زایمان طبیعی بدون درد به روش اپیدورال

داروهای زایمان طبیعی بدون درد اپیدورال : چگونه یک نوزاد بارداری و زایمان را تجربه می کند.
جنین چهار تا شش هفته آخر از بارداری را صرف به دست آوردن وزن جهت آماده سازی برای ورود به دنیا می کند.

افزایش وزن، به کودک انرژی ذخیره شده لازم برای تولد را می دهد، بنابراین کودک سرما نمی خورد و انرژی کافی در چربی هایش برای زنده ماندن در روز اول یا دو روز بعد از تولد را تا زمانی که گرسنگی رخ بدهد و ارتباط بین مکیدن و گرسنه کوتاه مدت شکل بگیرد، دارد.
“به طور معمول نوزادان تا 10 درصد از وزن خود را در چند روز اول پس از تولد از دست می دهند.

بارداری تجربه زندگی در حال تغییر است و مادران اغلب در مورد همه چیز در دوران بارداری نگران هستند. از رژیم غذایی گرفته تا ورزش و حالت خوابیدن، همه این ها نقش مهمی در بارداری دارد.


اما این تنها نگرانی عمده یک مادر جدید نیست ؛ آن جنبه از حاملگی که احتمالا شما را از ابتدا می ترساند، زایمان است. در حالی که زایمان قطعا یک تجربه استرس زا است، بهترین بخش آن این است که بسیار طولانی نیست. هنگامی که انجام می شود، یک کودک کوچک زیبا را در آغوش خواهید گرفت.

زایمان طبیعی چیست

زایمان یک فرایند طبیعی است!
همیشه بهتر است بدانید دقیقا چه اتفاقی در طول زایمان می افتد، زیرا به شما کمک می کند که آرام و متمرکز شوید و برای آینده آماده شوید. در اینجا ما به طور کامل 3 مرحله از زایمان و اتفاق هایی که می افتد را توضیح می دهیم.

مرحله زایمان:
زایمان در سه مرحله متوالی رخ می دهد، درست از زمان پارگی کیسه آب تا زایمان جفت.


1. مرحله اول – تحریک دهانه رحم:


دهانه رحم که رابط بین رحم و واژن است گشاد می شود. این اتفاق در سه مرحله رخ می دهد:


1. فاز اول:


ابتدا دهانه رحم از 0 تا 4 سانتیمتر گشاده می شود. مدت زمان این مرحله می تواند از 6 تا 10 ساعت و شاید حتی کوتاهتر باشد. تجربیاتی که در این مرحله با آن روبرو هستید ممکن است ظریف یا دراماتیک باشد؛ هیچ راهی برای گفتن وجود ندارد. معمولا انقباض های خفیف همراه با پارگی غشا دیده می شود.


2. مرحله دوم:


در حال حاضر دهانه رحم بیشتر از 4-7 سانتی متر گشاد شده است. این فاز به طور معمول آمادگی برای زایمان است. دوره انقباض در محدوده 3-6 ساعت به طور متوسط برای اولین زایمان طول می کشد، و شما ممکن است احساس انقباض شدید و تدریجی، هر سه تا پنج دقیقه داشته باشید. همچنین ممکن است ترشحات صورتی یا قهوه ای ببینید.
1. فاز سوم:
آخرین مرحله جایی است که دهانه رحم تا حدود 10 سانتی متر گشاد می شود و این مرحله بین 20 دقیقه تا 2 ساعت طول می کشد. انقباضاتی که در اینجا حس می کنید، شدید خواهد بود و ممکن است تهوع، سفتی و خستگی همراه با میل شدید به فشار همراه با احساس سوزن شدن یا سوزش در ناحیه واژن مشاهده شود.


2. مرحله دوم – فشار دادن و تولد:


این مرحله از زایمان پس از انقباض دهانه رحم شروع می شود و برای زایمان اول حدود 2 ساعت طول می کشد. درد شدید در اطراف ناحیه پروانه ای و واژن به وجود می آید چون سر نوزاد شما در قسمت باز شدن واژن قرار دارد.
اگر در این مرحله دچار مشکل شوید، پزشک ممکن است اپیزیوتومی را پیشنهاد کند (یک برش کوچک که در ناحیه بین واژن و رکتوم ایجاد می شود و اجازه می دهد کودک به راحتی عبور کند). هنگامی که سر نوزاد شما خارج می شود، باید به آرامی و آرام فشار دهید تا بقیه بدن نیز خارج شود.

3. مرحله سوم – زایمان جفت:


اکنون که کودک شما به دنیا آمد، مرحله سوم و آخرین مرحله زایمان جفت به دنبال آن است. این دوره گاهی اوقات پس از زایمان نامیده می شود و معمولا چند دقیقه پس از تولد کودک اتفاق می افتد. پزشک شما ممکن است از شما بخواهد جفت را خارج کنید و ممکن است در طول آخرین مرحله زایمان گرفتگی و درد کم شود.
پزشک ممکن است از شما بخواهد بلافاصله پس از زایمان نوزاد را شیر بدهید تا انقباضات رحم را تحریک کند و ممکن است به آرامی شکم شما را ماساژ دهد تا جفت جدا شود و خارج شود.
بخش خوب این است که این کار واقعا سخت نیست. در طول فرآیند، آرامش داشته باشید تا بتوانید روی فشار دادن تمرکز کنید. هراس و اضطراب کمک نمیکند بلکه تجربه شما را بدتر می کند. برای زایمان آسان – نفس بکشید!

هنگام فکر کردن به داروهای مسکن برای زایمان چه چیزی را باید در نظر بگیرم؟

می توانید در حین زایمان درخواست تسکین درد کنید. شما نباید برای انتخاب گزینه خاصی توسط شریک زندگی، دوستان، اعضای خانواده یا متخصص مراقبت های بهداشتی تحت فشار باشید. فقط شما می دانید که چه احساسی دارید و چگونه درد را کنترل می

کنید. همچنین تغییر نظر در مورد داروهای مسکنی که می خواهید استفاده کنید اشکالی ندارد.

استفاده از داروهای ضد درد زایمان شما را «طبیعی تر» نمی کند. همچنین احتمال زایمان سزارین را افزایش نمی دهد . داروهای مسکن می توانند به شما کمک کنند تا بهتر با زایمان و زایمان کنار بیایید.

داروهایی که برای تسکین درد در حین زایمان و زایمان استفاده می‌شوند، هیچ اثر طولانی‌مدتی بر روی نوزاد ندارند. آنها همچنین تأثیری بر رشد بعدی کودک ندارند.

 

چه زمانی باید در مورد تسکین درد برای زایمان تصمیم بگیرم؟

در طی یکی از ویزیت های مراقبت های دوران بارداری خود ، گزینه های تسکین درد خود را با متخصص زنان و زایمان (ob-gyn) خود در میان بگذارید . شما نیازی به تصمیم گیری در مورد استفاده از دارو ندارید تا زمانی که واقعاً در حال زایمان باشید. اما ایده خوبی

است که بدانید چه نوع هایی در بیمارستان یا مرکز زایمان شما موجود است و قبل از شروع زایمان در مورد گزینه های خود فکر کنید.

چه شرایط پزشکی می تواند بر گزینه های تسکین درد من تأثیر بگذارد؟

شرایط پزشکی که ممکن است بر گزینه های تسکین درد شما تأثیر بگذارد عبارتند از بیماری قلبی، اختلالات خونی خاص، بیماری کبد و جراحی قبلی ستون فقرات. اگر یکی از این شرایط را دارید، یا اگر سوالی در مورد تسکین درد دارید، ممکن است قرار باشد با یک متخصص بیهوشی ملاقات کنید . شما می توانید این کار را قبل از شروع زایمان یا زمانی که در حال زایمان به بیمارستان می رسید انجام دهید.

