دلیل خونریزی بین پریودی

دلیل خونریزی بین پریودی

خونریزی بین پریود؟ نحوه تشخیص مشکل

دلایل لکه بینی می تواند شامل یائسگی، فیبروم رحم، PCOS و کنترل بارداری باشد

آیا تا به حال لکه بینی یا خونریزی بین قاعدگی ها را تجربه کرده اید؟ این نه تنها ناخوشایند است – بلکه می تواند شما را نیز نگران کند.

علت خونریزی رحم بعد از پریود

 

بنابراین، لکه بینی چیست ؟ این نوع خونریزی که در بین دوره‌های قاعدگی شما اتفاق می‌افتد، می‌تواند از یک جریان شدید که شبیه یک دوره معمولی است یا ممکن است حاوی خون سبک در ترشحات شما باشد که پریود نیست، متغیر باشد.

دلیل خونریزی بین پریودی

اغلب، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی هنگام ارزیابی دلایل احتمالی خونریزی، سن شما را در نظر می گیرد. بسیاری از زنان جوان و افرادی که در بدو تولد به آنها زنان اختصاص داده شده است (AFAB) به دلایل طبیعی خونریزی نامنظم دارند و خونریزی

ناگهانی در اواسط چرخه قاعدگی غیر معمول نیست.

اما صرف نظر از سن شما، مهم است که این علامت را نادیده نگیرید. اگر در بین زمان‌های چرخه طبیعی خود متوجه لکه بینی شدید، برای ارزیابی با پزشک خود تماس بگیرید. در حالی که خونریزی بین پریودها به طور کلی نشان دهنده مشکل نیست، اما مواقعی

وجود دارد که این امر را نشان می دهد.

دکتر Danielle Wehn، PA-C، دارای گواهی دستیار پزشک ، توضیح می دهد که چه چیزی ممکن است باعث لکه بینی بین قاعدگی شود، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید و چه چیزی در طول ویزیت خود انتظار دارید.

 

چرا ممکن است بین قاعدگی خونریزی یا لکه بینی داشته باشید؟

 

تجربه خونریزی یا لکه بینی بعد از قاعدگی می تواند خسته کننده – و حتی ترسناک باشد.

در بیشتر موارد، لکه بینی خواهید داشت اما پریود نمی شوید. و ممکن است از خود بپرسید: چرا من دو هفته پس از آخرین قاعدگی لکه بینی دارم؟

در اینجا چند دلیل رایج برای لکه بینی وجود دارد.

 

قبل از یائسگی

هنگامی که لکه بینی در پایان سال های باروری شما در دوران پیش از یائسگی رخ می دهد ، ممکن است به هورمون ها مربوط باشد. با افزایش سن، سطح هورمون شروع به تغییر می کند که می تواند منجر به ضخیم شدن پوشش داخلی رحم شود.

وهن می گوید: «اختلال یا جابجایی تخمک گذاری در سال های قبل از یائسگی شایع است، زیرا تخمدان ها شروع به برنامه ریزی برای بازنشستگی خود می کنند. “گاهی اوقات، این می تواند منجر به عدم خونریزی طولانی مدت یا دوره های مکرر خونریزی نامنظم شود.”

دلیل خونریزی بین پریودی

یائسگی

وقتی در دوران یائسگی هستید ، عادت ماهانه خود را به طور خودکار متوقف نمی کنید. طول می کشد. این می تواند منجر به خونریزی یا لکه بینی نامنظم شود.

و اگر از درمان جایگزینی هورمون (HRT) برای مدیریت علائم خود استفاده می کنید ، این نیز می تواند منجر به لکه بینی شود.

وهن تاکید می کند: “مهم است که در مورد هرگونه تغییر در خونریزی در هورمون درمانی یا در طول دوران یائسگی یا بعد از آن با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.”

 

فیبروم یا پولیپ رحم

فیبروم رحم و پولیپ رحم تومورهای غیر سرطانی هستند که در پوشش یا عضله رحم رشد می کنند و می توانند منجر به لکه بینی و خونریزی بعد از پریود شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

نوشته های مرتبط

هنگامی که شما PCOS دارید ، تخمک‌های تخمدان‌ها توسط کیسه‌های پر از مایع احاطه می‌شوند، که باعث می‌شود تخمک‌ها مانند حالت عادی آزاد شوند.

