هپاتیت چیست و چگونه منتقل میشود ؟

هپاتیت چیست و چگونه منتقل میشود

هپاتیت چیست و چگونه منتقل میشود

 

هپاتیت التهاب کبد است. در ایالات متحده، هپاتیت ویروسی معمولاً توسط ویروس هپاتیت A، B یا C ایجاد می شود. انواع مختلف هپاتیت به روش های مختلفی از جمله داشتن رابطه جنسی، استفاده مشترک از سوزن یا خوردن غذای ناپاک منتشر می شود.

گاهی اوقات، هپاتیت ویروسی خود به خود از بین می رود. در برخی دیگر، این ویروس مادام العمر است و می تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی شود. واکسن ها می توانند از هپاتیت A و B جلوگیری کنند، اما نه C. داروهایی برای درمان و گاهی اوقات درمان

هپاتیت B و C وجود دارد.

هپاتیت چیست و چگونه منتقل میشود

هپاتیت ویروسی چیست؟

هپاتیت ویروسی (HEP-uh-TY-tiss) التهاب کبد ناشی  از ویروس هپاتیت است. التهاب زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن شما خطری مانند یک ویروس را احساس کند و گلبول‌های سفید خون را برای محافظت از بدن شما به اطراف منطقه بفرستد. این

باعث قرمزی، تورم و گاهی درد می شود.

هپاتیت به کبد آسیب می رساند و می تواند باعث ایجاد زخم در کبد شود که به آن سیروز (sur-ROH-siss) می گویند. سیروز می تواند باعث سرطان کبد، نارسایی کبد و مرگ شود. کبد شما غذایی که می خورید را به انرژی تبدیل می کند. همچنین الکل و سایر

سموم را از خون پاک می کند، به معده و روده شما کمک می کند تا غذا را هضم کند و پروتئین هایی را می سازد که بدن برای کنترل و توقف خونریزی به آن نیاز دارد.

 

انواع مختلف هپاتیت ویروسی چیست؟

 

شایع ترین انواع هپاتیت ویروسی در ایالات متحده عبارتند از:

هپاتیت A

هپاتیت B

هپاتیت C

 

آیا هپاتیت ویروسی بر زنان متفاوت از مردان تأثیر می گذارد؟

بله، انواع خاصی از هپاتیت ویروسی زنان را متفاوت از مردان تحت تاثیر قرار می دهد.

هپاتیت A زنان و مردان را به روش های مشابهی درگیر می کند.

هپاتیت B زنان را متفاوت از مردان تحت تأثیر قرار می دهد:

جلوگیری بارداری. زنان مبتلا به آسیب شدید کبدی ممکن است نتوانند از کنترل بارداری استفاده کنند . این به این دلیل است که کبد آسیب دیده ممکن است در تجزیه استروژن مشکل داشته باشد.

بارداری. خطر انتقال هپاتیت B به جنین در دوران بارداری زیاد است. هپاتیت B خطر عوارض بارداری را افزایش می دهد. 2 با پزشک خود در مورد مصرف داروی هپاتیت B برای کاهش خطر انتقال هپاتیت B به کودک خود صحبت کنید. مصرف برخی از داروهای هپاتیت B در دوران بارداری بی خطر است اما برای همه توصیه نمی شود.

هپاتیت C زنان را متفاوت از مردان تحت تأثیر قرار می دهد:

زنان جوان تر تحقیقات نشان می‌دهد که هپاتیت C حاد (کوتاه‌مدت) بیشتر در زنان جوان‌تر از مردان به خودی خود از بین می‌رود. همچنین، در زنان مبتلا به هپاتیت C مزمن، آسیب کبدی معمولا کندتر از مردان اتفاق می افتد. محققان بر این باورند که هورمون

استروژن  ممکن است به محافظت از کبد در برابر آسیب کمک کند.

سیکل های قاعدگی ممکن است دوره های قاعدگی را از دست بدهید یا دوره های کوتاه تری داشته باشید. این می تواند به عنوان یک عارضه جانبی داروهای هپاتیت رخ دهد. از آنجایی که هپاتیت C از طریق خون پخش می شود، خطر انتقال هپاتیت C به شریک

جنسی در طول دوره قاعدگی شما بیشتر است.

