چکاپ کامل زنان شامل چیست ؟(آزمایش زنان)

چکاپ کامل زنان شامل چیست : این یک ارزیابی کلی سلامت است که شما و پزشک شما را قادر می سازد تا مشکلات سلامتی فعلی و بالقوه را شناسایی کنید. این به شما این امکان را می دهد که یک برنامه بهداشتی مداوم مختص خودتان تهیه کنید :با انجام به موقع این معاینات سلامتی، سال نو خود را با یک یادداشت سالم تر شروع کنید. 

ازمایش کامل زنان

به عنوان یک زن، در طول زندگی خود به غربالگری ها و آزمایش های ویژه ای نیاز دارید تا از سلامت و تندرستی کلی خود محافظت کنید. پیروی از دستورالعمل‌های مراقبت‌های پیشگیرانه و انجام معاینات برای شناسایی بیماری‌های پزشکی در مراحل اولیه بسیار مفید است. به گزارش zanan909، هر زن باید سالانه حداقل یک معاینه زن خوب انجام دهد تا سالم بماند.

بسیاری از ما می دانیم که باید ماموگرافی و غربالگری کلسترول را انجام دهیم که برای سلامت زنان ضروری است. اما به لطف فهرستی از راهنمایی های جدید، ممکن است متوجه شوید که به آزمایش هایی نیاز دارید که در رادار شما نبوده است.

نمونه برداری از سلول های دهانه رحم

اگر مطمئن نیستید که قرار است غربالگری یا آزمایش سلامتی انجام دهید، با پزشک خود صحبت کنید.

مراجعه منظم به پزشک ممکن است کاری طاقت فرسا به نظر برسد، اما برای زنان، غربالگری ها و آزمایش های خاص ممکن است سال ها به زندگی شما اضافه کند.

برخی از آزمایش‌ها، مانند آزمایش پاپ اسمیر یا بررسی کلسترول خون، آزمایش‌هایی هستند که احتمالاً سال‌ها انجام داده‌اید. اما برخی دیگر بر اساس سن یا سبک زندگی توصیه می شوند یا جدید هستند و ممکن است برای شما آشنا نباشند. برای چندین آزمایش، سن توصیه شده برای شروع غربالگری کاهش یافته است.

زنان باید غربالگری پزشکی سالانه خود را بین سنین 13 تا 15 سالگی یا زمانی که از نظر جنسی فعال می شوند آغاز کنند. با این حال، اگر شروع به تجربه هر گونه علائم زنانگی کردید، باید زودتر برای معاینه برنامه ریزی کنید. این علائم می‌تواند سیکل‌های قاعدگی نامنظم، تورم، خونریزی غیرطبیعی واژن، درد شدید واژن، حساسیت، خارش، زخم‌ها، توده‌ها یا هرگونه تغییر غیرعادی در سینه باشد.

این چک همچنین شامل یک معاینه پزشکی با بررسی موارد زیر است:

  • فشار خون
  • آزمایش خون برای بررسی سطح کلسترول و قند خون
  • بررسی قد ، وزن ، چشم و گوش.
  • بررسی سینه
  • آزمایش پاپ اسمیر و معاینه زنان
  • ضایعات پوستی و بررسی خال.
  • آزمایش تراکم استخوان ، بسته به سن شما (برای پوکی استخوان).

همچنین فرصتی برای شما و پزشک شما برای برنامه ریزی برای:
ورزش ، کاهش وزن ، تغذیه سالم و مدیریت استرس وجود خواهد داشت.


آزمایشات غربالگری برای تشخیص بیماریهای پنهان در افراد سالم طراحی شده است. کدامیک از آنها باید مشخص باشد – متخصصان اغلب در مورد شروع آزمایش غربالگری ، تعداد دفعات انجام و زمان توقف اختلاف نظر دارند.

به خاطر داشته باشید که مزایا و خطرات آزمایشات و روشهای غربالگری با افزایش سن تغییر می کند. پزشک شما می تواند توصیه های زیر را بر اساس اهداف مراقبت ، سابقه سلامت شخصی و خانوادگی ، سن و امید به زندگی تنظیم کند.