چه نوع داروهایی استفاده می شود؟

به طور کلی دو نوع روش تسکین درد وجود دارد:

بی دردی : مسکن درد را بدون از دست دادن احساس یا حرکت ماهیچه ای تسکین می دهد. این داروها برای کاهش درد استفاده می شوند اما معمولاً درد را به طور کامل متوقف نمی کنند.

بیهوشی : بیهوشی با مسدود کردن بیشتر احساسات، از جمله درد، درد را تسکین می دهد.

داروهای ضد درد را مسکن می نامند . داروهای بیهوشی را داروهای بیهوشی می نامند .

داروهای مسکن می توانند سیستمیک، منطقه ای یا موضعی باشند. داروهای سیستمیک بر کل بدن تأثیر می گذارد. داروهای محلی تنها بر ناحیه کوچکی از بدن تأثیر می‌گذارند. داروهای منطقه‌ای بر ناحیه‌ای از بدن تأثیر می‌گذارند، مانند ناحیه زیر کمر.

 

راه های دیگری برای کاهش درد در هنگام زایمان چیست؟

 

روش های تسکین درد غیر پزشکی را می توان به تنهایی یا علاوه بر داروها استفاده کرد. در اینجا چند راه برای کاهش ناراحتی که ممکن است در حین زایمان احساس کنید آورده شده است:

تکنیک های تمدد اعصاب و تنفس را که در کلاس زایمان آموزش داده می شود انجام دهید.

از همسرتان بخواهید کمرتان را ماساژ داده یا محکم فشار دهید یا پاهایتان را ماساژ دهید. همسر شما همچنین می تواند از توپ های تنیس برای ماساژ استفاده کند.

موقعیت ها را اغلب تغییر دهید.

در صورت امکان دوش یا حمام بگیرید.

از همسرتان بخواهید یک کیسه یخ یا کمپرس گرم روی پشت شما بگذارد.

اگر احساس گرما می کنید، از همسرتان بخواهید با پارچه های خنک و مرطوب شما را آرام کند.

خود را در یک مکان مورد علاقه مانند ساحل یا باغ تجسم کنید.

وقتی انقباضات به هم نزدیک تر و قوی تر می شوند، در این بین استراحت کنید و نفس های آهسته و عمیق بکشید.

 

بی دردی سیستمیک چیست

 

بی دردی سیستمیک به جای یک ناحیه خاص، روی کل سیستم عصبی عمل می کند تا درد را کاهش دهد. داروهای مورد استفاده به عنوان مواد افیونی شناخته می شوند . این داروها آگاهی شما از درد را کاهش داده و اثر آرام بخشی دارند. آنها باعث از دست دادن هوشیاری شما نمی شوند.

بی دردی سیستمیک چگونه تجویز می شود؟

مسکن های سیستمیک معمولاً به صورت تزریقی یا از طریق یک خط داخل وریدی (IV) تجویز می شوند. این یک لوله کوچک است که در ورید قرار می گیرد و از طریق آن داروها یا مایعات داده می شود.

دارو می تواند توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا زمانی که دکمه ای را فشار می دهید در خط IV شما منتشر شود. مقدار دارویی که می توانید به خودتان بدهید محدود است، بنابراین نمی توان بیش از حد به خودتان بدهید.

 

عوارض و خطرات بی دردی سیستمیک چیست؟

 

عوارض جانبی جزئی هستند و شامل خارش، تهوع، استفراغ، احساس خواب آلودگی یا مشکل در تمرکز هستند. ممکن است دارویی برای رفع حالت تهوع تجویز شود. دوزهای بالای مسکن های سیستمیک می تواند باعث مشکلات تنفسی شود.

 

مواد افیونی می توانند برای مدت کوتاهی بر تنفس و ضربان قلب کودک شما تأثیر بگذارند. کودک شما ممکن است خواب‌آلود باشد، که می‌تواند شیردهی نوزاد را در چند ساعت اول پس از تولد سخت‌تر کند. ممکن است نتوانید یک ساعت قبل از زایمان مسکن های سیستمیک دریافت کنید.

اکسید نیتروژن (گاز خنده)

 

اکسید نیتروژن چیست؟

اکسید نیتروژن که معمولاً به عنوان “گاز خنده” شناخته می شود، یک گاز بی مزه و بی بو است که در برخی بیمارستان ها به عنوان ضد درد زایمان استفاده می شود. اضطراب را کاهش می دهد و احساس خوب بودن را افزایش می دهد تا با درد راحت تر مقابله شود. درد را بی حس نمی کند.

 

اکسید نیتروژن چگونه داده می شود؟

اکسید نیتروژن با اکسیژن مخلوط شده و از طریق ماسک استنشاق می شود. شما خودتان ماسک را نگه می دارید و تصمیم می گیرید چه زمانی استنشاق کنید. زمانی که 30 ثانیه قبل از شروع انقباض شروع به استنشاق کنید، بهترین نتیجه را دارد.

 

عوارض و خطرات اکسید نیتروژن چیست؟

اکسید نیتروژن برای شما و کودکتان بی خطر است. ممکن است هنگام استنشاق اکسید نیتروژن احساس سرگیجه یا حالت تهوع داشته باشید، اما این احساسات در عرض چند دقیقه از بین می روند.

بی حسی موضعی (بلاک پودندال)

 

بی حسی موضعی چیست؟

بی حسی موضعی استفاده از داروها برای جلوگیری از درد در ناحیه کوچکی از بدن است. اگر یک حفره در مطب دندانپزشکی پر شده باشد، ممکن است قبلاً بی حسی موضعی داشته باشید.

 

بی حسی موضعی چگونه انجام می شود؟

این دارو به ناحیه اطراف اعصابی که حس را به واژن ، فرج و پرینه منتقل می کنند تزریق می شود . به این بلوک پودندال می گویند. هنگامی که برای تسکین درد هنگام زایمان استفاده می شود، دارو درست قبل از زایمان تجویز می شود.

همچنین در مواقعی که نیاز به انجام اپیزیوتومی یا زمانی که بافت ها پس از زایمان نیاز به ترمیم دارند ، از بی حسی موضعی استفاده می شود .

 

عوارض و خطرات بی حسی موضعی چیست؟

به ندرت، ممکن است واکنش آلرژیک به یک بی حس کننده موضعی وجود داشته باشد، یا اگر دوز تجویز شده خیلی زیاد باشد، ممکن است مشکلات عصبی یا قلبی داشته باشید. بی حسی موضعی به ندرت بر نوزاد تأثیر می گذارد.

تسکین درد منطقه ای (بلوک های اپیدورال و بلوک های ستون فقرات)

 

بی دردی منطقه ای و بی حسی منطقه ای چیست؟

بی دردی منطقه ای و بی حسی منطقه ای در ناحیه خاصی از بدن عمل می کند. در طول زایمان و زایمان، برای کاهش یا مسدود کردن درد زیر کمر استفاده می شود. این روش ها شامل بلوک اپیدورال ، بلوک نخاعی و بلوک ترکیبی اسپاینال-اپیدورال (CSE) می باشد .

به طور معمول، این دارو شامل یک بی حس کننده است که ممکن است با یک مسکن مخدر ترکیب شود. دارو ممکن است به صورت یک واکسن یا از طریق یک لوله نازک (یک کاتتر) که در قسمت پایین کمر قرار داده شده است، تجویز شود.

 

این تکنیک ها باعث تسکین درد با عوارض جانبی کمی می شوند.

 

بلوک اپیدورال چیست؟

بلوک اپیدورال (که “اپیدورال” نیز نامیده می شود) رایج ترین نوع تسکین درد است که برای زایمان در ایالات متحده استفاده می شود. در بلوک اپیدورال، دارو از طریق لوله ای که در قسمت پایین کمر قرار داده می شود، تجویز می شود.

 

برای زایمان و زایمان طبیعی، ممکن است ترکیبی از مسکن ها و بی حس کننده ها استفاده شود. شما در نواحی پایینی بدنتان کمی احساس از دست می دهید، اما بیدار و هوشیار می مانید. شما باید بتوانید کودک خود را از کانال زایمان پایین بیاورید و فشار دهید.

