مکمل های هورمونی ضد پیری

بهترین قرص ضد پیری دنیا

مکمل های هورمونی ضد پیری

احتمالاً آگهی‌هایی را دیده‌اید که DHEA یا هورمون رشد انسانی را به عنوان «مکمل‌های ضد پیری» می‌فروشند. یا ممکن است در مورد درمان های «یائسگی مردانه» شنیده باشید. محصولات ضد پیری زیادی وجود دارد، اما آیا می توانید به آنها اعتماد کنید؟

 

آیا DHEA یک مکمل ضد پیری است؟

DHEA هورمونی است که توسط بدن ساخته می شود و با افزایش سن به طور طبیعی کاهش می یابد. پزشکان ضد پیری ادعا می کنند که مکمل DHEA می تواند اثرات پیری را کاهش دهد. این ادعا شامل این است که مکمل های DHEA می توانند توده عضلانی را افزایش دهند و حتی چربی را بسوزانند.

 

هورمون رشد انسانی (HGH) – چشمه جوانی؟

یک صنعت کامل برای فروش تزریق هورمون رشد انسانی (HGH) به عنوان “درمان” پیری ایجاد شده است. این از یک مطالعه کوچک در اوایل دهه 90 ناشی شد. 1 ادعا این است که HGH می تواند اثرات پیری را کاهش دهد و شما را قوی تر و جوان تر از همیشه

کند. چرا این همه هیاهو؟ عرضه سالانه HGH می تواند تا 15000 دلار هزینه داشته باشد.

 

ملاتونین و ضد پیری

ملاتونین یک هورمون مهم در بدن شما برای تنظیم خواب است. برخی ادعاها وجود دارد که ملاتونین می تواند اثرات پیری را معکوس کند. این ادعاها بر اساس این باور غلط است که سطح ملاتونین با افزایش سن کاهش می یابد. با این حال، ملاتونین در شرایط مختلفی مفید است که بیشتر مربوط به اختلالات خواب است .

 

استروژن، یائسگی و پیری

استروژن یکی از هورمون های مورد مطالعه و تجویز شده است. برای سال‌ها، زنان برای درمان علائم یائسگی تحت درمان جایگزینی استروژن قرار گرفتند. با جمع آوری اطلاعات بیشتر، خطرات و مزایای درمان جایگزینی یائسگی پیچیده تر می شود. 1

 

تستوسترون و پیری مردان

با افزایش سن مردان، سطح تستوسترون کاهش می یابد. به همین دلیل، در درمان پیری مردان با تستوسترون سر و صدای زیادی به وجود آمده است. این کمپین های تبلیغاتی دو واقعیت را نادیده می گیرند: کاهش تستوسترون مردانه به تدریج اتفاق می افتد و

به هیچ وجه شبیه به یائسگی در زنان نیست و مکمل های تستوسترون به مردانی که سطوح طبیعی برای سن خود دارند کمکی نمی کند.

مکمل های هورمونی ضد پیری

 

ادامه با 12 مکمل دارای خواص ضد پیری بیشتر آشنا می شویم.

1-کورکومین

 

کورکومین، ترکیب فعال موجود در زردچوبه، نشان داده است که از خواص ضد پیری قدرتمند سود می برد که به پتانسیل آنتی اکسیدانی قوی آن نسبت داده می شود.

پیری سلولی زمانی رخ می دهد که تقسیم سلولی متوقف می شود. با افزایش سن، سلول های پیر انباشته می شوند که باور بر این است پیری و پیشرفت بیماری را تسریع می کنند.

پژوهش ها نشان داده اند که کورکومین پروتئین هایی خاص، از جمله سیرتوین ها (Sirtuin) و پروتئین کیناز فعال شده با AMP (AMPK) را فعال می کند که به تاخیر در پیری سلول و افزایش طول عمر کمک می کنند.

افزون بر این، کورکومین نشان داده است که با آسیب سلولی مقابله کرده و در آزمایش هایی با سوژه های حیوانی به طور قابل توجهی طول عمر مگس های میوه، کرم های گرد و موش ها را افزایش داده است. این ترکیب نشان داده است که بیماری های مرتبط

با افزایش سن را به تاخیر انداخته و علائم مرتبط با افزایش سن را نیز کاهش می دهد.

این ممکن است چرایی ارتباط مصرف زردچوبه با کاهش خطر زوال روانی مرتبط با افزایش سن در انسان را توضیح دهد.

