عوارض ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد

عوارض ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد : خون هر فرد دارای ویژگی های خاصی است. اگر خون نوزاد و مادر ناسازگار باشد، می تواند منجر به کم خونی جنین، هیدروپس ایمنی (اریتروبلاستوز جنین) و سایر عوارض شود.

ناسازگاری Rh در دوران بارداری زمانی رخ می دهد که زن Rh منفی باشد و جنینی با خون Rh مثبت داشته باشد. ناسازگاری Rh باعث می شود که سیستم ایمنی بدن شما واکنش متفاوتی نشان دهد و آنتی بادی تولید کند.

این آنتی بادی ها باعث حمله سیستم ایمنی علیه گلبول های قرمز جنین می شوند که بدن شما آنها را به اشتباه به عنوان اجسام خارجی تشخیص می دهد، وضعیتی که به عنوان حساسیت Rh شناخته می شود.

بارداری یک چیز جادویی است و به دنیا آوردن یک نوزاد سالم یک معجزه است. با این حال، همه بارداری ها کامل یا آسان نیستند. عوارض بارداری می تواند مادر باردار، کودک متولد نشده یا هر دو را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از این عوارض مرتبط با آن ناسازگاری Rh است.

عوارض ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد

الفبای ناسازگاری ABO

حروف A، B، و O به چهار نوع گروه خونی A، B، AB، و O اشاره می کند. گروه خونی براساس پروتئین های روی سطح گلبول های قرمز تعیین می شود. این پروتئین ها آنتی ژن های بالقوه (موادی که سیستم ایمنی آن ها را شناسایی نمی کند) هستند.

سیستم ایمنی برای ایجاد حفاظت آنتی بادی هایی ضد پروتئین های ناآشنا تولید می کند. این آنتی بادی ها می توانند از جفت عبور کنند، و بعد از تولد کودک گلبول های قرمز او را تجزیه کرده و می شکنند .

در این مورد، نوزاد در معرض خطر شرایطی است که ناسازگاری گروه خونی ABO نامیده می شود، نوعی بیماری که بیمایر همولیتیک نوزادی (HDN) نامیده می شود (1) (یک نمونه ی دیگر از HDN زمانی رخ می دهد که خون مادر Rh منفی و خون کودک او Rh

مثبت باشد. در طول بارداری از نظر ناسازگاری فاکتور Rh غربالگری انجام می شود؛ و به مادر باردار شانسی برای کنار زدن مشکل داده می شود)

در گذشته، یک HDN (که از نظر بالینی اریتروبلاستوز فتالیس نامیده می شود) کودک را در معرض خطرات جدی قرار می داد. در حقیقت، زمانی HDN ها علت اصلی مرگ در کودکان تازه متولد شده بودند.

امروزه که محققان پزشکی مکانیسم های ایجاد کننده ی HDN ها را بهتر درک کرده اند، این شرایط تقریبا تهدید کننده نمی باشند. اگر به تازگی مادر شده اید و گروه خون کودکات با گروه شما متفاوت است، آنچه باید درباره ی ناسازگاری ABO بدانید را در این مقاله

به دست خواهید آورد.

ناسازگاری گروه خونی چیست؟

ناسازگاری Rh چیست؟

ناسازگاری Rh زمانی رخ می دهد که یک زن باردار و جنین متولد نشده اش فاکتورهای پروتئین Rh (رزوس) متفاوتی داشته باشند. زمانی ایجاد می شود که یک زن Rh منفی باشد و جنین او Rh مثبت باشد. فاکتور Rh یک پروتئین منحصر به فرد است که در سطح

گلبول های قرمز شما یافت می شود. شما نوع فاکتور Rh خود را مانند گروه خونی خود از والدین خود به ارث می برید. اکثر افراد Rh مثبت هستند، اما بخش کوچکی از افراد Rh منفی هستند، که نشان می دهد آنها فاقد پروتئین Rh هستند.

گروه خونی برای توصیف پروتئین یا عدم وجود پروتئین در سلول‌های خونی استفاده می‌شود، و اگرچه ممکن است کاملاً نامرتبط به نظر برسد، گروه خونی در واقع می‌تواند یک عامل خطر برای فلج مغزی در سناریوهای خاص باشد.