برای زایمان سزارین ممکن است دوز داروی بیهوشی افزایش یابد. این باعث از دست دادن حس در نیمه پایین بدن شما می شود.

اپیدورال همچنین می تواند برای عقیم سازی پس از زایمان استفاده شود .

 

چگونه اپیدورال داده می شود؟

اپیدورال ممکن است بلافاصله پس از شروع انقباضات یا دیرتر با پیشرفت زایمان شما انجام شود. معمولاً توسط متخصص بیهوشی یا سایر متخصصین مراقبت های بهداشتی ارائه می شود.

قبل از انجام اپیدورال، پوست شما تمیز می شود و از بی حسی موضعی برای بی حس کردن قسمتی از کمر استفاده می شود. به پهلوی خود می‌نشینید یا دراز می‌کشید و کمرتان به سمت بیرون خمیده است. شما در این موقعیت می مانید تا زمانی که روش

کامل شود.

یک سوزن در ناحیه کوچکی در قسمت پایین کمر شما وارد می شود. پس از قرار دادن سوزن، معمولاً یک لوله نازک از طریق آن وارد می شود و سپس سوزن خارج می شود. لوله در پشت می ماند و سپس می توان دارو را در صورت نیاز از طریق لوله تجویز کرد.

ممکن است خودتان بتوانید عرضه دارو را کنترل کنید.

تسکین درد باید 10 تا 20 دقیقه پس از شروع دارو شروع شود.

آیا بعد از دریافت اپیدورال می توانم حرکت کنم یا چیزی احساس کنم؟

شما می توانید با اپیدورال حرکت کنید، اما ممکن است نتوانید راه بروید. اگرچه بلوک اپیدورال شما را راحت‌تر می‌کند، اما همچنان ممکن است از انقباضات خود آگاه باشید. همچنین ممکن است با پیشرفت زایمان، معاینه واژینال را احساس کنید.

عوارض اپیدورال چیست؟

هنگام استفاده از مواد افیونی، خارش شایع است. این خارش را می توان با داروی دیگری درمان کرد. سایر عوارض جانبی کمتر شایع مرتبط با مواد افیونی عبارتند از تهوع، استفراغ و مشکلات تنفسی.

عوارض جانبی کمتر رایج شامل موارد زیر است:

  • کاهش فشار خون شما
  • تب
  • سردرد
  • درد

سایر عوارض جانبی شامل لرز، مشکل در تخلیه مثانه و فعال شدن مجدد تبخال (تبخال دهان) است.

خطرات اپیدورال برای من چیست؟

عوارض جدی اپیدورال بسیار نادر است و شامل موارد زیر است:

  • مشکلات تنفسی اگر ماده بی حس کننده وارد مایع نخاعی شما شود و بر عضلات تنفسی شما تأثیر بگذارد
  • بی حسی، سوزن سوزن شدن، یا ضربان قلب سریع در صورت تزریق ماده بی حسی به رگ به جای عصب
  • آسیب به نخاع یا اعصاب شما

 

خطرات اپیدورال برای نوزاد من چیست؟

خطرات کلی برای کودک شما کم است. همانند بی دردی سیستمیک، استفاده از مواد افیونی در بلوک اپیدورال خطر تغییر در ضربان قلب، مشکلات تنفسی، خواب آلودگی، کاهش تون عضلانی و کاهش شیردهی را افزایش می دهد. این اثرات کوتاه مدت هستند.

درد تسکین ناپذیر در حین زایمان و زایمان نیز عوارض جانبی دارد، از جمله تغییرات در تنفس شما و افزایش هورمون های استرس که می تواند بر جنین شما تأثیر بگذارد.

بلوک ستون فقرات چیست؟

بلوک نخاعی – مانند بلوک اپیدورال – نوعی بی حسی منطقه ای است. دارو به صورت یک بار تزریق به مایع اطراف نخاع داده می شود. سوزن بسیار نازکتر از سوزنی است که در اپیدورال استفاده می شود.

بلوک ستون فقرات به سرعت شروع به تسکین درد می کند، اما تنها یک یا دو ساعت طول می کشد. بلوک ستون فقرات معمولا برای زایمان سزارین استفاده می شود. این عوارض جانبی و خطراتی مشابه بلوک اپیدورال دارد.

 

بلوک ترکیبی اسپاینال-اپیدورال چیست؟

بلوک CSE شکل دیگری از بی حسی منطقه ای است. مزایای بلوک ستون فقرات و بلوک اپیدورال را دارد. ابتدا یک بلوک ستون فقرات داده می شود تا بلافاصله درد را تسکین دهد. سپس یک کاتتر اپیدورال قرار داده می شود. بلوک ستون فقرات به سرعت برای تسکین درد عمل می کند. اپیدورال باعث تسکین مداوم درد می شود.

 

دوزهای کمتری از دارو را می توان با بلوک CSE نسبت به بلوک اپیدورال برای تسکین درد مشابه استفاده کرد. این عوارض جانبی و خطراتی مشابه بلوک اپیدورال دارد.

بیهوشی عمومی

بیهوشی عمومی چیست؟

با بیهوشی عمومی ، شما بیدار نیستید و احساس درد نمی کنید. می توان آن را به سرعت شروع کرد و معمولاً فقط برای شرایط اضطراری هنگام زایمان استفاده می شود.

از طریق خط IV یا از طریق ماسک داده می شود. پس از خواب، متخصص بیهوشی یک لوله تنفسی را در دهان و نای شما قرار می دهد

خطرات بیهوشی عمومی چیست؟

یک خطر نادر اما عمده، آسپیراسیون غذا یا مایعات از معده به داخل ریه است. اگر غذای هضم نشده در معده دارید، می‌تواند به داخل دهان بازگردد و در حالی که بیهوش هستید استنشاق شود. این می تواند باعث عفونت ریه (پنومونی) شود که می تواند جدی باشد.

بیهوشی عمومی معمولاً مستلزم قرار دادن یک لوله تنفسی در ریه ها است تا به شما کمک کند در حالی که بیهوش هستید نفس بکشید. مشکل در قرار دادن این لوله خطر دیگری است.

بیهوشی عمومی می تواند باعث کاهش سرعت تنفس نوزاد شود. همچنین می تواند نوزاد را هوشیارتر کند. در موارد نادر، نوزاد ممکن است پس از تولد به کمک تنفس نیاز داشته باشد. اما اثرات بیهوشی عمومی معمولا به سرعت از بین می رود. هیچ اثر دائمی

از بیهوشی عمومی بر روی مغز یا رشد کودک وجود ندارد.

داروهای زایمان طبیعی بدون درد اپیدورال

 

استفاده از اپیدورال در زمان وضع حمل موضوعی داغی است. این پست قصد دارد در مورد معنی، خطرات و آسیب های احتمالی و عوارض جانبی آن (هم هنگام وضع حمل و هم بعد از بدنیا آمدن کودک) صحبت کند، در مورد روش و سایر داروهای جایگزین کاهش درد را که می تواند زمان زایمان استفاده کرد بحث می کند.

چرا در حین وضع حمل اپیدورال استفاده می شود؟

اپیدورال حین زایمان به کاهش درد کمک می کند و اعصابی را که از سطح سینه تا زانوهای شما می آید را بی حس می کند. برنامه این است که 80 درصد از درد با اپیدورال از بین رود. اگر می خواهید در مورد میزان درد مورد انتظار اطلاعات بیشتری کسب کنید پست دیگر من را مطالعه کنید.

اعتقاد براین است که فرایند پیچیده و طولانی زایمان و تولد نوزاد توسط خود کودک شروع می شود. هنگامی که کودک به اندازه کامل رسید، هورمون هایی را رها می کند که به نوبه خود منجر به رها شدن تعدادی از هورمون های دیگر توسط مادر شده که باعث انقباض عضلات رحم می شود.

 این مواد شیمیایی موجب کندی حرکات تنفسی ریه های جنین شده، که مایع آمنیوتیک را در داخل و خارج حمل می کند، که پیش از آن در سه ماهه سوم منظم شده بود.