کنترل تولد. زنان مبتلا به آسیب شدید کبدی ممکن است نتوانند از داروهای ضد بارداری حاوی استروژن استفاده کنند. 1 این به این دلیل است که کبد آسیب دیده ممکن است در تجزیه استروژن مشکل داشته باشد.

بارداری. کارشناسان معتقدند خطر انتقال هپاتیت C به جنین در دوران بارداری  کم است. اما هپاتیت C خطر ابتلا به عوارض بارداری مانند زایمان زودرس و دیابت بارداری را افزایش می دهد. برخی از داروهای هپاتیت C نیز در صورت مصرف در دوران بارداری می توانند

آسیب جدی به کودک شما وارد کنند.

یائسگی آسیب کبدی برای زنان بعد از یائسگی سریعتر اتفاق می افتد .  داروهای هپاتیت C نیز ممکن است برای زنان بعد از یائسگی به خوبی مردان کار نکنند.

چه کسانی به هپاتیت ویروسی مبتلا می شوند؟

هپاتیت ویروسی در ایالات متحده شایع است و زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می دهد. هپاتیت B و C شایع تر از هپاتیت A است.

در این گروه پرخطر، هپاتیت B معمولاً در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل می شود. نوزادانی که با هپاتیت B متولد می شوند، احتمالاً در تمام زندگی خود به آن مبتلا هستند و در معرض خطر آسیب کبدی و سرطان کبد هستند.

 

چگونه به هپاتیت A مبتلا می شوید؟

 

  • هپاتیت A در مدفوع (مدفوع) فرد آلوده دیده می شود.
  • خوردن یا نوشیدن آب یا غذای آلوده

شما می توانید با خوردن غذای تهیه شده توسط فردی مبتلا به ویروس که پس از استفاده از حمام دست های خود را نشویید و سپس غذا را لمس کرده، به هپاتیت A مبتلا شوید.

شما می توانید با خوردن صدف خام یا نیم پز که از آب آلوده به فاضلاب به وجود آمده اند، به هپاتیت A مبتلا شوید.

رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی. هپاتیت A حتی اگر فرد مبتلا هیچ علامتی نداشته باشد می تواند سرایت کند.

دست زدن به قسمت های نجس تعویض پوشک یا توالت. اگر نوزاد یا کودک نوپایی مبتلا به هپاتیت A بود و ناحیه تعویض لباس را کثیف می کرد، دیگرانی که با مدفوع در تماس هستند ممکن است عفونی شوند.

اگر به خارج از کشور به یک کشور در حال توسعه با شرایط بهداشتی ضعیف یا بدون دسترسی به آب تمیز سفر کنید و برای هپاتیت A واکسینه نشده باشید، احتمال بیشتری برای ابتلا به هپاتیت A دارید.

 

چگونه به هپاتیت B مبتلا می شوید؟

 

هپاتیت B در خون فرد آلوده و سایر مایعات بدن مانند مایع منی و واژن یافت می شود.

رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی. این رایج ترین راه انتشار هپاتیت B است. هپاتیت B حتی اگر فرد مبتلا هیچ علامتی نداشته باشد می تواند سرایت کند.

تولد مادر مبتلا به هپاتیت B

استفاده مشترک یا استفاده مجدد از سوزن ها، سرنگ ها و تجهیزات آماده سازی دارو مانند اجاق گاز و پنبه هنگام تزریق مواد مخدر. دست‌ها یا تجهیزات آماده‌سازی دارو که حتی مقادیر بسیار کمی خون روی آن‌ها وجود دارد، می‌تواند باعث گسترش هپاتیت B شود.

ضربه زدن تصادفی با سوزن یا سایر ابزارهای تیز (خطر بیشتر برای کارکنان مراقبت های بهداشتی)

راه کمتر رایج برای انتشار هپاتیت B از طریق غذای از قبل جویده شده به نوزاد مادر مبتلا به هپاتیت B است .

 

چگونه به هپاتیت C مبتلا می شوید؟

 

هپاتیت C در خون و سایر مایعات بدن فرد آلوده یافت می شود.