ملاقات یک زن خوب این فرصت را فراهم می کند تا در مورد هر گونه سوال یا نگرانی در مورد سلامتی، باروری، کنترل بارداری یا ازدواج و مشاوره رابطه زناشویی سبک زندگی خود صحبت کنید.

پزشک شما همیشه برای درک و احترام به نیازها و ترجیحات پزشکی شما تلاش می کند تا یک رابطه شخصی با شما ایجاد کند، به خصوص اگر از مراجعه به متخصص زنان یا انجام برخی روش ها ناراحت هستید.

  »» مشاوره پزشکی زنان 

بهترین زمان برای چکاپ زنان

معاینه پزشکی زن خوب مانند هر قرار ملاقات با پزشک دیگری شروع می شود. شما باید مدارک را پر کنید و به سوالات مربوط به سابقه خانوادگی، داروهای فعلی، سابقه جنسی، اطلاعات عمومی جمعیت شناختی و چرخه قاعدگی پاسخ دهید.

مشاوره بهداشت زنان توصیه می کند که بازدیدهای خود را در دوران جوانی و یائسگی ادامه دهید، زیرا با افزایش سن در معرض خطر برخی بیماری ها مانند پوکی استخوان هستید.

پزشک شما همه غربالگری‌های مناسب بیماری را بر اساس عوامل خطر – مانند سابقه سیگار کشیدن یا یکی از بستگان درجه اول مبتلا به سرطان سینه – انجام می‌دهد و می‌تواند در صورت لزوم برای آزمایش یا درمان پیشرفته ارجاع دهد.

پس از معاینه اولیه، یک لباس پانسمان به شما داده می‌شود و تنها می‌مانید تا در اتاق معاینه لباس‌هایتان را در بیاورید. بنابراین بی شباهت به سایر نوبت ها نیست که پزشک معاینه لازم را انجام می دهد.

مهمتر از همه، معاینه پزشکی زن خوب بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه زنان است، صرف نظر از سن. این شامل بیش از بررسی اندام های تناسلی و سلامت جسمی شماست. این برنامه برای تعیین پایه ای برای سلامت عمومی شما طراحی شده است، در حالی که غربالگری خطرات پزشکی را که به طور خاص بر زنان تأثیر می گذارد، ارائه می دهد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، 38 درصد از زنان از یک یا چند بیماری مزمن رنج می برند.

همیشه باید از پزشک خود بخواهید که روند معاینه را توضیح دهد، اما در صورتی که در پرسیدن از متخصص مراقبت های بهداشتی خود مردد هستید، در اینجا یک مرور کلی از آنچه در معاینه سلامت زنان انجام می شود وجود دارد تا شما را از قبل آماده کند و در طول قرار ملاقات راحت شما را حفظ کند.

آنچه در طول این معاینات پزشکی اتفاق می افتد کاملاً به مرحله زندگی، سابقه جنسی و سایر نگرانی های پزشکی بستگی دارد. تست پزشکی سلامت زنان شامل یک معاینه فیزیکی کامل، غربالگری بالینی سینه و لگن، آزمایش خون، واکسیناسیون و مشاوره است که به شما امکان می دهد تصمیمات آگاهانه ای در مورد مراقبت های بهداشتی بگیرید.

چک لیست غربالگری سلامتی که هر زن برای سال جدید نیاز دارد.

