عوارض شایع در دوران بارداری

عوارض شایع در دوران بارداری:
عوارض بارداری ممکن است به دلایل مختلف در فرد دیده شود. برخی از اوقات، مشکلاتی که در مادر وجود دارد می تواند چنین عوارضی را ایجاد کند. در برخی از موارد نیز شرایط جدید به خاطر تغییرات هورمونی و تغییر در بدن در طول دوران بارداری رخ می دهد.

بدن شما هنگام باردار شدن دچار تغییرات قابل توجهی می شود. مقدار خون در بدن شما حدود 20 تا 30 درصد افزایش می یابد، که باعث افزایش تامین آهن و ویتامین های مورد نیاز بدن برای ساخت هموگلوبین می شود. هموگلوبین پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را به سلول های دیگر بدن شما می رساند.

بسیاری از زنان فاقد مقدار کافی آهن مورد نیاز برای سه ماهه دوم و سوم هستند. هنگامی که بدن شما به آهن بیشتری از آنچه در دسترس است نیاز دارد، ممکن است دچار کم خونی شوید. در دوران بارداری بدن مادر به آهن بیشتری نیاز پیدا می‌کند. آهن یکی از اجزای اصلی هموگلوبین است. هموگلوبین پروتئین سلول‌های قرمز خونی است و موجب انتقال اکسیژن از ریه به بافت‌های مختلف بدن می‌شود.
وقتی مقدار آهن در بدن ناکافی باشد، گلبول‌های قرمز خون نمی‌توانند اکسیژن را به بافت‌های مختلف حمل کنند.

عوارض وبیماریهای دوران بارداری وحاملگی برخی زنان حامله از مشکلاتی رنج می­برند. این مشکلات می­تواند از نوع مشکل در سلامتی مادر، مشکل در سلامتی جنین، یا هردو باشد. حتی خانمی که قبل از بارداری در سلامتی کامل بوده است نیز، ممکن است پس از بارداری دچار عوارضی گردد. این عوارض ممکن است حاملگی را پرخطر نمایند.

یکی از کارهایی که باعث کاهش ریسک مشکلات می­شود، دریافت مراقبت­های قبل از حاملگی و تشخیص، درمان و مدیریت شرایط توسط کادر درمانی، پیش از وقوع آنهاست.

اگر نگرانی در مورد عوارض بارداری دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. برخی از رایج ترین عوارض در برگیرنده موارد زیر است:
سقط جنین:
سقط جنین از دست رفتن بارداری در 20 هفته اول دوران بارداری است. دلایل سقط جنین همیشه مشخص نیست. بیشتر سقط ها اغلب در سه ماهه اول بارداری رخ می دهد . ناهنجاری های کروموزومی می تواند از توسعه درست و مناسب تخمک بارور شده جلوگیری کند. همچنین مشکلات جسمی که در سیستم باروری مادر وجود دارد می تواند مشکلاتی را برای رشد سالم جنین ایجاد نماید.

  »»بیشتر بخوانید : ترمیم پرده بکارت در تهران

سقط جنین برخی از اوقات سقط خود به خودی نیز گفته می شود . رایج ترین نشانه سقط، خونریزی غیر معمول از واژن است. سایر نشانه ها ممکن است در برگیرنده درد پایین شکمی و گرفتگی و ناپدید شدن نشانه های بارداری همچون ناخوشی صبحگاهی باشد. بیشتر سقط هایی که رخ می دهد که دخالت جراحان نیازی نخواهد داشت.

زمانی که سقط زیر 12 هفته رخ می دهد، بافت اغلب حل شده یا خود به خود و بدون نیاز به دخالت های بعدی، عبور می کند. برخی از افراد به دارو یا فرآیندهای کوچک در مطب پزشک نیاز خواهند داشت.
بارداری خارج از رحمی:
تخمک بارور شده خارج از رحم قرار می گیرد. به این شرایط بارداری خارج از رحمی می گویند. معمولا تخمک در یکی از لوله های فالوپ قرار می گیرد. از آنجایی که فضای موجود محدود است و بافت های تغذیه کننده زیادی وجود ندارد جنین نمی تواند به درستی رشد کند.

بارداری خارج از رحمی ممکن است درد شدید و اسیب به سیستم تولید مثل زن را به همراه داشته باشد و تهدید کننده زندگی است.

با رشد جنین، ممکن است لوله فالوپ بترکد و باعث خونریزی شدید داخلی شود. جنین در بارداری خارج از رحمی زنده نخواهد ماند. جراحی یا استفاده از دارو در این شرایط الزامی است. همچنین باید سیستم تولید مثل فرد توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

دلایل ایجاد بارداری خارج از رحمی در برگیرنده شرایطی است که در آن بافت سلولی که معمولا در رحم رشد می کند در جایی دیگر از بدن شروع به رشد می نماید.
دیابت دوران بارداری:
دیابت دوران بارداری شکلی از دیابت است که در طول دوران بارداری تشخیص داده می شود. این موضوع بدین معنی است که بعد از بارداری در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارید. همانند دیابت نوع2، دیابت دوران بارداری نیز به خاطر مقاومت به انسولین رخ می دهد.

برای بیشتر افراد، دیابت بارداری باعث ایجاد نشانه های قابل توجه نمی شود. با اینکه اکثریت قریب به اتفاق زنانی که به این نوع دیابت مبتلا هستند نوزادان سالمی خواهند داشت اما این شرایط می تواند خطر به دنیا آمدن نوزادی بزرگ تر از حد طبیعی را افزایش دهد. دیابت بارداری خطرات دیگری برای نوزاد دارد که در برگیرنده موارد زیر است:
• زردی
• سندرم دیسترس تنفسی
• سطح اندک و غیر طبیعی مواد معدنی در خون
• هیپوگلیسمی
دیابت بارداری را می توان از طریق تغییر در رژیم غذایی و بررسی سطح قند خون درمان کرد. داروهای خوراکی برای کاهش دادن سطح گلوکز نیز ممکن است لازم و ضروری باشد. هدف از هر درمانی باید حفظ قند خون مادر در یک محدوده طبیعی باشد.
نارسایی دهانه رحم:
کودکی که در حال رشد است فشار مداومی را بر روی رحم مادر ایجاد می کند. در موارد نادر، فشار برای رحم قابل تحمل نخواهد بود. این موضوع منجر می شود رحم قبل از اینکه کودک برای تولد آماده باشد باز شود . به این شرایط نارسایی دهانه رحم یا گردن رحم ناکارآمد می گویند.

زنانی که در بارداری های خود چنین شرایطی را داشته اند یا بر روی دهانه رحم جراحی هایی را انجام داده اند بیشتر در معرض این شرایط قرار خواهند داشت. نشانه ها اغلب مبهم و غیر اختصاصی است. بیشتر زنانی که دهانه رحم ناکارآمد دارند هیچ نظری در مورد اینکه دهانه رحم نازک یا کوتاه شده ندارند.

مشخصه اصلی این شرایط این است که بدون درد رخ می دهد. با اینحال برخی از افراد فشار یا گرفتگی خفیفی را احساس می کنند. معمولا ناکارآمدی دهانه رحم با اندازه گیری طول دهانه به کمک سونوگرافی تشخیص داده می شود.

درمان این شرایط در برگیرنده استراحت، استفاده از هورمون پروژسترون یا فرایندی به نام سرکلاژ سرویکس است. سرکلاز جراحی کوچکی است که در آن با نخ اطراف دهانه رحم دوخته می شود تا بتواند آن را بسته نگه دارد. درمان ناکارآمدی دهانه رحم به فاکتورهای متعددی همچون طول دهانه رحم،سن بارداری و نتایج بارداری های قبلی بستگی دارد.