هپاتیت C معمولاً از طریق:

استفاده مشترک یا استفاده مجدد از سوزن ها، سرنگ ها و تجهیزات آماده سازی دارو مانند اجاق گاز و پنبه هنگام تزریق مواد مخدر. این رایج ترین راه انتشار هپاتیت C در ایالات متحده است. دست‌ها یا تجهیزات آماده‌سازی دارو که حتی مقادیر بسیار کمی خون روی آن‌ها وجود دارد نیز می‌توانند باعث گسترش هپاتیت C شوند.

ضربه زدن تصادفی با سوزن یا سایر ابزارهای تیز (خطر بیشتر برای کارکنان مراقبت های بهداشتی)

راه های کمتر رایج برای انتشار هپاتیت C

  • رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی
  • تولد مادری که مبتلا به هپاتیت است، اگرچه این اتفاق نادر است
  • وسایل شخصی مانند تیغ و مسواک را به اشتراک بگذارید
  • خالکوبی یا سوراخ کردن بدن

علائم هپاتیت ویروسی در زنان چیست؟

 

علائم هپاتیت ویروسی برای همه انواع هپاتیت مشابه است.   آنها عبارتند از:

  • تب با درجه پایین (دمای بین 99.5 درجه فارنهایت تا 101 درجه فارنهایت)
  • خستگی (خستگی)
  • از دست دادن اشتها
  • ناراحتی معده
  • استفراغ
  • دل درد
  • ادرار تیره
  • حرکات روده به رنگ خاک رس
  • درد مفاصل
  • زردی (JAWN-diss) که زمانی رخ می دهد که پوست و سفیدی چشم زرد می شود

افرادی که به تازگی آلوده شده اند به احتمال زیاد یک یا چند مورد از این علائم را دارند، اما برخی از افراد مبتلا به هپاتیت ویروسی هیچ علامتی ندارند. عفونت های جدید هپاتیت A معمولاً علائم ایجاد می کنند، اما نیمی از افراد مبتلا به عفونت های هپاتیت B و

هپاتیت C جدید علائمی ندارند.

برخی از آزمایش‌های خون می‌توانند نشان دهند که هپاتیت دارید، حتی اگر علائمی نداشته باشید. افراد مبتلا به هپاتیت مزمن B یا C اغلب زمانی که کبدشان آسیب می بیند علائمی را بروز می دهند.

کدام نوع هپاتیت خطرناک است

 

آیا باید آزمایش هپاتیت A بدهم؟

شاید. اگر علائم هپاتیت ویروسی دارید، با پزشک یا پرستار خود در مورد آزمایش هپاتیت A صحبت کنید.

آیا باید آزمایش هپاتیت B انجام دهم؟

شاید. همه زنان باردار باید در سه ماهه اول بارداری آزمایش هپاتیت B را انجام دهند. همچنین، حدود نیمی از افراد مبتلا به هپاتیت B علائم پس از عفونت را دارند.

این بدان معناست که ممکن است بدون اینکه بدانید به عفونت مبتلا شده اید.

  • والدین شما در یکی از مناطق پرخطر به دنیا آمده اند و شما در کودکی علیه هپاتیت B واکسینه نشده اید.
  • شما با فردی که هپاتیت B دارد زندگی می کنید، با او رابطه جنسی دارید یا با او سر سوزن مشترکی دارید
  • شما تا به حال با بیش از یک شریک رابطه جنسی داشته اید و از کاندوم استفاده نکرده اید
  • شما مواد مخدر تزریق می کنید
  • دیالیز دریافت می کنید
  • شما از درمان های پزشکی استفاده می کنید که سیستم ایمنی شما را تضعیف می کند
  • شما HIV دارید

آیا باید آزمایش هپاتیت C بدهم؟

شاید. اکثر افراد مبتلا به هپاتیت C هیچ علامتی ندارند. این بدان معنی است که ممکن است بدون اینکه بدانید به عفونت مبتلا شده اید. CDC آزمایش هپاتیت C را برای برخی از زنان بدون علائم توصیه می کند.