شما می توانید مصرف کورکومین خود را با استفاده از زردچوبه در دستورالعمل های غذایی مختلف یا مصرف مکمل های کورکومین افزایش دهید.

 

2-اپی‌گالوکاتچین گالات

 

اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) یک ترکیب پلی‌فنولی شناخته شده است که به میزان زیاد در چای سبز وجود دارد. این ترکیب فواید سلامت جالب توجهی را ارائه می کند و پژوهش ها نشان داده اند استفاده از آن خطر برخی انواع سرطان و همچنین مشکلات

سلامت دیگر مانند بیماری قلبی را کاهش می دهد.

اپی‌گالوکاتچین گالات ممکن است پیری را با بازیابی عملکرد میتوکندری در سلول ها و عمل روی مسیرهای درگیر در پیری از جمله مسیر سیگنالینگ پروتئین کیناز فعال شده با AMP کند سازد.

همچنین، این ترکیب اتوفاژی، فرآیندی که در آن بدن مواد سلولی آسیب دیده را از بین می برد، را تحریک می کند.

نوشیدن چای سبز با کاهش خطر دلایل مختلف مرگ و میر، مرگ ناشی از دیابت، سکته مغزی و بیماری قلبی مرتبط بوده است. افزون بر این، مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که این نوشیدنی می تواند در برابر پیری پوست و بروز چین و چروک

ناشی از قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش پیشگیری کند.

اپی‌گالوکاتچین گالات را می توانید با مصرف چای سبز یا مکمل های این ترکیب دریافت کنید.

 

3-کلاژن

 

کلاژن به واسطه پتانسیل خود در حفظ شادابی و سلامت پوست با افزایش سن به عنوان یک ماده مغذی کلیدی برای حفظ جوانی شناخته می شود.

 

کلاژن یکی از اجزاء جداناپذیر پوست است که به حفظ ساختار آن کمک می کند. با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش می یابد و به از دست رفتن کلاژن منجر می شود که بروز نشانه های پیری مانند چین و چروک ها را تسریع می کند.

 

مکمل های کلاژن در اشکال مختلف از جمله پودر و کپسول در دسترس هستند.

 

4-کوآنزیم کیو10

 

کوآنزیم کیو10 (CoQ10) یک آنتی اکسیدان است که در بدن تولید می شود. این آنتی اکسیدان نقشی اساسی در تولید انرژی و محافظت در برابر آسیب سلولی ایفا می کند.

 

اگرچه کوآنزیم کیو10 نتایج امیدوارکننده ای به عنوان یک مکمل ضد پیری نشان داده است، پیش از این که بتوان آن را به عنوان روشی طبیعی برای به تاخیر انداختن پیری توصیه کرد، به مطالعات و شواهد بیشتر در این زمینه نیاز است.

 

پیش از آغاز مصرف این مکمل یا هر مکمل دیگری با پزشک خود مشورت کنید.

 

5-نیکوتین‌آمید ریبوزید و نیکوتین‌آمید مونونوکلئوتید

 

نیکوتین‌آمید ریبوزید و نیکوتین‌آمید مونونوکلئوتید پیش‌سازهایی برای نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید هستند.

 

نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید ترکیبی است که در هر سلول بدن انسان وجود دارد و در فرآیندهای مهمی از جمله متابولیسم انرژی، ترمیم دی‌ان‌ای، و بیان ژن نقش دارد.

 

سطوح نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید با افزایش سن کاهش می یابد و تصور می شود این کاهش با تسریع زوال جسمی و ظهور بیماری های مرتبط با افزایش سن مانند آلزایمر مرتبط است.

6-کروسین

 

کروسین یک رنگدانه کاروتنوئیدی زرد در زعفران است.

 

همچنین، کروسین نشان داده است با کاهش التهاب و محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از مواجهه با نور فرابنفش به پیشگیری از پیری در سلول های پوست انسان کمک می کند.

 

نوشته های مرتبط

از آنجایی که زعفران یکی از گران‌ترین ادویه های جهان است، مصرف یک مکمل زعفران تغلیظ شده روشی مقرون به صرفه‌تر برای افزایش دریافت کروسین است.

جدا از مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، مکمل های زیر نیز پتانسیل ضد پیری چشمگیری دارند:

 

7-تیانین

 

ال-تیانین یک اسید آمینه است که به میزان زیاد در برخی انواع چای از جمله چای سبز وجود دارد. این ترکیب ممکن است به محافظت در برابر زوال روانی کمک کند و طی یک مطالعه افزایش طول عمر کرم های گرد تا حدود 5 درصد را نشان داد.