مشکلات گوارشی در بارداری نی نی سایت

برخی عوارض شایع حاملگی (نه تمام آنها) شامل موارد زیر است:

فشار خون بالا

فشارخون بالا یا بیماری فشارخون زمانی ایجاد می شود که، سرخرگ­هایی که خون را از قلب به اعضا می­رسانند، باریک شود. باریک شدن آنها باعث افزایش فشار در سرخرگ­ها می­شود. این بیماری در حاملگی ممکن است باعث سخت شدن خونرسانی به جفت شود. جفت وظیفه­ی رساندن مواد غذایی و اکسیژن را به جنین، بر عهده دارد. کاهش جریان خون، رشد جنین را کند می­کند و مادر را در خطر زایمان زودرس و مسمومیت حاملگی قرارمی­دهد.

زنانی که قبل از حاملگی فشار خون بالایی دارند، باید پیگیری و درمان بیماری خود را با داروهای موردنیاز در زمان حامگی نیز ادامه دهند. فشار خون بالایی که در زمان حاملگی به وجود می­آید، را بیماری فشارخون بارداریمی­نامند. فشارخون بارداری معمولاً در نیمه­ی دوم حاملگی ایجاد می­شود و پس از زایمان نیز از بین می­رود.

دیابت بارداری

دیابت بارداری زمانی اتفاق می­افتد، که خانمی که قبل از بارداری سابقه­ی دیابت نداشته­است، پس از آن به یکباره دچار دیابت می­شود.

بدن معمولاً قسمتی از غذایی را که میخوریم، به قند تبدیل می­کند، که به آن گلوکز میگوییم. گلوکز منبع اصلی انرژی در بدن است. پس از هضم غذا، گلوکز وارد خون می­شود تا انرژی بدن را تأمین نماید.

به منظور راه یافتن گلوکز از خون به درون سلول­های بدن، پانکراس هورمونی را ترشح می­کند که به آن انسولین می­گویند. در بیماری دیابت بارداری، تغییرات هورمونی که بر اثر بارداری ایجاد می­شود، باعث می­گردد بدن قادر به تولید انسولین کافی نباشد، یا اینکه نتواند از آن به خوبی استفاده کند. در چنین شرایطی گلوکز در خون باقی می­ماند و باعث ایجاد دیابت می­شود، که به آن قند خون نیز می­گویند.

مدیریت دیابت در بارداری، با عمل به دستورات پزشک، بهترین راه برای کاهش یا جلوگیری از مشکلات مرتبط با قند بالا در زمان حاملگی است. اگر قند بالا کنترل نشود، باعث ایجاد فشار خون بالا، مسمومیت حاملگی و بزرگ شدن بیش از اندازه­ی جنین و همچنین خطر زایمان به روش سزارین می­گردد.

عفونت­ها

عفونت­هایی که از طرق جنسی منتقل می­شوند ممکن است در زمان حاملگی یا زایمان، عوارضی را برای خانم حامله، حاملگی و نوزاد پس از زایمان، پدید آورد. برخی عفونت­ها می­توانند موقع زایمان و هنگام عبور نوزاد از کانال زایمان، از مادر به نوزاد منتقل شود. برخی دیگر از عفونت­ها می­توانند در طی حاملگی از مادر به جنین منتقل شوند. بسیاری از این عفونت­ها با پیگیری به موقع و چکآپ­های قبل از حاملگی و بعد از زایمان قابل پیش­گیری و درمان هستند.

برخی عفونت­ها در بارداری می­تواند باعث ایجاد یا گسترش مشکلات زیر گردد:

  • ختم بارداری یا سقط جنین (قبل از هفته 20 بارداری)
  • حاملگی خارج از رحمی (زمانی که جنین خارج از رحم و معمولاً در لوله­های فالوپ رشد می­کند)
  • زایمان زودرس (قبل از کامل شدن 37 هفته)
  • وزن کم نوزاد متولد شده
  • عیوب مادرزادی شامل: نابینایی، ناشنوایی، دفرمه شدن استخوان بندی و عقب­ماندگی ذهنی
  • مرده ­زایی (پس از 20 هفته حاملگی)
  • بیماری در نوزاد (اولین ماه زندگی)
  • مرگ نوزاد
  • عوارضی در سلامتی مادر

اگر قصد بارداری دارید، قبل از حامله شدن با پزشکتان درباره­ی زدن واکسن یا یادآور واکسن آبله مرغان و سرخجه مشورت کنید. همچنین برخی واکسن­ها مانند واکسن آنفلوآنزا را می­توانید در دوران بارداری تزریق کنید. اگر عفونتی همچون عفونت­های مقاربتی دارید، در سریعترین زمان ممکن پزشکتان را در جریان قرار دهید، تا شانس داشتن یک حاملگی سالم را افزایش دهید.

با آزمایش زودهنگام و قبل از بارداری می­توان فهمید که آیا عفونت با درمان دارویی قابل درمان است یا خیر. اگر از عفونت خود اطلاع دارید و باردار هستید، در سریع­ترین زمان ممکن پزشکتان را در جریان قرار دهید. درمان  زودهنگام، ریسک جنین و نوزاد را کاهش خواهد داد. حتی اگر عفونت قابل درمان نباشد، شما به همراه پزشکتان می­توانید قدم­هایی در حفظ سلامتی شما و نوزادتان بردارید.

مسمومیت حاملگی

مسمومیت حاملگی، شرایط پزشکی خطرناکی است که امکان دارد به زایمان زودرس و یا حتی مرگ ختم شود. دلیل این بیماری ناشناخته است، اما برخی از زنان ریسک ابتلای بالاتری دارند. ریسک فاکتورها شامل موارد زیر است:

  • حاملگی اول
  • داشتن مسمومیت حاملگی در بارداری قبلی
  • مشکلات جسمی مانند: فشارخون بالا، دیابت، بیماری کلیوی و بیماری لوپوس منتشر
  • سن 35 سال و بالاتر
  • داشتن بیش از دو جنین
  • چاقی بیش از حد

زایمان زودرس

زایمان زودرس، به زایمانی گفته می­شود که قبل از 37 هفته­ی بارداری اتفاق بیفتد. هر نوزادی که قبل از 37 هفتگی به­دنیا بیاید، در بیشتر موارد ریسک بالایی برای انواع بیماری­ها خواهدداشت، زیرا برخی از اعضای بدن مانند ریه و مغز در هفته_های پایانی حاملگی و درست تا قبل از زایمان به موقع  رشد وتکامل خود را ادامه می­دهند. (39 تا 40 هفته)

برخی موارد ریسک زایمان زودرس را افزایش می­دهند، از قبیل: عفونت­ها، رحم بزرگ شده یا کوچک شده و زایمان­های زودرس قبلی.

در بعضی خانم­ها، هورمون پروژسترون که به طور طبیعی در زمان حاملگی در بدن خانم­ها تولید می­شود، برای کمک به جلوگیری از زایمان زودرس استفاده می­شود. در پژوهشی که در سال 2003 توسط محققان انستیتو ملی بهداشت کودکان و توسعه­ی انسانی انجام شد، آنان دریافتند که درمان هورمونی در خانم­هایی که به علت زایمان زودرس قبلی، ریسک بالایی برای زایمان زودرس دارند، ریسک آن را به یک سوم کاهش می­دهد.

ختم حاملگی / سقط جنین

سقط جنین، به اتمام حاملگی با دلایل طبیعی و قبل از 20 هفتگی اتلاق می­گردد. علائم آن شامل لکه­بینی یا خونریزی واژینال، درد شکم و دفع مایع یا لخته از واژن، است. هرچند، خونریزی از واژن لزوماً به معنای سقط شدن جنین نخواهد بود. خانم­هایی که این علائم را در هر سنی از حاملگی مشاهده کردند، باید با پزشکشان تماس بگیرند.

