عوارض داروی بیهوشی تا چه مدت طول میکشد

عوارض داروی بیهوشی تا چه مدت طول میکشد

عوارض بیهوشی عمومی

عوارض جانبی بیهوشی عمومی می تواند از مشکلات جزئی مانند حالت تهوع یا خشکی دهان تا موارد جدی تر مانند مشکل در ادرار کردن یا گیجی متغیر باشد. این عوارض جانبی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. بیهوشی عمومی همچنین خطر مسائل

تهدید کننده زندگی مانند شرایطی که می تواند منجر به نارسایی اندام شود را به همراه دارد.

بیهوشی عمومی از ترکیبی از داروهایی استفاده می‌کند که شما را بی‌حرکت و بیهوش می‌کند. توسط متخصصی به نام متخصص بیهوشی انجام می شود.

اکثر افراد در ساعات و روزهای بعد از عمل هیچ مشکلی ندارند یا فقط مشکلات جزئی دارند. در حالی که واکنش های شدید نادر است، اما رخ می دهد. برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر عوارض جانبی بیهوشی عمومی هستند.

این مقاله نحوه تأثیر بیهوشی عمومی بر بدن، عوارض جانبی رایج بیهوشی و مشکلات جدی که ممکن است رخ دهد را توضیح می دهد. همچنین توضیح می دهد که چگونه عوارض و عوارض جانبی مدیریت یا درمان می شوند.

 

عوارض داروی بیهوشی تا چه مدت طول میکشد

 

بیهوشی عمومی در طول جراحی در بیمارستان یا مرکز جراحی استفاده می شود. دارو هم به صورت گاز استنشاقی و هم از طریق IV (داخل ورید) قبل و حین جراحی تجویز می شود.

وقتی به این روش «به خواب می‌روید»، در واقع وارد حالت هوشیاری می‌شوید که بسیار عمیق‌تر از خواب عادی است. شما کاملا از محیط اطراف خود بی خبر می شوید و احساس درد نمی کنید.

ماهیچه های بدن شما به طور موقت توسط دارو فلج می شوند تا در طول عمل کاملاً بی حرکت بمانید.عوارض داروی بیهوشی تا چه مدت طول میکشد

از آنجایی که ماهیچه‌هایی که برای تنفس استفاده می‌کنید شامل این می‌شوند، یک لوله تنفسی در گلوی شما وارد می‌شود و به دستگاهی متصل می‌شود که برای شما (تهویه‌کننده) در حالی که تحت بیهوشی هستید، تنفس می‌کند.

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی و تیم جراحی شما باید بتوانند با دارو یا مراقبت مناسب قبل و حین جراحی از عوارض جانبی جلوگیری کنند.

آنها همچنین شما را از نظر علائم مشکلات تحت نظر خواهند داشت و پس از انجام عمل، آنها را (در صورت بروز) درمان می کنند. هنگامی که عوارض جانبی رخ می دهد، معمولا در عرض چند ساعت از بین می روند. عوارض جانبی رایج عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ
  • گلو درد یا گرفتگی
  • دهان خشک
  • لرز یا لرز
  • خواب آلودگی
  • دردهای عضلانی
  • خارش

تهوع و استفراغ

شایع ترین عوارض بعد از بیهوشی عمومی تهوع و استفراغ است. اگر سابقه تهوع و استفراغ بعد از جراحی قبلی داشته باشید، احتمال بیشتری دارد که پس از عمل تهوع و استفراغ (PONV) را تجربه کنید.

برای جلوگیری از PONV معمولاً می توان قبل از جراحی داروی ضد تهوع تجویز کرد . در صورت بروز حالت تهوع نیز می توان از داروها برای درمان حالت تهوع استفاده کرد.عوارض داروی بیهوشی تا چه مدت طول میکشد

تهوع و استفراغ بعد از جراحی

 

گلو درد یا گرفتگی صدا

لوله تنفس ممکن است شما را با گلودرد یا صدای خشن ایجاد کند. هر چه مدت زمان جراحی طولانی تر باشد، احتمال وقوع آن بیشتر می شود.

