محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود

محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود

تخمک گذاری چقدر طول می کشد؟

متوسط ​​طول چرخه حدود 28 روز است.

چرخه قاعدگی چگونه کار می کند؟

سیکل شما از اولین روز پریود شروع می شود و تا روز اول پریود بعدی ادامه می یابد.

این به طور متوسط ۲۸ روز است، اما طبیعی است که سیکلی بین ۲۱ تا ۴۰ روز طول بکشد.

در همان زمان، تخمک ها در تخمدان شروع به بالغ شدن می کنند.

لایه داخلی رحم ضخیم می شود و آماده لقاح است.

در طول تخمک گذاری، مخاط دهانه رحم نازک تر و شفاف تر می شود تا به اسپرم کمک کند تا به تخمک آزاد شده برسد.

حدود 12 تا 16 روز قبل از شروع قاعدگی بعدی، یک تخمک از تخمدان ها آزاد می شود (تخمک گذاری).

اگر اسپرم در طول تخمک گذاری یا مدتی در 24 ساعت آینده وجود داشته باشد، ممکن است تخمک بارور شود.

اگر تخمک بارور نشده باشد، تخمک دوباره توسط بدن جذب می‌شود، سطح هورمون‌ها کاهش می‌یابد و غشای رحم می‌ریزد. این شروع دوره بعدی شماست.

اگر احتمال بارداری دارید، دانستن زمان تخمک گذاری و نحوه تشخیص اینکه چه زمانی بیشترین باروری را دارید به شما کمک خواهد کرد. تخمک گذاری آزاد شدن تخمک از تخمدان است.

چرخه تخمک گذاری شما بین 12 تا 48 ساعت طول می کشد. این معمولاً در اواسط چرخه قاعدگی اتفاق می افتد، اگرچه تاریخ دقیق آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

با این حال، تقریباً شش روز وجود دارد که احتمال بارداری شما بیشتر است. اسپرم بسیار انعطاف پذیر است و ممکن است تا 72 ساعت در دستگاه تناسلی زنان زنده بماند به طوری که می توانید تا 5 روز قبل و یک روز پس از تخمک گذاری باردار شوید.

این پنجره بارور شما است. داشتن رابطه جنسی در این پنجره شش روزه باروری به طور چشمگیری شانس باردار شدن را افزایش می دهد.

محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود

تخمک گذاری دقیقا چیست؟

تخمک گذاری یکی از ویژگی های چرخه طبیعی قاعدگی است. وقتی یک تخمک از تخمدان شما آزاد می شود، این اتفاق می افتد.

محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود

وقتی تخمک آزاد می شود، اسپرم ممکن است آن را بارور کند یا نکند. اگر تخمک بارور شود، ممکن است به رحم رفته و لانه گزینی کند و منجر به بارداری شود. هنگامی که تخمک بارور نمی شود، متلاشی می شود و پوشش رحم در طول دوره قاعدگی شما از بین می رود.

محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود

درک چگونگی و زمان تخمک گذاری ممکن است به شما در رسیدن یا اجتناب از بارداری کمک کند. همچنین ممکن است در تشخیص برخی اختلالات پزشکی کمک کند.

علائم تخمک گذاری موفق

 

روزی که قاعدگی شما شروع می شود، چرخه ماهانه خود را تنظیم مجدد کنید. این شروع فاز فولیکولی است که در طی آن تخمک رشد می کند و در زمان تخمک گذاری آزاد می شود.

 

در طول فاز فولیکولی، بدن شما هورمون محرک فولیکول (FSH) تولید می کند که به بلوغ و آزاد شدن تخمک در تخمدان شما کمک می کند.

 

هنگامی که تخمک بالغ می شود، بدن شما افزایشی از هورمون لوتئین کننده (LH) تولید می کند که باعث آزاد شدن تخمک می شود. تخمک گذاری معمولاً در روز ۱۴، ۲۸ تا ۳۶ ساعت پس از افزایش LH اتفاق می افتد.