مرده زایی

ختم حاملگی پس از هفته 20 بارداری مرده زایی نامیده می­شود. تقریباً در نیمی از موارد گزارش شده پزشکان موفق به یافتن دلیل این مشکل نشده­اند. با این حال، مشکلاتی که ممکن است به مرده­زایی بیانجامد، شامل ناهنجاری­های کروموزومی­، نارسایی­های موجود در جفت، رشد ضعیف جنین، بیماری­های مزمن مادر و عفونت می­شود.

عوارض دیگر

عوارض دیگر شامل موارد احتمالی زیر است:

تهوع و استفراغ مداوم، هرچند که داشتن کمی تهوع یا استفراغ در بارداری و در سه ماه اول طبیعی است. برخی خانم­ها، علائم شدیدتری دارند، که ممکن است تا سه ماهه­ی سوم نیز طول بکشد.

علت شدت این مشکل که استفراغ شدید حاملگی نامیده می­شود، هنوز شناخته­شده نیست. علائم خانم­هایی که استفراغ شدید حاملگی دارند، شامل: تهوعی که برطرف نمی­شود، کاهش وزن، کم اشتهایی، کم آبی بدن و ضعف شدید است.

امکان دارد خانم­های مبتلا، برای دریافت مایعات و مواد غذایی در بیمارستان بستری شوند. برخی زنان پس از هفته­ی بیست حاملگی بهتر می­شوند، اما بقیه­ی آنها تا انتهای حاملگی از علائم این بیماری رنج می­برند.

کم­خونی فقر آهن، خانم­های باردار به علت افزایش میزان خون تولید شده در بدن به آهن بیشتری احتیاج دارند. کم­خونی فقر آهن (کمبود آهن در بدن)، مشکلی رایج در زمان بارداری است و به زایمان پیش از موعد و کمبود وزن نوزاد حین تولد منجر می­شود. علائم کمبود آهن در بدن شامل: احساس ضعف و خستگی، احساس تنگی نفس و رنگ پریدگی، است. دانشگاه زنان و مامایی در آمریکا مصرف 27 میلی­گرم آهن را در روز که در تمام قرص­های مکمل پیش از زایمان وجود دارند، برای کاهش خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن توصیه می­کند. برخی خانمها ممکن است به مکمل های آهن با دوز بیشتری احتیاج داشته باشند، پزشکتان شما را مورد بررسی قرار داده و در صورت لزوم مکمل­های آهن را برایتان تجویز می­کند.
کندگی جفت:
کندگی جفت زمانی رخ می دهد که جفت به طور کامل یا به طور جزئی قبل از به دنیا آمدن نوزاد جدا شود. این جدا شدن بدین معنی است که جنین نمی تواند مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند. کندگی جفت بیشتر در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد. نشانه های رایج آن در برگیرنده خونریزی واژینال، انقباضات و درد شکمی است. هنوز پاسخ قطعی در مورد چرایی این شرایط وجود ندارد.

متخصصان فکر می کنند که ترومای فیزیکی ممکن است به این شرایط بیانجامد. فشار خون بالا نیز می تواند به ارتباط بین رحم و جفت اسیب وارد کند.

فاکتورهای متعددی می تواند خطر کنده شدن جفت را افزایش دهد. زنان بارداری که فشار خون بالا دارند بیشتر در معرض این شرایط قرار خواهند داشت.

این موضوع درباره مشکلات فشار خونی که به بارداری مرتبط نیست هم صدق می کند. احتمال بروز کندگی ارتباط نزدیکی به تعداد و ماهیت بارداری ها قبلی شما خواهد داشت. هرچقدر تعداد فرزندانی که داشته اید بیشتر باشد خطر کندگی نیز بیشتر می شود.

علاوه بر این، اگر در گذشته این شرایط را تجربه کرده باشید خطر کندگی جفت در بارداری های بعدی یک در ده است. سایر فاکتورهایی که می تواند خطر کندگی جفت را افزایش دهد مصرف سیگار و مواد مخدر است.
جفت پایین:
این یک عارضه نادر در دوران بارداری است. اگر جفت متصل به قسمت انتهایی دیواره رحم زن به طور کلی یا جزئی دهانه رحم را بپوشاند این شرایط رخ می دهد. این موضوع معمولا در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری دیده می شود. برخی از زنان جفت پایین را در اوایل بارداری نیز تجربه می کنند.

پزشک متخصص می تواند شرایط موجود را بررسی کند اما اغلب جفت بدون هیچ دخالتی به موقعیت اصلی و مناسب خود باز می گردد. جفت پایین ممکن است در سه ماهه دوم و سوم به یک مشکل حاد و جدی تبدیل شود.

این شرایط می تواند خونریزی شدید از واژن را ایجاد کند. اگر این موضوع درمان نشده رها شود می تواند خونریزی های شدیدی را ایجاد کند که به شوک مادر یا حتی مرگ منجر شود. خوشبختانه بیشتر موارد در مراحل اولیه شناسایی شده و درمان می شود.

عوارض حاملگی در هفته اول

بارداری همیشه یک تجربه باشکوه نیست. با آثار و شرایط خود همراه است. 12 شایع ترین عوارض جانبی بارداری شامل موارد زیر است:

تهوع صبحگاهی :  اکثر زنان باردار در سه ماهه اول بارداری خود عوارض بد حالت تهوع، استفراغ یا هر دو را تجربه می کنند. این اثرات به طور کلی در صبح بسیار وحشتناک هستند. با این حال، آنها می توانند با گذشت روز بهتر شوند. بیماری اغلب در 14 هفته اول

رخ می دهد. با این حال، برای یک زن و شوهر، می تواند تا ماه آخر ادامه یابد.

میل مکرر به ادرار کردن:  حتی قبل از اینکه بدانید باردار هستید ، ممکن است مشاهده کرده باشید که باید مرتباً ادرار کنید. یکی از رایج ترین و اساسی ترین نشانه های بارداری است.

ترشحات واژن :  شما آن را تصور نمی کنید. آنچه می بینید احتمالاً لکوره است – انتشار بدون بو و صافی که هر چند وقت یک بار قبل از بارداری در لباس خود پیدا می کردید. با این حال، این میزان در دوران بارداری بیشتر می شود.

گاز و نفخ :  سعی کنید از اینکه مثل یک بچه جوان آروغ می زنید یا دکمه های شلوار جین خود را باز می کنید تا نفخ را کاهش دهید، تعجب نکنید. در دوران بارداری بسیار شایع است.

خونریزی لثه :  در دوران بارداری، تورم و لثه های ظریفی که هنگام کشیدن نخ دندان یا مسواک زدن خونریزی می کنند، طبیعی است. این به دلیل تغییر سطح هورمون ها است که باعث می شود لثه های شما بیشتر به باکتری های موجود در پلاک پاسخ دهند.

گرفتگی:  در صورت تسکین آن، انسداد بسیاری از زنان باردار را درگیر می کند. یکی از دلایل افزایش هورمون پروژسترون است که توسعه غذا را از طریق سیستم گوارشی شما تعدیل می کند.

ترشح بیش از حد بزاق:  برخی از زنان احساس می‌کنند که در دوران بارداری بیش از حد انتظار ترشح می‌کنند، به خصوص زمانی که بیمار هستند. برخی از زنان آنقدر ترشح بزاق دارند که گاهی اوقات آب دهانشان به پایان می رسد.

هموروئید:  هموروئید سیاهرگ هایی در ناحیه رکتوم هستند که به طرز عجیبی متورم شده اند. آنها می توانند به سادگی تحریک کننده یا آزاردهنده باشند و گاهی اوقات حتی باعث خونریزی مقعدی می شوند .

پوست آزاردهنده:  طبیعی است که احساس سوزش کنید، به خصوص که پوست شما به دلیل رشد شکم و سینه شما گسترش می یابد. ممکن است متوجه شوید که شرایطی مانند خشکی پوست ، درماتیت و حساسیت بیش از حد باعث می شود که اغلب

نیاز به خاراندن داشته باشید.