در طول زایمان، حرکات تقریبا به طور کامل متوقف خواهد شد، و سپس به طور ناگهانی و با انرژی، زمانی که کودک به دنیا می آید، شروع خواهد شد.
چگونه نوزاد انقباضات قدرتمندی را علامت زایمان است را تجربه می کند؟

به گفته دکتر کوپل: در طی انقباضات، ما می دانیم که فشار تا حدود 40 یا 50 میلی متر جیوه هنگامی که ما کاتتر فشاری را در رحم قرار می دهیم، بالا می رود. ا

ما این همه فشار در اطراف نوزاد است. اگر شما در عمق 100 فوت غواصی کنید، زمانی که در حال تعادل هستید، هیچ فشاری را احساس نمی کنید.

 نوزاد، در داخل مایع در حال تعادل خواهد بود. من نمی دانم چگونه توضیح دهم که چه ناراحتی برای نوزاد وجود دارد، زیرا شبیه غواصی کردن در زیر آب می باشد.

بی حسی اپیدورال چیست؟

اپیدورال وارد فضای اپیدورال می شود، مغز و ستون فقرات شما توسط چندین غشا پوشانده شده است؛ اپیدورال بین این دو وارد “فضای اپیدورال” می شود.

درباره این مطلب می توانید اطلاعات بیشتری را اینجا ببنید. یک پزشک آن را شبیه به یک موز توصیف کرده و گفته مانند این است که سعی می کنید دارو را بین پوسته و خود موز وارد کنید که تشبیه خوبی برای تصور این موضوع بود.

فضای اپیدورال قبل از نخاغ قرار دارد، بنابراین سوزن قرار نیست وارد همان فضایی شود که ستون فقرات شما را نگه می دارد. این فقط محض اطلاع بود چرا که بسیاری از مردم نگران این موضوع هستند.

با این حال، هنوز نزدیک به نخاع شما بوده و گاهی اوقات می تواند عصب هایی که لوله های بسیار نازک از  آن رد می شوند مسدود کند.

اپیدورال چیست؟

به گفته کالج آمریکایی ، اپیدورال روشی است که شامل تجویز یک یا چند داروی ضد درد، به نام بی‌حس کننده، از طریق یک لوله کوچک (یا کاتتر) است که در پشت شما قرار می‌گیرد و به فضای اطراف اعصاب نخاعی معروف به فضای اپیدورال باز می‌شود.

متخصصین زنان و زایمان (ACOG). این دارو که باعث از دست دادن احساس در نیمه پایینی بدن می شود، تا زمانی که نیاز باشد از طریق لوله تزریق می شود. بر اساس یک مطالعه در سال 2018 در JAMA Network Open، میزان استفاده از اپیدورال در طول زایمان

از 36.6٪ تا 80.1٪ بسته به ایالتی که در آن زندگی می کنید متغیر است (کمترین آنها مین و بالاترین آن نوادا بود).

دکتر کریستین گروز، متخصص زنان و زایمان در مرکز زنان و زایمان در Orlando Health در فلوریدا،  اگرچه اپیدورال بی خطر است، اما عوارض جانبی و خطراتی دارد – همانطور که در اکثر روش های پزشکی وجود دارد. در اینجا، دکتر گروز آن عوارض جانبی و خطرات را

توضیح داد زیرا دانستن احتمالات از قبل می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا اپیدورال گزینه خوبی برای شما است یا خیر.

عوارض زایمان طبیعی بدون درد اپیدورال

یکی از “عوارض جانبی” بی حسی و احساس سنگینی زیاد پاهاست.

سایر عوارض جانبی شایع می تواند خارش یا افت فشار خون باشد (به همین دلیل است که پرستار درون رگ شما (IV) قبل از اپیدورال مایعات زیادی تزریق می کند). برخی افراد نیز دچار حالت تهوع نیز می شوند (که برای کمک به کاهش این موضوع می توان داروهایی را تجویز کرد).

حالت تهوع و کمردرد: کمردرد، سختی تنفس، احساس خارش نه‌چندان شدید به‌خصوص در ناحیه صورت، احساس لرزش، احتمال تب، احساس ضعف و سنگینی در پاها و نیاز به ماندن در رختخواب، داشتن حالت تهوع و استفراغ از عوارض استفاده از اپیدورال است که در بعضی از افراد ممکن است اتفاق بیفتد.

نشت مایع نخاعی: گاهی اوقات هنگام استفاده از بی‌حسی اپیدورال ممکن است سوزن به کیسه‌های اطراف ستون فقرات آسیب بزند و مایع آن نشت کند. نشت مایع باعث سردردهای شدید در مادر می‌شود و این سردردها برای چند روز ادامه دارند. اگر در زمان قرارگرفتن سوزن در نخاع، کمتر تکان بخورید احتمال نشت مایع نخاع و سردرد کمتر می‌شود.

بی اختیاری ادراری: مشکل دیگر این روش این است که چون ماده بی‌حسی وارد بدن می‌شود ممکن است برای ادرار نیاز به سوند یا لگن داشته باشید.

طول کشیدن زایمان: همچنین در مرحله دوم زایمان که نوزاد باید با فشار مادر به دنیا بیاید اگر زایمان طبیعی بدون درد و با بی‌حسی اپیدورال انجام شود ممکن است به دنیا آمدن نوزاد زیاد طول بکشد چون مادر احساس درد ندارد و برای فشار دادن عجله نمی‌کند. در چنین شرایطی، پزشک یا ماما از مادر باردار می‌خواهد تا با زور زدن به پایین نوزاد را به دنیا بیاورد.

کم شدن ضربان قلب نوزاد: عوارض دیگر استفاده از بی‌حسی اپیدورال بر نوزاد این است که احتمال دارد موقتاً ضربان قلب کودک را کم می‌کند و باعث می‌شود فشارخون و جریان خون کودک افت کند؛ بنابراین پزشکان معمولاً با تزریق مایعات از طریق سرم، کنترل مکرر فشارخون و نظارت مستمر جنین این مشکل را برطرف می‌کنند.

شایع ترین عارضه جانبی طولانی مدت در اپیدورال کمر درد و کبودی در این ناحیه است. فرد بیان می کند که تا حدود 10 روز زمانی که زیر دوش آب بودم و آب به پشتم می خورد احساس درد می کردم و کبودی هایی شبیه به کبودی محل تزریق سرم ایجاد شده بود.

نوشته های مرتبط

برخی افراد از کمردرد طولانی مدت بعد از اپیدورال شکایت می کنند. اما من در هیچ مطالعه ندیدم که چنین چیزی صحت داشته باشد.

بچه دار شدن به پشت شما فشار وارد می کند، تمامی نشستن ها/ شیردادن، بلند کردن کودک، بد قرار دادن صندلی ماشین، معتقدم که تمامی اینها دلایل کمردرد طولانی مدت است.

خارش

دکتر گروز گفت: برخی از داروهای ضد درد که در اپیدورال استفاده می شوند، مانند مواد افیونی، می توانند باعث خارش پوست شما شوند. در حالی که دانشمندان می‌دانند که مواد افیونی می‌توانند باعث خارش شوند، مکانیسم چرایی آن به وضوح مشخص نیست.

 

یک مطالعه در سال 2017 در مجله Nature Chemical Biology یک احتمال را توضیح داد. هنگامی که ماست سل های بدن شما، که بخشی از سیستم ایمنی هستند، فعال می شوند، هیستامین آزاد می کنند، یک ماده شیمیایی که باعث خارش می شود. مواد افیونی پاسخ مشابهی را در بدن ایجاد می کنند.

 

اگر اپیدورال باعث خارش در بدن شما شود، پزشک شما ممکن است دارویی را که به شما داده می شود تغییر دهد تا این علامت را کاهش دهد، یا می تواند داروی دیگری برای تسکین خارش به شما بدهد.

