عمل هیسترکتومی چیست {؟}

عمل هیسترکتومی چیست؟ هیسترکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن رحم یا رحم است. رحم شما جایی است که جنین در زمان بارداری رشد می کند.

این جراحی اغلب دهانه رحم شما را نیز حذف می کند، کانالی که رحم و واژن را به هم متصل می کند. بسته به اینکه چرا آن را دارید، جراح ممکن است ساختارهای مجاور مانند تخمدان ها و لوله های فالوپ را نیز بردارد.

این عمل ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود، از جمله:

شایع ترین دلیل هیسترکتومی فیبروم های رحمی است .
  • فیبروم رحم که باعث درد ، خونریزی یا سایر مشکلات می شود
  • افتادگی رحم، زمانی که رحم از موقعیت طبیعی خود به داخل کانال واژن می لغزد.
  • سرطان رحم، دهانه رحم یا تخمدان
  • اندومتریوز
  • خونریزی غیر طبیعی واژن
  • درد مزمن لگن
  • آدنومیوز ، که در آن بافت به دیواره رحم شما رشد می کند و باعث ضخیم شدن آن می شود
  • درد شدید قاعدگی
  • پولیپ (رشد) رحم که مدام عود می کند
  • هایپرپلازی، زمانی است که پوشش داخلی رحم شما بیش از حد ضخیم می شود
  • تایید جنسیت

 

عمل هیسترکتومی چیست

 

هیسترکتومی به دلایلی غیر از سرطان معمولاً تنها پس از انجام سایر درمان ها بدون موفقیت در نظر گرفته می شود.

هیسترکتومی یک روش جراحی برای برداشتن رحم است. پس از انجام آن، بیمار دیگر قادر به باردار شدن نیست. سایر اندام های مجاور – مانند تخمدان ها، لوله های فالوپ و دهانه رحم – نیز ممکن است برداشته شوند. اگر هر دو تخمدان برداشته شوند، بلافاصله

یائسگی رخ می دهد. از آنجایی که هیسترکتومی دائمی است و قابل برگشت نیست، در بیشتر موارد، آخرین راه درمان است.

انواع هیسترکتومی

بسته به دلیل عمل شما، جراح ممکن است تمام یا تنها بخشی از رحم را بردارد. گاهی اوقات بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از این اصطلاحات به طور دقیق استفاده نمی کنند. اما به طور کلی به این موضوع اشاره می‌کنند که آیا دهانه رحم و/یا

تخمدان‌ها نیز برداشته شده‌اند:

هیسترکتومی سوپراسرویکال یا ساب توتال  تنها قسمت بالایی رحم را برداشته و دهانه رحم را در جای خود نگه می دارد.

هیسترکتومی کامل تمام رحم و دهانه رحم را برمی دارد.

هیسترکتومی رادیکال  کل رحم، بافت کناره های رحم، دهانه رحم و قسمت بالایی واژن را از بین می برد . هیسترکتومی رادیکال معمولاً تنها زمانی انجام می شود که سرطان وجود داشته باشد.

جراح ممکن است تخمدان های شما را بردارد – روشی به نام اوفورکتومی – یا آنها را در جای خود بگذارد. روش برداشتن لوله ها سالپنژکتومی نامیده می شود. هنگامی که کل رحم، هر دو لوله و هر دو تخمدان برداشته می شود، کل این عمل را هیسترکتومی

کامل و سالپنژکتومی-اووفورکتومی دوطرفه می نامند.

طول واژن بعد از هیسترکتومی

 

جراحان بسته به تجربه، دلیل هیسترکتومی و سلامت کلی شما از روش های مختلفی برای جراحی هیسترکتومی استفاده می کنند. این تکنیک تا حدی تعیین می‌کند که مدت زمان بهبودی شما چقدر خواهد بود و نوع اسکار، در صورت وجود، بعد از عمل چه

مدت خواهد بود.

دو روش برای جراحی وجود دارد: جراحی سنتی یا باز، و جراحی با استفاده از روش‌های کم تهاجمی یا MIP.

هیسترکتومی با جراحی باز

هیسترکتومی شکمی یک جراحی باز است. این شایع ترین نوع است که حدود 54 درصد از هیسترکتومی های انجام شده برای همه شرایط غیر سرطانی (خوش خیم) را تشکیل می دهد.

برای انجام هیسترکتومی شکمی، جراح یک برش 5 تا 7 اینچی، بالا و پایین یا پهلو به پهلو، در سراسر شکم شما ایجاد می کند. سپس جراح رحم را از طریق این برش خارج می کند.