خون دماغ :  بارداری می‌تواند باعث رشد سیاهرگ‌های بینی شود و افزایش حجم خون، وزن بیشتری را روی رگ‌های حساس وارد می‌کند و باعث می‌شود که معمولاً بیشتر ترک بخورند.

ادم متورم :  معمولاً در دوران بارداری میزان خاصی از تورم وجود دارد زیرا آب بیشتری در بدن خود نگه می دارید. تغییرات در خون شما می تواند باعث شود مقداری مایع به بافت شما منتقل شود.

عفونت های مخمری:  به طور قابل اعتمادی مقدار خاصی از مخمر در واژن شما وجود دارد. این مخمر زمانی مشکل ساز می شود که آنقدر سریع رشد کند که بر سایر میکروارگانیسم های متخاصم غلبه کند.


مایع آمنیوتیکی کم یا زیاد:
مایع آمنیوتیکی رحم را می پوشاند تا بتواند از جنین در برابر تروماها محافظت نماید. همچنین این مایع به حفظ دمای داخل رحم نیز کمک می کند. داشتن مایع آمنیوتیکی بسیار کم یا بسیار زیاد با عملکرد طبیعی رحم تداخل ایجاد خواهد کرد. مایع آمنیوتیکی کم

مانع از رشد و توسعه مناسب عضلات،اندام و ریه جنین می شود و بر روی سیستم گوارش تاثیر می گذارد. در بیشتر موارد زیاد بودن مایع آمنیوتیکی خفیف است و مشکلاتی را ایجاد نمی کند اما در موارد نادر، مایع آمنیوتیکی بسیار زیاد می تواند به مشکلات زیر بیانجامد:
• پارگی زودرس غشای آمنیوتیک
• کندگی جفت
• زایمان و درد زودرس
• خونریزی پس از زایمان
نبود یا بیش از حد بودن مایع معمولا در طول سه ماهه دوم بارداری تشخیص داده می شود. آن هایی که مایع آمنیوتیکی بسیار کمی دارند، محلول سالین را می توان به کیسه های آمنیوتیک پمپ کرد تا به کاهش خطر فشرده سازی یا آسیب به اندام های کودک

در هنگام زایمان کمک کند. افرادی که مایع آمنیوتیکی زیادی دارند، استفاده از دارو می تواند به کاهش تولید مایع کمک فراوانی بکند. در برخی از موارد، فرآیندی برای تخلیه کردن مایع اضافی ممکن است نیاز باشد. در هر دو مورد، اگر این درمان ها موثر نباشد، ممکن است سزارین القا شود.
پره اکلامپسی:
پره اکلامپسی شرایطی است که با فشار خون بالا و سطح پروتئین بالا در ادرار زنان مشخص می شود. پزشکان هنوز در مورد چیزی که باعث ایجاد این شرایط می شود مطمئن نیستند. چنین شرایطی می تواند خفیف تا حد باشد. در شرایط حاد، نشانه ها در برگیرنده موارد زیر است:
• سردردهای شدید
• از دست دادن موقت بینایی و تاری دید
• درد در قسمت های بالای شکم
• حالت تهوع
• استفراغ
• سرگیجه
• کاهش میزان تولید ادرار
• افزایش ناگهانی وزن
• تورم در صورت و دست ها
اگر سردرد شدیدی داشتید، تاری دید ایجاد شد یا دردی در شکم احساس نمودید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید. برای بیشتر زنان، پره اکلامپسی تاثیری بر روی سلامت کودک نخواهد داشت.با اینحال در برخی از موارد این شرایط می تواند مانع از دریافت خون کافی توسط جفت شود. پره اکلامپسی می تواند عوارض جدی را در مادر و کودک ایجاد کند. برخی از عوارض شامل موارد زیر است:
• رشد آهسته
• وزن اندک به هنگام تولد
• زایمان زودرس
• مشکلات تنفسی برای کودک
• کندگی جفت
• سندرم HELLP
• اکلامپسی یا تشنج
تنها درمان برای پره اکلامپسی زایمان است. با اینحال نشانه های این شرایط را می توان با دارو و استراحن درمان کرد. استراحت در رختخواب می تواند به پایین آوردن فشار خون کمک کند و جریان خون را به جفت افزایش دهد. داروهای ضد تشنج نیز در بیشتر موارد تجویز می گردد. تشنج می تواند یک عارضه رایج و جدی برای مادر و کودک او باشد. داروهایی که برای فشار خون بالا تجویز می شود نیز ممکن است موثر باشد. کورتیکو استروئیدها را می توان برای کمک به رشد ریه های کودک برای زایمان زودرس مورد استفاده قرار داد.

بیماریهای دوران بارداری:

عوارض و ناراحتی های شایع در دوران بارداری

یکی از خطرناک ترین بیماری های دوران بارداری است و مادران یا قبل از بارداری به این بیماری مبتلا می شوند یا در دوران بارداری. دیابت عوارض زیادی بر مادر و جنین دارد. احتمال ابتلای مادران دیابتی به فشار خون بارداری بسیار زیاد است که باعث زایمان زودرس خواهد شد.

کم خونی (آنمی) در دوران بارداری

شایع‌ترین مساله طی دوران بارداری به واسطه کمبود آهن در جریان خون شکل می گیرد. طی بارداری، گردش خون مادر افزایش می یابد تا خون حاوی اکسیژن به جنین برسد. آهن به منظور انتقال اکسیژن با گلبول های قرمز خون پیوند تشکیل می دهد. دریافت ناکافی آهن موجب می شود تا مادر با احساس خستگی، ظاهر رنگ پریده، و دشواری در تنفس مواجه شود.

كم‌ خونی می تواند به دليل كمبود ويتامين B12 يا اسيدفوليک و يا برخي بيماري‌ هاي حاد باشد، ولي رايج‌ترين دليل كم‌ خونی فقر آهن است.
علت و دلایل اصلی بروز کم خونی در بارداری براساس سایت medicalnewstoday عبارتند از:
– تغذیه نامناسب
– مصرف نکردن موادغذايي غني از آهن
– مصرف زياد چای يا قهوه
– اهداي مداوم خون (3 بار يا بيشتر در طول سال)
– مصرف مداوم برخي داروها مثل آسپيرين يا داروهای ضدالتهاب
– از دست دادن خون به واسطه خونريزي
– خونريزيی های ماهانه و قاعدگی شديد
– هموروئید شدید
– بارداری با فاصله کم از زایمان قبلی
– سرگیجه
– خستگی
– ضربان قلب سریع یا نامنظم

کم خونی در بارداری چی بخوریم

درمان کم خونی آهن در دوران بارداری

اگر شما در دوران بارداری خود با کم خونی مواجه شدید، علاوه بر مصرف ویتامین های قبل از بارداری، نیاز به مصرف مکمل های آهن و یا فولیک اسید خواهید داشت. در مواردی که کمبود ویتامین B12 وجود دارد، مصرف مکمل های این ویتامین توصیه می شود.

زنان باردار باید به منظور پیشگیری و یا کنترل علائم کم خونی مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی شان قرار دهند:

  • گوشت
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی
  • موز
  • گوشت
  • موز، منبع عالی آهن و مواد کانی دیگر است. خوردن روزی یک عدد موز برای صبحانه، کم خونی دوران بارداری را درمان یا از آن پیشگیری می کند.
  • تخم مرغ
  • تخم مرغ علاوه بر انتخاب اول برای خوردن صبحانه است. به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای کم خونی با سطح بالای آهن است.
  • تخم مرغ را می توانید با اسفناج و.. به عنوان یک ناهار عالی میل نمایید.
  • کنجد
  • یکی از روش های درمانی در طب سنتی برای درمان کم خونی مصرف کنجد است، کنجد سرشار از آهن است، به همین دلیل درمان بسیار خوبی برای کم خونی به شمار می رود.
  •  شیره انگور
  • شیره انگور و توت یا همان سه شیره به عنوان بهترین مواد غذایی برای کم خونی است. شیره های مختلف توت، انگور و.. به عنوان منبع خوبی از کلسیم، منزیم و ویتامین و.. می باشد.
  • سعی کنید شیره ها را روی نان تست یا بلغور جور بخورید.

