ضربان قلب جنین پسر چند است؟

ضربان قلب جنین پسر چند است

ضربان قلب طبیعی جنین در دوران بارداری چقدر است؟

 

ضربان قلب طبیعی برای جنین می تواند بین 110 تا 160 ضربه در دقیقه (BPM) باشد. در اوایل بارداری، به طور معمول حدود 110 BPM است. ضربان قلب جنین ممکن است در حدود هفته نهم به 140 تا 170 ضربه در دقیقه و پس از آن به حدود 110 تا 160 ضربان در دقیقه کاهش یابد.

ضربان قلب جنین می تواند اطلاعات زیادی در مورد سلامت جنین در دوران بارداری ارائه دهد. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معمولاً در ویزیت 10 یا 12 هفته ای قبل از زایمان شروع به بررسی آن می کنند. از آنجا، ارائه دهندگان به طور کلی این کار را در طول هر قرار ملاقات قبل از زایمان و هنگام نظارت بر زایمان انجام می دهند.

این مقاله به بررسی ضربان قلب طبیعی جنین، نحوه اندازه‌گیری آن، چه کسی باید آن را نظارت کند و چه چیزی باعث تغییرات می‌شود، می‌پردازد.

ضربان قلب طبیعی جنین

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ضربان قلب جنین را با تعداد ضربان قلب جنین (کودک) در دقیقه (BPM) در دوران بارداری اندازه گیری می کنند. این اندازه گیری به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا سلامت جنین را در طول ویزیت های قبل از زایمان یا زایمان تعیین کنند.

در بیشتر دوران بارداری، ضربان قلب جنین به طور متوسط ​​بین 110 تا 160 BPM خواهد بود.

ضربان قلب جنین پسر چند است

قلب جنین پسردرچندهفتگی تشکیل میشود

 

یکی از نقاط عطف رشد جنین زمانی است که قلب شروع به تپیدن می کند. در بیشتر موارد، سونوگرافی می تواند ضربان بافت قلب را در حدود هفته های پنجم تا ششم تشخیص دهد و قلب در چند هفته آینده تشکیل می شود.

بافت قلب در حدود 5 تا 6 هفته بارداری شروع به نبض می کند و به عنوان ضربان قلب در سونوگرافی ثبت می شود، اگرچه قلب هنوز رشد نکرده است. همچنین، ممکن است در این مرحله بتوان اولین علامت قابل مشاهده جنین را که به عنوان قطب جنین

شناخته می شود، مشاهده کرد. قلب جنین در هفته دهم بارداری کاملاً رشد می کند.

هفته پنجم قلب در حال رشد از دو لوله تشکیل شده است که در وسط به هم جوش خورده اند و تنه ای با چهار لوله منشعب ایجاد می کنند.

بافت قلب شروع به انقباض می کند و ممکن است با استفاده از سونوگرافی واژینال بتوان آن را تشخیص داد.

هفته 6 قلب جنین به طور چشمگیری تغییر کرده است – لوله اصلی قلب حلقه زده است و شکل “S” را تشکیل می دهد.

هفته 7 اتاق های پمپاژ یا بطن ها و اتاق های دریافت کننده یا دهلیزهای قلب شروع به جدا شدن و توسعه می کنند.

هفته هشتم دریچه های بین دهلیزها و بطن های قلب تشکیل می شوند.

هفته های 9 و 10 آئورت و ورید ریوی تشکیل می شوند. در هفته دهم، قلب جنین به طور کامل رشد کرده است.

انقباضات قلبی قبل از اینکه با دستگاه های دستی داپلر معمولی در مطب قابل شنیدن باشند، با سونوگرافی قابل مشاهده خواهند بود.

در طول سونوگرافی بین هفته های 18 تا 22 منبع مورد اعتماد بارداری، یک متخصص مراقبت های بهداشتی آناتومی جنین، از جمله قلب را بررسی می کند.

ضربان قلب جنین با رشد تغییر می کند. به طور کلی، نرخ 110-160 ضربه در دقیقه است.