وهن توضیح می دهد: “اختلال یا تغییر تخمک گذاری یک نتیجه رایج PCOS است که می تواند باعث ایجاد الگوهای خونریزی نامنظم در کنار سایر علائم و مشکلات شود.”

 

عفونت های مقاربتی (STIs)

بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا می توانند باعث خونریزی بین دوره های قاعدگی شوند.

وهن می‌گوید: «برخی از افراد مبتلا به عفونت‌های مقاربتی، از جمله کلامیدیا یا سوزاک، هیچ علامت یا علامتی ندارند. برخی دیگر با خونریزی نامنظم مراجعه می کنند. مهم است که در مورد غربالگری عفونت های مقاربتی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

دلیل خونریزی بین پریودی

داروهای ضد بارداری هورمونی

 

اگر به تازگی یک قرص های ضد بارداری هورمونی ( قرص های ضد بارداری ، ایمپلنت های ضد بارداری، پچ یا تزریق یا دستگاه داخل رحمی) را شروع کرده اید، این احتمال وجود دارد که در طول سه ماه اول استفاده، لکه بینی (که به عنوان خونریزی ناگهانی

شناخته می شود) تجربه کنید.

وهن می‌گوید: «بدن چند ماه طول می‌کشد تا با تغییرات هورمونی در نتیجه شروع یا تغییر هورمون‌های پیشگیری از بارداری سازگار شود.

 

برخی از شرایط سلامتی

ون می گوید شرایط بهداشتی زیر نیز ممکن است باعث خونریزی نامنظم شوند:

 

  • اختلالات لخته شدن خون مانند بیماری فون ویلبراند .
  • کم کاری تیروئید .
  • بیماری کبد .
  • بیماری مزمن کلیوی

عوارض بارداری

 

در حالی که در سه ماهه اول بارداری، خونریزی جزئی معمول است – و ممکن است بعد از رابطه جنسی، معاینه لگن یا آزمایش پاپ اسمیر اتفاق بیفتد .

اما اگر بیش از حد انتظار خونریزی دارید، مهم است که آن را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

وهن می‌گوید: «اگر در دوران بارداری نگرانی‌هایی دارید، از تماس با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود دریغ نکنید.

 

سرطان

وهن می‌گوید سرطان‌های زنان – دهانه رحم ، تخمدان ، رحم ، واژن و فرج – از علل نادر خونریزی بین دوره‌ها هستند.

وهن تشویق می‌کند: «مطمئن شوید که با ارائه‌دهنده متخصص زنان و زایمان خود ملاقات‌های پیشگیرانه انجام می‌دهید.

درمان خونریزی بعد از پریود

 

مهم است که ردیابی زمانی که لکه بینی رخ می دهد و سایر علائم را با پزشک خود در میان بگذارید.

می توانید چند یادداشت در یک تقویم روی تلفن خود یا در برنامه ریز یادداشت کنید. اگر متوجه تغییرات عمده در الگوی خونریزی شدید یا اگر لکه بینی با علائمی مرتبط است که بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد، یادداشت کنید.

اگر خونریزی نامنظم ادامه یافت، بدتر شد، عود کرد یا اگر خونریزی یا خونریزی بعد از یائسگی را بعد از رابطه جنسی تجربه کردید، به پزشک/پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

همچنین، اگر این خونریزی نامنظم با علائم دیگری مانند کبودی آسان، سرگیجه، تب، ترشحات غیر طبیعی واژن یا درد شکم/لگن همراه است، به پزشک خود اطلاع دهید.

دلیل خونریزی بین پریودی

در طول ویزیت، پزشک شما ممکن است معاینه لگنی انجام دهد، کشت انجام دهد یا آزمایش خون یا تصویربرداری را برای بررسی دقیق تر دستور دهد. آنها همچنین ممکن است داروی شما را تغییر دهند.

گزینه های درمانی بسته به علت لکه بینی شما متفاوت است، بنابراین اگر نگران خونریزی یا لکه بینی بین دوره های قاعدگی خود هستید، همیشه بهتر است با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

 

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.