درمان کم خونی در بارداری

فقر آهن شایعترین علت کم خونی است ولی تنها علت آن نیست.ممکن است در اثر عدم دریافت اسیدفولیک یا ویتامین B12، از دست رفتن حجم وسیعی از خون، و یا در اثر بعضی بیماریهای خاص یا اختلالات ارثی نظیر “کمخونی سلول داسی شکل” نیز کم خونی به وجود آید.درمان کم خونی بستگی به علت ایجاد کننده آن دارد و مصرف آهن، درمان تمام انواع کم خونی ها نیست.

کم خونی دوران بارداری را چطور باید درمان کرد؟ اگر آزمایش نشان دهد که شما کم خون هستید پزشک برایتان روازنه مکمل محتوی ۶۰ تا ۱۲۰ میلی گرم آهن و یا حتی بیشتر تجویز می‌کند.برای آنکه آهن بهتر در روده جذب شود آهن را با شکم خالی بخورید و میزان کافی آب یا آب پرتقال بنوشید (ویتامین C جذب آهن را تشدید می کند) ولی همراه قرص محتوی آهن شیر ننوشید (کلسیم از جذب آهن جلو گیری می کند).

جهت پیشگیری از جنین عارضه ای در دوران بارداری تان، باید از سطح آهن خون خود مطمئن شوید. رژیم غذایی متعادل و مناسب و مصرف مواد سرشار از آهن به پیشگیری از کم خونی کمک می کند. مواد غذایی حاوی ویتامین C نیز به جذب آهن کمک می کنند، میوه هایی مانند کیوی، گوجه فرنگی و توت فرنگی سرشار از ویتامین Cهستند.

تشخیص بیماری‌های جنسی در بارداری

در دوران بایرداری میتوان بیماری های جنسی را یکی از خطرناک تزین بیماری های دوران براداری در نظر گرفت. روش تشخیص این بیماری به این صورت است که پزشک در اولین ویزیت، مادر را از لحاظ ابتلا به این عفونت‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد. در این شرایط بهتر است فرد به پزشک خود اطمینان داشته و او را در مورد هر نوع رابطه‌ی جنسی در گذشته مطلع سازد.

کدام بیماری‌های جنسی در دوران بارداری و زایمان به جنین منتقل می‌شود؟

از بیماری های شایع دوران بارداری میتوان موارد متععدی را نام بردو سوزاک، کلامیدیا، HIV و سیفلیس از جمله بیماری‌های مقاربتی (STI) هستند که در دوران بارداری از مادر آلوده، به جنین منتقل می‌شوند.

زایمان زودرس:
درد زایمان زمانی که بعد از 20 هفتگی و قبل از هفته 37 ام بارداری ایجاد می شود به عنوان درد زودرس در نظر گرفته خواهد شد. به طور سنتی، تشخیص زمانی صورت می گیرد که انقباضات منظم رحم با باز شدن (dilation) یا ریزش (تخلیه) گردن رحم همراه باشد. اکثریت قریب به اتفاق درد زایمان زودرس و زایمان زودرس خود به خود ایجاد می شود.

با اینحال بیش از یک چهارم این موارد نتیجه تصمیم عمدی است. این موارد معمولا به خاطر عوارضی است که در مادر یا کودک او دیده شده است. درد زایمان زودرس نیازمند مراقبت های پزشکی سریع است. زنی که نشانه های درد زودرس را تجربه می کند ممکن است به استراحت نیاز داشته باشد یا داروهایی را برای متوقف کردن انقباضات دریافت نماید. ریسک فاکتورهای مرتبط با درد زایمان و زایمان زودرس در برگیرنده موارد زیر است:

بیماریهای دوران بارداری

نوشته های مرتبط

• سیگار کشیدن
• مراقبت دوران بارداری نامناسب و ناکافی
• سابقه سقط جنین های متعدد
• سابقه زایمان های زودرس
• دهانه رحم ناکارآمد
• فیبروئید رحم
• عفونت مجاری ادرار و سایر عفونت ها
ترومبوز سیاهرگی:
ترومبوز سیاهرگی لخته خونی است که در سیاهرگ های پا توسعه پیدا می کند. زنان در طول دوران بارداری و زایمان مشکوک به ایجاد لخته های خون هستند. بدن در طول زایمان توانایی لخته شدن خون را افزایش می دهد و برخی از اوقات رحم بزرگ شده بازگشت خون در قسمت های پایینی بدن را به قلب دشوارتر می سازد. لخته های نزدیک سطح بدن رایج تر هستند. ترومبوز سیاهرگی عمقی خطرناک تر است و شیوع کمتری دارد. اگز زنان شرایط زیر را داشته باشند خطر توسعه لخته های خونی بیشتر خواهد بود:
• داشتن سابقه خانوادگی در مورد ترومبوز
• بالای 30 سال بودن
• داشتن سه یا چند زایمان در دوره های قبلی
• استراحت بیش از حد در رختخواب
• اضافه وزن داشتن
• داشتن جراحی سزارین در گذشته
• سیگار کشیدن

بیماری های خطرناک در دوران بارداری

حاملگی مولار:
حاملگی مولار غیر طبیعی بودن جفت است. این شرایط زمانی رخ می دهد که یک توده غیر طبیعی به جای جنین طبیعی در داخل رحم بعد از لقاح شکل می گیرد. حاملگی بارداری جزو شرایط نادر محسوب می شود. دو نوع حامگلی مولار وجود دارد: کامل و جزئی
حاملگی مولار کامل زمانی رخ می دهد که اسپرم تخمک خالی را بارور می کند. جفت رشد می کند، هورمون بارداری hGG را تولید می نماید اما جنینی در داخل آن وجود ندارد. حاملگی جزئی مولار نیز زمانی رخ می دهد که توده تشکیل می شود و شامل سلول های غیر طبیعی و جنینی است که نقص هایی دارد.

در این شرایط، جنین با توده غیر طبیعی در حال رشد روبرو می شود. حاملگی مولار نیازمند دیلاتاسیون- کورتاژ فوری است . افراد بعد از این فرآیند باید تحت مراقبت قرار گیرند. بافت های مولار دوباره ممکن است رشد کند و به سرطان تبدیل شود.
سندرم جنینی الکل:
سندرم جنینی الکل زمانی رخ می دهد که نقایض ذهنی و جسمی به هنگام نوشیدن الکل توسط مادر در دوران بارداری در جنین ایجاد شود. الکل از جفت عبور می کند و می تواند در رشد و توسعه مغز اختلال ایجاد نماید.

عوارض شایع سه ماهه اول بارداری

سندرم HELLP:
سندرم HELLP (همولیز، افزایش آنزیم های کبدی و تعداد پلاکت های پائین) وضعیتی است که با اختلالات کبدی و خون شناخته می شود. سندرم HELLP می تواند به تنهایی یا در ارتباط با پره اکلامپسی رخ دهد. علائم اغلب عبارتند از:بیماریهای دوران بارداری
•حالت تهوع
• درد گوارشی
• سردرد
• خارش شدید
درمان HELLP معمولا نیاز به زایمان فوری است، زیرا خطر ابتلا به عوارض جدی در سلامت مادر وجود دارد. عوارض شامل آسیب دائمی به سیستم عصبی، ریه و کلیه می شود.
اکلامپسی:
اکلامپسی هنگامی رخ می دهد که پره اکلامپسی پیشرفت می کند و به سیستم عصبی مرکزی حمله کرده و باعث تشنج می شود. این شرایط بسیار جدی است. اگر درمان نشود، می تواند برای مادر و نوزاد فاجعه ای باشد. با این حال، با توجه به مراقبت های مناسب قبل از زایمان، این شرایط بسیار نادر است .

