ابله میمون چه ویروسی است ؟

ابله میمون چه ویروسی است : آیا نگران شیوع ویروس آبله میمون هستید؟ این همه چیزی است که باید بدانید:ابله میمون چه ویروسی است

ویروس آبله میمون باعث بیماری نادری به نام آبله میمون می شود و اولین علائم آن بین 5 تا 21 روز بعد از عفونت ظاهر می شود.

آبله میمون ویروسی است که از حیوانات به انسان منتقل می شود

بسیاری از ما هنوز در حال مبارزه با عوارض بعدی همه‌گیری کووید-19 هستیم و هنوز یک عفونت ویروسی دیگر جهان را درگیر کرده است. یک بیماری نادر که ناشی از عفونت ویروس آبله میمون است، کشف شده است و اکنون در سراسر اروپا از جمله بریتانیا، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و سوئد در حال گسترش است. آخرین موارد ابتلا نیز در فرانسه و استرالیا گزارش شده است.

اگرچه ویروس آبله میمون در مناطق دورافتاده مرکز و غرب آفریقا شایع است، مناطق دیگر پس از سفر مردم به مناطق آلوده، آن را گزارش می کنند. آژانس های بهداشتی اکنون نگران گسترش آن در جامعه و مسیر جدید انتقال هستند.

کووید-۱۹ تنها ویروس موجود در هوا نیست. 

آبله میمون دقیقا چیست؟

بیماری آبله میمون اولین بار در سال 1958 در گروهی از میمون ها کشف شد و به همین دلیل به آن نامگذاری شده است. از زمان شناسایی ، شیوع پراکنده آبله میمون در 11 کشور آفریقایی از سال 1970 وجود داشته است. این بیماری از خانواده ویروس های مشابه آبله است. اما شدت این بیماری در مقایسه با آن کمتر است.

آبله میمون تاکنون دو سویه دارد، غرب آفریقا با نرخ مرگ و میر 1 درصد و دیگری آفریقای مرکزی با نرخ مرگ و میر 10 درصد.

چگونه گسترش می یابد؟

اگر با یک فرد آلوده در تماس نزدیک باشید، احتمال ابتلا به بیماری آبله میمون زیاد است. ویروس می تواند از طریق پوست شکسته یا مجاری تنفسی جدا از چشم، بینی یا دهان وارد بدن شود. گزارش های اخیر نشان می دهد که می تواند از طریق تماس مستقیم در حین رابطه جنسی نیز منتقل شود. در واقع، حتی اگر با حیوانات آلوده مانند میمون، موش صحرایی و سنجاب در تماس باشید، می توانید به بیماری آبله میمون مبتلا شوید.

برای تشخیص بیشتر، شدت تب خود را بررسی کنید.

علائم آبله میمون

علائم اولیه آبله میمون شامل تب، سردرد، درد بدن و عضله، تورم غدد، لرز و خستگی است. در صورت ابتلا، ممکن است اولین علائم را بین 5 تا 21 روز ببینید و بثورات پوستی ممکن است یک تا پنج روز پس از تجربه این علائم ظاهر شوند. جوش را با آبله مرغان اشتباه نگیرید، زیرا به صورت لکه های برجسته شروع می شود اما به زودی به پوسته های پر از مایع تبدیل می شود.

علائم اولیه ابتلا به ویروس آبله میمون اغلب با تب و لرز، بزرگی غدد لنفاوی (گردن، زیربغل و کشاله ران)، سردرد شدید، بدن درد، تورم غدد لنفاوی، خستگی و گاهی گلودرد و سرفه شروع شده و طی ۱ الی ۳ روز پس از آغاز تب، بثورات پوستی ظاهر می گردند. بثورات پوستی همان طور که گفته شد اغلب روی صورت، کف دست و پا و ۳۰ درصد موارد بر روی دستگاه تناسلی ظاهر می گردند.

مخاط دهان نیز می تواند درگیر شود. موارد شدید درگیری با ویروس آبله میمون می تواند منجر به نابینایی نیز گردد. اما بیماری شدید اغلب چه افرادی را گرفتار می کند؟

علائم شدید ابتلا به ویروس آبله میمون اغلب در کودکان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی دیده می شوند.  احتمال بروز عوارض بیماری مانند ذات الریه (برونکوپنومونی)، عفونت شدید خون (سپسیس)، عفونت مغزی (آنسفالیت) و عفونت قرنیه چشم در این افراد بیشتر دیده می شود.