در حالی که معمولاً نمی توان از مشکلات گلو پیشگیری کرد، اسپری های گلودرد، قرص ها و سایر داروها می توانند درد گلو را در روزهای بلافاصله پس از جراحی کاهش دهند.

گرفتگی صدا که بیش از 5 تا 7 روز پس از جراحی بهبود نمی یابد، باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی درمان شود.

دهان خشک

خشکی دهان می تواند ناشی از کمبود غذا یا نوشیدنی در ساعات منتهی به عمل شما و در طول آن باشد.

همچنین ممکن است به دلیل اثر خشک کردن داروهای بیهوشی باشد.

خشکی دهان معمولاً در عرض 24 ساعت پس از جراحی از بین می رود. در ضمن می توانید از آب یا یخ برای رفع ناراحتی استفاده کنید.

لرز یا لرز

داروهای خاصی که در حین جراحی تجویز می شوند می توانند باعث لرز یا لرز شوند. این علائم معمولاً پس از از بین رفتن دارو برطرف می شوند.

لرز همچنین می تواند نتیجه کاهش جزئی دمای بدن در حین جراحی باشد. پوشاندن پتوهای اضافی به شما کمک می کند تا زمانی که سرما از بین برود راحت باشید.

تب همچنین می تواند باعث لرز و لرز شود . اگر قبل از عمل عفونت داشته باشید، بلافاصله پس از جراحی تب شدیدتر است.

خواب آلودگی

داروی مورد استفاده برای بیهوشی عمومی می تواند باعث خواب آلودگی شود. در واقع، شما ممکن است در ساعات بعد از عمل چرت بزنید.

بعد از یک خواب خوب، باید بیشتر احساس کنید که خودتان هستید.

دردهای عضلانی

داروهای فلج کننده – شل کننده های قوی عضلانی – که با بیهوشی عمومی استفاده می شوند، باعث درد عضلانی می شوند.

خوابیدن کاملاً ثابت در یک وضعیت در حین جراحی نیز می تواند باعث درد شود.

بیماران اغلب از درد بدن پس از عمل شکایت دارند، معمولاً کمردرد ناشی از ناتوانی در جابجایی موقعیت در حین جراحی.

خارش

داروهایی که در حین و بعد از جراحی داده می‌شوند، می‌توانند و اغلب باعث ایجاد احساس خارش در پوست شما شوند.

عوارض جانبی بیهوشی جدی

در چند ساعت اول پس از جراحی، معاینات مکرر بعد از عمل را خواهید داشت. اگر در طول بهبودی علائم یک عارضه جدی را نشان می دهید، ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشید. برخی از عوارض جانبی جدی بیهوشی عمومی شامل موارد زیر است:

گیجی

هنگامی که بعد از جراحی از بیهوشی خارج می شوید، ممکن است به دلیل مصرف دارو دچار تغییر حالت ذهنی شوید. بیدار شدن در یک محیط ناآشنا مانند بیمارستان می تواند به سردرگمی یا آشفتگی کمک کند.

این امر به ویژه در افرادی که در سنین بالا هستند، مبتلا به بیماری آلزایمر هستند، یا از انواع دیگر زوال عقل یا مشکلات شناختی رنج می برند، رایج است.

مشکلات شناختی معمولاً تا زمانی که بیهوشی بدن را کاملاً پاک کند ادامه می یابد.

حضور در بخش مراقبت های ویژه (ICU) یک عامل خطر شناخته شده برای هذیان و گیجی است زیرا شما به طور منظم توسط چراغ ها، دستگاه های بیپ و کارکنان بیمارستان تحریک می شوید.

مشکلات دفع ادرار

بیهوشی عمومی باعث فلج شدن عضلات مثانه می شود. این می تواند نه تنها ادرار کردن را سخت کند، بلکه بر توانایی شما در تشخیص اینکه مجبور به ادرار کردن هستید نیز تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، بسیاری از جراحی ها شامل قرار دادن کاتتر فولی است – لوله ای که در بدن برای تخلیه ادرار از مثانه قرار می گیرد. هم مشکل در ادرار کردن و هم نشت ادرار ممکن است در روزهای پس از حذف آن رخ دهد.