پس از این نوع جراحی، معمولاً 2 تا 3 روز را در بیمارستان می گذرانید. پس از بهبودی، جای زخم قابل مشاهده خواهید بود.عمل هیسترکتومی چیست

هیسترکتومی MIP

برای یک روش کم تهاجمی می توان از چندین روش استفاده کرد:

هیسترکتومی واژینال: جراح برشی در واژن ایجاد می کند و از طریق این برش رحم را انجام می دهد. برش بسته است و هیچ جای زخم قابل مشاهده ای باقی نمی گذارد.

هیسترکتومی لاپاراسکوپی: این جراحی با استفاده از لاپاراسکوپ که یک لوله با دوربین روشن است انجام می شود. ابزارهای جراحی از طریق چندین برش کوچک در شکم شما یا در مورد روش لاپاراسکوپی تک محل، یک برش کوچک در ناف شما وارد می‌شوند.

جراح این عمل را از خارج از بدن شما انجام می دهد و آن را روی یک صفحه ویدئو مشاهده می کند.

هیسترکتومی واژینال با کمک لاپاراسکوپی: جراح از ابزارهای لاپاراسکوپی در شکم شما برای برداشتن رحم از طریق بریدگی در واژن استفاده می کند.

هیسترکتومی لاپاروسکوپی به کمک ربات: این عمل مشابه هیسترکتومی لاپاراسکوپی است، اما جراح یک سیستم رباتیک پیچیده از ابزارهای جراحی را از خارج از بدن شما کنترل می کند. فناوری پیشرفته به جراح اجازه می دهد تا از حرکات طبیعی مچ دست

استفاده کند و هیسترکتومی را روی یک صفحه نمایش سه بعدی مشاهده کند.

 

عمل هیسترکتومی چیست

عوارض  هیسترکتومی

 

اکثر افرادی که هیسترکتومی می کنند هیچ مشکل یا عارضه جدی ندارند. با این حال، این یک جراحی بزرگ است و بدون خطر نیست. عوارض احتمالی عبارتند از:

  • بی اختیاری ادرار
  • افتادگی واژن (بخشی از واژن که از بدن شما خارج می شود)
  • تشکیل فیستول واژن (ارتباط غیرطبیعی که بین واژن و مثانه  یا راست روده ایجاد می شود)
  • درد مزمن

سایر خطرات ناشی از هیسترکتومی عبارتند از عفونت زخم، لخته شدن خون ، خونریزی، واکنش به بیهوشی و آسیب به اندام های اطراف، اگرچه این موارد غیر معمول هستند.

آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر دارد

 

پس از جراحی، اگر تخمدان های شما نیز برداشته شده باشد، در دوران یائسگی خواهید بود و دیگر پریود نخواهید شد. اگر تخمدان‌های شما برداشته نشده باشد، ممکن است در سنین پایین‌تر از سن  یائسگی وارد شوید.

صرف نظر از اینکه تخمدان های شما برداشته شده اند یا نه، پس از برداشتن رحم دیگر نمی توانید بچه دار شوید. این بسیار نادر است، اما اگر تخمدان ها و لوله های فالوپ دست نخورده باقی بمانند، ممکن است بعد از جراحی حاملگی خارج از رحم داشته

باشید. این زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده در خارج از رحم شما کاشته می شود و این یک اورژانس پزشکی است.

در طول دوره بهبودی هیسترکتومی، به اکثر افراد گفته می شود که از رابطه جنسی خودداری کنند و به مدت 6 هفته از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنند.

عوارض جانبی هیسترکتومی ممکن است شامل خونریزی لکه دار واژینال تا 6 هفته پس از جراحی باشد. شما همچنین می توانید مقداری سوزش را در ناحیه بریدگی خود مشاهده کنید.

اگر تخمدان های شما برداشته شود، ممکن است علائم یائسگی مانند:عمل هیسترکتومی چیست

  • گرگرفتگی
  • از دست دادن میل جنسی
  • مشکل خواب
  • خشکی واژن
  • اگر این علائم شما را آزار می دهد با پزشک خود صحبت کنید

پس از هیسترکتومی، اکثر افراد مورد بررسی می گویند که احساس می کنند عمل جراحی مشکل اصلی آنها را بهبود یافته یا درمان می کند (به عنوان مثال، درد یا پریودهای سنگین ).

هنگامی که سرطان رحم، دهانه رحم یا تخمدان دارید، این جراحی می تواند نجات دهنده باشد. برای افراد مبتلا به سایر بیماری ها، مانند فیبروم یا اندومتریوز، می تواند به معنای رهایی از علائمی مانند درد لگن و پریودهای نامنظم یا سنگین باشد.