از پزشک خود در مورد انجام آزمایش هپاتیت C سوال کنید اگر:

چرا همه بچه‌های بیبی باید برای هپاتیت ویروسی آزمایش شوند؟

CDC توصیه می کند که همه آمریکایی هایی که بین سال های 1945 تا 1965 متولد شده اند (به نام بیبی بومرها) یک بار آزمایش هپاتیت C را انجام دهند. این به این دلیل است که از هر چهار بزرگسال مبتلا به هپاتیت C، 3 نفر در سنین رشد هستند و اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند نمی دانند که به آن مبتلا هستند. .

این احتمال وجود دارد که بسیاری از نوزادان به هپاتیت C سال ها پیش قبل از آزمایش خون برای هپاتیت C آلوده شده باشند.

 

علائم هپاتیت بعد از چند روز مشخص میشود

 

اگر علائم هپاتیت ویروسی را دارید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما:

درباره سابقه سلامتی خود سوال بپرسید

یک معاینه فیزیکی انجام دهید

آزمایش‌های خونی را سفارش دهید که به دنبال بخش‌هایی از ویروس یا آنتی‌بادی‌هایی باشد  که بدن شما در پاسخ به ویروس می‌سازد. آزمایش های دیگر ممکن است میزان ویروس را در خون شما اندازه گیری کند.

چگونه بفهمم هپاتیت حاد یا مزمن ویروسی دارم؟

نوشته های مرتبط

هپاتیت A، B و C همگی به عنوان یک عفونت حاد (کوتاه مدت) شروع می شوند. برخی از عفونت های حاد می توانند به عفونت های مادام العمر و مزمن تبدیل شوند. پزشک ممکن است آزمایش خون انجام دهد تا ببیند عفونت حاد است یا مزمن.

هپاتیت A فقط باعث عفونت حاد می شود. اکثر مردم بدون هیچ مشکل سلامتی پایدار بهبود می یابند.

هپاتیت B و C می تواند باعث عفونت های حاد و مزمن شود. برخی از افراد از عفونت حاد بهبود می یابند و نمی توانند عفونت را به دیگران منتقل کنند. برای سایر افراد، عفونت به یک عفونت مزمن تبدیل می شود و می تواند به دیگران سرایت کند.

آیا هپاتیت درمان دارد

 

هپاتیت حاد ویروسی معمولاً خود به خود از بین می رود. هپاتیت A فقط باعث عفونت حاد می شود، اما هپاتیت B و C اغلب باعث عفونت مزمن یا مادام العمر می شود . اگر هپاتیت A، B یا C حاد دارید، ممکن است چند ماه قبل از بهبودی احساس بیماری کنید.

ممکن است پزشک استراحت و اطمینان از دریافت مایعات کافی را توصیه کند. از مصرف الکل و برخی داروها مانند مسکن استامینوفن خودداری کنید زیرا در این مدت به کبد آسیب می رسانند. برخی از افراد مبتلا به هپاتیت حاد ویروسی برای مدیریت علائم باید در بیمارستان بستری شوند.

اگر فکر می کنید مبتلا به هپاتیت هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

هپاتیت ویروسی مزمن (طولانی مدت) چگونه درمان می شود؟

اگر هپاتیت ویروسی مزمن دارید، درمان شما به نوع هپاتیت شما بستگی دارد:

هپاتیت B. احتمالاً هر شش تا 12 ماه یکبار به طور منظم با پزشک خود ملاقات خواهید کرد تا علائم بیماری کبد و سرطان کبد را مشاهده کنید. اگر قصد دارید در آینده باردار شوید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است برای درمان هپاتیت B به داروهای ضد ویروسی نیاز داشته باشید، اما بسیاری از افراد به دارو نیاز ندارند. سازمان غذا و دارو (FDA) فهرستی از داروهای تایید شده برای درمان هپاتیت B را در اختیار دارد .

هپاتیت C. اگر به هپاتیت C مبتلا هستید، با پزشک خود در مورد نیاز به دارو صحبت کنید. داروهای ضد ویروسی که اخیراً تأیید شده اند، هپاتیت C را در بزرگسالان درمان می کنند و ممکن است آن ها را درمان کنند.

آیا هپاتیت کشنده است?

اگر هپاتیت ویروسی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اکثر افراد بدون درمان یا مشکلات سلامتی طولانی مدت از هپاتیت A بهبود می یابند.