 

فشار خون پایین

دکتر گریوز گفت: طبیعی است که فشار خون شما هنگام انجام اپیدورال کمی پایین بیاید. بر اساس یک مطالعه در سال 2017 که در مجله Obstetrics and Gynecology منتشر شده است، تا 30٪ از افرادی که اپیدورال را در حین زایمان انتخاب می کنند، کاهش

فشار خون را تجربه می کنند که به افت فشار خون معروف است. نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که این میزان افت فشار خون بالاتر از آنچه در مقالات دیگر گزارش شده است.

 

افت فشار خون در طول اپیدورال به این دلیل اتفاق می افتد که اپیدورال بر روی سیستم عصبی سمپاتیک تأثیر می گذارد، مجموعه ای از اعصاب که از ستون فقرات به بدن شما گسترش می یابد و به کنترل چندین عملکرد غیر ارادی بدن از جمله جریان خون کمک می کند.

 

در صورت انتخاب اپیدورال، فشار خون شما به دقت کنترل می شود. در صورت لزوم، مایعات و دارو را می توان از طریق IV تجویز کرد تا فشار خون شما منظم بماند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما همچنین ممکن است استفاده از فشرده سازی روی پاها را

برای کمک به بالا نگه داشتن فشار خون توصیه کند. همان مطالعه سال 2017 در مامایی و زنان نشان داد که استفاده از یک دستگاه فشرده سازی متوالی (که به نوعی مانند یک کاف فشار خون است که در اطراف پاهای شما قرار می گیرد و به طور متناوب بین

ایجاد فشار روی پاها و آرامش بخشی است) به طور قابل توجهی میزان افت فشار خون را در افراد کاهش می دهد. زایمان که اپیدورال دریافت می کردند.

 

تهوع و استفراغ

دکتر گریوز گفت: افت فشار خون گاهی اوقات می تواند باعث احساس سبکی سر و حالت تهوع شود. دکتر گریوز افزود، برخی از افراد نیز نسبت به سایرین نسبت به مواد افیونی حساس تر هستند و بدن ممکن است در پاسخ به داروها استفراغ کند. از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که آیا می توانند چیزی برای آرام کردن معده به شما بدهند.

 

تب

طبق یک مطالعه در سال 2020 که در ژورنال بیهوشی و بازسازی ترکیه منتشر شد، 11 تا 33 درصد از افرادی که در حین زایمان اپیدورال می‌شوند تب دارند، در مقایسه با 1 تا 7 درصد از افرادی که در حین زایمان اپیدورال انجام نمی‌دهند. همین محققان همچنین

دریافتند که هر چه تب طولانی‌تر باشد، احتمال بروز عوارضی مانند نیاز به زایمان طبیعی واژینال (مانند فورسپس یا کشیدن خلاء برای کمک به بیرون آوردن نوزاد) بیشتر می‌شود – هر دو روش معمولاً نیازمند انجام اپیزیوتومی هستند. باز کردن کانال زایمان) یا زایمان

سزارین (سزارین).

علت بروز تب در حین زایمان در برخی افراد، به ویژه با اپیدورال، مشخص نیست. این مطالعه نشان می دهد که اپیدورال یک پاسخ التهابی ایجاد می کند و ممکن است تنظیم دما را در بدن تغییر دهد و باعث تب شود. دکتر گریوز گفت: «ما دقیقاً نمی‌دانیم که چرا

تب ممکن است رخ دهد.

 

مشکل در ادرار کردن

دکتر گریوز گفت: اپیدورال اعصابی را که به شما هشدار می دهند وقتی مثانه پر است بی حس می کند. ممکن است لازم باشد یک کاتتر برای تخلیه مثانه برای شما وارد شود. اما نگران نباشید. پس از از بین رفتن دارو، باید کنترل مثانه را دوباره به دست آورید.

سردرد شدید

دکتر گریوز گفت: اگر سوزن اپیدورال به طور تصادفی غشایی را که نخاع را می پوشاند سوراخ کند و مایع به بیرون نشت کند، می تواند باعث سردرد شدید شود و اطمینان داد که خیلی شایع نیست. دکتر گریوز خاطرنشان کرد که اگر این اتفاق بیفتد، سردرد را

می‌توان با مسکن‌های خوراکی و مایعات درمان کرد.

در برخی موارد، روشی به نام لکه خونی ممکن است برای مهر و موم کردن سوراخ مورد نیاز باشد. طبق گفته پزشکی جان هاپکینز ، این شامل گرفتن نمونه کوچکی از خون و تزریق آن به محل سوراخ است. وقتی خون غلیظ شد (یا لخته شد)، سوراخ بسته می

شود و سردرد متوقف می شود.

مشکلات تنفسی

دکتر گریوز گفت که اپیوئیدها گاهی باعث کندی تنفس یا سایر مشکلات تنفسی می شوند. شما به دقت تحت نظر خواهید بود تا این موضوع را تحت نظر داشته باشید و اگر مشکل تنفسی داشته باشید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما مداخله خواهد کرد.

 

عفونت

هنگامی که سوراخی در پوست ایجاد می شود، حتی با تزریق با سوزن، همیشه خطر عفونت وجود دارد. دکتر گریوز گفت، با این حال، بعید است که از طریق اپیدورال دچار عفونت شوید، زیرا سوزن استریل است و پوست شما قبل از وارد کردن آن تمیز می شود.

 

تسکین ناکافی درد

در برخی موارد، اپیدورال ممکن است تمام درد شما را مسدود نکند. دکتر گریوز این عامل خطر خاص را بیشتر از سایر خطرات ذکر شده در این مقاله می بیند و اضافه می کند که میزان شکست کلی در ارائه تسکین درد کافی حدود 12 درصد است. اگر اپیدورال جواب نداد، ممکن است یک روش تسکین درد اضافی یا جایگزین به شما پیشنهاد شود.

 

آسیب عصبی

این بسیار نادر است، اما سوزنی که برای تحویل اپیدورال استفاده می‌شود می‌تواند به عصب برخورد کند و منجر به از دست دادن موقت یا دائمی احساس در قسمت پایین بدن شما شود. آسیب عصبی همچنین می تواند در اثر خونریزی در اطراف نخاع و استفاده از داروهای اشتباه در اپیدورال ایجاد شود. در حالی که تعیین اعداد دقیق دشوار است، با توجه به انجمن بیهوشی منطقه ای آمریکا و داروی درد ، آسیب عصبی به دنبال اپیدورال نادر است و حدود 1 نفر از 4000 تا 1 در 200000 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

اگر بعد از اتمام اپیدورال دچار بی حسی یا گزگز شدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

 

خطرات بالقوه نوزاد

تحقیقات در مورد چگونگی تأثیر اپیدورال بر کودک تا حدودی مبهم است، اگرچه ACOG بیان می کند که مواد افیونی در اپیدورال خطر تغییر در ضربان قلب، مشکلات تنفسی، خواب آلودگی، کاهش تون عضلانی و کاهش شیردهی را افزایش می دهد. این اثرات

بسته به عوامل بسیاری متفاوت خواهد بود و معمولاً کوتاه مدت هستند.

با توجه به انجمن بارداری آمریکا ، این امکان وجود دارد که اگر از اپیدورال در حین زایمان استفاده شود، نوزاد در هنگام شیردهی با چفت شدن دست به مشکل شود. همچنین ممکن است نوزاد در داخل رحم بی حال شود و در قرار گرفتن در موقعیت برای زایمان

مشکل داشته باشد – که می تواند میزان بالاتر سزارین و زایمان طبیعی واژینال را در افرادی که اپیدورال دارند توضیح دهد.

هیچ راه حل یکسانی برای تسکین درد در حین زایمان و زایمان وجود ندارد. پس از سنجش مزایا و خطرات برای خود و کودکتان ، انتخابی را انجام دهید که احساس می‌کنید برای هر دوی شما بهترین است.