میوه های ممنوعه در دوران بارداری

دقیقاً مانند غذاهایی که یک زن باردار هنگام حمل باید از آنها داشته باشد ، مواد غذایی خاصی نیز وجود دارد که یک زن باردار باید در تمام مدت حاملگی از آن خودداری کند ، زیرا این امر ممکن است برای نوزادان مضر باشد.

در بعضی موارد شدید ، بعضی از غذاها حتی می توانند باعث سقط جنین شوند. بیایید نگاهی بیندازیم به لیست ممنوعه میوه ها ، سبزیجات ، ادویه جات ترشی جات و سایر مواد غذایی در دوران بارداری :میوه و ادویه ممنوعه در بارداری

میوه ها

شماره 1 پاپایا

اول و مهمتر از همه ، پاپایا. مهم نیست که چگونه مصرف روزانه پاپایا پوستی زیبا و درخشان به شما قرض می دهد یا اینکه چگونه احتمال کاهش وزن را افزایش می دهد. پاپایا می تواند برای کودک متولد نشده مضر باشد. پاپایای نارس یا سبز دارای مقادیر زیادی مسهل است که می تواند باعث زایمان زودرس و در برخی موارد حتی سقط جنین شود. دانه های پاپایا همچنین سرشار از آنزیم هایی هستند که باعث انقباض رحم می شوند. از این رو ، یک زن باردار باید به هر قیمتی از پاپایا اجتناب کند.

شماره 2 آناناس

میوه دیگری که باید در حین بارداری از مصرف آن خودداری کرد ، آناناس است. آناناس سرشار از ماده ای به نام بروملین است که باعث زایمان می شود یا باعث انقباضات رحم می شود و به همین دلیل احتمال سقط جنین توسط بسیاری از چین ها افزایش می یابد. از این رو ، یک زن باردار نباید آناناس بخورد.

شماره 3 هلو

اگر سؤال کنید آیا خوردن هلو در دوران بارداری بی خطر است ، پاسخ بسیار بزرگ خواهد بود! ممکن است خانمهای باردار برای لذت بردن از برخی میوه های فصلی مانند هلو ، هوس کنند ، اما به نفع یک خانم باردار است که در مراحل اولیه بارداری خود از خوردن هلو استفاده نکند. معمولاً هلو میوه ای گرم است و مصرف زیاد آنها ممکن است باعث ایجاد گرمای بیش از حد در بدن شود که منجر به خونریزی داخلی یا سقط جنین می شود. پوست میوه و فولیکولهای ریز آن ممکن است بعد از مصرف گلو را تحریک کند.

شماره 4 سیب های وحشی

از آنجا که سیب های وحشی ترش و کاملاً اسیدی هستند ، تمایل به فشار دادن رحم یا شروع انقباضات دارند. از این رو ، در دوران بارداری ، از سیب های وحشی نیز باید خودداری شود.

گوشت

شماره 5 خرچنگ ها

اگرچه خرچنگ ها می توانند منبع غنی کلسیم باشند ، اما در بسیاری از افراد مسئول کلسترول بالا نیز هستند. و بالا بودن سطح کلسترول در یک زن باردار به معنی کوچک شدن رحم ، انقباضات زودرس و غیر طبیعی ، خونریزی داخلی یا سقط جنین است. در کل ، خرچنگ ها در دوران بارداری بی خطر نیستند.عوارض شایع در دوران بارداری

شماره 6 کبد

برای بسیاری از گوشتخواران خارج از خانه ، کبد حیوانات هر زمان که به یک رستوران برویم ، منو رفتن است. با این حال ، مصرف هر کبد حیوان برای یک زن باردار ممکن است منجر به تجمع رتینول در بدن شود. به همین دلیل رشد و نمو کودک مانع است. مصرف کبد حیوانات برای یک زن باردار مضر نیست ، اگرچه سرشار از ویتامین است که می تواند یک ماده مغذی خوب برای کودک باشد.

شماره 7 ماهی 

در حالی که ماهی می تواند یک ماده مغذی خوب برای کودک باشد ، اما مصرف ماهی غنی از جیوه برای کودک متولد نشده مضر است. ماهی هایی که میزان جیوه بالایی دارند می توانند برعکس رشد و نمو کودک تأثیر بگذارند. ماهی هایی که باید در دوران بارداری از ماهی جلوگیری کنند ماهی شاه ماهی ، ماهی شمشیر ، ماهی تن ، کوسه ، پرتقال خشن ، مارلین ، ماهی کاشی باید در دوران بارداری اجتناب شود. انواع ماهی ما در هند – روهو ، کاتلا ، الیش و غیره هیچ تأثیر منفی بر روی کودک ندارد.عوارض شایع در دوران بارداری

شماره 8گوشت فرآوری شده

در حالی که ممکن است همیشه شنیده باشید که غذای فرآوری شده هرگز خوب نیست ، در مورد زنان باردار باید حتی بیشتر مراقب باشید. مصرف گوشت فرآوری شده برای یک زن باردار ممکن است منجر به مسمومیت غذایی شود.

مواد غذایی فرآوری شده مانند – سالامی ، گوشت چرخ کرده ، سوسیس ، پته ، فلفل قرمز دارای باکتری هایی از قبیل – سالمونلا ، لیستریا و غیره هستند. مصرف چنین باکتری هایی که گوشت گوشتی آنها به طور ناآگاهانه ممکن است منجر به عوارض بسیاری در زنان باردار مانند – مرده شدن ، سقط جنین ، رشد زیر و غیره شود.عوارض شایع در دوران بارداری

شماره 9 غذای دریایی

در صورت مصرف بیش از حد غذاهای دریایی در هنگام حمل ، زنان باردار در معرض خطر سقط جنین یا مرده زایی قرار دارند. صدف ، صدف ، ساشیمی ، سوشی ، میگو و غیره انواع غذاهای دریایی هستند که منجر به سقط جنین می شوند.

دلیل این امر این است که آنها غالباً با باکتری های آبی مانند لیستریا قرار دارند که می تواند برای کودک متولد نشده کشنده باشد. آنها همچنین باعث زایمان زودرس و انقباضات می شوند.

غذاهای دریایی خام غالباً با انگل هایی مانند کرم خامه ای و غیره پوشانده می شوند که می توانند باعث آسیب جدی به روده و شکم زنان باردار شوند و همچنین بر رشد کودک تأثیر بگذارند. از تهیه غذاهای دریایی ژاپنی باید به هر قیمتی در دوران بارداری اجتناب شود ، زیرا آنها فقط غذاهای دریایی را از خارج تهیه می کنند و داخل آن را خام می گذارند.عوارض شایع در دوران بارداری

شماره 10 تخم مرغ / مرغ

حتی اگر آنها کاملاً مغذی باشند ، بسیاری از تخمها باکتریهایی مانند – سالمونلا دارند که ممکن است بر رشد و نمو یک نوزاد در رحم تأثیر بگذارد. تخم های حامل این باکتری همچنین ممکن است منجر به مسمومیت غذایی ، اسهال ، تب ، درد شکم و روده ، کوچک شدن رحم یا سقط جنین شود.

از این رو ، در دوران بارداری ، تمام تخمهای مصرف شده باید کاملاً روی حرارت پخته شوند تا باکتری ها از بین بروند. مایونز ، موس و اسموتی حاوی زرده تخم مرغ هستند و از چنین غذاهایی باید در دوران بارداری اجتناب شود.عوارض شایع در دوران بارداری

خشکی دهان در دوران بارداری

در اینجا پنج دلیل برای این مسئله در دوران بارداری آورده شده است.