تست توصیه
فشار خون اگر در محدوده سالم (زیر 120/80) حداقل هر دو سال یکبار فشار خون خود را فشار دهید یا اگر بالاتر از حد نرمال (بین 120/80 تا 139/89) سالی یک بار فشار خون خود را فشار دهید.
تراکم استخوان این آزمایش را حداقل یکبار در 65 سالگی یا بعد از آن انجام دهید. اگر کمتر از 65 سال سن دارید و در مورد آزمایش مجدد با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید.
سرطان پستان ماموگرافی هر دو سال یکبار برای زنان 50-74 ساله. اگر 75 سال یا بیشتر دارید ، از پزشک یا پرستار خود بپرسید که آیا نیاز به ادامه ماموگرافی دارید یا خیر.
سرطان دهانه رحم برای زنان 21 تا 65 ساله که دارای دهانه رحم هستند هر سه سال یک بار آزمایش پاپ توصیه می شود. در سن 30 سالگی آزمایش پاپ و آزمایش HPV هر 5 سال یکبار یک گزینه است. اگر سن شما 65 سال یا بیشتر است ، از پزشک یا پرستار خود بخواهید که آیا لازم است آزمایش پاپ تست را ادامه دهید یا خیر.
سرطان روده بزرگ برای زنان 50-75 سال توصیه می شود. با پزشک خود در مورد اینکه کدام آزمایش غربالگری ، (آزمایش خون مخفی مدفوع ، سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی) یا ترکیبی از آزمایش ها ، برای شما مناسب است و اینکه هر چند وقت یکبار به آن نیاز دارید یا خیر و آیا باید این آزمایش ها را بعد از 75 سالگی ادامه دهید ، با پزشک خود مشورت کنید.
غربالگری دیابت اگر فشار خون شما بالاتر از 135/80 است یا از داروهای فشار خون بالا استفاده می کنید برای دیابت آزمایش دهید.
HIV/AIDS حداقل یکبار پس از 20 سالگی یا زودتر در صورتی که در معرض خطر ابتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی هستید ، آزمایش HIV/AIDS را انجام دهید. آزمایش بیشتر را با پزشک خود در میان بگذارید.
مشخصات چربی (کلسترول تام ، LDL ، HDL و تری گلیسیرید) از سن 20 سالگی ، زنانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند ، باید به طور منظم آزمایش کلسترول انجام دهند.
سرطان ریه اگر سالانه معادل یک بسته را به مدت 30 سال سیگار کشیده اید و در 15 سال گذشته سیگار کشیده اید یا ترک کرده اید ، آزمایش سالانه با توموگرافی کامپیوتری با دوز پایین بین سنین 55 تا 80 سال انجام دهید.
عفونت های مقاربتی (کلامیدیا ، سوزاک ، سفلیس) در صورت فعالیت جنسی یا بارداری ، سالانه تا 24 سالگی آزمایش کلامیدیا انجام دهید. پس از 25 سالگی ، در صورت افزایش خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی ، آزمایش کلامیدیا و سایر بیماری های مقاربتی را انجام دهید.

چکاپ کامل زنان شامل چیست

بنابراین چه غربالگری هایی باید انجام دهید؟ در اینجا ده ها غربالگری ضروری که زنان باید انجام دهند، آورده شده است.

1. فشار خون خود را بررسی کنید

بر اساس گزارش مرکز کنترل و  پیشگیری از بیماری ها (CDC)، فشار خون بالا، که به عنوان فشار خون نیز شناخته می شود، یکی از عوامل خطر کلیدی برای بیماری های قلبی عروقی، علت اصلی مرگ و میر در زنان است . به همین دلیل است که انجمن قلب آمریکا (AHA) غربالگری منظم فشار خون را با یک آزمایش ساده با استفاده از یک کاف دور بازو برای اندازه‌گیری نیروی خون از طریق عروق شما توصیه می‌کند.

AHA توصیه می کند که این غربالگری باید از 20 سالگی شروع شود. اگر فشار خون شما کمتر از 120/80 میلی‌متر جیوه (mmHg) است، که اندازه‌گیری ایده‌آل است، می‌توانید حداقل هر دو سال یک بار تا سن 40 سالگی آن را چک کنید و بعد از آن هر سال آن را بررسی کنید. اگر بالاتر باشد، ممکن است از شما خواسته شود که آن را بیشتر بررسی کنید.

از آنجایی که برخی از افراد در طول آزمایش فشار خون در مطب عصبی می شوند، که ممکن است باعث خوانش بالاتر از حد متوسط ​​شود، گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) ، یک گروه مستقل از متخصصان پزشکی، توصیه می کند قبل از انجام آزمایشات در خانه یا مکان های دیگر، این قرائت ها را تأیید کنید. تعیین اینکه آیا به درمان نیاز است یا خیر.

2. قند خون خود را آزمایش کنید

طبق توصیه‌های انجمن دیابت آمریکا (ADA) در سال 2022 ، بزرگسالان بدون عوامل خطر برای دیابت باید از سن 35 سالگی به جای سن 45 سالگی که قبلاً توصیه می‌شد، از نظر پیش دیابت و دیابت نوع 2 غربالگری شوند.