وقتی مادر و جنین در حال رشد او دارای گروه‌های خونی ناسازگار باشند، می‌تواند منجر به بیماری در نوزاد و به طور بالقوه زردی شدید شود که ممکن است باعث آسیب مغزی شود و سپس باعث فلج مغزی شود.

بررسی گروه های خونی مادر و نوزاد پس از تولد و احتمال ناسازگاری Rh در دوران بارداری آسان است. درمان های پیشگیرانه می تواند خطر ناسازگاری را کاهش دهد که به جنین یا نوزاد آسیب می رساند.

شایع ترین نوع ناسازگاری گروه خونی، بیماری Rh (همچنین به نام ناسازگاری Rh شناخته می شود) است. فاکتور Rh یک پروتئین روی پوشش گلبول های قرمز خون است. اگر پروتئین فاکتور Rh وجود داشته باشد، فرد Rh مثبت است. اگر پروتئین فاکتور Rh وجود

نداشته باشد، فرد Rh منفی است.

وقتی فاکتور Rh مادر منفی و جنین مثبت باشد، می‌تواند باعث شود که سیستم ایمنی مادر آنتی‌بادی‌های Rh بسازد که به عنوان خارجی به گلبول‌های قرمز خون کودک حمله می‌کنند. گروه خونی ویژگی های سلول های خونی در یک فرد خاص را توصیف می کند.

به طور خاص، این نوع، انواع پروتئین ها یا کمبود پروتئین هایی را که فرد روی گلبول های قرمز خون خود دارد، توصیف می کند.

اگر خانمی Rh منفی و جنین او Rh مثبت باشد، اگر در معرض سیستم ایمنی بدنش قرار گیرد، بدن او پروتئین Rh مثبت را به عنوان یک ماده خارجی تشخیص می دهد. به این معنی است که اگر سلول‌های خونی نوزاد از جریان خون شما عبور کنند، که می‌تواند در

دوران بارداری، زایمان یا زایمان اتفاق بیفتد، سیستم ایمنی بدن شما آنتی‌بادی‌هایی علیه گلبول‌های قرمز خون جنین تولید می‌کند.

آنتی بادی ها بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند و به مواد خارجی حمله کرده و آنها را از بین می برند.

اگر شما یک گروه خونی Rh منفی دارید، زمانی که بدن شما این آنتی بادی ها را تولید کرد، نسبت به گروه های خونی مثبت “حساس” در نظر گرفته می شوید، که نشان می دهد بدن شما ممکن است این آنتی بادی ها را در سراسر جفت بفرستد تا به گلبول

های قرمز خون کودک شما حمله کند. جفت شما عضوی است که شما و نوزاد را به هم متصل می کند.عوارض ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد

خون به صورت ABO و همچنین با فاکتور Rh تایپ می شود. گروه خونی ABO ممکن است A، B، AB یا O باشد.عوارض ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد

علت ناسازگاری گروه خونی چیست؟

گروه خونی و فاکتورها توسط ژنتیک تعیین می شود. نوزاد ممکن است دارای گروه خونی و فاکتور Rh یکی از والدین یا ترکیبی از هر دو باشد. ژن Rh مثبت غالب (قوی تر) است و حتی زمانی که با یک ژن Rh منفی جفت می شود، ژن مثبت بر آن اثر می گذارد.

ناسازگاری گروه خونی تنها زمانی مشکل ساز می شود که مادر علیه سلول های خونی نوزادش آنتی بادی ایجاد کند. این آنتی‌بادی‌ها تا زمانی که مادر «حساس‌تر» نشود، ایجاد نمی‌شوند، که زمانی اتفاق می‌افتد که خون مادر و نوزاد در دوران بارداری با هم مخلوط شوند.

اگر خون نوزاد از جفت عبور کند یا در طی برخی آزمایش‌های تهاجمی قبل از تولد، ضربه، تولد یا موقعیت‌های دیگر این اتفاق می‌افتد. اگرچه ایجاد حساسیت در بارداری اول یک مسئله رایج نیست، اما می تواند عوارضی در بارداری بعدی ایجاد کند.