هپاتیت مزمن B و C می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود، مانند:

  • سیروز یا زخم کبد
  • سرطان کبد
  • نارسایی کبد

افراد مبتلا به نارسایی کبد ممکن است برای زنده ماندن نیاز به پیوند کبد داشته باشند. در ایالات متحده، سیروز ناشی از هپاتیت C مزمن در حال حاضر شایع ترین دلیل برای نیاز به پیوند کبد است.

هپاتیت ویروسی نیز شایع ترین علت سرطان کبد است.

اگر فکر کنم در معرض هپاتیت ویروسی قرار گرفته ام چه باید بکنم؟

 

اگر ممکن است در معرض هپاتیت A یا B قرار گرفته باشید ، پزشک ممکن است برای جلوگیری از ابتلا به عفونت، تزریق واکسن (واکسن) را توصیه کند.

CDC توصیه می کند که افرادی که در معرض هپاتیت C قرار می گیرند ، مانند یک کارمند مراقبت های بهداشتی پس از یک سوزن تصادفی، آزمایش عفونت هپاتیت C را انجام دهند. 18  داروی ضد ویروسی جدید برای هپاتیت C اکثر افرادی که آنها را مصرف می

کنند درمان می کند. اگر بیمه درمانی دارید، در مورد پرداخت مشترک و بیمه مشترک خود و اینکه کدام داروها تحت پوشش طرح شما هستند سؤال کنید.

چگونه هپاتیت ویروسی بر بارداری تأثیر می گذارد؟

 

هپاتیت B و C می تواند در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کند و به کودک شما منتقل شود. خطر انتقال ویروس به جنین با هپاتیت B بیشتر از C است.

تحقیقات نشان می دهد که زنان باردار مبتلا به هپاتیت B یا C ممکن است خطر بیشتری برای برخی از عوارض بارداری داشته باشند:

  • دیابت بارداری
  • نوزاد کم وزن (کمتر از 5 ½ پوند)

زایمان زودرس (که به آن زایمان زودرس نیز گفته می شود، یا نوزادانی که قبل از هفته 37 بارداری متولد شده اند). تولد زودرس علت اصلی مرگ و میر نوزادان است و خطر ابتلا به مشکلات سلامتی و رشدی را در بدو تولد و بعد از آن در زندگی افزایش می دهد.

اگر فکر می کنید باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید. برخی از داروهای ضد ویروسی که هپاتیت C را درمان می‌کنند، مانند ریباویرین ، اگر در دوران بارداری مصرف شوند، می‌توانند باعث نقص مادرزادی جدی شوند.

من هپاتیت ویروسی دارم و باردارم. آیا کودک من به ویروس مبتلا می شود؟

 

شاید. هپاتیت B و C می تواند در حین زایمان از یک زن باردار به جنین منتقل شود.

اگر هپاتیت B دارید، خطر انتقال عفونت به نوزادتان بیشتر از ابتلا به هپاتیت C است. مطمئن شوید که کودک شما HBIG (گلوبولین ایمنی هپاتیت B) و اولین تزریق واکسن هپاتیت B را ظرف 12 ساعت پس از تولد دریافت کند. کودک شما در طی 1 تا 15 ماه آینده

به دو یا سه واکسن دیگر نیاز دارد تا از ابتلا به هپاتیت B جلوگیری کند. زمان و تعداد کل واکسن ها به نوع واکسن و سن و وزن کودک شما بستگی دارد. همه نوزادان باید برای هپاتیت B واکسینه شوند. با پزشک خود صحبت کنید.

واکسن هپاتیت B بسیار مهم است. نوزادانی که به هپاتیت B مبتلا می شوند، 90 درصد احتمال ابتلا به هپاتیت B مزمن (طولانی مدت) را دارند. از هر چهار نفری که در بدو تولد مبتلا می شوند، یک نفر به دلایل مرتبط با هپاتیت B مانند سرطان کبد یا نارسایی کبد

می میرد. پزشک پس از آخرین واکسن، کودک شما را آزمایش می کند تا مطمئن شود که او در برابر بیماری در امان است.