ADA همچنین می‌گوید زنانی که قصد باردار شدن دارند، باید قبل از بارداری یا برای بارداری‌های ناخواسته، در اولین ویزیت قبل از تولد، غربالگری شوند. علاوه بر این، زنان باردار باید از نظر دیابت بارداری بین هفته های 24 تا 28 بارداری غربالگری شوند.

برای افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند و بنابراین در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند ، گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده توصیه می کند که افراد 35 تا 70 سال حداقل هر دو سال یکبار تا سن 40 سالگی غربالگری شوند. مداخلات در سبک زندگی

غربالگری دیابت یک آزمایش خون است و سه مورد وجود دارد که موثر هستند. یکی از آنها آزمایش غیر ناشتا به نام هموگلوبین A1C یا A1C است که میانگین قند خون شما را در دو تا سه ماه گذشته اندازه گیری می کند. سایر غربالگری‌ها شامل آزمایش قند خون پس از یک شبه ناشتا یا آزمایش گلوکز است که قند خون را بعد از نوشیدن یک ماده قندی اندازه‌گیری می‌کند.

3. چه مقدار چربی در خون شما وجود دارد؟

پانل لیپید یک آزمایش خون ناشتا است که برای ارزیابی سطح کلسترول و تری گلیسیرید، چربی های خون که نشان دهنده خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته است، استفاده می شود. طبق  انجمن قلب آمریکا ، کلسترول کل با اضافه کردن دو عدد کلسترول HDL (کلسترول سالم تر) و LDL به همراه 20 درصد سطح تری گلیسیرید شما تعیین می شود . این گروه خاطرنشان می کند که محدوده نرمال از اهمیت کمتری نسبت به خطر کلی قلبی عروقی برخوردار است، که در آن سطوح لیپید همراه با عواملی مانند فشار خون و سایر شرایط پزشکی در نظر گرفته می شود که می تواند در یک ماشین حساب خطر یافت شود .

مؤسسه ملی بهداشت می‌گوید : اگر بین 20 تا 65 سال سن دارید، باید حداقل هر پنج سال یک‌بار کلسترول خود را اندازه‌گیری کنید – اغلب اگر در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستید . افراد 65 سال و بالاتر باید سالانه کلسترول خود را آزمایش کنند.

4. پاپ اسمیر

ممکن است روزهایی را به خاطر بیاورید که زنان سالانه آزمایش پاپ اسمیر می گرفتند – آزمایشی که در آن از یک برس کوچک برای حذف سلول های اطراف دهانه رحم استفاده می شود. اما دوآ خاطرنشان می کند که درک بهتر از چگونگی ایجاد سرطان دهانه رحم و بهبود آزمایش برای ویروس پاپیلومای انسانی که باعث این سرطان می شود به این معنی است که غربالگری سالانه در حال حاضر غیر ضروری است.

دستورالعمل‌های کنونی کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کند که زنان در معرض خطر متوسط ​​اولین غربالگری خود را در 21 سالگی انجام دهند و تا 30 سالگی هر سه سال یک بار غربالگری اولیه را انجام دهند. پس از آن و تا سن 65 سالگی، زنان می‌توانند این برنامه را ادامه دهند.

یا در عوض می توانند هر پنج سال یک بار آزمایش مستقل HPV یا آزمایش ترکیبی HPV و سیتولوژی پایه انجام دهند. زنان بالای 65 سال که قبلاً غربالگری منفی داشته اند، نیازی به غربالگری پاپ اسمیر ندارند.

5. سینه های خود را چک کنید

ماموگرافی که سرطان سینه را غربالگری می کند، شامل فشرده کردن سینه بین صفحات است تا بتوان تصاویر اشعه ایکس از بافت پستان را گرفت. با توجه به اینکه با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می‌یابد و مثبت کاذب غربالگری‌های مکرر می‌تواند باعث ایجاد آسیب شود، مدت‌هاست در مورد زمان و تعداد دفعات انجام این آزمایش اختلاف نظر وجود دارد.