 

8-رودولیا

 

این گیاه دارویی دارای خواص ضد التهاب و ضد پیری قوی است. یک مطالعه روی مگس های میوه نشان داد که درمان با پودر رودولیا طول عمر سوژه ها را به طور میانگین 17 درصد افزایش داده است.

 

9-سیر

 

سیر از خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی قوی برخوردار است. مطالعات آزمایشگاهی و با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که مصرف مکمل سیر ممکن است از پیری پوست ناشی از مواجهه با نور فرابنفش و بروز چین و چروک پیشگیری کند.

 

10-آستراگالوس

 

آستراگالوس ممبراناسوس یک گیاه دارویی کاهنده استرس است که در پزشکی سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو، افزایش عملکرد ایمنی، و پیشگیری از آسیب سلولی به مبارزه با پیری کمک کند.

 

11-فیستین

 

فیستین یک ترکیب فلاونوئیدی است که می تواند به نابودی سلول های پیر و آسیب دیده کمک کند. مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که این ترکیب ممکن است تعداد سلول های پیر در بافت ها را کاهش داده و طول عمر را افزایش دهد.

 

12-رزوراترول

 

رزوراترول یک پلی‌فنول است که در مواد غذایی مانند انگور، توت ها و بادام زمینی وجود دارد که ممکن است با فعال کردن برخی ژن های خاص به نام سیرتوین ها به افزایش طول عمر کمک کند. این ترکیب توانایی خود در افزایش طول عمر مگس های میوه،

مخمرها و نماتدها را نشان داده است.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده هستند اما به پژوهش های بیشتر با حضور سوژه های انسانی برای درک کامل چگونگی استفاده از این مکمل ها برای افزایش طول عمر و مقابله با پیری نیاز است.

 

آیا مکمل های ملاتونین می توانند پیری را کاهش دهند؟

 

ملاتونین هورمونی است که در بدن تولید می شود و برخی از محققان بیان کرده اند که دارای خواص ضد پیری است. این به تنظیم چرخه خواب شما کمک می کند.1 2وقتی صبح در معرض نور قرار می گیرید، سطح ملاتونین کاهش می یابد. در شب، زمانی که هوا

تاریک است، این سطوح افزایش می یابد و شما را خواب آلود و خواب آلود می کند.

مطالعات نشان می دهد که سطح ملاتونین با افزایش سن کاهش می یابد.3 4تحقیقات همچنین نشان می دهد که این کاهش ممکن است دلیل این باشد که افراد مسن ممکن است کمتر بخوابند یا بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات خواب باشند.

از آنجایی که ملاتونین یک آنتی اکسیدان است، به محافظت از سلول ها در برابر آسیب محصولات جانبی سمی متابولیسم سلولی (رادیکال های آزاد) که می تواند منجر به اثرات پیری شود، کمک می کند.5با این حال، اینکه آیا مصرف مکمل ملاتونین به عنوان یک

هورمون ضد پیری می تواند این اثرات را کاهش دهد، تئوری است نه اثبات شده.

این مقاله ملاحظات قبل از مصرف مکمل ملاتونین، استفاده از آن در شرایط خاص و عوارض جانبی آن را مورد بحث قرار خواهد داد.

قبل از اینکه به استفاده از مکمل برای به خواب رفتن فکر کنید، حدود یک هفته را صرف آموزش مجدد عادات خواب بدن خود کنید . عاداتی مانند نوشیدن بیش از حد کافئین6 7و قرار گرفتن در معرض نور کافی می تواند منجر به مشکلات خواب شود.دوباره یاد بگیرید

چگونه به خواب بروید.

اگر این نکات کارساز نبود، ممکن است شما یک بیماری پزشکی داشته باشید یا ممکن است دارویی مصرف کنید که خواب را مختل می کند. همچنین ممکن است اختلال خواب داشته باشید . با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد امکان تغییر دارو یا

درمان مشکل خواب خود صحبت کنید.

اگر یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بی خوابی را تشخیص دهد ، ممکن است از درمان خط اول بی خوابی، درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی (CBTI) بهره مند شوید . این گفتگو درمانی غیردارویی توسط یک درمانگر آموزش دیده انجام می شود. این

درمان اولیه توصیه شده برای اختلال بی خوابی مزمن در بزرگسالان است.