اگر خطر ژنتیکی بالایی برای سرطان رحم دارید، هیسترکتومی داوطلبانه (که برای نجات جان شما ضروری نیست) می تواند آن را کاهش دهد. برداشتن تخمدان ها و لوله های فالوپ می تواند احتمال ابتلا به سرطان های دیگر مانند سرطان تخمدان و برخی از

انواع سرطان سینه را کاهش دهد. هیسترکتومی بخشی ضروری از جراحی تایید جنسیت برای افرادی است که به سمت مردانه می روند.

سوالات متداول هیسترکتومی

بعد از هیسترکتومی چه اتفاقی برای بدن زنان می افتد؟

 

برای بسیاری، قابل توجه ترین تغییر این است که دیگر علائم بیماری را که منجر به عمل شده است، ندارند. اگر هنگام انجام جراحی هنوز یائسه نشده اید، یائسگی زودهنگام خواهید داشت. ممکن است متوجه کاهش میل جنسی یا خشکی واژن شوید. اما

ممکن است متوجه شوید که رهایی از علائمی مانند درد یا پریودهای سنگین در واقع زندگی جنسی شما را بهبود می بخشد.

دلیل اصلی هیسترکتومی چیست؟

 

فیبروم رحم شایع ترین دلیل این جراحی است. اینها رشدهای غیر سرطانی در داخل یا روی رحم شما هستند که می توانند علائمی مانند درد شکم و خونریزی شدید ایجاد کنند. سایر دلایل رایج عبارتند از خونریزی غیرطبیعی پریود و افتادگی، یعنی زمانی که رحم

به داخل کانال واژن می افتد. عمل هیسترکتومی چیست.

“فیبروم ها وابسته به هورمون هستند. پس از یائسگی، استروژن کاهش می یابد و شما دیگر به فیبروم تغذیه نمی کنید.” یا دهه 40 – ممکن است نتوانید به راحتی منتظر آن باشید.”

اندومتریوز و خونریزی شدید قاعدگی نیز می توانند با جایگزین هایی درمان شوند.  “اگر زنی خونریزی شدید داشته باشد، قرص های ضدبارداری با دوز کم، IUD یا روش فرسایشی که پوشش داخلی رحم را از بین می برد، گزینه هایی هستند.”

نوشته های مرتبط

زنان مبتلا به مشکلات کف لگن ممکن است از تمرینات لگنی یا وسایلی به نام پساری واژینال به عنوان درمان جایگزین هیسترکتومی استفاده کنند.

“اگر کارهای دیگری می توان انجام داد، ابتدا آن ها را امتحان کنید.” “تصمیم در نهایت با شماست و معمولاً برای تصمیم گیری یا گرفتن نظر دوم وقت دارید.”

آیا انجام هیسترکتومی یک جراحی بزرگ است؟

 

این روش جراحی بزرگ در نظر گرفته می شود. ممکن است برای درمان سرطان 1 تا 2 روز یا بیشتر در بیمارستان بمانید. بهبودی ممکن است تا 6 هفته طول بکشد، بسته به نوع عمل.

هیسترکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن رحم زن (همچنین به نام رحم) است. رحم جایی است که یک زن در زمان بارداری رشد می کند. در طول جراحی معمولاً کل رحم برداشته می شود. پزشک ممکن است لوله‌های فالوپ و تخمدان‌های شما را نیز

بردارد. بعد از هیسترکتومی، دیگر دوره قاعدگی ندارید و نمی توانید باردار شوید.

»» بیشتر بخوانید: واژینوپلاستی چیست

در طول هیسترکتومی چه اتفاقی می افتد؟ عمل هیسترکتومی چیست

هیسترکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن رحم زن (رحم او) است. معمولاً کل رحم برداشته می شود. پزشک شما همچنین ممکن است لوله های فالوپ و تخمدان های شما را بردارد.

قبل از جراحی با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد گزینه های خود صحبت کنید. به عنوان مثال، اگر هر دو تخمدان برداشته شوند، علائم یائسگی خواهید داشت. از پزشک خود در مورد خطرات و مزایای برداشتن تخمدان ها بپرسید. همچنین ممکن است بتوانید

ابتدا یک  جایگزین برای هیسترکتومی ، مانند دارو یا نوع دیگری از درمان را امتحان کنید.

عمل هیسترکتومی چیست

چرا به هیسترکتومی نیاز دارم؟

 

اگر یکی از موارد زیر را دارید ممکن است نیاز به هیسترکتومی داشته باشید:

فیبروئید رحم.  فیبروم های رحمی  توده های غیر سرطانی در دیواره رحم هستند. در برخی از زنان باعث درد یا خونریزی شدید می شود.