تشخیص پیش از تولد ناسازگاری گروه خونی

آزمایش خون وضعیت Rh شما را مشخص می‌کند، که در اولین ملاقات قبل از زایمان با پزشکتان انجام می‌شود. اگر Rh منفی دارید، ممکن است همسرتان نیز مورد آزمایش قرار گیرد. اگر همسرتان هم Rh منفی است، دیگر چیزی برای ناراحتی ندارید. اگر همسر

شما Rh مثبت باشد و شما Rh منفی داشته باشید، پزشک شما به دنبال نشانه هایی از ناسازگاری Rh خواهد بود.عوارض ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد

مثبت بودن تست کومبس غیر مستقیم نشانه ناسازگاری Rh است. این آزمایش از یک نمونه خون برای جستجوی آنتی بادی های تخریب کننده سلول در پلاسمای خون شما استفاده می کند.

سطوح بالاتر از حد طبیعی بیلی روبین در خون کودک شما نشانه ناسازگاری Rh است. در یک نوزاد کامل که کمتر از 24 ساعت سن دارد، سطح بیلی روبین باید کمتر از 6.0 میلی گرم در دسی لیتر باشد. علائم تخریب گلبول های قرمز خون در خون کودک شما

ممکن است نشان دهنده ناسازگاری Rh باشد، که شکل و ساختار گلبول های قرمز خون می تواند در زیر میکروسکوپ بررسی شود.

شناسایی زودهنگام آنتی بادی ها مهم است و همه زنان باردار در اوایل بارداری آزمایش خون دریافت می کنند. اگر آنتی بادی وجود داشته باشد، روش های تشخیصی قبل از تولد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سونوگرافی برای ارزیابی جریان خون در مغز نوزاد، که می تواند برای تشخیص کم خونی اولیه قبل از شواهد هیدروپس استفاده شود.

گروه خونی Rh مثبت یا منفی است که به صورت Rh+ یا Rh- نوشته می شود. مثبت به این معنی است که خون فرد دارای پروتئین Rh است و منفی به معنای عدم وجود پروتئین است.

وقتی ABO و Rh با هم توصیف می شوند، هشت گروه خونی مختلف وجود دارد: A+، A-، B+، B-، AB+، AB-، O+ و O-. به عبارت دیگر، هر کسی از هر نوع، از ABO و Rh، یکی دارد.

گروه خونی شما از والدین شما می آید. شما یک ژن از مادر و یکی از پدرتان برای ABO و Rh دریافت می کنید و این ترکیب گروه خونی شما را تعیین می کند.

در حالی که چهار گزینه برای ABO وجود دارد، تنها دو گزینه برای Rh وجود دارد و مثبت غالب است.

علاوه بر OB معمولی شما، یک متخصص طب جنین مادر به نظارت و مدیریت هر گونه مسائل مربوط به ناسازگاری گروه خونی در دوران بارداری شما کمک خواهد کرد

. اگر نوزاد شما پس از تولد به مراقبت های ویژه نیاز دارد، تیم مراقبت شما ممکن است شامل یک متخصص نوزادان در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) باشد.

موارد شدیدی که در آنها از اثرات ناسازگاری Rh جلوگیری نمی شود می تواند منجر به عوارض جدی شود که عبارتند از:عوارض ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد

  • آسیب مغزی به نوزاد که به نام کرنیکتروس شناخته می شود.
  • تجمع مایعات یا تورم در نوزاد.
  • مشکل در عملکرد ذهنی، حرکت، شنوایی و گفتار.
  • سکته مغزی، کم خونی و نارسایی قلبی.

ناسازگاری گروه خونی چه تاثیری بر کودک من می گذارد؟

از آنجایی که آنتی بادی های مادر گلبول های قرمز نوزاد را از بین می برند، کودک ممکن است دچار کم خونی شود. کم خونی می تواند عوارض دیگری ایجاد کند، از جمله:

یرقان – زرد شدن پوست، چشم ها و غشاهای مخاطی

بزرگ شدن کبد و طحال

هیدروپس جنینی – این زمانی اتفاق می افتد که اندام های کودک قادر به کنترل کم خونی نیستند. قلب کودک شروع به از کار افتادن می کند و مقادیر زیادی مایع در بافت ها و اندام های جنین جمع می شود. جنین مبتلا به هیدروپس فتالیس در معرض خطر زیادی برای مرده به دنیا آمدن است.

پس از تولد، تخریب گلبول‌های قرمز ممکن است ادامه یابد و منجر به وضعیتی به نام بیماری همولیتیک نوزاد (HDN) شود. مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

زردی شدید – زمانی که کبد نوزاد قادر به تحمل مقدار زیادی بیلی روبین که در نتیجه تجزیه گلبول های قرمز خون است، نباشد، کبد کودک بزرگ می شود و کم خونی ادامه می یابد.

