آیا درد پریود من نشانه آندومتریوز است؟

آیا درد پریود من نشانه آندومتریوز است

آیا درد پریود من نشانه آندومتریوز است؟

 

تقریباً هر خانمی درست قبل یا در طول قاعدگی خود گرفتگی شکم یا کمردرد را تجربه کرده است. برای اکثر زنان، این ناراحتی آزاردهنده اما قابل کنترل است، و ما مجبور نیستیم برنامه ها را لغو کنیم یا به کار بپردازیم. با این حال، برای بسیاری از زنان، درد و گرفتگی آنقدر شدید است که زندگی آنها را مختل کند. چگونه می توانید تشخیص دهید که درد پریود شما “طبیعی” است یا می تواند نشانه ای از مشکل جدی تری باشد؟

درد پریود “طبیعی” معمولاً فقط باید 1 تا 2 روز طول بکشد و شما را از کار، مدرسه یا فعالیت های دیگر باز نمی دارد.

زنان مبتلا به آندومتریوز معمولاً درد مزمن لگن، شکم یا کمر را تجربه می‌کنند که در طول قاعدگی آنها شدیدتر می‌شود.

سایر علائم آندومتریوز ممکن است شامل درد در هنگام مقاربت جنسی، هنگام ادرار کردن و در حین حرکات روده باشد.

اندومتریوز نحوه پردازش مغز و پاسخ به درد را تغییر می دهد و زنان مبتلا به آندومتریوز را نسبت به محرک های دردناک حساس تر می کند.

نحوه تشخیص درد غیرطبیعی پریود

اکثر زنان در طول سال های باروری خود در یک زمان یا زمان دیگری دیسمنوره (قاعدگی های دردناک) را تجربه می کنند. هرکسی درد را متفاوت درک می‌کند، اما اگر نمی‌توانید در مدرسه، کار یا فعالیت‌های دیگر شرکت کنید، وقت آن است که به یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید . چندین بیماری وجود دارد که می‌تواند باعث پریودهای فوق‌العاده دردناک شود، و گزینه‌های درمانی زمانی در دسترس هستند که بدانید با چه چیزی روبرو هستید.

دیسمنوره اولیه – دردی که بر فعالیت های روزانه شما تأثیر نمی گذارد

دیسمنوره اولیه دردی است که در اثر انقباضات رحمی ایجاد می شود. آندومتر پوششی پر از خون است که هر ماه در رحم شما رشد می کند تا برای بارداری احتمالی آماده شود. قاعدگی شما زمانی شروع می شود که هورمون ها سیگنال انقباضات رحمی را می دهند و این پوشش شروع به ریزش می کند.

دیسمنوره اولیه با موارد زیر مشخص می شود:

درد   گرفتگی خفیف تا متوسط ​​در قسمت تحتانی شکم، ناحیه لگن یا کمر.

مدت زمان درد 1-2 روز طول می کشد.

رفتار گرفتگی و ناراحتی با مسکن های بدون نسخه، پدهای گرم کننده یا فعالیت بدنی قابل کنترل است. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه (NSAIDs) مانند آلیو، ایبوپروفن یا ناپروکسن مؤثرترین مسکن‌ها هستند و از تیلنول یا استامینوفن مؤثرتر هستند.

به طور کلی، دوره “عادی” در توانایی شما برای کار، حضور در مدرسه یا شرکت در فعالیت ها تداخلی ایجاد نمی کند.

دیسمنوره ثانویه – درد شدید که نشان دهنده یک اختلال زمینه ای است

دیسمنوره ثانویه درد پریود ناشی از چیزی غیر از انقباضات رحمی که در بالا توضیح داده شد را توصیف می کند. چندین اختلال تولید مثلی، از جمله اندومتریوز، می تواند باعث دیسمنوره ثانویه شود. هر یک از اختلالات زیر می تواند باعث درد شدید و ناتوان کننده شود.

اندومتریوز بافت آندومتر در خارج از رحم رشد می کند و به اندام های دیگر مانند تخمدان ها، لوله های فالوپ، مثانه و روده ها می چسبد.