هشدار دوز

نشان داده شده است که مقادیر کمی ملاتونین (0.1 تا 0.5 میلی گرم) خواب را در برخی افراد بهبود می بخشد.9بدون نسخه، ملاتونین در دوزهای پایین و با دوزهای بالای میلی گرم وجود دارد. با این حال، هیچ تحقیقی در مورد اثرات طولانی مدت مصرف مکمل

های ملاتونین، که در سطوح بالاتر از ملاتونین طبیعی هستند، وجود ندارد.

همچنین، توجه داشته باشید که مکمل‌های ملاتونین می‌توانند تنوع زیادی از نظر محتوایی داشته باشند. یک مطالعه نشان داد که برخی از محصولات ملاتونین حاوی تقریباً پنج برابر بیشتر از مقدار ذکر شده در برچسب هستند.

اثرات جانبی

عوارض جانبی رایج ملاتونین می تواند شامل سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی و حالت تهوع باشد. اگرچه نادر است، اما عوارض جانبی شدید ممکن است شامل سایر عوارض جانبی مرتبط با خواب، هیپوترمی، بی قراری، نوسانات خلقی، کابوس ها، و تحریک

پوست باشد.11همچنین نگرانی وجود دارد که ملاتونین ممکن است خطر تشنج را افزایش دهد.

به ویژه افرادی که سابقه افسردگی دارند، باید قبل از مصرف ملاتونین در مورد استفاده از ملاتونین با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی صحبت کنند.

موارد استفاده از ملاتونین عبارتند از:

جت لگ : مطالعات نشان داده اند که ملاتونین می تواند به تنظیم مجدد ساعت بدن بعد از جت لگ کمک کند.

سندرم فاز تاخیری خواب: این وضعیتی است که در آن فرد به میزان طبیعی می‌خوابد، اما خواب او تا اواخر شب به تأخیر می‌افتد (نه به دلیل تلویزیون یا دلایل دیگر). تحقیقات نشان می دهد ملاتونین برای درمان این سندرم امیدوار کننده است.14

بی خوابی در افراد مسن: تحقیقات همچنین امیدوار کننده است (اما ثابت نشده است) که مکمل ملاتونین می تواند به درمان بی خوابی در افراد مسن کمک کند.15مطالعات روندهایی را نشان می دهد که خوب به نظر می رسند، اما مطالعات به خوبی طراحی نشده بودند و بسیاری از سوالات را بی پاسخ گذاشتند. اکثر مطالعات فقط به اثرات کوتاه مدت (چند روز) پرداختند.

مشکلات خواب در کودکان مبتلا به اختلالات عصبی – روانی16همچنین برخی تحقیقات امیدوارکننده وجود دارد که ملاتونین می تواند به کودکان مبتلا به بیماری هایی مانند اوتیسم، اختلالات روانپزشکی یا صرع کمک کند تا خواب آنها را بهبود بخشد. این استفاده از ملاتونین در حال حاضر در حال بررسی است.

برخی شواهد نشان می دهد که ملاتونین می تواند برای موارد زیر استفاده شود:

  • بهبود خواب در افراد مبتلا به آلزایمر
  • به عنوان یک آنتی اکسیدان استفاده کنید
  • درمان ADHD (اختلال بیش فعالی کمبود توجه) و مشکلات خواب مرتبط با ADHD19
  • مشکلات خواب مرتبط با اختلال دوقطبی (اگرچه داده های متفاوتی در این مورد وجود دارد)
  • درمان سرطان (تحقیق کافی برای دانستن تداخل با سایر درمان ها و تأثیر کلی وجود ندارد)
  • درمان عوارض شیمی درمانی
  • تنظیم ریتم شبانه روزی در افراد نابینا
  • اختلالات خواب مرتبط با افسردگی
  • پیشگیری از سردرد

خط پایین

علاقه روزافزونی به استفاده از ملاتونین در بسیاری از شرایط وجود دارد. با این حال، اطلاعات کمی در مورد اینکه چگونه سطوح بالای ملاتونین ممکن است با درمان های دیگر تداخل داشته باشد، شناخته شده است. استفاده از مکمل های ملاتونین برای کند کردن

پیری تنها به صورت تئوری است و توسط تحقیقات روی انسان ثابت نشده است.

در حال حاضر باید احتیاط کرد. قبل از استفاده از ملاتونین (یا هر مکملی) حتماً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید ، به خصوص اگر وضعیت سلامتی موجود دارید.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.