اگر شما مبتلا به هپاتیت C هستید، احتمال انتقال ویروس به جنین کم است، اما هنوز ممکن است. تنها راه برای اطلاع از اینکه کودک شما آلوده شده است انجام آزمایش است. CDC توصیه می کند که کودک پس از 18 ماهگی آزمایش شود. اکثر نوزادان مبتلا به

هپاتیت C در بدو تولد هیچ علامتی ندارند و در دوران کودکی عملکرد خوبی دارند.

آیا در صورت ابتلا به هپاتیت ویروسی می توانم به نوزادم شیر دهم؟

 

بله، در صورت ابتلا به هپاتیت ویروسی می توانید به نوزاد خود شیر بدهید. شما نمی توانید هپاتیت ویروسی را از طریق شیر مادر منتقل کنید.

اما اگر به هپاتیت C مبتلا هستید و نوک پستان یا پوست اطراف آن ترک خورده یا خونریزی دارد، شیر دادن به نوزاد را در آن سینه تا زمان بهبودی زخم ها متوقف کنید. می توانید شیر خود را از آن سینه پمپ کنید یا با دست بیرون دهید تا زمانی که بهبود یابد. شیر

مادر را از آن سینه دور بریزید، زیرا ممکن است به دلیل ترک خوردگی یا خونریزی پوست به هپاتیت C آلوده شده باشد.

پمپ کردن سینه ترک خورده یا خونریزی به حفظ شیر شما کمک می کند و از پر شدن بیش از حد و دردناک شدن سینه جلوگیری می کند. شما می توانید شیر خود را از سینه سالم به کودک خود بدهید.

چگونه می توانم از هپاتیت ویروسی جلوگیری کنم؟

 

با اقدامات زیر می توانید خطر ابتلا به هپاتیت ویروسی را کاهش دهید. مراحل زمانی که با هم استفاده شوند بهترین کار را دارند. هیچ قدمی نمی تواند شما را از هر نوع هپاتیت ویروسی محافظت کند.

مراحل کاهش خطر ابتلا به هپاتیت ویروسی:

واکسن بزنید  واکسن زدن بهترین راه برای پیشگیری از هپاتیت A و B است. هیچ واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد. واکسن های هپاتیت  A و هپاتیت B  برای هر کسی که می خواهد در برابر ویروس ها محافظت شود و برای افرادی که عوامل خطر و مشکلات

سلامت خاصی دارند توصیه می شود. از پزشک خود بپرسید که آیا به واکسن نیاز دارید یا خیر.

دستان خود را بعد از استفاده از حمام و تعویض پوشک و قبل از تهیه یا خوردن غذا بشویید .

اگر رابطه جنسی دارید، از کاندوم استفاده کنید. کاندوم خطر ابتلا یا انتقال عفونت های مقاربتی (STIs) از جمله هپاتیت ویروسی را کاهش می دهد. هپاتیت ویروسی می تواند از طریق خون قاعدگی، مایع واژن و مایع منی (cum) منتقل شود. قبل از اینکه آلت

تناسلی به واژن، دهان یا مقعد شما برخورد کند، حتما کاندوم را روی آن قرار دهید. سایر روش‌های  پیشگیری از بارداری  مانند قرص‌های ضدبارداری، شات‌ها، ایمپلنت‌ها یا  دیافراگم‌ها از شما در برابر هپاتیت ویروسی محافظت نمی‌کنند.

تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید.  خطر ابتلا به هپاتیت ویروسی با تعداد شرکای جنسی در طول زندگی شما افزایش می یابد.

اگر به هر دلیلی از سوزن یا سرنگ استفاده می کنید، آنها را با دیگران به اشتراک نگذارید.

وسایل شخصی که ممکن است روی آنها خون باشد، مانند تیغ، ناخن گیر، مسواک یا نمایشگر قند را به اشتراک نگذارید .

خالکوبی یا سوراخ کردن بدن را از افراد یا مراکز غیرمجاز انجام ندهید .

اگر مجبورید خون شخص دیگری را لمس کنید، دستکش محافظ بپوشید .

اگر شما یک کارمند مراقبت های بهداشتی یا ایمنی عمومی هستید،  برای هپاتیت A و B واکسینه شوید و همیشه از اقدامات احتیاطی استاندارد و اصول کنترل عفونت، از جمله روش های تزریق ایمن، پیروی کنید.