علائم اولیه شامل تب، سردرد، درد عضلانی، کمردرد، تورم غدد لنفاوی، لرز و خستگی است.

  • تب
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • كمر درد
  • تورم غدد لنفاوی
  • لرز
  • فرسودگی

روش های پیشگیری ابتلا به آبله میمون

روش های متعددی جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس آبله میمون توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های واگیر آمریکا (CDC) پیشنهاد شده اند، که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • پرهیز از تماس با حیوانات بیمار یا لاشه حیوانات
  • پرهیز از تماس مستقیم و تمیز کردن محل نگهداری حیوانات بیمار و مشکوک
  • قرنطینه افراد با علائم و تماس مشکوک
  • شستن دست ها با آب و صابون و یا ضدعفونی با محلول های حاوی اتانول پس از تماس های مشکوک

واکسن JYNNEOS (Imvamune یا Imvanex) نیز نوعی واکسن ویروسی زنده ضعیف شده می باشد که توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) جهت پیشگیری از ابتلا به آبله میمون مورد تایید قرار گرفته است. در حال حاضر از این واکسن در آمریکا برای افراد با مشاغل پرخطر و احتمال تماس بالا با حیوانات آلوده یا کارکنان آزمایشگاه جهت پیشگیری از ابتلا به آبله میمون و آبله استفاده می شود.

نوشته های مرتبط

بیماری آبله میمون چقدر خطرناک است؟

اکثر موارد ویروس شدید نیستند ، گاهی اوقات شبیه آبله مرغان هستند، اما پوسته ها ظرف دو تا چهار هفته از بین می روند و می ریزند. تنها در برخی موارد شدید، باعث مرگ و میر گزارش شده در غرب آفریقا شده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، مرگ و میر آبله میمون یک نفر از هر ده بیمار، به ویژه بیماران جوان تر است. با این حال، بیماران خفیف در عرض چند هفته به طور کامل بهبود می یابند.

آیا درمانی وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای آبله میمون وجود ندارد. بنابراین مطمئن شوید که عفونت بیشتر گسترش نمی یابد و تا زمانی که علائم عمومی از بین بروند، ویروس منتقله از غرب آفریقا اغلب قدرت انتقال، کشندگی و عوارض کمتری نسبت به ویروس منتقله از آفریقای مرکزی دارد. مخزن بیماری هنوز به درستی شناخته نشده است؛

اگرچه جوندگان آفریقایی و پریمات ها مانند میمون ها به عنوان مخزن محتمل آن در نظر گرفته می شوند. به طور کلی علائم آبله میمون در انسان ها بیشتر شبیه به بیماری آبله، ولی خفیف تر از آن می باشد (بیماری آبله در سال ۱۹۸۰ ریشه کن شده است).ابله میمون چه ویروسی است.ابله میمون چه ویروسی است

درمان بیماری آبله میمون

دوره بیماری اغلب ۲ الی ۴ هفته ذکر شده است و اغلب بیماری خود محدود می باشد. اما در برخی افراد مانند کودکان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی، بیماری شدیدتر نیز دیده می شود. اغلب درمان های حمایتی مانند سایر بیماری های ویروسی و پیشگیری و درمان عفونت های ثانویه کافی به نظر می رسند.

اگرچه برخی داروهای ضدویروس، واکسن و ایمونوگلوبولین ها نیز جهت درمان بیماری آبله میمون در افراد پرخطر در حال بررسی می باشند، اما هنوز درمان قطعی آن تایید نشده است. فرد مشکوک باید تا برطرف شدن علائم بیماری قرنطینه گردد و طی مدت قرنطینه نیز فرد بیمار و تمام اطرافیان وی از ماسک های تنفسی استفاده نمایند.

آیا واکسن آبله، از ابتلا به آبله میمون پیشگیری می کند؟

جهت پاسخ به این سوال که آیا واکسن آبله، از ابتلا به آبله میمون پیشگیری می کند، باید به بررسی مطالعات پیشین در آفریقا پرداخته شود. مطالعات پیشین حاکی از اثرگذاری ۸۵ درصدی واکسن آبله در پیشگیری از ابتلا به ویروس آبله میمون می باشند. محققین معتقد هستند تزریق واکسن حتی پس از تماس نیز قدرت پیشگیری و کاهش شدت ابتلا به بیماری آبله میمون را دارد.