خونریزی شدید یا غیر معمول واژینال.  تغییرات در سطح هورمون، عفونت، سرطان یا فیبروم می تواند باعث خونریزی طولانی مدت شود.

پرولاپس رحم.  این زمانی است که رحم از محل معمول خود به داخل واژن می لغزد. این در زنانی که چندین بار زایمان طبیعی داشته اند، شایع تر است، اما ممکن است پس از یائسگی یا به دلیل چاقی نیز اتفاق بیفتد. افتادگی می تواند منجر به مشکلات ادرار و

روده و فشار لگن شود.عمل هیسترکتومی چیست

اندومتریوز  آندومتریوز  زمانی اتفاق می‌افتد که بافتی که به طور معمول رحم را می‌پوشاند، خارج از رحم روی تخمدان‌هایی که به آن تعلق ندارند، رشد می‌کند. این می تواند باعث درد شدید و خونریزی بین قاعدگی شود.

آدنومیوز.  در این شرایط، بافتی که رحم را می‌پوشاند، در داخل دیواره‌های رحم، جایی که به آن تعلق ندارد، رشد می‌کند. دیواره های رحم ضخیم شده و باعث درد شدید و خونریزی شدید می شود.

سرطان (یا پیش سرطانی) رحم، تخمدان، دهانه رحم یا آندومتر (پوشش داخلی رحم).  در صورت ابتلا به سرطان در یکی از این مناطق، هیسترکتومی ممکن است بهترین گزینه باشد. سایر گزینه های درمانی ممکن است شامل شیمی درمانی و پرتودرمانی

باشد. پزشک شما در مورد نوع سرطان و میزان پیشرفته بودن آن با شما صحبت خواهد کرد. در مورد گزینه های درمانی این سرطان ها  در موسسه ملی سرطان بیشتر بدانید  .

به خاطر داشته باشید که ممکن است  راه های جایگزینی  برای درمان مشکل سلامتی شما بدون انجام هیسترکتومی وجود داشته باشد. هیسترکتومی یک جراحی بزرگ است. در مورد تمام گزینه های درمانی خود با پزشک خود صحبت کنید.

 

چند جایگزین برای هیسترکتومی چیست؟ عمل هیسترکتومی چیست

 

هیسترکتومی یک جراحی بزرگ است. گاهی اوقات هیسترکتومی ممکن است از نظر پزشکی ضروری باشد، مانند خونریزی شدید طولانی مدت یا انواع خاصی از سرطان. اما گاهی اوقات می توانید ابتدا درمان های دیگر را امتحان کنید. این شامل:

انتظار مراقب  شما و پزشکتان ممکن است بخواهید در صورت داشتن  فیبروم رحمی که پس از یائسگی کاهش می یابد، صبر کنید.

تمرینات  برای افتادگی رحم می توانید  تمرینات کگل  (فشرده کردن عضلات کف لگن) را امتحان کنید. تمرینات کگل به بازیابی تون ماهیچه هایی که رحم را در جای خود نگه می دارند کمک می کند.

تخمدان ها ممکن است در طول هیسترکتومی برداشته شوند تا خطر ابتلا به سرطان تخمدان کاهش یابد. با این حال، زنانی که هنوز یائسگی را سپری نکرده‌اند، محافظت از استروژن را نیز از دست می‌دهند، که به محافظت از زنان در برابر بیماری‌هایی مانند

بیماری قلبی و پوکی استخوان کمک می‌کند.

مطالعات اخیر نشان می دهد که تنها برداشتن لوله های فالوپ اما حفظ تخمدان ها ممکن است به کاهش خطر شایع ترین نوع سرطان تخمدان کمک کند، که اعتقاد بر این است که از لوله های فالوپ شروع می شود.

آیا هیسترکتومی باعث می شود که من وارد یائسگی شوم؟ عمل هیسترکتومی چیست

 

تمام زنانی که هیسترکتومی می‌کنند، پریود نمی‌شوند. اینکه آیا بعد از هیسترکتومی سایر علائم یائسگی را خواهید داشت   به این بستگی دارد که آیا پزشک شما تخمدان های شما را در طول جراحی خارج می کند یا خیر.

اگر تخمدان های خود را در طول هیسترکتومی نگه دارید ، نباید فوراً علائم دیگر یائسگی را داشته باشید. اما ممکن است علائمی چند سال کمتر از سن متوسط ​​یائسگی (52 سال) داشته باشید.