1 کم آبی بدن

چیزی به سادگی عدم نوشیدن آب کافی یا کم آبی بدن می تواند مقصر باشد. بدن شما برای تغذیه کودک شما سخت تر از همیشه کار می کند. بنابراین ، سرعت متابولیسم شما افزایش می یابد و نیازهای کالری و مایعات شما افزایش می یابد. آبی که مصرف می کنید به رساندن تمام مواد مغذی ضروری به جفت شما کمک می کند و می تواند انرژی شما را افزایش داده و به هضم غذا کمک کند.

2 تغییرات هورمونی

به خصوص اگر شما هنوز در سه ماهه اول بارداری هستید ، این موارد می تواند باعث کاهش بزاق و خشکی دهان شما شود.

3 افزایش تولید خون

زنان باردار تا 50 درصد خون بیشتری در آنها جریان دارد تا به جفت برسد و نیازهای نوزاد را برآورده سازد  . بنابراین ، برای بالا نگه داشتن حجم خون ، بدن ممکن است آب را در دوران بارداری حفظ کند و این امر ممکن است باعث خشکی دهان شود.

افزایش خون همچنین باعث دفع مایعات اضافی از طریق کلیه ها می شود و باعث تکرر ادرار می شود که به نوبه خود باعث خشکی دهان می شود .

از آنجا که حجم خون شما در دوران بارداری بیشتر است ، لازم است میزان مایعات دریافتی خود را حفظ کنید. این واقعیت به تنهایی می تواند تا حد زیادی به خشکی دهان کمک کند ، به خصوص که حجم خون در اوایل بارداری افزایش می یابد. 1 تا 2 فنجان آب اضافی در روز به هیدراته ماندن شما کمک می کند.

4 دیابت بارداری

دیابت حاملگی سطح بالای گلوکز به طور غیرطبیعی در خون شما است که در دوران بارداری ایجاد می شود. این باعث تکرر ادرار و تشنگی زیاد می شود که می تواند دلیلی برای مشکل شما باشد.

اکثر خانم ها بین هفته های 24 تا 28 بارداری از نظر دیابت بارداری غربالگری می شوند. اما اگر زودتر نگران هستید ، از پزشک خود آزمایش بگیرید ، زیرا دیابت بارداری مادر و نوزاد را در معرض عوارض قرار می دهد .عوارض شایع در دوران بارداری

5 داروها

داروها ، مانند آنتی هیستامین ها ، مسکن ها ، ضد احتقان ها ، دیورتیک ها ، داروهای ضدافسردگی یا سایر داروهای تجویزی می توانند علت اصلی دیگری باشند. در حال حاضر بیش از 400 دارو در بازار وجود دارد که خشکی دهان به عنوان عوارض جانبی ذکر شده است. عوارض شایع در دوران بارداری

درمان خشکی دهان در دوران بارداری

1 هیدراته بمانید

هیدراته ماندن برای جلوگیری از خشکی دهان کلیدی است. در دوران بارداری ، شما باید ده وعده نوشیدنی بنوشید. فنجان مایعات در روز ، ترجیحا آب.

آب نارگیل ، چای و آب میوه از دیگر گزینه های خوب است. مایعات را در طول روز بنوشید تا به خوبی هیدراته بمانید. ادرار زرد تیره به این معنی است که شما باید آب بیشتری بنوشید. اگر زرد شفاف است ، بدن خود را هیدراته نگه می دارید.

2 از مصرف قهوه ، نوشابه و الکل خودداری کنید

قهوه ، نوشابه و الکل همگی باعث کم آبی بدن و خشک شدن دهان می شوند ، بنابراین بهتر است از مصرف آنها خودداری کنید ، این کار را باید در دوران بارداری انجام دهید (یا حداقل کافئین را به حداقل برسانید).

3 چیپس یخ یا میوه یخ زده

مکیدن چیپس یخ یا میوه یخ زده در طول روز دهان شما را مرطوب کرده ، هیدراته نگه می دارد و هر زخم دهانی را که ممکن است داشته باشید تسکین می دهد.

4 ازمرطوب کننده استفاده کنید

استفاده از در شب رطوبت هوا را حفظ کرده و به خشکی دهان شما کمک می کند. مطمئن شوید که مرطوب کننده خود را اغلب خالی کرده و تمیز می کنید تا از رشد باکتری و کپک جلوگیری شود. انتخاب یک مرطوب کننده “مه سرد” خطر رشد باکتری ها را کاهش می دهد ، مانند باکتری ها مانند یک محیط مرطوب گرم.

5 از آب نبات سخت یا آدامس جویدنی استفاده کنید

جویدن آب نبات سخت بدون قند یا جویدن آدامس می تواند جریان بزاق را تحریک کرده و دهان شما را چرب نگه دارد.

خشکی دهان در خواب در زمان بارداری

6 از خوردن غذاهای شیرین و شور خودداری کنید

غذاهای شیرین و شور به سادگی دهان خشک شده شما را تحریک کرده و خشک می کنند. بنابراین ، از خوردن غذاهای سرشار از قند و نمک ، مانند چیپس سیب زمینی ، پوره ، شکلات ، بستنی و بسیاری از غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.

7 در مقداری بخار تنفس کنید

تنفس بخار به مدت 10-15 دقیقه روزانه راه های تنفسی شما را باز کرده و خشکی دهان شما را برطرف می کند. کمی وقت بگذارید و یک دوش بخار خوب بگیرید ، یا مقداری آب را در کتری چای گرم کنید و بخار لیوان را استنشاق کنید.

8 زنجبیل را امتحان کنید

جویدن مقداری زنجبیل یا نوشیدن چای زنجبیل ممکن است تسکین دهنده باشد ، زیرا غدد بزاقی را فعال کرده و دهان را تازه می کند. به علاوه ، زنجبیل به حالت تهوع در دوران بارداری کمک می کند ، که برای مادرانی که حالت تهوع صبحگاهی دارند یک امتیاز است .عوارض شایع در دوران بارداری

9 از دهانشویه با الکل خودداری کنید

اگر دهانشویه زیادی دارید ، مطمئن شوید که مارک شما فاقد الکل است ، زیرا الکل می تواند خشک شود. اکثر دهانشویه ها حاوی الکل هستند ، بنابراین اگر باید از دهانشویه استفاده کنید ، به دنبال خرید یک محصول مخصوص خشکی دهان باشید.عوارض شایع در دوران بارداری

10 کشیدن روغن نارگیل

کشیدن روغن نارگیل نه تنها برای خشکی دهان مفید است .بلکه دندان های شما را سفید می کند ، نفس شما را تازه می کند ، باکتری ها را از بین می برد و حتی می تواند به پوسیدگی دندان کمک کند .