ضربان قلب جنین پسر چند است

ضربان قلب جنین پسر چند است

 

میانگین ضربان قلب جنین بسته به مرحله بارداری متفاوت است . در اینجا به طور کلی انتظار می رود:

هفته 5 تا 7 : قلب کودک در حدود هفته پنجم بارداری شروع به رشد می کند. در این مرحله اولیه، ضربان قلب کند شروع می شود (بین 90 تا 110 BPM).

هفته 8 تا 12 : ضربان قلب افزایش می یابد و در هفته 9 به طور متوسط ​​140 تا 170 BPM می رسد. 3 در هفته 12، ضربان کمی کاهش می یابد.

هفته 13 تا 26: در بیشتر دوران بارداری، میانگین 110 تا 160 BPM است.

هفته 27 تا 40: در سه ماهه آخر، ضربان قلب جنین به طور متوسط ​​بین 110 تا 160 BPM ادامه می یابد. با این حال، در 10 هفته گذشته اندکی کاهش می

یابد. به طور کلی، هر چه به موعد مقرر نزدیکتر شوید، به سمت انتهای پایین این محدوده حرکت می کند.

ضربان قلب جنین در طول روز تغییر می کند

ضربان قلب جنین می تواند در طول روز و شب بین 5 تا 25 ضربه در دقیقه متفاوت باشد. 5 این به دلیل سطح فعالیت جنین است.ضربان قلب جنین پسر چند است

ضربان قلب در هنگام حرکت افزایش می یابد و در هنگام خواب کاهش می یابد. این تغییرات شبیه به آنچه بزرگسالان در حین ورزش یا استراحت تجربه می کنند است.

هفته های 10 تا 12 معمولاً زمانی است که ضربان قلب جنین برای اولین بار در طول ویزیت قبل از زایمان شنیده می شود.

ضربان قلب غیر طبیعی جنین چیست؟

ضربان قلب غیرطبیعی جنین ضربان قلب است که یا خیلی سریع باشد یا دو برابر کند.

برادی کاردی

برادی کاردی زمانی است که ضربان قلب جنین کمتر از 110 BPM باشد . این بسیار غیر معمول و معمولا موقتی است.

برادی کاردی که ادامه می یابد می تواند نشان دهنده مشکلی مانند ناراحتی جنین یا مشکل در نحوه انتقال سیگنال های الکتریکی در قلب باشد.

در بیشتر مواقع، برادی کاردی جنین نیازی به درمان ندارد. با این حال، گاهی اوقات به مداخلاتی مانند دارو یا زایمان زودرس نیاز دارد.

تاکی کاردی

تاکی کاردی زمانی است که ضربان قلب جنین بیشتر از 160 BPM باشد . 7 غیر معمول و معمولاً موقتی است. اگر جنین شما برای مدت طولانی تاکی کاردی

را تجربه می کند یا بیش از یک یا دو بار اتفاق می افتد، می تواند نشان دهنده مشکلی مانند ناراحتی یا عفونت جنین باشد.

تاکی کاردی ممکن است خود به خود برطرف شود یا ممکن است با دارو برای کمک به کاهش ضربان قلب درمان شود. اگر در حال زایمان نیستید، ممکن است لازم باشد در بیمارستان بمانید تا تحت نظر باشید تا ببینید جنین چگونه به دارو پاسخ می دهد.

گاهی اوقات، نوزادانی که تاکی کاردی را تجربه می کنند، پس از تولد نیاز به مراقبت های بعدی دارند.

چه چیزی باعث ضربان قلب غیر طبیعی جنین می شود؟

گاهی اوقات ضربان قلب جنین خارج از محدوده طبیعی است فقط به این دلیل که جنین در حال حرکت است. در موارد دیگر، این نشان دهنده یک نگرانی سلامتی برای کودک است.

بسته به مرحله بارداری، آزمایش های مختلفی برای روشن شدن دلیل ضربان قلب غیرطبیعی استفاده می شود.

این ممکن است به اتفاقی در بدن مادر مربوط باشد. اینها علل مادری نامیده می شوند و ممکن است عبارتند از: ضربان قلب جنین پسر چند است

  • اضطراب
  • سطح قند خون
  • کم آبی بدن
  • تب
  • عفونت
  • گلبول های قرمز کم (کم خونی)
  • مصرف داروها، کافئین یا نیکوتین توسط مادر
  • مشکلات تیروئید

ضربان قلب جنین پسر چند است

روش های پایش ضربان قلب جنین

دو روش مختلف برای بررسی ضربان قلب جنین وجود دارد: نظارت خارجی و نظارت داخلی.