 

زایمان طبیعی بدون درد به روش اپیدورال

راه های طبیعی برای القای زایمان

برداشتن غشا و آمنیوتومی روش‌های طبیعی برای القای زایمان هستند، اگرچه همیشه برای همه کار نمی‌کنند.

 

و اگر به دنبال راه‌های طبیعی دیگری برای القای زایمان هستید، متأسفانه روش‌هایی که برای سال‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند از نظر علمی ثابت شده‌اند که کار نمی‌کنند و برخی حتی می‌توانند مضر باشند.

 

روغن کرچک یک درمان خانگی محبوب برای القای زایمان بوده است. با این حال، نشان داده شده است که در القای انقباضات زایمان بی اثر است، اما در ایجاد انقباضات به دلیل ناراحتی معده و اسهال بسیار موثر است – اینها همان نوع انقباضات نیستند.

 

تلاش برای القای زایمان با غذاهای تند به احتمال زیاد به همان نتیجه خواهد رسید. در واقع هیچ غذایی وجود ندارد که باعث زایمان شود.

 

در حالی که ورزش در دوران بارداری تشویق می شود و می تواند به گشاد شدن دهانه رحم کمک کند، اما هیچ تمرینی برای القای زایمان کشف نشده است.

 

داروهای گیاهی نه تنها موثر نیستند، بلکه برخی از گیاهان – مانند کوهوش – اما با مشکلات سلامتی کودکان نیز مرتبط هستند.

 

تحریک نوک پستان می تواند باعث انقباضات در رحم شود، اما اگر زایمان شروع نشده باشد، این انقباضات در واقع می تواند منجر به ناراحتی و آسیب به جنین شود.

 

همچنین هیچ مدرکی مبنی بر اینکه طب سوزنی یا امتحان کردن موقعیت های مختلف خواب باعث القای زایمان می شود وجود ندارد، اگرچه آنها می توانند مزایای دیگری نیز داشته باشند.

 

رابطه جنسی به عنوان راهی برای القای زایمان نه از نظر علمی اثبات شده و نه رد شده است.

خارج شدن از کانال زایمان: داروهای زایمان طبیعی بدون درد اپیدورال

در آخرین هفته های بارداری، کودک معمولا در موقعیت سر بالا یا سر پایین قرار می گیرد، و تا زمان تولد در آن حالت باقی می ماند.

در زمان بقراط، پدر علم پزشکی یونان باستان، پزشکان معتقد بودند که جنین این موقعیت را ایجاد می کند، بنابراین او می تواند از بالای رحم به دنیا آمدن را شروع کند و خود را به داخل کانال زایمان فشار دهد.

هر چند توضیح اشتباه است، و واقعیت این است که زایمان با سر بهترین حالت است.
هنگامی که زایمان ادامه می یابد و نوزاد به کانال زایمان وارد می شود، سر خود را می چرخاند.

“بچه به طور معمول از سمت پهلو به سمت لگن حرکت کرده و می چرخد به طوری که پشت سر او بالا باشد و صورت کودک به سمت پشت مادر قرار گیرد.
هنگامی که مادر نوزاد را از کانال زایمان هل می دهد، فشار داخل رحمی برای آخرین بار افزایش می یابد.

“باز هم، ما نمی دانیم که چه چیزی را کودک تجربه می کند. من فکر نمی کنم که طبیعت مادرانه قصد شکنجه کردن داشته باشد

همچنین گریه ممکن است به علت تحریک ناگهانی نور و صدا بعد از بودن در نور نسبتا کم و موسیقی شیرین رحم مادر، اتفاق بیافتد.

 تفاوت بین بودن در 99.6 درجه، پر از مایع، محیط تاریک و یک اتاق زایمان گرم با چراغ ها و سر و صدا، دلیل اصلی این مسئله است که فقط ممکن است برخی از محرک های ثانویه را [خواب که آن ها بلافاصله بعد از تولد انجام می دهند] تا زمانی که به آن عادت کند، کاهش دهد.

اگر شما چشم های اغلب نوزادان را بلافاصله بعد از تولد در سایه قرار دهید، آن ها چشم هایشان را باز کرده و شروع به نگاه کردن به اطراف می کنند.

 نوزادان چشم هایشان را به هم فشار می دهند، زیرا از بودن در یک محیط واقعا تاریک به محیطی بسیار روشن وارد می شوند.. آن ها بسیاری از آین نوع تنظیمات را انجام می دهند.


شناخت داروهای زایمان

اگرچه مادری که می خواهد اولین فرزندش را به دنیا بیاورد، نمی تواند شناخت کاملی از چیزی که هنگام تولد بچه در انتظارش است را به دست آورد، اما هر فردی باید حداقل یک ایده مبهم در مورد اتفاقات فیزیکی و احساسی یک زایمان طبیعی داشته باشد.

داروهای ضد درد زایمان. هنگامی که درد در طی زایمان شروع به زیاد شدن می کند، شما ممکن است بخواهید تصمیم در مورد استفاده از دارو را مورد ارزیابی مجدد قرار دهید.

در این بخش، شما در مورد گزینه هایی که در بیمارستان در دسترس خواهد بود آموزش می بینید.

ما به شما در مورد داروهای ضد درد مختلف که می توانید برای هر دو زایمان زودرس و پایدار استفاده کنید، خواهیم گفت.


بیهوشی برای زایمان.

 اگر درد در هنگام زایمان غیر قابل تحمل شود، ممکن است تصمیم بگیرید که بیهوشی درخواست کنید. در مورد جوانب مثبت و منفی استفاده از انواع مختلف بیهوشی برای زنان در طی فرایند زایمان، اطلاعات کسب کنید.

استفاده از داروی بیهوشی و یا ضد درد در زایمان

داروهای ضد درد در زایمان برای قرن ها استفاده شده است. در یک زمانی حتی الکل و تریاک استفاده می شده است.
هنگام استفاده از داروهای ضد درد، شما یک معاوضه انجام می دهید. در عوض تسکین درد و تنش و تسریع زایمان، شما عوارض جانبی ممکن در طی فرایند زایمان را بر روی وضعیت فیزیکی یا روحی خودتان و فرزندتان را قبول می کنید.

شما و دکترتان باید مزایا و معایب در مورد وضعیت خودتان را برای استفاده کردن یا نکردن از داروها ارزیابی کنید.
اول از همه، انتخاب حالت طبیعی در مقابل زایمان با دارو فقط زمانی که زایمان به طور طبیعی طول بکشد، وجود دارد.

اما اگر شما یا کودکتان نیاز به مداخله (مانند القای زایمان، استفاده از فورسپس و یا سزارین) به دلایل پزشکی دارد، شما نیازمند داروی ضد درد خواهید بود..

داروهای زایمان غیر زودرس


هنگامی که زایمان بخوبی در حال انجام است، احتمال کمی وجود دارد که داروها بتوانند آن را در بیشتر از زمان کوتاهی آهسته کنند. است بنابراین داروهای ضد دردی که بیشتر موثر هستند، استفاده می شوند که به نام مسکن نامیده می شوند.

این داروها به وسیله تزریق زیر پوست و داخل عضله یا داخل ورید استفاده می شوند.
دیمرول (مپریدین) یک مسکن مخدر است به طور گسترده در زایمان زنان، استفاده می شود. اثرات آن شبیه به مرفین است و ممکن است با سرعت بخشیدن به زایمان در برخی شرایط در ارتباط باشد.

اگر اضطراب، تنش و درد، به اندازه ای زیاد باشد که موجب آهسته شدن زایمان شود، یک ماده مخدر یا آرامش بخش می تواند اضطراب را کاهش داده و اجازه دهد که زایمان با سرعت بالاتری اتفاق بیافتد.

 این داروها درد را کاهش داده اگرچه شما هنوز از انقباضات شدید آگاه هستید. همچنین به شما کمک می کنند که بین انقباضات استراحت کرده و بخوابید.
ممکن است در مدت کوتاهی پس از دریافت آن ها، احساس حالت تهوع و سرگیجه داشته باشید.