 

فاز لوتئال به دنبال تخمک گذاری است. اگر بارداری در این مدت ایجاد شود، هورمون ها از ریزش پوشش داخلی جلوگیری می کنند. در غیر این صورت، خونریزی از حدود روز 28 سیکل شروع می شود که نشان دهنده شروع چرخه بعدی است.

 

به طور خلاصه، تخمک گذاری در طول چرخه قاعدگی اتفاق می افتد.

زمان تخمک گذاری در سیکل 28 روزه

چه زمانی تخمک گذاری اتفاق می افتد؟

تخمک گذاری در اواسط فرآیند قاعدگی اتفاق می افتد. با فرض یک چرخه 28 روزه – طول چرخه معمول – تخمک بالغ می شود و تخمک گذاری 14 روز پس از شروع دوره قاعدگی اتفاق می افتد.

با این حال، زمان دقیق تاریخ تخمک گذاری بسته به طول چرخه و سطح استرس از فردی به فرد دیگر متفاوت است. چیزی که متفاوت است نه آنقدر رهاسازی بلکه فرآیند رشد تخمک است.

بیشتر زنان ممکن است به بیش از 14 روز برای رسیدن به تخمک گذاری نیاز داشته باشند. و با افزایش سن، این روند کمی سریعتر می شود.

چه زمانی تخمک گذاری اتفاق نمی افتد؟

اگر خانمی در یک سیکل خاص تخمک گذاری نکند، افزایش پروژسترون اتفاق نمی افتد. در عوض، مکانیسم‌های توسعه مبتنی بر استروژن ادامه می‌یابد. این رشد نامنظم به طور قابل توجهی بر ظرفیت او برای باردار شدن تأثیر می گذارد، اما ممکن است احتمال مشکلات اضافی را نیز افزایش دهد.

عدم تخمک گذاری که به نام تخمک گذاری نامنظم نیز شناخته می شود، نشان می دهد که چیزی در تعادل ظریف هورمون های تولید شده توسط غده هیپوفیز و تخمدان ها اشتباه است.

این ممکن است شانس ابتلای زنان به انواع خاصی از سرطان را در طول زمان افزایش دهد.

زنانی که سیکل های منظمی دارند که قبل از آن علائم قبل از قاعدگی وجود دارد، به طور منظم تخمک گذاری می کنند. اگر زنی احساس می‌کند که مشکلات تخمک‌گذاری را تجربه می‌کند، کیت‌های پیش‌بینی‌کننده تخمک‌گذاری ممکن است به او در تعیین اینکه آیا تخمک در طول چرخه‌اش تولید می‌شود یا خیر، کمک می‌کند.محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود

نمودار دمای پایه بدن همچنین ممکن است برای تعیین اینکه آیا یک زن در حال تخمک گذاری است یا خیر، مانند سطح پروژسترون خون هفت روز قبل از قاعدگی پیش بینی شده او استفاده شود.

در طول تخمک گذاری چه اتفاقی می افتد؟

 

برای زنان در سنین باروری، تخمک گذاری ماهانه اتفاق می افتد. معمولاً در روز 14 سیکل قاعدگی 28 روزه رخ می دهد. یک تخمک بالغ از یکی از تخمدان های شما خارج می شود و در طول این عمل از لوله فالوپ به رحم شما می رود.

رها شدن تخمک یک اتفاق طبیعی نیست. در عوض، شرایط دیگر قبل از تخمک گذاری رخ می دهد. بین روزهای 6 و 14 از روند قاعدگی، فولیکول های یکی از تخمدان های شما شروع به رشد می کنند.

یکی از این فولیکول ها بین روزهای 10 تا 14 تخمک تولید می کند. در روز 14، این تخمک از تخمدان خارج می شود.

برخی از زنان ممکن است نیاز به توجه بیشتری به روند قاعدگی خود داشته باشند یا تخمک گذاری را کنترل کنند. با این حال، تخمک گذاری تأثیر قابل توجهی بر لقاح دارد. بنابراین، اگر به تشکیل خانواده فکر می کنید، دانستن مدت زمان تخمک گذاری مفید است.