کرنیکتروس – شدیدترین شکل بیلی روبین اضافی می تواند منجر به تجمع بیلی روبین در مغز شود که احتمالاً باعث تشنج، آسیب مغزی، ناشنوایی و مرگ می شود.عوارض ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد

گروه خونی متفاوت مادر و نوزاد

 

اگر مادر Rh و جنین Rh+ باشد، ناسازگاری Rh در دوران بارداری رخ می دهد.این مشکل ساز است زیرا بدن مادر پروتئین Rh را تشخیص نمی دهد و آن را به عنوان یک ماده خارجی در نظر می گیرد. این به این دلیل رخ می دهد که پروتئین های گروه خونی آنتی ژن

هایی هستند که آنتی بادی های سیستم ایمنی را جذب می کنند.

اگر یک آنتی ژن خارجی در جریان خون وجود داشته باشد، سیستم ایمنی آنتی بادی هایی ایجاد می کند که به آنتی ژن ها متصل می شوند و سیگنال حمله به آنها را نشان می دهند.

آنتی‌بادی‌های مادر در جنین گردش می‌کنند تا به زنده ماندن جنین کمک کنند در حالی که سیستم ایمنی رشد می‌کند، اما وقتی ناسازگاری گروه خونی وجود دارد، آن آنتی‌بادی‌ها ممکن است حمله کنند. گلبول های خون جنین نیز ممکن است به داخل مادر گردش کند و همچنین باعث حمله شود.

ناسازگاری گروه خونی چه تاثیری بر بارداری من دارد؟

ممکن است به آزمایش خون مکرر برای پیگیری مقدار آنتی بادی هایی که تولید می کنید و سونوگرافی های منظم برای نظارت دقیق تر کودک خود نیاز داشته باشید.

نوشته های مرتبط

اگر وضعیت کودک شما بدتر شود، ممکن است لازم باشد زودتر زایمان کنید. اگر مادر Rh منفی هنوز حساس نشده باشد، معمولاً به او ایمونوگلوبولین Rh (RhIg) داده می شود که به نام RhoGAM نیز شناخته می شود.

این فرآورده خونی می تواند از واکنش آنتی بادی های مادر به سلول های Rh مثبت جلوگیری کند. به بسیاری از زنان نیز در حدود هفته 28 بارداری RhIg داده می شود.

درمان ناسازگاری Rh بر پیشگیری از اثرات تمرکز دارد. در موارد خفیف، نوزاد را می توان پس از تولد با تزریق خون، مایعات آبرسان، الکترولیت ها یا فتوتراپی درمان کرد. فتوتراپی شامل نگه داشتن نوزاد در نزدیکی لامپ های فلورسنت برای کمک به کاهش بیلی روبین در خون است.

این روش‌ها ممکن است تا زمانی که آنتی‌بادی‌های Rh منفی و بیلی روبین اضافی از خون کودک شما دفع نشود، تکرار شوند. اینکه آیا باید دوباره تکرار شود بستگی به شدت وضعیت کودک شما دارد.عوارض ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد

اگر باردار هستید و پزشک استنباط می‌کند که قبلاً آنتی‌بادی‌هایی علیه کودکتان به دست آورده‌اید، بارداری شما به دقت تحت نظر قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانید با تزریق گلوبولین‌های ایمنی Rh در سه ماهه اول بارداری ، در طول سقط جنین ، یا در حین داشتن

هرگونه خونریزی در دوران بارداری از اثرات ناسازگاری Rh جلوگیری کنید

پیشگیری از ناسازگاری خونی مادر و جنین

خوشبختانه با تزریق دارویی به نام ایمونوگلوبولین Rh یا روگام (Rhogam) به مادر، احتمال حساس شدن خون مادر به Rh خون جنین در صورت نشت خون جنین به بدن مادر از بین ‌‌می‌رود.

 اگر Rh منفی هستید و پیش از این نیز باردار شده‌اید، اما این آمپول به شما تزریق نشده، با انجام یک آزمایش خون که بخشی از مراقبت‌های معمول دوران بارداری است، از داشتن یا نداشتن پادتن‌هایی باخبر می‌شوید که به خون Rh مثبت حمله ‌‌می‌کنند.