 کاهش درد به مدت یک ساعت یا بیشتر طول می کشد، و پس از آن دوز دیگری داده خواهد شد. این داروها در بدن نوزاد تجمع می یابند و دوزهای بیشتر ممکن است عوارض قابل توجه بیشتری بر رفتار کودک داشته باشند.

اگر دکتر مشاهده کند که شما هنگامی که اثرات مواد مخدر بر کودکتان زیاد است، زایمان خواهید کرد، ممکن است به شما (یا به کودکتان پس از تولد) دارویی به نام انتاگونیست ماده مخدر بدهد که موجب می شود عوارض ماده مخدر بر طرف شود.

 

از کجا بفهمیم زایمان راحتی داریم


داروهای زایمان طبیعی بدون درد اپیدورال :زایمان زودرس

از آنجایی که این داروها بیشترین حالت ضد درد را فراهم می کنند، موجب تداخل با فرایند زایمان زودرس خواهند شد.

 بنابراین از آن ها نمی توان در زایمان زودرس استفاده کرد مگر اینکه بخواهید زایمان را متوقف کنید.

 اگر فرایند پیش از زایمان بسیار طولانی و خسته کننده شود یا موجب اضطراب و نگرانی بیش از حد شود، این داروها در دسترس می باشند.
آرام بخش یا باربیتورات (قرص های خواب آور و یا داروها) ممکن است به شما کمک کند تا استراحت کنید. آن ها در شکل قرص یا با استفاده از تزریق داده می شوند.

این داروها به طور موقت ممکن است موجب توقف زایمان شده و باعث ایجاد آرامش و خواب می شوند. این داروها به کود کنیز می رسند و او نمی تواند به راحتی آن ها را دفع کند، بنابراین نباید از دوز بالایی استفاده کرد.

 از آنجایی که کودکانی که با مصرف این داروها متولد می شوند هنوز در بدن آن ها ممکن است مشکلات تنفسی و مشکل مکیدن شیر وجود داشته باشد، دکتر احتمالا از دوزهای پایین استفاده خواهد کرد و تلاش می کند اطمینان حاصل شود که این داروها قبل از تولد از بین رفته باشند.
مسکن ها نیز در زایمان طولانی مدت به منظور کاهش تنش عضلانی و اضطراب استفاده می شود. برخی از داروها، اگرحالت تهوع و استفراغ شدید وجود داشته باشد، کمک کننده هستند. بسته به نوع دارو، شما ممکن است احساس سرگیجه و گیجی، اسحساس خشکی دهان و تغیی فشار خون داشته باشید.

 این داروها نیز از جفت به نوزاد رسیده و ممکن است بر ضربان قلب، کشیدگی طبیعی عضلات نوزاد، مکیدن شیر و هوشیاری اثر بگذارد.
مورفین، که یک نوع ماده مخدر است، ممکن است برای توقف یک زایمان غیر پیشرونده و طولانی استفاده شود.

اگرچه این ماده ممکن است موجب تهوع، سرگیجه و گیجی شود، اما فقط کاری را که شما نیاز دارید انجام داده و موجب توقف موقتی زایمان و حس خواب می شود.

 مواد مخدر تمایل به باقی ماندن در بدن نوزاد داشته و می تواند اثراتی بر رفتار کودک و تنفس پس از تولد داشته باشند.

هر چه مقدار بیشتری از مواد مخدر داده شده، اثرات آن بر کودک نیز بیشتر خواهد بود.

 

بیهوشی برای زایمان :داروهای زایمان طبیعی بدون درد اپیدورال

 

بی حسی به معنی تسکین درد و بیهوشی به معنی از دست دادن حس است. راه هایی برای تزریق داروهای خاص در مناطق خاصی که موجب از دست دادن کل حواس در یک ناحیه محدود می شود، وجود دارد.

 داروهای بیهوشی موضعی، مانند نوكائين (پروكئين) توسط دندانپزشک شما، در این مورد استفاده می شود.


بیهوشی منطقه ای


داروهایی مانند لیدوکائین و بوپیواکائین در زنان باردار استفاده می شود. بسته به جایی که تزریق انجام شده است، مقدار تسکین درد متفاوت می باشد. به عنوان مثال، یک بی حسی نخاعی یا بی حسی کمری منطقه بی حس نسبتا وسیعی را ایجاد می کند. تزریق داروی بیهوشی در قسمت پایین کمر انجام شده و دارو وارد مایع نخاعی می شود.

 این نوع بیهوشی سنگین است و کم در ستون فقرات باقی می ماند. شما ممکن است از پایین دنده خود تا انگشتان پا (بی حسی نخاعی) و یا از باسن تا قسمت پایین شکم پایین در قسمت داخلی ران (بی حسی کمری) احساس سر بودن کنید.

میزان بی حسی توسط میزان تزریقی که انجام می شود و مقدار باقی مانده دارو در طناب نخاعی و میزان غلظت محلول ماده بیهوشی استفاده شده، تعیین می شود.

شما ممکن است پس از بیهوشی نخاعی، دچارسر درد نخاعی شوید که بسیار دردناک است و می تواند برای چند روز طول بکشد و معمولا باید برای مدت طولانی در حالت دراز کش باشید.
از آنجایی که این داروها می توانند زایمان رادر شرایط بحرانی متوقف کنند، تمایل به استفاده از آن ها برای زایمان های دچار تاخیر طولانی و سزارین وجود دارد.
بی حسی اپیدورال و بی حسی کودال متفاوت از بی حسی نخاعی هستند.

 آن ها با داروهای بیهوشی یکسان، اما در مکان های کمی مختلف انجام می شوند. تفاوت اصلی این است که آن ها را در مایع نخاعی تزریق نمی کنند.

 این دارو در کمر، در خارج از کانال مایع نخاعی تزریق می شود (بنابراین، شما دچار سردرد نخاعی نمی شوید).

اگر چه نسبت به بی حسی نخاعی سخت تر است اما متخصصین بیهوشی آن ها را برای زایمان ترجیح می دهند، به خاطر اینکه آن ها به احتمال زیاد زایمان را متوقف نمی کنند و فضای واقعی بی حسی می تواند راحت تر کنترل شود (به خصوص با اپیدورال).
تفاوت اصلی بین بی حسی کودال و بی حسی اپیدورال در محل استفاده از آن ها می باشد. کودال در بالای باسن تزریق شده و اپیدورال، چند اینچ بالاتر است.

در نتیجه، این منطقه از بی حسی اپیدورال تمایل به گسترش تا بخش پایین کانال زایمان و پاها، در مقایسه با کودال، ندارد.

بنابراین شما نسبت به بی حسی کودال، بهتر می توانید پاهای خود را هل داده و حرکت دهید.
هر دو بی حسی اپیدورال و نخاعی برای زایمان سزارین استفاده می شوند و به مادر اجازه می دهد که هوشیاری خود را حفظ کرده و در استقبال نوزاد خود باقی بماند.
تسکین درد با این اشکال از بی حسی موضعی می تواند بسیار عالی باشد. در واقع، بسیاری از زنان بی دردی کلی را گزارش کرده اند.

این تسکین درد با فقدان اثر بر ظرفیت ذهنی مادر همراه است و احساس گیجی و خواب آلودگی ایجاد نمی کند.
زایمان های با کمک پنس، بعد از بی حسی موضعی شایع تر است؛ زیرا زنان به دلیل بی حسی نمی توانند فشار دهند.

بی حسی می تواند سبک یا سنگین باشد؛ زنانی که بی حسی سبک داشته اند، می توانند بهتر فشار دهند.
مشکل دیگر بی حسی موضعی، امکان افت ناگهانی فشار خون بلافاصله پس از دریافت بیهوشی است. این افت ناگهانی به طور موقت می تواند میزان اکسیژن در دسترس نوزاد را کاهش دهد.