  • فیبروئید رحم      رشد غیر سرطانی در عضله رحم و بافت همبند.
  • آدنومیوز   پوشش داخلی رحم (آندومتر) به عضله رحم (میومتر) رشد می کند.
  • کیست های تخمدان     کیسه های پر از مایع روی تخمدان ها یا نزدیک آن رشد می کنند.
  • بیماری التهابی لگن     عفونتی که اغلب ناشی از باکتری یا عفونت مقاربتی است.

اکثر این اختلالات برای تشخیص نیاز به معاینه لگنی و سایر آزمایشات آزمایشگاهی دارند. برخی از زنان برای دریافت تشخیصی که دیسمنوره شدید آنها را توضیح می دهد، سال ها صبر می کنند.

بررسی کلی اندومتریوز

چندین مسیر به درد مزمن تجربه شده توسط زنان مبتلا به اندومتریوز کمک می کند. اما ابتدا باید کمی در مورد چگونگی تأثیر آندومتریوز بر بدن خود بدانید.

از هر 10 زن، 1 نفر مبتلا به اندومتریوز تشخیص داده می شود. آندومتریوز زمانی اتفاق می‌افتد که بافت پوششی رحم (آندومتر) در خارج از رحم رشد می‌کند و به سایر اندام‌ها متصل می‌شود، معمولاً موارد:

 

  • تخمدان ها، واژن و لوله های فالوپ
  • دیواره بیرونی رحم
  • مثانه
  • روده بزرگ و روده کوچک

این ضایعات که ضایعات نامیده می شوند، به نوسانات هورمونی در طول چرخه قاعدگی پاسخ می دهند، درست مانند پوشش آندومتر در رحم. ضایعات همچنین باعث پاسخ سیستم ایمنی می شوند که باعث ایجاد التهاب می شود.

آندومتریوز چیست ؟ علائم و درمان

اندومتریوز چقدر دردناک است؟

نوشته های مرتبط

درد آندومتریوز شدیدتر و پیچیده‌تر از دردی است که اغلب زنان با پریودهای خود مرتبط می‌کنند. محققان هنوز در تلاشند تا بفهمند این مکانیسم‌های درد دقیقاً چگونه کار می‌کنند و چرا برخی از زنان حتی پس از برداشتن ضایعات با جراحی همچنان درد را تجربه می‌کنند.

با این حال، چند چیز که می دانیم که به درد آندومتریوز کمک می کند عبارتند از:

ضایعات. ضایعات آندومتر در طول دوره قاعدگی شما خونریزی می کنند، اما خون نمی تواند از بدن شما خارج شود. این خونریزی باعث ایجاد تورم و التهاب می شود.

التهاب. التهاب مزمن به این دلیل رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به خون و بافت در مناطقی که به آنها تعلق ندارند پاسخ می دهد.

بافت اسکار. ضایعات باعث ایجاد بافت اسکار و ایجاد چسبندگی می شوند.

سیگنال های درد ضایعات آندومتر پس از اتصال به سایر اندام‌ها و ارسال سیگنال‌های «درد» به مغز، نورون‌های حسی جدیدی را رشد می‌دهند.

ترکیبی از پاسخ ایمنی، نوسانات هورمونی و التهاب مزمن در واقع نحوه تجربه درد زنان مبتلا به آندومتریوز را با حساس‌تر کردن آنها به محرک‌های دردناک تغییر می‌دهد.

 

علائم شایع درد آندومتریوز

 

زنان مبتلا به آندومتریوز اغلب در طول قاعدگی خود دردهای طاقت فرسایی را تحمل می کنند که آنها را از کار و فعالیت های دیگر باز می دارد. علاوه بر این، بسیاری از زنان در تمام چرخه قاعدگی خود درد دارند. زنان مبتلا به اندومتریوز اغلب موارد زیر را تجربه می کنند:آیا درد پریود من نشانه آندومتریوز است

  • درد مزمن لگن
  • درد زیر شکم
  • درد پایین کمر
  • ادرار دردناک و حرکات روده در طول دوره خود
  • درد حین رابطه جنسی که اغلب به عنوان یک درد “عمیق” توصیف می شود
  • دردی که با گذشت زمان بدتر می شود

بسیاری از زنان سال ها قبل از تشخیص آندومتریوز از دوره های غیرعادی دردناک رنج می برند. متأسفانه، تنها راه تشخیص ابتلا به اندومتریوز از طریق یک روش جراحی به نام لاپاراسکوپی است. جراح برش‌های کوچکی در نزدیکی ناف ایجاد می‌کند، از یک دوربین لوله بلند به نام لاپاروسکوپ استفاده می‌کند و نمونه‌هایی از بافت می‌گیرد که برای شناسایی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. محققان در حال کار بر روی روش های غیر تهاجمی برای تشخیص این بیماری رایج هستند.