همچنین احساس سوزش و سوزش هنگام ادرار کردن پس از کاتتر معمول است. گاهی اوقات این با عفونت دستگاه ادراری (UTI) اشتباه گرفته می شود . در حالی که پس از فولی در معرض خطر عفونت ادراری هستید، اکثر بیماران به آن مبتلا نمی شوند.

در موارد نادر، بیمار پس از جراحی اصلا نمی تواند ادرار کند. اگر این مشکل چندین ساعت طول کشید و دیگر در بیمارستان یا مرکز جراحی نیستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات روده ای

همانطور که عملکرد مثانه می تواند تحت تأثیر داروهای بیهوشی قرار گیرد، عملکرد روده نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.

در برخی موارد، روده ها هنوز نمی توانند مواد غذایی و مواد زائد را به درستی از طریق دستگاه گوارش چند روز پس از جراحی جابجا کنند. این ایلئوس نامیده می شود.

معمولاً این مشکل در عرض پنج روز پس از جراحی برطرف می شود.

در طول عمل جراحی همان روز، بیمار اغلب در اتاق ریکاوری نگه داشته می شود تا زمانی که شروع به دفع گاز کند، که نشانه آن است که او ایلئوس ندارد و می تواند با خیال راحت به خانه برود.

مشکل در خارج شدن از ونتیلاتور

نوشته های مرتبط

لوله تنفس معمولاً به محض پایان عمل جراحی برداشته می شود و شما می توانید به تنهایی نفس بکشید. برای برخی از افراد مسن یا افرادی که شرایط پزشکی دیگری دارند، ونتیلاتور ممکن است چند ساعت پس از جراحی در جای خود باقی بماند.

در موارد نادر، برخی ممکن است نیاز به اقامت طولانی مدت در یک منطقه مراقبت های ویژه داشته باشند، در حالی که تیم مراقبت های بهداشتی برای تنفس مستقل بیمار تلاش می کند.

فرق بیهوشی عمومی و کامل

 

آسپیراسیون و ذات الریه

آسپیراسیون زمانی است که بزاق، غذا یا مایعات به طور تصادفی در طی جراحی به ریه ها وارد می شود.

هنگامی که این اتفاق در زندگی روزمره رخ می دهد، ممکن است آن را “چیزی که اشتباه می کند” بنامید. پس از سرفه کردن، ریه‌ها پاک می‌شوند که غذا یا مایعات را دوباره بالا بیاورید.

اما در طول جراحی، شما نمی توانید سرفه کنید و حتی نمی دانید که چیزی در لوله اشتباه می رود.

این یک مشکل بالقوه جدی است. اگر مواد هضم نشده وارد ریه ها شود، می تواند منجر به ذات الریه شود.عوارض داروی بیهوشی تا چه مدت طول میکشد

برای جلوگیری از این امر، باید چند ساعت قبل از جراحی از غذا و نوشیدنی ناشتا باشید. اگر معده شما خالی باشد، احتمال آسپیراسیون کمتر است.

اگر در نهایت به پنومونی آسپیراسیون مبتلا شوید، به آنتی بیوتیک نیاز خواهید داشت و ممکن است نیاز به بستری مجدد در بیمارستان داشته باشید.

عوارض داروی بیهوشی تا چه مدت طول میکشد

لخته شدن خون

قرار گرفتن در یک وضعیت برای چندین ساعت در حین جراحی می تواند خطر تشکیل لخته خون را که به عنوان ترومبوز ورید عمقی (DVT) شناخته می شود، پس از جراحی افزایش دهد. این لخته ها اغلب در پاها ایجاد می شوند. 6

آخرین کاری که ممکن است کمی بعد از جراحی احساس کنید انجام دهید، بلند شدن و راه رفتن است. با این حال، تیم پزشکی شما آن را برای جلوگیری از تشکیل لخته های خون تشویق می کند.

هایپرترمی بدخیم

این وضعیت بسیار جدی باعث تب بالا و انقباضات عضلانی می شود. در صورت عدم تشخیص و درمان سریع می تواند منجر به نارسایی اندام شود.