حتی اگر در بارداری پیشین، جنین شما سقط شده باشد یا حاملگی خارج رحم داشته‌اید نیز لازم است این آزمایش را انجام دهید.

اگر پادتن Rh در بدن شما وجود داشته باشد، دیگر برای تزریق آمپول دیر است و در صورت مثبت بودن Rh جنین، احتمال بروز مشکلاتی برای جنین وجود دارد، اما اگر پادتن Rh را نداشته باشید، تزریق آمپول از ساخته شدن پادتن جلوگیری ‌‌می‌کند. 

در دوران بارداری معمولاً خون جنین از خون شما جدا باقی ‌‌می‌ماند و تعداد بسیار کمی سلول‌های خونی از جفت عبور ‌‌می‌کند. در واقع تا زمان زایمان، احتمال مخلوط شدن خون شما و جنین به میزان قابل توجه وجود ندارد. به همین دلیل، ناسازگاری Rh شما و

جنین معمولاً دربارۀ فرزند اول شما مشکلی را به وجود نخواهد آورد و اگر خون شما و جنین تا زمان زایمان با هم مخلوط نشود، فرزند شما پیش از این که سیستم ایمنی شما به اندازۀ کافی پادتن علیه او تولید کند، به دنیا خواهد آمد و مشکلی برای او پیش نمی‌آید.

عوارض ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد

پس از تولد نوزاد، اگر Rh فرزندتان مثبت باشد، باید آمپول روگام را تزریق کنید. اگر هنگام زایمان، شما در معرض خون Rh مثبت نوزاد قرار گرفتید، تزریق این دارو، جلوی ساخته شدن پادتن‌های مهاجم به سلول‌های خونی Rh مثبت در بدن شما را خواهد گرفت و به

پیشگیری از مشکل در بارداری‌های بعدی شما کمک خواهد کرد. بلافاصله پس از تولد نوزاد، از پاشنۀ پا یا بند ناف او یک نمونه خون گرفته ‌‌می‌شود تا موارد مختلفی نظیر Rh او بررسی شود.

تیم پزشکی در صورت لزوم در مورد تزریق داروی روگام به شما تصمیم خواهد گرفت. بدون تزریق دارو ممکن است بدن شما پادتن تولید کند اما با تزریق دارو، این احتمال نزدیک به صفر است.

 با توجه به این که تعداد کمی از زنان Rh منفی، ممکن است در سه ماهۀ سوم بارداری نسبت به خون Rh مثبت جنین پادتن تولید کنند، بنابراین پزشک بین هفته‌های ۲۸ تا ۳۴ بارداری به صورت معمول، داروی روگام را تجویز می‌کند تا زمان تولد نوزاد از مشکلات

مرتبط با این موضوع پیشگیری شود.

همچنین در تمامی موارد دیگری که احتمال مخلوط شدن خون شما و جنین وجود دارد، داروی روگام طبق تجویز پزشک تزریق خواهد شد.

ناسازگاری Rh قابل پیشگیری است. اگر باردار هستید و گروه خونی Rh منفی دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین برنامه را تعیین کنید. اگر پدر کودک Rh مثبت باشد یا گروه خونی او ناشناخته باشد، دریافت درمان پیشگیرانه با گلوبولین های ایمنی از

عوارض جدی جلوگیری می کند.

مادرانی که کودک خود را با شیر خود تغذیه می کنند در صورتی که شیر کافی نداشته باشند، ممکن است نیاز باشد رژیم غذایی کودک خود را به مدت چند روز با شیر خشک مکمل کنند .

در مورد نوزادانی که زردی آن ها شدیدتر است، نوردرمانی یا درمان با نور اثربخش است. پوست کودک در معرض امواج نوری قرار می گیرد که بیلی روبین را به ماده ای تبدیل می کنند که می تواند از سیستم کودک عبور کند. کودک در حالی که فقط پوشک و چشم

بند نرم دارد زیر نور قرار داده می شود..عوارض ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد

به جای، یا علاوه بر نور درمانی، کودک مبتلا به زردی را می توان با بیلی بلنکت نیز درمان کرد که از فیبر نوری برای تجزیه ی بیلی روبین استفاده می کند.