زخم شدن نوك سينه در بارداري

موردی میباشد که بسیاری از زنان آن را تجربه کرده اند. چه در تمام مدت به صورت خشک، شکننده و با خارش باشد و در طول آبستنی ایجاد و رفع شود، درد نوک پستان و حساسیت آن به عنوان یکی از علایم ناراحتی در بارداری میباشد.
عوامل ایجاد کننده زخم نوک پستان در طی بارداری چیست؟
یکی از دلایلی که ممکن است در طی بارداری نوک سینه های حساس داشته باشید، افزایش استروژن و پروژسترون بدن میباشد.
سینه های شما برای آمادگی برای شیردهی رشد و تغییر می کنند. افزایش جریان خون و میزان چربی در سینه بخش مهم فرایند آماده سازی همراه با توسعه مجاری شیری می باشد. تمامی این موارد نیز می توانند منجر به زخم سینه و حساس شدن نوک سینه ها شود.
نوک پستان دردناک به عنوان علایم زودهنگام بارداری شناخته می شود، با این حال، زنان می تواند حساس شدن نوک پستان را در تمامی طول آبستنی داشته باشند.
زخم پستان یک شاخص جنسیتی نمی باشد، این وضعیت می تواند به عنوان یکی از علایم آبستنی پسر یا دختر به حساب بیاید.
گزینه های درمانی و درمان های خانگی
بسته به شرایط شما، دستورالعمل های مختلف ساده ای وجود دارد که می توانید برای کاهش زخم نوک پستان در طی بارداری استفاده کنید.
سینه بند جدیدی را امتحان کنید. اگر سینه بند کوچکتر از سایز شما است و یا از مواد سنتتیک ساخته شده است می تواند منجر به تحریک نوک پستان های حساس شود. از سینه بندهای بزرگتری و یا کتان استفاده کنید.
در حین خواب از سینه بند استفاده کنید. اگرچه خنده دار به نظر می رسد، سینه بندهای مخصوص شب وجود دارد که نسبتاً راحت نیز می باشند. برای برخی از زنان پوشیدن این سینه بندها بهترین روش درمانی می باشد.
انجام دوش آب گرم. انجام دوش آب گرم برای زخم نوک سینه بسیار تسکین دهنده می باشد. روش دیگر استفاده از حوله گرم و یا شیشه حاوی آب گرم بر روی هر سینه به مدت چند دقیقه می باشد.
استفاده از کرم های نوک سینه. استفاده از این کرم ها منجر به درمان و مرطوب کردن سینه های متورم و نوک سینه¬های حساس در طی آبستنی شده و آنها را برای ادامه کار آماده می کند.
آیا استفاده از کرم های نوک سینه در طی آبستنی مناسب می باشد؟
اگرچه بسیاری از زنان بر این باورند که کرم های نوک سینه معمولاً تنها در حین شیردهی استفاده می-شوند، با این حال می توانند در طی ثلث اول آبستنی و یا در انتهای آن و یا در بین این دو زمان مورد استفاده قرار بگیرند. کرم های نوک پستان برخلاف لوسیون های معمول، به طور اختصاصی برای نوک سینه فرموله شده اند.
بسیاری از کرم های نوک پستان ترکیب ترکیب گل بابونه و بهار می باشند. این گیاه ها طبیعی بوده برای پوستهای حساس مناسب می باشند و به طور قابل توجهی منجر به کاهش التهاب میشوند.
سایر کرم نوک پستان نیز از لانولین به عنوان ماده و ترکیب اولیه استفاده میکنند. در حالی که لانولین برای بهبود خشکی پوست بسیار مناسب میباشد، بسیاری از مادران به علت ترکیب حیوانی آن از مصرف آن خودداری میکنند (از پشم گوسفنده تهیه شده است).
علاوه بر این ترکیبات معمول کرمهای نوک سینه، ترکیبات نظیر روغن کاکائو، روغن درخت روغن قلم، و روغن زیتون نیز وجود دارد. تمامی این مواد خصوصیات مرطوب کننده گی شدیدی برای تسکین زخم ناشی از تورم و پوست های شکننده دارند.عوارض شایع در دوران بارداری

عوارض خوابیدن روی شکم در بارداری

این نوع خوابیدن می تواند جریان خون به جفت را کاهش دهد.

این مدل خوابیدن می تواند به کمر فشار وارد کند و منجر به کمردرد شود.

این فشار می تواند روی سینه ها که به دلیل تغییرات هورمونی حساس هستند، فشار بیاورد.

در نزدیکی پایان بارداری این مدل خوابیدن می تواند از لحاظ جسمی مشکلاتی ایجاد کند.

خوابیدن روی شکم برای مادر باردار خصوصا در سه ماهه دوم و سوم به هیچ وجه توصیه نمی شود. این پوزیشن خطراتی را برای مادر و جنین به دنبال خواهد داشت که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

  • در دوران بارداری تغییرات هورمونی سبب تضعیف و شل شدن مفاصل شما می شود. اگر به هر طریق سعی به دمر خوابیدن در طول این دوران بکنید، به احتمال زیاد با گذشت زمان یک کمر درد طاقت فرسا در انتظار شما خواهد بود.
  • خوابیدن بر روی شکم سبب می شود که ستون فقرات و گردن شما انحنای مناسبی نداشته باشد. این مساله می تواند رباط ها و عضلات اطراف مهره ها را تحت تاثیر قرار داده و به مرور سبب بد شکلی و بروز دردها و گرفتگی های عضلانی شود.
  • پستان ها در دوران بارداری بسیار حساس می شوند زیرا در روند آماده شدن برای دوران شیردهی بافت غددی موجود در آنها با سرعت تکثیر می یابد تا آلوئول های شیری بالغی را ایجاد کند. خوابیدن بر روی شکم و معده می تواند منجر به تحت فشار قرار گرفتن انها و ایجاد درد و در نهایت مختل شدن خواب راحت شما گردد.
  • گرچه در هنگام بزرگ شدن شکم خوابیدن بر روی شکم تقریبا غیر ممکن می شود، اما اگر همچنان به انجام این کار اصرار دارید، بهتر است بدانید که علاوه بر تحت فشار قرار دادن جنین، وارد شدن فشار بیش از حد به احشای شکمی خصوصا عروق بزرگ، جریان خون در آنها را با اختلال مواجه می کند به این ترتیب خون و اکسیژن کافی به جنین نخواهد رسید.
  • جریان خون ناکافی به سمت جنین، رشد نامناسب و وزن کم هنگام تولد را به دنبال خواهد داشت.

اگر تا کنون به دمر خوابیدن عادت داشته اید و اکنون که از خطرات آن آگاه شده اید قصد ترک این عادت خود حداقل برای دوران بارداری را دارید، پیشنهاد می کنیم که برای داشتن یک خواب راحت استفاده از بالش های بارداری را امتحان کنید.

بهترین وضعیت خوابیدن در ماه اول بارداری کدام است؟

در این ماه اهمیتی ندارد چرا که کودک شما بسیار کوچک بوده، اعضای بدن و ماهیچه های شما به اندازه کافی محافظ بوده و شیوه خوابیدن اهمیت چندانی پیدا نمی کند.

وضعیت خوابیدن در طول دوره ماه پنجم بارداری

توصیه می کنم که به پهلو بخوابید و مقدار کمی خمیده و کج (حالت جنینی) بخوابند (معمولاً یک بالش در پشت خود قرار دهید تا به صورت صاف نخوابید).

موقعیت خوابیدن در طول ماه سوم بارداری

این موضوع به این بستگی دارد که چه موقع را ماه سوم بارداری محاسبه کنید. من آن را با توجه به اینکه فرد چقدر راحت است اندازه گیری می کنم. اگر شکم شما هنوز راحت است شما هم باید حالتان خوب باشید اما اگر خیلی سریع به کنار یا پشت خود جابجا می شوید موضوع متفاوت است.

بهترین وضعیت خوابیدن در ماه اول بارداری کدام است؟

در این ماه اهمیتی ندارد چرا که کودک شما بسیار کوچک بوده، اعضای بدن و ماهیچه های شما به اندازه کافی محافظ بوده و شیوه خوابیدن اهمیت چندانی پیدا نمی کند.

وضعیت خوابیدن در طول دوره ماه پنجم بارداری

توصیه می کنم که به پهلو بخوابید و مقدار کمی خمیده و کج (حالت جنینی) بخوابند (معمولاً یک بالش در پشت خود قرار دهید تا به صورت صاف نخوابید).

موقعیت خوابیدن در طول ماه سوم بارداری

این موضوع به این بستگی دارد که چه موقع را ماه سوم بارداری محاسبه کنید. من آن را با توجه به اینکه فرد چقدر راحت است اندازه گیری می کنم. اگر شکم شما هنوز راحت است شما هم باید حالتان خوب باشید اما اگر خیلی سریع به کنار یا پشت خود جابجا می شوید موضوع متفاوت است.

مشاوره پزشکی زنان 909 با ارائه این مطلب سعی در ارتقا سطح اگاهی شما دارد.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.