چون  رحم شما  برداشته شده است، دیگر پریود نمی شوید و نمی توانید باردار شوید. اما تخمدان های شما ممکن است همچنان هورمون بسازند، بنابراین ممکن است علائم دیگری از یائسگی نداشته باشید. ممکن است گرگرفتگی داشته باشید که یکی از

علائم یائسگی است، زیرا ممکن است این جراحی جریان خون به تخمدان ها را مسدود کرده باشد. این می تواند از ترشح استروژن توسط تخمدان ها جلوگیری کند.

اگر هر دو تخمدان در طول هیسترکتومی برداشته شوند ، دیگر پریود نخواهید شد و ممکن است فوراً علائم دیگر یائسگی را داشته باشید. از آنجایی که سطح هورمون های شما بدون تخمدان به سرعت کاهش می یابد، علائم شما ممکن است قوی تر از یائسگی

طبیعی باشد. از پزشک خود در مورد راه های مدیریت علائم خود بپرسید.

چه مدت طول می کشد تا پس از هیسترکتومی بهبودی حاصل شود؟

بهبودی پس از هیسترکتومی به زمان نیاز دارد. اکثر زنان یک تا دو روز پس از جراحی در بیمارستان می مانند. برخی از پزشکان ممکن است شما را در همان روز جراحی به خانه بفرستند. برخی از زنان مدت بیشتری در بیمارستان می مانند، اغلب زمانی که هیسترکتومی به دلیل سرطان انجام می شود.

پزشک احتمالاً پس از هیسترکتومی شما را در اسرع وقت از خواب برخیزد و حرکت کند. این شامل رفتن به حمام به تنهایی است. با این حال، ممکن است مجبور شوید یک یا دو روز پس از جراحی از طریق یک لوله نازک به نام کاتتر ادرار کنید.

مدت زمانی که طول می کشد تا شما به فعالیت های عادی بازگردید به نوع عمل جراحی بستگی دارد:

بهبودی جراحی شکم  بین چهار تا شش هفته طول می کشد.

جراحی واژن، لاپاراسکوپی یا رباتیک  ممکن است بین سه تا چهار هفته طول بکشد تا بهبود یابد.

شما باید استراحت کافی داشته باشید و تا چهار تا شش هفته پس از جراحی اجسام سنگین را بلند نکنید. در آن زمان، شما باید بتوانید حمام وان بگیرید و رابطه جنسی را از سر بگیرید. مدت زمان بهبودی شما به جراحی و سلامت شما قبل از جراحی بستگی دارد. با پزشک خود صحبت کنید.

پس از هیسترکتومی چه تغییراتی را می توانم انتظار داشته باشم؟

هیسترکتومی یک جراحی بزرگ است، بنابراین  بهبودی  ممکن است چند هفته طول بکشد. اما برای اکثر زنان، بزرگترین تغییر کیفیت بهتر زندگی است. شما باید از علائمی که جراحی را ضروری کرده است، رهایی پیدا کنید.

سایر تغییراتی که ممکن است بعد از هیسترکتومی تجربه کنید عبارتند از:

یائسگی  دیگر پریود نخواهید شد. اگر تخمدان های شما در طول هیسترکتومی برداشته شوند، ممکن است علائم یائسگی دیگری داشته باشید.

تغییر در احساسات جنسی  برخی از زنان پس از هیسترکتومی خشکی واژن یا علاقه کمتری به رابطه جنسی دارند، به خصوص اگر تخمدان ها برداشته شوند.

افزایش خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی.  اگر هر دو تخمدان برداشته شوند، این ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای برخی شرایط مانند از دست دادن استخوان، بیماری قلبی، و بی اختیاری ادرار (نشت ادرار) قرار دهد. در مورد نحوه جلوگیری از

این مشکلات با پزشک خود صحبت کنید.

حس از دست دادن.  برخی از زنان ممکن است   به دلیل از دست دادن باروری یا تغییر در بدن خود احساس اندوه یا افسردگی کنند. اگر علائم افسردگی، از جمله احساس غم و اندوه، از دست دادن علاقه به غذا یا چیزهایی که زمانی از آن لذت می بردید، یا

انرژی کمتری که بیش از چند هفته پس از جراحی شما طول می کشد، با پزشک خود صحبت کنید.

من هیسترکتومی کرده ام آیا هنوز باید آزمایش پاپ انجام دهم؟

شاید.  در صورتی که  :

دهانه رحم شما برداشته نشد

هیسترکتومی به دلیل سرطان یا پیش سرطان انجام داد

از پزشک خود بپرسید که چه چیزی برای شما بهتر است و هر چند وقت یک بار باید آزمایش پاپ انجام دهید.

 

زنان 909 اماده خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه مشاوره پزشکی زنان در تهران .

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.