 

ایا اندومتریوز باعث مرگ میشود

 

درد قاعدگی – چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در مورد قاعدگی یا سلامت باروری خود نگرانی دارید به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید. درد پریود نباید زندگی شما را معطل کند. گزینه‌های درمانی در دسترس هستند که می‌توانند به کنترل و مدیریت دوره‌های دردناک کمک کنند، مانند نسخه‌های قوی‌تر داروهای بدون نسخه و قرص‌های ضدبارداری یا دستگاه‌هایی که می‌توانند میزان خونریزی را کاهش دهند و گرفتگی عضلات را کاهش دهند.

نگرانی های خاصی که نیاز به توجه دارند:آیا درد پریود من نشانه آندومتریوز است

  • درد آنقدر شدید است که نمی توانید کار کنید یا به مدرسه بروید
  • لخته های بزرگتر از یک چهارم
  • تعویض پد یا تامپون بیش از یک بار در ساعت
  • درد شدید که بیش از 2 تا 3 روز طول بکشد
  • دوره هایی که بیش از 7 روز طول می کشد
  • لکه بینی بین پریودها
  • خون در ادرار یا حرکات روده شما
  • تب بیش از 102 درجه فارنهایت همراه با درد شدید
  • درد مزمن لگن
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • تغییر در ترشحات یا بوی واژن که می تواند نشان دهنده عفونت باشد

آندومتریوز تنها یکی از چندین بیماری پزشکی است که باعث درد ناتوان کننده قاعدگی برای زنان در سراسر جهان می شود. این یک وضعیت پزشکی پیچیده است که برای تشخیص نیاز به آزمایشات گسترده دارد. اگر درد مزمن لگنی یا پایین شکم را تجربه می کنید که در طول قاعدگی بدتر می شود یا سایر نگرانی های مربوط به سلامت باروری را دارید، با پزشک خود صحبت کنید. گزینه های درمانی در دسترس هستند – شما مجبور نیستید به دلیل دوره های دردناک رنج بکشید.

سوالات متداول

آیا درد شدید پریود می تواند چیزی غیر از اندومتریوز باشد؟

حدود 40 تا 60 درصد از زنانی که دوره های غیرعادی دردناکی را تجربه می کنند ، اندومتریوز دارند. با این حال، بسیاری از شرایط دیگر می توانند باعث پریودهای طاقت فرسا شوند. برای تعیین اینکه آیا دردی که تجربه می کنید اندومتریوز است یا بیماری دیگری، باید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

کرامپ های اندومتریوز در کجا قرار دارند؟

زنان مبتلا به آندومتریوز اغلب گرفتگی دردناک در لگن، کمر و پایین شکم خود را توصیف می کنند. درد در طول قاعدگی تشدید می شود و غیر قابل تحمل می شود، اما زنان اغلب در طول ماه درد را تجربه می کنند. با این حال، محل گرفتگی عضلات به تنهایی نشانه خوبی برای ابتلا به آندومتریوز نیست.

آیا می توانم بر اساس رنگ خون پریودم بگویم که آندومتریوز دارم؟

خیر. رنگ و قوام جریان خون در طول قاعدگی برای تشخیص آندومتریوز کافی نیست. هر گونه تغییر رنگ قرمز، از صورتی روشن تا قهوه ای تیره، مورد انتظار است و رنگ آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر در مورد جریان قاعدگی خود نگران هستید، می توانید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.آیا درد پریود من نشانه آندومتریوز است.

مشاوره پزشکی زنان در تهران با نام زنان 909 با ارائه خدمات مشاوره و درمان در خدمت شما عزیزان است.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.