در موارد نادر، کودک مبتلا به HDN را باید با نوعی از انتقال خون به نام انتقال تبادلی درمان کرد. در این مورد، بخشی از خون کودک با گروه خونی O جایگزین می گردد. و کودکی که در نتیجه ی HDN شدیدا کم خون شده است ممکن است نیاز به انتقال خون

سنتی بیشتر داشته باشد و در آن خون اضافی برای جایگزین کردن خون از دست رفته تزریق می گردد.

زردی ناشی از ناسازگاری خونی

بیماری همولیتیک نوزاد یا HDN با تخریب گلبول های قرمز جنین یا نوزاد مشخص می شود. ناسازگاری Rh می تواند باعث ایجاد HDN بسیار جدی شود، در حالی که ناسازگاری ABO معمولاً بسیار کمتر است.

هنگامی که این بیماری توسط پروتئین های Rh تحریک می شود، می تواند زندگی کودک را تهدید کند.

شایع ترین علامت HDN در نوزادان، زردی در 24 ساعت اول زندگی است. زردی می تواند شدید باشد، به ویژه زمانی که ناشی از ناسازگاری Rh باشد، و ممکن است باعث یک نوع خاصی از آسیب مغزی شود که می تواند منجر به فلج مغزی شود.

زردی، کرنیکتروس و فلج مغزی

ناسازگاری خون مادر و نوزاد می تواند عوارض مختلفی از جمله کم خونی و زردی ایجاد کند. برای ناسازگاری ABO، اثرات معمولا خفیف هستند و با گذشت زمان از بین می روند، اما با ناسازگاری Rh، عواقب آن می تواند بسیار جدی باشد.

نوزاد ممکن است با زردی شدید متولد شود که مشخصه آن تجمع ماده ای به نام بیلی روبین است. این تجمع همان چیزی است که باعث زردی مشخصه پوست و سفیدی چشم می شود.

ب ایلی روبین محصول تجزیه گلبول های قرمز است. به طور معمول، کبد بیلی روبین را پردازش می کند و آن را به روده می فرستد. در یک نوزاد مبتلا به HDN، کبد ممکن است نتواند خود را حفظ کند و نتیجه آن تجمع جدی بیلی روبین و زردی شدید است.

عواقب آن می تواند جدی باشد و شامل نوعی آسیب مغزی به نام کرنیکتروس باشد.

کرنیکتروس زمانی رخ می دهد که سطح بیلی روبین آنقدر بالا باشد که این ماده به مغز حرکت کند. نوزاد مبتلا به یرقان شدید ممکن است شروع به بی‌حالی کند و ممکن است به سختی بیدار شود، که هر دو نشانه آسیب احتمالی مغز هستند.

گروه خونی o+ و زردی نوزاد

علائم دیگر عبارتند از: ماهیچه های فلاپی پراکنده با ماهیچه های سفت و قوس کمر و گردن، گریه بلند، تب و تشنج. Kernicterus یک اورژانس پزشکی در نظر گرفته می شود. معمولاً برای درمان آن از نور درمانی استفاده می شود.

نور آبی به پوست نفوذ می کند و بیلی روبین را تجزیه می کند. بسته به میزان آسیب ناشی از زردی به مغز، این وضعیت ممکن است باعث فلج مغزی شود.عوارض ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد

اگر بدترین اتفاق بیفتد و نوزادی با زردی شدید متولد شود، معمولاً برای درمان آن از نور درمانی (فوتوتراپی) استفاده می شود. برخی از نوزادان نیاز به تزریق خون خاصی به نام انتقال خون تبادلی یا تزریق گلوبولین ایمنی داخل وریدی دارند.

HDN و سایر عوارض ناسازگاری Rh، از جمله فلج مغزی، بسیار قابل پیشگیری هستند. با مراقبت های پزشکی خوب و غربالگری برای گروه های خونی، هیچ دلیلی وجود ندارد که نوزاد در معرض خطر ابتلا به زردی شدید و آسیب مغزی قرار گیرد.

همچنین ممکن است مادر و کودک ناسازگاری گروه خونی ABO داشته باشند که می تواند باعث بیماری همولیتیک نوزاد شود. با این حال، این ناسازگاری معمولاً پیامدهای جدی تری دارد. زمانی اتفاق می‌افتد که مادر از نوع O و نوزاد A، B یا AB باشد.

