چه چیزی به تحریک واژن کمک می کند (نه فقط خارش)

چه چیزی به تحریک واژن کمک می کند (نه فقط خارش)

تحریک واژن به احساسات مختلف ناراحت کننده ای اشاره دارد که بر  واژن  و ناحیه اطراف آن تأثیر می گذارد. علائمی مانند  درد ، خارش، سوزش و خشکی می تواند به دلیل عفونت، واکنش یا سایر شرایط پزشکی ایجاد شود.

بسته به  علت اصلی تحریک واژن ، چندین گزینه درمانی برای کمک به تسکین فوری و طولانی مدت وجود دارد.

این مقاله به بررسی تحریک واژن و علل آن می پردازد و روش های درمانی برای تسکین ناراحتی را بیان می کند.

تشریح تحریک واژن

 

تحریک واژن می تواند شامل علائم بسیاری باشد که می تواند قسمت های داخلی یا خارجی واژن را تحت تاثیر قرار دهد، از درد، سوزش و خشکی گرفته تا خارش،  التهاب و ترشح.

درد ولووا

درد یا درد اغلب بر  فرج ، قسمت خارجی یا بیرونی واژن تأثیر می گذارد. به طور خاص، این درد می‌تواند بر روی لابیا (لب‌های واژن)،  کلیتوریس یا دهانه واژن تأثیر بگذارد.

چه چیزی به تحریک واژن کمک می کند

این علامت علاوه بر اینکه به طور کلی ناراحت کننده یا دردناک است، گاهی اوقات به صورت احساس تیز، چاقو زدن یا سوزش توصیف می شود.

سوزاندن داخل یا خارج

برخی از انواع تحریک واژن نیز می تواند باعث احساس سوزش در ناحیه واژن، چه در داخل یا چه از خارج شود.

سوزش  سوزشی در داخل واژن است که می تواند به دلیل  عفونت های واژن یا مثانه ،  عفونت های مقاربتی  (STIs) یا  یائسگی ایجاد شود .

احساس سوزش یا سوزش در قسمت بیرونی واژن ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که یک آلرژن یا محصول پوست خارجی آن ناحیه را تحریک کند.

خشکی

کاهش  سطح استروژن  در دوران یائسگی اغلب باعث  خشکی واژن می شود  که ناراحت کننده، تحریک کننده و دردناک است. سایر رویدادهای مرتبط با هورمون مانند زایمان،  شیردهی ، یا داروهای مبتنی بر استروژن نیز می‌توانند باعث این امر شوند.

انواع خاصی از داروها و شرایط بهداشتی نیز ممکن است باعث خشکی واژن شوند.

خارش

زمانی که پوست ناحیه واژن تحریک می شود، ممکن است احساس خارش و ناراحتی ایجاد شود که می تواند ناشی از عواملی مانند عفونت، واکنش آلرژیک، شرایط سلامتی یا یائسگی باشد.   معمولاً در اطراف لابیا یا دهانه واژن متمرکز شده و ممکن است با علائم دیگری مانند تورم یا تغییر رنگ همراه باشد.چه چیزی به تحریک واژن کمک می کند

با یا بدون ترشح

علائم تحریک واژن می تواند با یا بدون  ترشح ، مایع طبیعی تولید شده توسط واژن، ایجاد شود.

ترشحات معمولی  شفاف، سفید، مایل به سفید یا زرد کم رنگ است و دارای رایحه ای مشخص است. اما ترشحات غیرطبیعی که ممکن است به دلیل تحریک واژن (مانند عفونت) ایجاد شود را می توان به صورت کلفت، تغییر رنگ یا بدبو توصیف کرد.

چگونه می توان سوزش واژن را (بر اساس علت آن) از بین برد

بسیاری از گزینه های درمانی مختلف می توانند به تسکین سوزش واژن کمک کنند. با این حال، بهترین گزینه درمانی به علت اصلی تحریک بستگی دارد، که

احتمالاً نیاز به تشخیص از یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دارد.

یائسگی

پس از پایان قاعدگی (معمولاً در حدود 50 سالگی)، کاهش قابل توجهی در سطح هورمون وجود دارد که می تواند منجر به تحریک واژن و  علائمی مانند خشکی و خارش شود . این در درجه اول به این دلیل است که کمبود استروژن منجر به کاهش رطوبت طبیعی واژن می شود.

برای تحریک واژن در طول فعالیت جنسی، متخصصان اغلب مرطوب کننده های خارجی ساخته شده برای ناحیه فرج یا  روان کننده هایی را  برای استفاده داخلی توصیه می کنند. درمان‌های هورمونی شامل استروژن می‌توانند به صورت موضعی یا خوراکی ارائه شوند، اما نیاز به نسخه پزشک دارند.

ولوودینیا

ولوودینیا دردی را در فرج توصیف می کند که سه ماه یا بیشتر طول می کشد و ناشی از عفونت یا سایر بیماری های پوستی یا پزشکی نیست.

چندین راه درمانی وجود دارد که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اغلب برای تسکین سوزش و ناراحتی تجویز می کنند. اینها می تواند شامل کرم استروژن، بی حس کننده های موضعی تسکین دهنده درد، برخی  داروهای ضد افسردگی یا ضد تشنج یا روش های داخل مطب مانند سونوگرافی باشد.