جدیدترین دستورالعمل‌های USPSTF توصیه می‌کند که خانم‌ها این غربالگری را در سن 50 سالگی شروع کنند و تا سن 74 سالگی هر دو سال یک بار، یعنی محدوده سنی که آزمایش‌ها بیشترین فایده را دارند، ادامه دهند. این گروه خاطرنشان می کند، 40 تا 50 نفری که می خواهند غربالگری شوند باید با پزشک خود صحبت کنند. (USPSTF در حال بررسی و به‌روزرسانی بالقوه این راهنمایی است.)

در همین حال، انجمن سرطان آمریکا (ACS) می گوید که زنان باید غربالگری سالانه را از سن 45 سالگی شروع کنند و سپس می توانند در سن 55 سالگی به ماموگرافی دوسالانه روی بیاورند . طبق گفته ACS، افراد 40 تا 45 سال باید در صورت تمایل گزینه غربالگری را داشته باشند. . اگر سابقه خانوادگی بیماری یا نگرانی های دیگری دارید، با پزشک خود در مورد برنامه غربالگری مناسب خود صحبت کنید.

6. استخوان های ما با افزایش سن ضعیف تر می شوند

زنان باید با آزمایش تراکم استخوان از سن 65 سالگی برای بیماری ضعیف کننده استخوان پوکی استخوان غربالگری کنند . افرادی که دارای عوامل خطر پوکی استخوان هستند، مانند وزن کم بدن یا سابقه شکستگی والدین، باید با پزشک خود در مورد غربالگری زودتر صحبت کنند. در اینجا نیز USPSTF اشاره می کند که این توصیه در دست بررسی است.

صفحه نمایش تراکم استخوان، جذب اشعه ایکس با انرژی دوگانه یا اسکن DEXA نامیده می شود. شما روی یک میز دراز می کشید در حالی که یک دستگاه اشعه ایکس با دوز پایین تصاویری از استخوان های شما می گیرد. اگرچه سطح اشعه ایکس پایین است، اما این آزمایش فرد را در معرض مقداری تشعشع قرار می دهد.

7. سرطان روده بزرگ در حال افزایش است

در سال 2018، انجمن سرطان آمریکا دستورالعمل‌های غربالگری خود را اصلاح کرد تا توصیه کند که افراد با خطر متوسط ​​​​برای سرطان روده بزرگ، اولین غربالگری خود را در سن 45 سالگی به جای 50 سالگی انجام دهند. سن پایین آمد زیرا مطالعات نشان می‌دهد که بروز سرطان کولورکتال با نرخ هشداردهنده‌ای در حال افزایش است. لورا ماراکوف، معاون ارشد پیشگیری، تشخیص زودهنگام و بقا در ACS می گوید .

8. بیماری های مقاربتی

USPSTF می گوید ، تمام زنان فعال جنسی 24 ساله و جوانتر باید حداقل سالیانه از نظر کلامیدیا و سوزاک غربالگری شوند ، و آزمایشات اضافی باید برای همه افراد در هر سنی که شریک جنسی جدیدی دارند یا در معرض خطر دیگری هستند، انجام شود  .

گروه ضربت می گوید، نوجوانان و بزرگسالان 15 تا 65 ساله نیز باید از نظر ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)  غربالگری شوند .

نوشته های مرتبط

اینکه هر چند وقت یکبار این صفحه نمایش ها باید تکرار شوند بستگی به خطر فرد دارد. به عنوان مثال، هر زمان که با فردی که وضعیت HIV نامشخص است، رابطه جنسی دارید، باید آزمایشات HIV تکرار شود.

9. سلامت روانی شما چگونه است؟

بر اساس گزارش  مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) از هر 10 زن، هر سال 1 نفر از افسردگی رنج می برد و از هر 8 زن، 1 نفر افسردگی پس از زایمان را تجربه می کند . Duah می‌گوید: «در مراقبت‌های اولیه، ما معتقدیم که سلامت روانی و عاطفی به اندازه سلامت جسمانی مهم است. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان پرسشنامه های کوتاهی را برای غربالگری شرایط رایج سلامت روانی تجویز می کنند.

