواب طولانی داشته باشند اما مسئلۀ مهم تغذیۀ آن هاست.

– خواب کودک مستقیم بر روی تغذیه و سلامت و رشد او اثر دارد. کودکان به نوعی خواب خود را حدود ۶ ماهگی کاملاً در اختیار دارند، اگر بازی و لجبازی در کار باشد می تواند مشکل ساز شود.

اگر تا کنون اینکار را نکرده‌اید، سعی کنید برای نوزادتان برنامه خواب بگذارید، برنامه خوابی که برای نوزاد آشنا و راحت و آرام‌بخش باشد. حمام کردن، کتاب خواندن و آواز خواندن والدین برای نوزادان آرام‌بخش است و نوزاد این پیام را دریافت می‌کند که روز به پایان رسیده است. اگر برنامه را مستمر انجام دهید، نوزاد خیلی زود با آن خو می‌گیرد.

با او بازی کنید

عصرها و قبل از خواب تمام انرژی او را بگیرید و با او بازی کنید . این امر سبب می شود که کودک در شب راحت تر و سریعتر بخوابد.

دمای محیط را پایین نگه دارید

حتما خودتان هم می دانید که در دمای مناسب بهتر می خوابید! نوزاد هم مانند شماست. بنا بر توصیه انجمن پزشکان کودک امریکا دمای اتاق نوزاد را بین 18.33 تا 21.11درجه سانتیگراد نگه دارید تا از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد جلوگیری کنید.

نوشته های مرتبط

اتاق را تاریک کنید

اتاق کودک را تاریک کنید تا او متوجه شود که زمان خوابش فرارسیده است پس هنگام خواب حتی در روز نیز پرده ها را بکشید و وقتی کودک بیدار است پرده ها را برای ورود نور کنار بزنید.

چکار کنیم خواب نوزاد عمیق شود

یادتان باشد اگر بخشی از برنامه خواب نوزادتان این است که نیم ساعت او را تکان دهید، هر ساعتی از شب که نوزاد بیدار شود، از شما انتظار خواهد داشت که برای برگشتن به خواب دوباره او را تکان دهید.

بهترین حالت این است که نوزاد را وقتی که هنوز بیدار اما خواب‌آلود است در گهواره‌اش بگذارید. با این روش نوزاد یاد می‌گیرد که خودش بخوابد.

با این‌که ممکن است در ابتدا این کار سخت باشد اما برخی متخصصین تصور می‌کنند که در این سن باید اجازه دهید نوزاد چند دقیقه بعد از بیدار شدن گریه کند یا نق بزند.

ممکن است نوزادتان در مرحله خواب سبک باشد اما شما فکر می‌کنید که کاملاً بیدار است. نوزاد قبل از اینکه دوباره به خواب برود، ناراحتی نشان می‌دهد، نق می‌زند و حتی گریه می‌کند.

امتحان کنید و ببینید که اگر نوزادتان را تنها بگذارید چه می‌کند؛ البته مگر این‌که این نق زدن‌ها و بی‌تابی‌ها به‌خاطر گرسنگی یا مریضی نباشد. اگر نوزادتان یاد بگیرد خودش بدون کمک شما به خواب برگردد، خیلی برای شما کمک کننده خواهد بود.

نوزاد با والدین در یک اتاق بخوابد اما بستر آنها باید جدا باشد.روش خواباندن نوزاد یک ماهه

 توصیه های گزارش شده در زیر آمده اند:روش خواباندن نوزاد یک ماهه

والدین باید برای راحتی بیشتر در شیردادن و تماس با نوزاد خود در 6 ماهه اول، ننوی بچه را نزدیک تخت خود بگذارند.

تنها زمانی نوزاد را می توانید به تخت خود بیاورید که بخواهید شیر بدهید یا آرام کنید، اما باید دوباره به ننویش برگردانید.

نباید تخت نوزاد با تخت بزرگسالان، خواهر و برادر یا بچه های دیگر یکی باشد. دوقلوها و چند قلوها باید جدا از هم بخوابند.

سیگار کشیدن و مصرف موادی مانند الکل یا مواد مخدر ممکن است باعث ناتوانی والدین در بیدار شدن به موقع شود و ریسک SIDS و خفگی را به دلیل تخت مشترک بالا ببرد.

برای جلوگیری از گرمازدگی، توصیه شده است به نوزاد به هنگام خوام لباس سبک بپوشانید و دمای اتاق را در حد لباس نازک بزرگسالان نگه دارید. از پوشاندن لباس زیاد خودداری کنید و پوست نوزاد را لمس کنید تا زیاده از حد گرم نباشد.