مانیتورینگ خارجی

نظارت خارجی به معنای بررسی ضربان قلب جنین از طریق شکم مادر است. دستگاه داپلر نمونه ای از مانیتورینگ خارجی است و می تواند در طول ویزیت های قبل از زایمان یا زایمان استفاده شود.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی همچنین ممکن است از نظارت الکترونیکی خارجی مداوم در طول زایمان استفاده کنند. 1 آنها حسگرهای خارجی را با یک کمربند الاستیک یا الکترودی که شبیه یک برچسب گرد است به شکم محکم می کنند. اطلاعات ضربان قلب و انقباض جنین روی صفحه کامپیوتر متصل ظاهر می شود.

پایش ضربان قلب جنین در حین زایمان به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا نحوه واکنش جنین به انقباضات، داروها، آزمایش ها و فشار دادن را مشاهده کنند.

کاهش سرعت در هنگام زایمان چیست؟ضربان قلب جنین پسر چند است

نظارت داخلی

نظارت داخلی شامل یک سیم و الکترود نازک است که از طریق دهانه رحم قرار می گیرد و به پوست سر نوزاد متصل می شود. این روش تنها پس از شکستن آب مادر و باز شدن دهانه رحم انجام می شود.

این قرائت دقیق تری ارائه می دهد که تحت تأثیر حرکت کودک قرار نمی گیرد.

چه کسی باید ضربان قلب جنین را کنترل کند؟

دستگاه گوشی پزشکی یا داپلر پس از 20 یا 22 هفته بارداری توسط هر فردی قابل استفاده است. 9 با این حال، شنیدن ضربان قلب با استفاده از این روش ممکن است کمی تمرین داشته باشد، به خصوص اگر جنین در حال حرکت باشد.

نوشته های مرتبط

به این ترتیب، بررسی ضربان قلب جنین بهتر است به متخصصان پزشکی واجد شرایط واگذار شود.

استفاده گهگاهی از داپلر توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ایمن در نظر گرفته می شود. با این حال، استفاده از داپلرهای دستی جنین بدون نسخه می تواند عواقب منفی داشته باشد. مثلا:

اگر از داپلر استفاده می کنید و صدای ضربان قلب را نمی شنوید، ممکن است نگران شوید. با این حال، حتی زمانی که جنین کاملاً خوب است (و به ویژه قبل از 16 هفتگی) تشخیص آن ممکن است دشوار باشد.

شنیدن ضربان قلب جنین توسط داپلر خانگی ممکن است احساس امنیت کاذبی را در زمانی که ممکن است واقعاً به مراقبت پزشکی نیاز باشد، ایجاد کند.

خلاصه

ضربان قلب جنین به شما و تیم مراقبت های بهداشتی شما اطلاعاتی در مورد سلامت جنین در دوران بارداری می دهد. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معمولاً با استفاده از دستگاه داپلر شروع به گوش دادن به ضربان قلب نوزاد در ویزیت 10 تا 12 هفته ای

قبل از تولد می کنند. آنها در طول قرارهای قبل از زایمان و در حین زایمان به نظارت بر آن ادامه می دهند.

تغییرات طبیعی در ضربان قلب جنین زمانی رخ می دهد که کودک در حال حرکت یا خواب است. در حالی که همیشه دلیلی برای نگرانی نیست، ضربان قلب جنین خارج از محدوده طبیعی نیز ممکن است نشان دهنده پریشانی جنین باشد. این اطلاعات به تیم

مراقبت های بهداشتی شما ارائه می کند تا در صورت لزوم بتوانند مداخله کنند.ضربان قلب جنین پسر چند است

تعداد ضربان قلب جنین پسر در هفته ۷

سوالات متداول

چه چیزی به عنوان ضربان قلب سریع جنین واجد شرایط است؟

ضربان قلب جنین بیش از 160 ضربه در دقیقه (BPM) سریع در نظر گرفته می شود.

زمانی که بیش از 160 تا 180 ضربه در دقیقه باشد تاکی کاردی جنینی نامیده می شود .