10. سیگار کشیدن و سرطان ریه

طبق  CDC، افراد سیگاری بین 50 تا 80 سال باید هر سال یک بار از نظر سرطان ریه بررسی شوند . این برای هر کسی که سابقه سیگار کشیدن به ترتیب یک بسته در روز به مدت 20 سال یا دو بسته در روز برای 10 سال داشته باشد و یا در حال حاضر سیگار می کشد یا در 15 سال گذشته آن را ترک کرده است، صدق می کند.

11. پوست خود را بررسی کنید

با توجه به مرکز سرطان MD Anderson ، معاینات منظم پوست، احتمال اینکه سرطان پوست را زودتر پیدا کنید ، زمانی که درمان آن آسان تر است، افزایش می دهد. به همین دلیل است که انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که زنان هر ماه پوست خود را در خانه معاینه کنند. پوست سراسر بدن خود را به دقت بررسی کنید و به دنبال هر گونه خال جدید، لک یا تغییر در خال های موجود باشید که می تواند نشانه های اولیه سرطان پوست باشد .

12. یک چکاپ سالانه دندانپزشکی انجام دهید

به همین دلیل است که طبق گفته  انجمن دندانپزشکی آمریکا ، همه زنان بالغ به معاینه منظم دندانپزشکی نیاز دارند . این معاینات منظم دندانپزشکی شامل تمیز کردن و معاینه دندان ها، همراه با اشعه ایکس در صورت لزوم، برای تشخیص علائم اولیه پوسیدگی و سایر مشکلات است.

چهار مؤلفه اصلی:

متخصص زنان یا مامای بهداشتی شما یک معاینه فیزیکی، یک معاینه پستان و لگن و یک آزمایش پاپ اسمیر – چهار عنصر اصلی معاینه سلامتی زنان – انجام می دهد.

معاینه بدنی

همانطور که از نام آن پیداست، یک معاینه فیزیکی تقریباً شبیه کاری است که یک پزشک عمومی در طول یک دوره فیزیکی سالانه انجام می دهد. با این حال، انجام این کار همراه با امتحان زن خوب به جای گرفتن یک قرار جداگانه، بسیار راحت‌تر است.

متخصص پزشکی شما سابقه پزشکی شما را بررسی می کند، در مورد مسائل فعلی مراقبت های بهداشتی سوال می کند و علائم حیاتی مانند ضربان قلب، رفلکس ها و موارد دیگر را بررسی می کند.

یک معاینه سلامتی زنان ممکن است شامل تجزیه و تحلیل ادرار شما برای بررسی عفونت کلیه یا بارداری باشد. در مواقع دیگر، آزمایشگاه آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون شما می گیرد.

معاینه پستان

پزشک غربالگری دستی سینه را انجام می دهد و وجود توده یا گره در سینه شما را بررسی می کند. از شما خواسته می شود که یک دست خود را پشت سر خود ببرید و به پزشک اجازه دهید هر سینه را به راحتی معاینه کند.

خود معاینه باید بدون درد باشد زیرا پزشک مراقبت های اولیه شما به طور معمول هر سینه را در یک حرکت دایره ای کوچک ماساژ می دهد تا کیست های احتمالی را پیدا کند.

اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه دارید یا اگر توده یا توده ای پیدا کرده باشد، ممکن است پزشک شما ماموگرافی را توصیه کند. در حالی که همه توده ها سرطانی نیستند، تشخیص زودهنگام آنها می تواند خطر را کاهش دهد و در عین حال به پزشک شما اجازه می دهد سایر علائم را تحت نظر داشته باشد.

نمونه برداری از سلول های دهانه رحم

یک پزشک زن ناشناس در حالی که بیمار روی تخت دراز کشیده است در حال گرفتن نمونه برای آزمایش پاپ اسمیر است.

پاپ اسمیر زمانی انجام می شود که زن حدود 21 سال سن دارد و غربالگری مناسب به تشخیص علائم اولیه سرطان دهانه رحم کمک می کند. پاپ اسمیر باید هر سه سال یکبار تا سن 29 سالگی تکرار شود، البته به شرطی که هیچ گونه ناهنجاری پیدا نشود. اما اگر 21 سال یا بالاتر هستید یا از نظر جنسی فعال هستید، باید یک سال در میان آزمایش پاپ اسمیر بدهید.