تحقیقات دیگری دریافته اند نباید نوزاد را روی راحتی بگذارید و نباید شخص دیگری هم کنار نوزاد دراز کشیده باشد در این صورت ریسک SIDS بالا می رود.

حالا که نوزاد به هنگام خواب به پشت دراز کشیده است می توانید در زمانی که بیدار است از حالتهای دیگر هم استفاده کنید. می توانید نوزاد را به هنگام بیداری دمر بخوابانید اما باید تحت نظر باشد تا عضلات چشم، گردن و معده نوزاد تقویت شود.

روش خواباندن کودک یک ساله

به نوزاد خود شیر مادر بدهید. دست کم به مدت 6 ماه به نوزاد شیر مادر بدهید.

واکسنهای نوزاد خود را به موقع بزنید.

اگر برای نوزاد شما تشخیص رفلاکس معده به مری دادند قبل از بالا آوردن قسمت بالای تخت نوزاد با پزشک نوزادتان صحبت کنید.

برای خواب روتین و کوتاه نوزاد خود از صندلی نوزاد، صندلی ماشین نوزاد، روروک، گهواره کودک و تاب گهواره ای کودک استفاده نکنید. این وسایل ممکن است راه تنفسی کودک را بند بیاورند یا باعث خفگی نوزاد شوند.

از وسایلی چون دستگاههای مانیتورینگ علائم حیاتی قلبی ریوی و تجهیزات تجاری مانند تختهای شیب دار، نگهدارنده برای غلت نزدن نوزاد، و تشکهای مخصوص برای پایین آوردن خطر SIDS و مرگهای مرتبط با خواب کودک پرهیز کنید. ثابت نشده است که این لوازم از خطر SIDS جلوگیری می کنند. در موارد خاص باعث مرگ نوزاد نیز شده اند.

همیشه تخت نوزاد، وان شستشو و محل بازی نوزاد را در محیطهای بی خطر قرار دهید مثلا جاهایی که سیم یا طناب ندارد تا خطر خفگی را کاهش دهید.روش خواباندن نوزاد یک ماهه

چه عاملی می تواند در هنگام خواب نوزادان در طول شب تأثیر بگذارد؟

در حالی که آمادگی برای خوابیدن در طول شب با افزایش سن ارتباط دارد ، رفتارها و تجارب نوزادان بی نظیر است و منجر به تغییر در برنامه های خواب می شود.

عادات ، مانند یک روال ثابت قبل از خواب ، به نوزادان در خواب شبانه کمک می کند. همانند کودکان و بزرگسالان ، آنچه در طول روز و ساعات قبل از خواب اتفاق می افتد ، بر خواب شبانه نوزادان تأثیر می گذارد. برای یک برنامه منظم قبل از خواب با کودک موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • نورهای کم نور را کم کنید و صداهای بلند و فعالیت های قبل از خواب را از بین ببرید.
  • برای تشویق خواب آلودگی کودک خود را به آرامی در آغوش بگیرید یا سنگ بزنید.
  • کودک خود را حتما بخوابید اما خواب عمیق نداشته باشد. این به کودک کمک می کند یاد بگیرد چگونه خودش بخوابد.

علاوه بر یک روال ثابت برای خواب ، دو استراتژی برای کمک به نوزادان بدون وقفه در طول شب اثبات شده است: محو شدن قبل از خواب و انقراض کامل.

کم رنگ شدن زمان خواب ، خواباندن کودک 15 دقیقه بعد برای فشار دادن خواب و محدود کردن زمان خوابیدن در اوست. اگر والدین 15 دقیقه پس از خواباندن کودک او را بررسی کنند و او در خواب است ، دیگر نیازی به تأخیر در خواب نیست.

انقراض فارغ التحصیل شده فرآیند ایجاد شکاف های طولانی مدت و طولانی تر بین زمان گریه کودک و پاسخ والدین به گریه است. والدین قبل از اینکه کودک ابتدا پاسخ دهد ، دو دقیقه صبر می کند ، سپس چهار دقیقه صبر می کند و سپس شش دقیقه بعد از گریه های بعدی. این دوره های انتظار به تدریج با گذشت زمان افزایش می یابد تا جایی که کودک یاد بگیرد که خودش را تسکین دهد.

همه استراتژی ها برای همه نوزادان مثر نیستند. برای پیشنهاداتی که مناسب فرزندتان است با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.