همچنین چندین نوع واکسن در آمریکا برای پیشگیری از آبله میمون ها و آبله مورد تایید FDA قرار گرفته اند. از جمله واکسن های فعلی مورد تایید در آمریکا جهت پیشگیری از آبله میمون می توان به واکسن های زیر اشاره نمود:

  • واکسن JYNNEOS (Imvamune یا Imvanex): نوعی واکسن ویروسی زنده ضعیف شده می باشد که توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) جهت پیشگیری از ابتلا به آبله میمون مورد تایید قرار گرفته است.
  • واکسن ACAM2000: نوعی واکسن ویروسی زنده ضعیف شده می باشد که جهت پیشگیری از ابتلا به آبله در افراد بالای ۱۸ سال مجوز دریافت نموده است. جهت استفاده در افراد در معرض ویروس آبله میمون نیز در شرایط خاص مورد تایید قرار گرفته است.
  • واکسن آبله: اگرچه قدرت ۸۵ درصدی در پیشگیری از ابتلا به آبله میمون و کاهش شدت بیماری در صورت ابتلا دارد، اما در حال حاضر از آن در جمعیت عمومی استفاده نمی شود. در صورت افزایش بروز آبله میمون در آینده، ممکن است پروتوکول های جدید جهت استفاده از آن تدوین گردد.

 اگرچه که با توجه به نیاز تماس طولانی و نزدیک جهت ابتلا به بیماری آبله میمون، پاندمی شدن آن بعید به نظر می رسد، اما در حال حاضر انگلستان و اسپانیا اقدام به خرید و ذخیره هزاران دوز از واکسن آبله میمون نموده اند.

روش های پیشگیری از ابتلا به آبله میمون

روش های متعددی جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس آبله میمون توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های واگیر آمریکا (CDC) پیشنهاد شده اند، که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • پرهیز از تماس با حیوانات بیمار یا لاشه حیوانات
  • پرهیز از تماس مستقیم و تمیز کردن محل نگهداری حیوانات بیمار و مشکوک
  • قرنطینه افراد با علائم و تماس مشکوک
  • شستن دست ها با آب و صابون و یا ضدعفونی با محلول های حاوی اتانول پس از تماس های مشکوک

واکسن JYNNEOS (Imvamune یا Imvanex) نیز نوعی واکسن ویروسی زنده ضعیف شده می باشد که توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) جهت پیشگیری از ابتلا به آبله میمون مورد تایید قرار گرفته است. در حال حاضر از این واکسن در آمریکا برای افراد با مشاغل پرخطر و احتمال تماس بالا با حیوانات آلوده یا کارکنان آزمایشگاه جهت پیشگیری از ابتلا به آبله میمون و آبله استفاده می شود.

نحوه سرایت ویروس آبله میمون

نحوه سرایت ویروس آبله میمون اغلب از طریق ذرات درشت تنفسی (Droplets) و در برخی موار نیز از طریق ذرات ریز تنفسی (Aerosols) و تماس مستقیم با ضایعات پوستی می باشد. چون انتقال اغلب از طریق ذرات درشت تنفسی می باشد، لذا برای ابتلا به بیماری اغلب نیاز به تماس های نزدیک و طولانی می باشد (برخلاف کووید ۱۹).

تماس مستقیم انسان با حیوان، انسان و اشیا آلوده نیز در سرایت آن نقش دارند. پس از خشک شدن و بهبود تمام تاول ها و راش های پوستی افراد مبتلا، قدرت سرایت آن از بین می رود. ویروس آبله میمون می تواند از طریق پوست آسیب دیده، ترشحات مخاطی (چشم، دهان و بینی)، گازگرفتگی توسط حیوانات آلوده، خراشیدگی ناخن حیوان آلوده و تماس با گوشت حیوان آلوده حین آماده سازی یا تماس با محل نگهداری حیوان آلوده نیز صورت پذیرد.

آیا آبله میمون می تواند کشنده باشد؟

آبله میمون می تواند کشنده باشد. نسبت مرگ و میر مورد آبله میمون در جمعیت عمومی بین 0 تا 11 درصد متغیر بوده و در میان کودکان خردسال بیشتر بوده است. علاوه بر این، افراد کمتر از 40 یا 50 سال (بسته به کشور) ممکن است در نتیجه خاتمه واکسیناسیون معمول آبله در سراسر جهان پس از ریشه کنی آبله بیشتر مستعد ابتلا به آبله می باشند. ابله میمون چه ویروسی است.

مشاوره پزشکی زنان با برند زنان 909 اماده خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه زنان و زایمان است.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.