بیشتر بدانید: مروری بر تاکی کاردی ها و ریتم های سریع قلب

آیا ضربان قلب من مستقیماً بر ضربان قلب کودک من در دوران بارداری تأثیر می گذارد؟

این بستگی به منبع و مدت زمان افزایش ضربان قلب شما دارد. تغییرات ضربان قلب خفیف تا متوسط ​​در زنان سالم معمولاً تأثیر منفی بر ضربان قلب نوزاد ندارد. 11 با این حال، اضطراب طولانی مدت، استرس و فشار خون بالا می تواند بر سلامت کودک شما تأثیر منفی بگذارد.

چگونه می توان تشخیص داد که جنین دچار ناراحتی شده است؟

ضربان قلب جنین به عنوان یک ابزار غربالگری برای تیم مراقبت های بهداشتی عمل می کند. تست بدون استرس قبل از تولد (NST) می تواند برای ارزیابی ضربان قلب و حرکت جنین در حدود هفته 28 بارداری تا زمان زایمان استفاده شود. اگر ضربان قلب خارج از محدوده طبیعی باشد، تیم می‌تواند سونوگرافی انجام دهد یا دستور کار خون بدهد. در طول زایمان، آنها ممکن است به مادر اکسیژن بدهند یا وضعیت او را تغییر دهند تا ببینند آیا این به نوزاد کمک می کند یا نیاز به مداخله دارد.

ضربان قلب جنین در سه ماهه اول و دوم

 

ضربان قلب طبیعی جنین (FHR) معمولاً بین 120 تا 160 ضربه در دقیقه (bpm) در دوره داخل رحمی است . از حدود 6 هفتگی از طریق سونوگرافی قابل اندازه گیری است و محدوده طبیعی در طول بارداری متفاوت است و در هفته 10 به حدود 170 ضربه در دقیقه

افزایش می یابد و از آن زمان به حدود 130 ضربه در دقیقه در ترم کاهش می یابد.

تکامل از طریق بارداری

اگرچه میوکارد تا 3 هفته پس از لقاح شروع به انقباض ریتمیک می‌کند (از سلول‌های ضربان‌ساز میوکارد خودبه‌خود دپولاریزه شده در قلب جنینی)، اما برای اولین بار در سونوگرافی حدود هفته ششم بارداری قابل مشاهده است. FHR معمولاً در حدود 100 تا 120

ضربه در دقیقه (bpm) است.

سپس FHR به تدریج در طی 2-3 هفته بعدی افزایش می یابد و به 7 می رسد :

~ 110 bpm (میانگین) در 5-6 هفته

~ 170 ضربه در دقیقه در 9-10 هفته

به دنبال آن به طور متوسط ​​در FHR کاهش می یابد:

~ 150 ضربه در دقیقه در 14 هفته

~ 140 ضربه در دقیقه در 20 هفته

~ 130 ضربه در دقیقه بر حسب ترم

اگرچه در جنین سالم ضربان قلب معمولاً منظم است، اما می توان تغییرات ضربان به ضربان تقریباً 5 تا 15 ضربه در دقیقه را مجاز دانست.

ضربان قلب آهسته جنین برادی کاردی جنین نامیده می شود  و معمولاً به صورت 1 تعریف می شود :

FHR کمتر از 100 ضربه در دقیقه قبل از هفته 6.3 بارداری، یا

FHR <120 bpm بین 6.3 و 7.0 هفته

ضربان قلب سریع جنین را تاکی کاردی جنینی می نامند  و معمولاً به صورت زیر تعریف می شود:

FHR > 160-180 bpm 5,7

FHR حدود 170 ضربه در دقیقه ممکن است به عنوان تاکی کاردی مرزی جنین طبقه بندی شود

ضربان قلب سریع و نامنظم جنین معمولاً تاکی آریتمی جنین نامیده می شود .ضربان قلب جنین پسر چند است

ضربان قلب جنین پسر چند است

بهترین زمان سونوگرافی برای ضربان قلب جنین

یک فرد باردار ممکن است برای تشخیص ضربان قلب جنین در مراحل مختلف بارداری تحت اسکن قرار گیرد. اگر فرد لکه بینی، خونریزی یا مشکلاتی در بارداری قبلی داشته باشد، پزشک ممکن است اسکن را در اوایل هفته 6 توصیه کند.