در طی تست پاپ اسمیر، پزشک از یک برس، کاردک یا سواب برای خراش دادن آرام سلول های بافتی از سطح دهانه رحم در حالی که اسپکولوم در جای خود قرار دارد استفاده می کند. ممکن است کمی احساس نیشگون گرفتن یا فشار داشته باشید. غیر از این، کاملاً بدون درد و سریع است. این نمونه برای ارزیابی به آزمایشگاه فرستاده می شود و نتایج چند روز طول می کشد.

معاینه لگن

معاینه لگنی مخوف اشکال اولیه را تشخیص می دهد

سرطان، بیماری های مقاربتی (STDs) و سایر علل التهاب.

در طول غربالگری لگن، پزشک از شما می‌خواهد که دراز بکشید و پاهایتان را روی تکیه‌گاه‌های ساق بلند کنید. در اینجا، متخصص زنان محیط اطراف واژن را از نظر تحریک، ترشح، قرمزی یا هر نشانه ای از سایر شرایط پزشکی بررسی می کند. علاوه بر این، اندازه و موقعیت رحم، دهانه رحم، واژن و تخمدان ها نیز با وارد کردن انگشتان به داخل واژن بررسی می شود. در همان زمان، دست دیگر روی شکم شما فشار می آورد.

پیشگیری کلیدی است: زنان می توانند مشکلات سلامتی متعددی را پشت سر بگذارند. در اینجا یک چک لیست بهداشت مراقبت های پیشگیرانه برای تشخیص به موقع مشکلات وجود دارد.

غربالگری مشکلات سلامتی را زودتر جلب می کند

آزمایشات غربالگری سلامت برای هر زنی مهم است. آنها می توانند مشکلات مربوط به تراکم مواد معدنی استخوان مانند پوکی استخوان ، سرطان ، بیماری های قلبی و سایر شرایط را در اولین مراحل که می توانند به طور موثر درمان شوند ، تشخیص دهند. معاینه می تواند ناهنجاری ها را قبل از ظاهر شدن علائم تشخیص دهد.

 انواع آزمایشاتی که یک زن نیاز دارد بستگی به سن ، سابقه سلامتی شخصی و خانوادگی و عوامل خطر خاص دارد. آزمایشات خاصی برای هر زنی توصیه می شود در حالی که آزمایش های دیگر بسته به عوامل خطر اضافی انجام می شود.

غربالگری سرطان دهانه رحم و STI

آزمایش چکاپ کامل زنان

سرطان دهانه رحم شایع ترین نوع سرطانی است که زنان  به آن مبتلا می شوند و بعد از سرطان سینه در سراسر جهان رتبه دوم را دارد. با افزایش شیوع سرطان دهانه رحم، زنان باید در مبارزه با این قاتل خاموش مشارکت بیشتری داشته باشند. غربالگری سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر باید از سن 21 سالگی شروع شود.

زنان همچنین باید بر اساس عوامل خطر فردی و توصیه های سنی برای بیماری های مقاربتی (STDs) آزمایش شوند. زنان به ویژه در معرض اثرات نامطلوب بیماری های مقاربتی مانند ناباروری ، بیماری های قلبی، آسیب مغزی و افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان هستند.

 زنان همچنین ناقلان بی صدا برای برخی از عفونت ها مانند کلامیدیا هستند و ممکن است تا زمانی که وضعیت آنها بسیار شدید نباشد، ندانند که آلوده هستند. 

غربالگری بیماری های مقاربتی مانند تبخال، کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس، هپاتیت B و C، HPV و HIV/AIDS با توجه به زمانی که در آن زندگی می کنیم بسیار مهم است. چکاپ کامل زنان شامل چیست

غربالگری سرطان سینه

سرطان سینه 16 درصد از سرطان های مبتلا به زنان و 7 درصد از کل مرگ و میر ناشی از سرطان را تشکیل می دهد. با وجود تمام آگاهی هایی که در مورد این بیماری وجود دارد، بسیاری از زنان خود را برای آن غربالگری نمی کنند. 

خودآزمایی سینه نقطه شروع خوبی است و هر زن بالای 25 سال باید به طور مرتب خود معاینه شود. با این حال، این احتمال وجود دارد که خودآزمایی ممکن است توده های کوچکتری را از دست بدهد. ماموگرافی بهترین راه برای غربالگری سرطان سینه است.