مانند ناسازگاری Rh، این بدان معنی است که سیستم ایمنی مادر آنتی ژن های A یا B را تشخیص نمی دهد و آنها را به عنوان مواد خارجی که باعث پاسخ ایمنی و حمله می شوند.

مشاور پزشکی زنان 909 با ارائه این مطلب سعی در ارتقا آگهی شما عزیزان دارد.

اگر گروه خونی پدر و مادر o’مثبت باشد

 

علاوه بر زردی فیزیولوژیک در نوزاداان، انواع دیگر زردی عبارتند از:عوارض ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد

زردی ناشی از تغذیه با شیر مادر: زردی که به دلیل کمبود شیر مادر یا شیردهی ناکافی در هفته ی اول بعد از تولد بدتر شده، و منجر به دهیدراتاسیون و از دست دادن بیش از حد وزن می شود.

زردی ناشی از شیر مادر: برخلاف زردی ناشی از تغذیه با شیر مادر، این کودکان خوب شیر می خورند و مقدار زردی خفیف دارند که ممکن است دو یا سه ماه طول بکشد.

سندرم گیلبرت: یک بیماری ژنتیکی که ممکن است باعث ایجاد مقادیر خفیف زردی شود که به هنگام بیماری کودک حتی در بیماری های خفیف، ورزش بیش از حد، یا تحت استرس های دیگر، می آید و می رود.

سندرم سیگلر-نیجار: یک شرایط ژنتیکی نادر که باعث ایجاد مشکل زردی در کل طول عمر فرد به دلیل فقدان کامل یا جزئی آنزیم تجزیه کننده ی بیلی روبین در کبد می شود.

بیماری همولیتیک: شرایطی که منجر به تجزیه ی گلبول های قرمز خون و آزاد شدن مقدار زیاد بیلی روبین می شود، مثل ناسازگاری های گروه خونی، اسفروسیتوز وراثتی، و نقص G6PD، و غیره.

و البته، نوزادان و کودکان بزرگتر ممکن است به دلایل دیگر همچون هپاتیت، واکنش های دارویی و . . . دچار زردی شوند.

دلیل این که گروه خون کودک همیشه همان گروه خون مادرش نیست این است که گروه خونی براساس ژن های کسب شده از هر دو والد تعیین می شود. بنابراین، مثلا اگر گروه خون مادر O و گروه پدر A باشد، فرزند ممکن است گروه خونی A داشته باشد .

دلیل این که کودک گروه خونی O نخواهد داشت این است که ژن O مغلوب است.

همه ی ترکیب های غیر منطبق گروه خونی مشکل ساز نیستند. ناسازگاری ABO فقط در صورتی رخ می دهد که زنی با گروه خونی O کودکی با گروه خونی A، B، یا AB داشته باشد. اگر گروه خونی کودک O باشد، مشکلی با پاسخ ایمنی منفی وجود نخواهد

داشت، زیرا گلبول های قرمز نوع O آنتی ژن های آغازگر پاسخ ایمنی ندارند.

ناسازگاری خونی، ناسازگاری  ABO چگونه درمان می گردد؟

 

شایع ترین مشکل ایجاد شده توسط ناسازگاری ABO زردی است. زردی زمانی رخ می دهد که ماده ی نارنجی-زرد به نام بیلی روبین که به هنگام تجزیه ی طبیعی گلبول های قرمز خون تولید می گردد در خون ساخته شود .

اگر گلبول های قرمز بیش از مقدار نرمال تجزیه شوند، بیلی روبین حاصل در بافت چربی زیر پوست رسوب کرده و باعث ایجاد هاله ی مایل به زرد در پوست و سفیدی چشم ها می شود که نشانه ی نمایانگر زردی است.

همه ی کودکان دارای ناسازگاری ABO دچار زردی نمی شوند، و همه ی کودکان مبتلا به زردی نیاز به درمان گسترده نخواهند داشت. این مساله وابسته به مقدار بیلی روبین تجمع یافته در خون کودک است. برخی نوزادان دارای زردی خفیف خود به خود و با تغذیه

ی بیشتر بهتر خواهند شد.عوارض ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد

افزایش موقت تغذیه منجر به افزایش حرکات روده ای می شود، که تعیین کننده ی مقدار بیلی روبین خارج شده از بدن است.

عوارض ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.