آیا به واکسن هپاتیت ویروسی نیاز دارم؟

شاید. واکسن های هپاتیت A و B می توانند از شما در برابر ابتلا محافظت کنند. در مورد دریافت واکسن های توصیه شده با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید.

هنوز هچ واکسنی برای پیشگیری از هپاتیت C وجود ندارد. اما می توانید اقدامات دیگری را برای کاهش خطر ابتلا به هپاتیت C انجام دهید .

چه کسانی باید واکسن هپاتیت A را دریافت کنند؟

واکسن هپاتیت A در دو نوبت به فاصله 6 تا 18 ماه تزریق می شود. دو دوز برای محافظت پایدار مورد نیاز است.

واکسن برای موارد زیر توصیه می شود:

همه کودکان، از 1 سالگی (12 تا 23 ماهگی)

مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند

افرادی که در بخشی از جهان که هپاتیت A در آن شایع است، مانند مناطق خاصی از آمریکای مرکزی یا جنوبی، آسیا، آفریقا و اروپای شرقی، سفر یا کار می کنند. به اطلاعات سلامت مسافران CDC مراجعه کنید .

افرادی که از مواد مخدر غیرقانونی استفاده می کنند

افرادی که تحت درمان با کنسانتره های فاکتور انعقادی قرار می گیرند، مانند افراد مبتلا به هموفیلی (HEE-moh-FIL-ee-uh)

افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی

افرادی که با هپاتیت A در آزمایشگاه یا با پستانداران آلوده به هپاتیت A کار می کنند

اعضای خانواده هایی که قصد دارند فرزندی را به فرزندخواندگی بپذیرند، یا از یک فرزندخوانده تازه وارد مراقبت کنند، از کشوری که هپاتیت A شایع است. برای فرزندخواندگی بین‌المللی به صفحه اطلاعات مسافرتی CDC مراجعه کنید .

چه کسانی باید واکسن هپاتیت B را دریافت کنند؟

واکسن هپاتیت B معمولاً در سه دوز در مدت شش ماه تزریق می شود. واکسن برای موارد زیر توصیه می شود:

  • همه بچه ها در بدو تولد
  • همه کودکان و نوجوانان کمتر از 19 سال که واکسینه نشده اند
  • مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند
  • افرادی که با فرد مبتلا به هپاتیت B زندگی می کنند یا با آنها رابطه جنسی دارند
  • افرادی که بیش از یک شریک جنسی دارند
  • افرادی که تجهیزات مشترکی برای تزریق مواد مخدر دارند
  • افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی یا کلیوی
  • افراد مبتلا به HIV
  • افراد کمتر از 60 سال مبتلا به دیابت
  • افرادی که شغلشان آنها را در معرض خون انسان یا سایر مایعات بدن قرار می دهد
  • ساکنین و کارکنان تسهیلات برای افراد دارای معلولیت رشدی

افرادی که به مناطقی از جهان که هپاتیت B شایع است سفر می کنند، مانند آسیای جنوب شرقی، جنوب صحرای آفریقا، حوزه آمازون در آمریکای جنوبی، جزایر اقیانوس آرام، بخش هایی از اروپای شرقی

واکسن های هپاتیت A و B چه مدت از شما محافظت می کنند؟

در طول زندگی خود به موارد زیر نیاز دارید:

یک سری واکسن هپاتیت A (دو واکسن با فاصله حداقل 6 ماه از همدیگر تزریق شود)

یک سری واکسن هپاتیت B (سه یا چهار واکسن در یک دوره 6 ماهه داده می شود)

اکثر مردم نیازی به دوز تقویت کننده هیچ کدام از واکسن ها ندارند. اما اگر دیالیز، یک روش پزشکی برای تمیز کردن خون خود انجام داده اید، یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید، پزشک ممکن است دوزهای اضافی واکسن هپاتیت B را توصیه کند.

چگونه می توانم واکسن رایگان یا ارزان قیمت هپاتیت A و B دریافت کنم؟

واکسن های هپاتیت A و هپاتیت B تحت اکثر طرح های بیمه ای تحت پوشش قرار می گیرند.

یک کلینیک در نزدیکی خود پیدا کنید که در آن واکسن هپاتیت A و B را دریافت  کنید .

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.