نوشته های مرتبط

عفونت های مخمری

عفونت های مخمری ( کاندیدیازیس ) زمانی ایجاد می شود که قارچ طبیعی در ناحیه واژن رشد بیش از حد داشته باشد.   آنها شایع ترین انواع عفونت های واژن هستند که باعث تحریک واژن می شوند.

برای تسکین خارش و سوزش در ناحیه فرج،  عفونت های قارچی معمولاً  با یک شیاف دارویی که در داخل واژن قرار داده می شود یا یک داروی خوراکی تجویزی برای از بین بردن  عفونت قارچی درمان می شود .

در حالی که درمان‌های بدون نسخه (OTC) می‌توانند مؤثر باشند، متخصصان توصیه می‌کنند با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید تا مطمئن شوید که علت اصلی عفونت قارچی است.

درماتیت ولو

درماتیت ولو یک  التهاب  پوست خارجی اطراف  واژن است . اغلب باعث خارش، تحریک، بثورات پوستی و تغییر رنگ یا قرمزی می شود.

بسته به شدت یک مورد خاص درماتیت ولو، یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی ممکن است یک برنامه درمانی را توصیه کند که شامل داروهای تجویزی

موضعی، مانند کرم کورتیکواستروئید یا پماد تاکرولیموس باشد.

نکات مراقبتی در منزل مانند مصرف  آنتی هیستامین خوراکی OTC ، اجتناب از تماس با محرک ها، و پوشیدن لباس های نخی گشاد نیز ممکن است به

کاهش تحریک و ناراحتی کمک کند.

تریکومونیازیس

 

یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی  تریکومونیازیس است. این STI اغلب باعث ترشحات واژن، سوزش، خارش، ناراحتی و درد در هنگام ادرار می شود.

گزینه های درمانی  برای پاکسازی تریکومونیازیس شامل داروهای تجویزی خوراکی مانند  مترونیدازول  یا تینیدازول است. ممکن است تا یک هفته پس از

تکمیل دوره درمان برای تسکین سوزش طول بکشد.

چه چیزی به تحریک واژن کمک می کند

 

برای برخی افراد، تحریک واژن می تواند گاه به گاه باشد، یا به خودی خود یا با یک دوره کوتاه درمان برطرف می شود. اما تحریک مزمن واژن که سه ماه یا

بیشتر طول بکشد می تواند زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد.چه چیزی به تحریک واژن کمک می کند

اولین قدم جستجو برای درمان علت تحریک است. اگر این هنوز هم تسکین نمی دهد، یا اگر مشکل تکرار می شود، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی

ممکن است موارد زیر را پیشنهاد کند:

  • اجتناب از محرک های فیزیکی مانند مواد یا مواد تشکیل دهنده
  • استفاده از داروهای مسکن خوراکی یا موضعی OTC برای کمک به کاهش ناراحتی
  • تلاش برای  درمان کف لگن  برای مشکلات مربوط به مثانه یا عملکرد جنسی
  • بررسی  تزریق بلوک عصبی  یا  نوروتراپی  برای کمک به کاهش درد ناشی از ولوودینیا

ممکن است دانستن اینکه تحریک واژن بسیار شایع است کمک کند. یک مطالعه نشان داد که نیمی از افراد یائسه ناراحتی واژن را تجربه کردند، با 80٪ از

شرکت کنندگان گزارش دادند که تحریک واژن تأثیر منفی بر زندگی آنها داشته است.

تحقیقات دیگر تخمین می‌زند که بیش از نیمی از افرادی که واژن بالای 24 سال دارند، حداقل یک بار تجربه تحریک یا ناراحتی واژن را خواهند داشت.

اقدامات بهداشتی برای جلوگیری یا به حداقل رساندن تحریک واژن

تحریک واژن همیشه قابل پیشگیری نیست. با این حال، برخی از اقدامات کلی وجود دارد که متخصصان توصیه می کنند برای جلوگیری از ناراحتی یا به حداقل

رساندن آن انجام دهید. این موارد عبارتند از:

  • استفاده از آب و صابون ملایم بدون عطر برای تمیز کردن محل
  • اجتناب از دوش
  • پوشیدن لباس زیر نخی قابل تنفس
  • اجتناب از مواد تحریک کننده در محصولاتی مانند عطرها یا شستشوی بدن
  • خشک نگه داشتن محل و تعویض لباس شنا یا لباس مرطوب در اسرع وقت
  • استفاده از کمپرس خنک برای کاهش سوزش
  • برای محافظت از پوست بعد از دوش گرفتن، یک لایه نازک از ژل نفتی روی آن ناحیه بمالید

خلاصه:چه چیزی به تحریک واژن کمک می کند

تحریک واژن می تواند شامل درد، احساس سوزش، خشکی، خارش و ترشحاتی باشد که در قسمت های داخلی یا خارجی واژن تجربه می شود. عفونت

ها، شرایط سلامتی، واکنش ها، بیماری های مقاربتی و یائسگی می توانند باعث آن شوند.

بسته به علت زمینه ای تحریک واژن، گزینه های درمانی برای تسکین ناراحتی ممکن است شامل داروهای تجویزی از یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی

باشد. درمان های خانگی مانند خشک نگه داشتن ناحیه، اجتناب از محصولات تحریک کننده و استفاده از کمپرس خنک نیز توصیه می شود.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.