بیهوشی موضعی
سه نوع بیهوشی موضعی ممکن است برای زایمان استفاده شود:

 بی حسی پاراسرویکال، بی حسی پودندال، و نفوذ محلی پرینه.
بی حسی پاراسرویکال در طی اواخر مرحله اول انجام می شود. دو تزریق از داروهای بی حسی موضعی به دهانه رحم انجام شده و باعث تسکین درد در طی انقباضات می شود.

اگر چه این شکل بیهوشی به ندرت موجب بروز مشکل برای مادر شده اما اغلب باعث افت ناگهانی در ضربان قلب جنین و اثرات قابل توجه بر روی انقباض عضلانی کودک و واکنش بعد از تولد می شود.
اگر چه میزان تسکین درد ایجاد شده توسط بی حسی پاراسرویکال به مراتب کمتر از بی حسی های منطقه ای است و نیاز به مقدار بسیار بیشتری از ماده بی حس کننده دارد، بنابراین، عوارض جانبی جدی تری رخ می دهد. بنابراین این شکل از بی حسی در بسیاری از مناطق کشور ممنوع شده است.

بی حسی پودندال باعث بی حسی در کانال زایمان شده و در مرحله دوم مصرف می شود. داروهای بیهوشی محلی، به هر طرف از دیواره واژن تزریق می شود.

باز هم، یک مقدار بیشتر از دارو نسبت به اپیدورال استفاده می شود، اما وقوع افت در ضربان قلب جنین توسط بی حسی پاراسرویکال به نظر نمی رسد جدی باشد.

بی حسی پودندال می تواند برای زایمان فورسپس یا درد در مرحله دوم استفاده شود. اغلب پزشکان بی حسی پودندال را قبل از اپی زیاتومی انجام می دهند.
نفوذ موضعی پرینه متشکل از چند تزریق برای بی حس کردن این منطقه از پوست و عضله بین واژن و مقعد است و معمولا پس از زایمان طبیعی استفاده می شود اگر بخیه مورد نیاز باشد.

همچنین می تواند در مرحله دوم قبل از انجام اپی زیاتومی تزریق شود. عوارض جانبی بی حسی موضعی به نظر می رسد کم باشد.


بیهوشی عمومی داروهای زایمان طبیعی بدون درد اپیدورال
بیهوشی عمومی به معنای از دست دادن هوشیاری همراه با تسکین درد است. به عبارت دیگر، زن در موقعیت خواب قرار گرفته و پس از از بین رفتن بیهوشی از خواب بیدار می شود.


امروزه بیهوشی عمومی غیر رایج است و به طور کلی برای موقعیت های اضطراری می باشد.
بیهوشی عمومی معمولا به صورت گازهای استنشاقی هستند و باعث از دست رفتن هوشیاری کامل می شود. اکسید نیتروژن، تریلن (تری کلرواتیلن) و پنتران (متوکسی فلوران) نمونه هایی از عوامل استنشاقی هستند. گاهی اوقات همراه با آرام بخش ها

استفاده شده که باعث خواب آلودگی می شود.

آرامبخش ممکن است به رگ تزریق شود.
یکی از دلایلی که امروزه بیهوشی عمومی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، این است که عوارض جانبی زیادی دارند. تنفس مادر ممکن است آهسته شده یا متوقف شود؛ فشار خون ممکن است افت کرده و موجب شود که سرعت ضربان قلب تغییر پیدا کند.

بیهوشی عمومی نیز ممکن است انقباضات رحم را متوقف کرده و باعث خونریزی بیش از حد بعد از تولد نوزاد شود. نوزاد نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. نوزادان اغلب مشکلات تنفسی، مشکلات مکیدن، و انقباض عضلانی ضعیف پس از استفاده از داروهای بیهوشی عمومی دارند.
در حال حاضر که یک درک پایه ای از داروهای زایمان به دست آورده اید، با دکتر خود در مورد انتخاب درست و مناسب برای شما در طی فرایند زایمان صحبت کنید..داروهای زایمان طبیعی بدون درد اپیدورال

مقایسه زایمان طبیعی بدون درد با زایمان سزارین

همیشه گفته‌شده که زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد بهتر از عمل سزارین است اما بزرگ‌ترین مشکل زایمان‌های طبیعی، درد زایمان است که پزشکان برای رفع این مشکل و تشویق مادران به زایمان طبیعی و استفاده از مزیت‌های آن، از داروهای بی‌حسی مثل

اپیدورال به‌عنوان مطمئن‌ترین راه برای انجام زایمان طبیعی بدون درد استفاده می‌کنند.

اگر این روش به‌درستی و توسط پزشک یا مامای ماهر انجام شود زایمان طبیعی بدون درد، بهترین کیفیت و کمترین عارضه را دارد و مادر موقع زایمان درد زیادی احساس نمی‌کند.


با این وجود پزشکان در مواردی مثل دو یا چند قلو بودن نوزادان، ایدز، بیماری‌های تناسلی، دیابت یا فشارخون بالا و یا بیماری‌هایی که احتمال انتقال آنها به نوزادان وجود دارد یا به هر دلیل دیگری که زایمان طبیعی را پرخطر می‌کند، عمل سزارین را توصیه می‌کنند.


هرچند سزارین در اغلب مواقع یک جراحی بی‌خطر است اما در مقایسه با زایمان طبیعی ممکن است خطرات بیشتری داشته باشد.

از مهم‌ترین تفاوت‌های بین عمل سزارین و زایمان طبیعی می‌توان به دو برابر بودن خونریزی، عفونت‌های رحمی، چسبندگی‌های جفت، چسبندگی‌های داخل شکمی، دردهای مزمن مدت پارگی مثانه، لخته شدن خون در رگ، باز شدن محل عمل، نارس بودن

نوزاد، عوارض ریوی مادر حین سزارین اشاره کرد.

چگونه اپیدورال به درد زایمان کمک می کند؟

اپیدورال های جدید یک لوله را (در بیمارستان ما به آن لوله کاتتر می گوییم) درون فضای “اپیدورال” در پشت شما قرار می دهند. این نقطه بسیار تکنیکی بین ” (دورا) duras” است که سیستم عصبی مرکزی شما را محافظت می کند (مغز و نخاع/ اعصاب).

دورا بافت غشایی است و این همان معنی مورد نظر است. یکی از پزشکان می گوید که این کار مانند قرار دادن لوله بین میوه موز و پوست موز است. این یک تصویر کاملاً خوب از این موضوع است.

چگونه اپیدورال باعث کندی زایمان می شود؟

مطالعات نشان داده اند که اپیدورال روند فشاردهی زمان زایمان را کند می کند و این موضوع به این دلیل است که اکثر مواقع به بیماران اجازه استراحت داده شده و به جای وارد آوردن فشار طولانی مدت اجازه می دهیم بدن مادر کودک را به پایین بیاورد و با اپیدورال نیازی به این فشارها نیست.

همچنین همانطور که پیش از این گفتم، زمانی که برای بیماران از اپیدورال استفاده می شود فقط چند فشار لازم است وارد شود تا قلق کار دست پزشک بیاید و ممکن است مقداری زمان فشاردادن افزایش پیدا کند (دلیل آن هم این است که ممکن است پزشک هنوز دوز اصلی دارو را به میزان لازم تنظیم نکرده است).

در مورد “اپیدورال رونده”چطور؟

من در مورد این شیوه جادویی “اپیدورال رونده” (walking epidural) زیاد شنیده ام اما هنوز باید این موضوع را از دکتری که این روش را امتحان کرده یا توصیه می کند بشنوم.

اپیدورال نیازمند بررسی و نظارت بیشتر مادر و کودک است و من نمی توانم بیماری را تصور کنم که موقع وضع حمل در حال راه رفتن باشد.

همچنین، اگر قادر به راه رفتن باشید، احتمالاً درد را نیز احساس می کند (که به نظر می رسد دلیل نفی این نوع از اپیدورال باشد).

آیا می توانم با اپیدورال سزارین کنم؟

اگر خانمی از قبل اپیدورال داشته باشد، می تواند از طریق لوله دارو اضافی برای سزارین و بی حسی آن دریافت کند.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.