اسکن ترانس واژینال

در مراحل اولیه بارداری، معمولا قبل از هفته 11، سونوگرافی ترانس واژینال می تواند به بررسی ضربان قلب جنین کمک کند.

اسکن ترانس واژینال داخلی است. پزشک برای نظارت بر رشد جنین دستگاهی را وارد واژن می کند. با این حال، تقریباً تا هفته هفتم بارداری، تشخیص ضربان قلب جنین دشوار است.

در صورتی که اسکن شکم تصویر واضحی از جنین ارائه نکند، اسکن ترانس واژینال نیز می تواند پس از 11 هفته مفید باشد.

اسکن ترانس شکم

در سه ماهه دوم و سوم، اسکن ترانس شکم می تواند به ارزیابی بارداری کمک کند.

برای انجام آن، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ژل روان کننده را در قسمت تحتانی شکم فرد باردار پخش می کند. سپس یک دستگاه اسکنر اولتراسوند دستی را روی شکم حرکت می دهند تا رحم و جنین را پیدا کنند.

در سه ماهه دوم، قلب جنین به طور کامل تشکیل شده است و متخصصان مراقبت های بهداشتی باید ضربان قلب را در اسکن ببینند.

متخصصان مراقبت های بهداشتی از اسکن ترانس شکم در سه ماهه دوم یا سوم برای موارد زیر استفاده می کنند:

  • تعیین سن و رشد جنین
  • چند جنین را بررسی کنید
  • وضعیت جنین را بررسی کنید
  • دهانه رحم را ارزیابی کنید
  • رحم را ارزیابی کنید
  • هر مشکلی که قبلا شناسایی شده را بررسی کنید
  • مایع آمنیوتیک و جفت را بررسی کنید
  • هرگونه خونریزی یا درد را ارزیابی کنید
  • توده های مشکوک را بررسی کنید
  • هر گونه نشانگر بیوشیمیایی غیر طبیعی را بررسی کنید
  • بررسی یا وجود ناهنجاری های جنینی
  • به دنبال علائم زایمان زودرس باشید
  • حاملگی خارج رحمی مشکوک را تایید کنید
  • ارزیابی از دست دادن بارداری
  • پایش ضربان قلب جنین

یک متخصص مراقبت های بهداشتی از دستگاه سنجش ضربان قلب جنین در طول زایمان برای بررسی هرگونه تغییر استفاده می کند. دو روش برای نظارت بر ضربان قلب جنین در این زمان وجود دارد:

سمع: این شامل نگه داشتن یک گوشی پزشکی مخصوص یا مبدل داپلر روی شکم فرد باردار و گوش دادن به ضربان قلب جنین است. پزشک ممکن است این کار را در زمان های خاصی در طول زایمان انجام دهد.

چرا ضربان قلب غیرقابل تشخیص است

پزشک ممکن است نتواند ضربان قلب جنین را در طول اسکن پیدا کند به دلیل:

  • اسکن در اوایل بارداری انجام می شود
  • فرد حامله ای که شکم بزرگتری دارد منبع مورد اعتماد
  • حاملگی خارج از رحم

زمانی که طول جنین 7 میلی متر یا بیشتر شد، پزشک انتظار شنیدن ضربان قلب را دارد. اگر نتوانند ضربان قلب را تشخیص دهند، ممکن است پزشک از فرد بخواهد تا یک هفته دیگر برای اسکن مجدد مراجعه کند.

اگر پزشک یا ماما نگران باشد، ممکن است از متخصص سونوگرافی درخواست اسکن کند.

اگر قلب جنین تشکیل نشود در هفته چندم سقط میشود

 

یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است سونوگرافی را در سه ماهه اول انجام دهد تا:

  • بارداری را تایید کنید و سن جنین را بررسی کنید
  • وجود حاملگی خارج رحمی مشکوک را بررسی کنید
  • خونریزی یا درد را ارزیابی کنید
  • تعداد جنین ها را بررسی کنید
  • ضربان قلب جنین را بررسی کنید
  • به دنبال هر گونه ناهنجاری جنین یا رحم باشید
  • دستگاه داخل رحمی را جستجو کرده و خارج کنید
instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.