هایپرترمی بدخیم به دلیل تمایل ارثی به واکنش به برخی داروهای بیهوشی ایجاد می شود. می تواند تهدید کننده زندگی باشد. 2

اگر سابقه خانوادگی هیپرترمی بدخیم دارید، آزمایش خون می تواند مشخص کند که حامل ژنی هستید که شما را در معرض خطر قرار می دهد یا خیر.

عوارض داروی بیهوشی تا چه مدت طول میکشد

آگاهی از بیهوشی

 

آگاهی از بیهوشی یک وضعیت نادر است که زمانی رخ می دهد که بیهوشی فرد را کاملا بیهوش نمی کند.

بیماران تجربیاتی را گزارش می‌کنند، از به خاطر سپردن مکالمات انجام شده در اتاق عمل در حین عمل جراحی گرفته تا توانایی دیدن، شنیدن و احساس هر آنچه در طول عمل اتفاق می‌افتد.

هنگامی که بیهوشی مناسب در طول عمل داده می شود، آگاهی از بیهوشی رایج نیست.

مرگ

مرگ در طی بیهوشی عمومی نادر است. برای افراد سالم، خطر مرگ تحت بیهوشی عمومی تقریباً 1 در 100000 است.

این خطر برای افرادی که به بیماری های طولانی مدت پزشکی مانند بیماری کلیوی یا قلبی، دیابت یا مشکلات ریوی مبتلا هستند، افزایش

می یابد. افرادی که به دلیل یک مشکل جدی پزشکی تحت عمل جراحی قرار می گیرند نیز در معرض خطر مرگ قرار دارند.

 

چه چیزی خطر عوارض و عوارض جانبی شما را افزایش می دهد؟

 

عوارض جانبی مربوط به بیهوشی عمومی به دلایل مختلف بر افراد مختلف تأثیر می گذارد. اینکه آیا شما عوارض را تجربه می کنید یا نه، و شدت آنها به عواملی مانند:

سلامتی و سابقه پزشکی فعلی: به عنوان مثال، در صورت ابتلا به بیماری های مغزی، قلبی، ریوی یا کلیوی، خطر افزایش می یابد.

انتخاب های فعلی سبک زندگی ، مانند سیگار کشیدن و سوء مصرف مواد مخدر یا الکل.

سابقه خانوادگی: اگر یکی از اعضای خانواده شما به داروهای بیهوشی حساسیت داشته باشد، ممکن است دچار مشکل شوید .

چه روشی را انجام می‌دهید: میزان و مدت عمل شما می‌تواند بر خطر شما تأثیر بگذارد.

داروی داده شده: چندین دارو وجود دارند که می توانند برای بیهوشی عمومی استفاده شوند.

به عنوان مثال، کودکی بدون مشکل سلامتی که برای یک ساعت عمل جراحی برای برداشتن لوزه ها تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد، احتمالاً نسبت به یک فرد 85 ساله که سیگار می کشد و چندین ساعت تحت عمل جراحی قلب باز است، عوارض کمتری خواهد داشت. .عوارض داروی بیهوشی تا چه مدت طول میکشد

خطرات بیهوشی عمومی تنها خطراتی نیستند که باید قبل از جراحی از آنها آگاه باشید. خطرات خود جراحی نیز وجود دارد . با هر روشی، مشکلات احتمالی ممکن است رخ دهد که به بیهوشی مربوط نمی شود.

به عنوان مثال، بیماری که جراحی برای برداشتن آپاندیس انجام می دهد، ممکن است در معرض خطر انتشار عفونت از آپاندیس باشد. همچنین خطر ایجاد عفونت در محل برش وجود دارد.

اطمینان حاصل کنید که جزئیات بیشتری در مورد سابقه سلامتی و عوامل خطر بالقوه خود – چه مطمئن باشید که مرتبط هستند یا نه – با تیم مراقبت های بهداشتی خود در طول مشاوره های منتهی به عمل خود به اشتراک بگذارید.

این می تواند به آنها کمک کند تا از مشکلات احتمالی قبل از موعد دوری کنند و آنها را برای مشکلات در طول و بعد از عمل شما در حالت آماده باش قرار دهد.