جهت مشاوره ترمیم پرده بکارت اینجا کلیک کنید .

درمان عدم تعادل هورمونی زنان

فقدان استروژن در طول قاعدگی ممکن است باعث مغز مه‌آلود شود.

مغز مه‌آلود  مشکل رایجی است هر چند یک اصطلاح پزشکی واقعی نیست. این یکی از علایمی است که معمولاً همراه با علل بالقوه‌ی زیادی گزارش شده است. زنان در مرحله‌ی یائسگی و بعد از یائسگی شکایت‌های زیادی از حافظه و مشکل تمرکز دارند تا زنان قبل از یائسگی. کاهش سطح استروژن ممکن است مشکل‌زا باشد ولی سایر فاکتورها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

عدم تعادل هورمونی و خستگی؟

کم‌کاری تیروئید دلیل شایع خستگی است.

خستگی نشانه ی شایعی است که ممکن است دلایل بالقوه‌ی زیادی داشته باشد. همان‌طورکه پروستروژن خیلی کم می‌تواند موجب مشکلات خواب شود، پروستروژن خیلی زیاد هم می‌تواند شما را خسته‌تر کند. یکی دیگر از اختلالات هورمونی رایجی که دلیل خستگی است کاهش سطوح هورمون تیروئید است (کم‌کاری تیروئید). این وضعیت به راحتی با آزمایش خون تشخیص داده می شود.

اخلاقتان را مدیریت کنید

برخی از زنان نوسانات اخلاقی را به همراه چرخه‌ی قاعدگی خودشان تجربه می‌کنند.درمان عدم تعادل هورمونی زنان

عدم تعادل هورمونی ممکن است عامل برخی از موارد اختلال خلقی باشد. بسیاری از زنان خشم، تحریک‌پذیری، تغییرات خلقی، افسردگی و اضطراب را در طول دوره‌ی خودشان تجربه می‌کنند. این‌ها می‌توانند همراه با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) باشند. اختلال کسالت قبل از قاعدگی (PMDD) فرم شدیدتری از PMS است.

تأثیرات آن روی اشتها و وزن چیست؟

افت استروژن باعث کاهش لپتین می‌شود که اشتها و میل به غذای ناسالم را افزایش می‌دهد.استروژن-پروژسترون

وقتی استروژن کاهش پیدا می‌کند، گرسنگی افزایش می‌یابد.

کاهش سطوح استروژن در طول چرخه‌ی ماهانه‌ی یک زن ممکن است تغییرات خلقی را در برخی از زنان تحریک کند. برخی از خانم‌ها ممکن است به دنبال غذاهای راحتی باشند که پر چرب، پر کالری، پر از قند یا نمک هستند تا احساس بهتری پیدا کنند. متأسفانه، خوردن این غذاها نتیجه‌ی معکوس می‌دهد و زنان احساس بدی پیدا می‌کنند. سدیم احتباس آب و نفخ را افزایش می‌دهد.

افت سطوح استروژن می‌تواند سردرد را تحریک کند.

چیزهای مختلفی سردرد را تحریک می‌کنند اما کاهش سطوح استروژن دلیل رایج آن در زنان است. اگر سردردها به طور مداوم در یک زمان از ماه، قبل یا در طی دوره اتفاق می‌افتند، کاهش استروژن ممکن است آن را تحریک کرده باشد. اگر سردردهای هورمونی خیلی بد باشند، پزشک ممکن است قرص‌های ضدبارداری را تجویز کند تا سطح استروژن را در سرتاسر چرخه پایدارتر نگهدارد.

داروهای ضد درد بدون نسخه را برای تسکین سردرد امتحان کنید. اگر به چیز قوی‌تری نیاز دارید، پزشک ممکن است تریپتان یا سایر داروها را برای درمان و پیشگیری از سردردها تجویز کند. درست غذا بخورید، ورزش کنید، از استرس دور باشید و خواب مناسب داشته باشید که به شما کمک خواهند کرد علایم PMS و سردردها را به حداقل برسانید.چکاپ کامل زنان شامل چیست.

 

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.