 

چه چیزی در طول و بعد از بیهوشی عمومی انتظار می رود

 

قبل از بیهوشی باید برای مدتی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. این معمولاً حداقل شش ساعت است، اما مطمئن شوید که این موضوع را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

قبل از بیهوشی

قبل از انجام بیهوشی، متخصص بیهوشی سابقه پزشکی شما را می گیرد و در مورد داروهای تجویزی که ممکن است مصرف می کنید صحبت کنند. شما همچنین در مورد هر گونه حساسیت دارویی که ممکن است داشته باشید و تجربیات گذشته خود (در صورت وجود) در مورد بیهوشی بررسی خواهید کرد.

در حین بیهوشی

بیهوشی معمولاً به صورت داخل وریدی انجام می شود، اگرچه در برخی موارد ممکن است گازی باشد که از طریق ماسک تنفس می کنید. در طول بیهوشی، باید یک لوله تنفسی در نای خود نصب کنید تا به تنفس شما کمک کند. متخصص بیهوشی شما را در طول عمل تحت نظر خواهد داشت تا از طبیعی بودن فشار خون، دمای بدن و تنفس مطمئن شود. آنها ممکن است در صورت نیاز تغییراتی در داروهای شما ایجاد کنند.

بعد از بیهوشی

لوله تنفسی شما در پایان عمل برداشته می شود. با قطع داروهای بیهوشی از خواب بیدار خواهید شد. ممکن است در اتاق عمل یا در اتاق ریکاوری جداگانه از خواب بیدار شوید. باید انتظار داشته باشید که احساس گیجی و/یا سردرگمی کنید. همچنین ممکن است حالت تهوع داشته باشید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است برای مقابله با حالت تهوع و هرگونه دردی که در نتیجه این عمل تجربه می کنید، دارو تجویز کند.

رانندگی پس از بیهوشی ناامن است، بنابراین اگر این روش نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشته باشد، باید از کسی بخواهید که شما را به خانه برساند.

خلاصه:عوارض داروی بیهوشی تا چه مدت طول میکشد

عوارض جدی مربوط به بیهوشی نادر است. عوارض جانبی جزئی معمولاً به سرعت برطرف می شوند و سفر نیمه شب به اورژانس را تضمین نمی کنند. شایع ترین مشکل، حالت تهوع، اغلب با دارو قابل پیشگیری است.

با این حال، ناتوانی در ادرار کردن؛ دشواری در تنفس؛ تورم شدید؛ خونریزی یا درد؛ یا هر نشانه ای از یک عارضه جدی نیاز به ارزیابی و درمان فوری دارد. برای مشاوره حرفه ای تماس بگیرید یا بدون معطلی به اورژانس بروید .

برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر عوارض هستند، از جمله افراد مسن و افرادی که از قبل شرایطی دارند. مطمئن شوید که تاریخچه پزشکی و عادات خود را به طور کامل با تیم مراقبت های بهداشتی خود قبل از جراحی در میان گذاشته اید تا عوامل

خطر را بتوان آشکار کرد.

 

چه مدت طول می کشد تا داروهای بیهوشی عمومی از بدن دفع شوند؟

 

حدود 24 ساعت به همین دلیل است که توصیه می شود حداقل یک روز پس از بیهوشی عمومی از رانندگی، تلاش برای کار یا انجام هر فعالیت دیگری که نیاز به توجه کامل شما دارد خودداری کنید.

 

چرا روزها پس از بیهوشی عمومی هنوز احساس کسالت دارم؟

 

ممکن است ارتباط کمتری با بیهوشی داشته باشد تا انرژی که بدن شما برای بهبودی از هر روشی که انجام داده اید استفاده می کند. گیجی همچنین ممکن است به دلیل مصرف داروهای ضد درد بعد از عمل یا بازگشت زودهنگام به فعالیت های معمولی باشد.

آیا راهی برای تسریع بهبودی از بیهوشی عمومی وجود دارد؟

شواهدی وجود دارد که کافئین ممکن است این کار را انجام دهد. در مطالعات انجام شده، کافئینی که به صورت داخل وریدی داده می شود، تعدادی از اثرات مثبت بر بهبودی پس از بیهوشی عمومی، مانند بازگشت تنفس به حالت عادی داشته است.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.