از کجا بفهمم تخمک آزاد شده

 

چگونه متوجه می شوید که تخمک گذاری ندارید؟

برخی از افراد به طور منظم تخمک گذاری نمی کنند، اگر اصلاً وجود داشته باشد. عدم تخمک گذاری در یکی از هر ده زن دارای تخمدان در یک دوره در طول سالهای باروری رخ می دهد، زمانی که تخمک هرگز در طول دوره قاعدگی آنها تولید نمی شود. اگر تخمک گذاری نداشته باشید، هیچ رابطه جنسی شما را باردار نمی کند.

محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود

پریودهای نامنظم یا به طور کامل از دست رفته شایع ترین نشانه هایی است که نشان می دهد تخمک گذاری اتفاق نمی افتد یا به ندرت رخ می دهد. یکی دیگر از شاخص های عدم تخمک گذاری عدم وجود مخاط بارور است. اگرچه ممکن است پریودهای منظمی داشته باشید در حالی که تخمک گذاری نمی کنید، این غیرعادی است.

تاثیر تخمک گذاری بر باروری

اگر در طول روزهای باروری سیکل خود رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید، احتمال بارداری شما بیشتر است.

ردیابی “پنجره بارور” و تخمک گذاری، به ویژه، ممکن است به فرد در تعیین زمان بارداری کمک کند. اصطلاح “پنجره” به روزهای چرخه ای اطلاق می شود که در طی آنها احتمال بارداری وجود دارد. مدت زمان آن با توجه به طول چرخه متفاوت است.

محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود

اگر نتوانید سیکل خود را بشمارید و در عرض یک یا 2 روز که موعد پریودتان است، ورزش کنید، ممکن است پریودهای نامنظم داشته باشید. این می تواند

تشخیص تاریخ تخمک گذاری شما را دشوارتر کند.

اما راه‌های دیگری نیز برای بررسی زمان تخمک‌گذاری وجود دارد، مانند تغییر در مخاط واژن، کیت‌های تست تخمک‌گذاری یا اندازه‌گیری دمای بدن. در زیر

اطلاعات بیشتری در این مورد وجود دارد.

اگر افراد بین 5 روز قبل و یک روز پس از تخمک گذاری فعالیت جنسی داشته باشند، احتمال بارداری بسیار بیشتر است. هر چه به تخمک گذاری نزدیک تر

باشید، احتمال بارداری شما بیشتر می شود. اگر لقاح در عرض 24 ساعت پس از آزاد شدن تخمک توسط تخمدان اتفاق نیفتد، تخمک حل می شود.

اسپرم ممکن است به مدت 3 تا 5 روز در واژن باقی بماند و بر زمان لقاح تأثیر بگذارد.

کیت های LH ادراری دقیق ترین روش برای افرادی است که باروری خود را در خانه نظارت می کنند. اپلیکیشن‌های باروری محبوب‌تر می‌شوند، اگرچه بر

اساس یک الگوریتم هستند و همیشه دقیق نیستند.

نوشته های مرتبط

برخی از افراد برای جلوگیری از لقاح از تماس در طول دوره های باروری خود اجتناب می کنند. با این حال، داده ها نشان می دهد که بارداری در 19٪ موارد اتفاق می افتد.

هر کسی که می‌خواهد از بارداری اجتناب کند باید گزینه‌های جایگزین را با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی در میان بگذارد.

علت تاخیر در تخمک گذاری

 

تخمک گذاری ممکن است به دلایل مختلفی به تعویق بیفتد.محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود

چرخه برخی افراد در نیمه اول طولانی تر است. این برای برخی از زنان کاملاً عادی است – آنها هر ماه تخمک گذاری با تاخیر دارند. این خانم ها احتمالا کمی دیرتر از خانم هایی که سیکل 28 روزه دارند تخمک گذاری می کنند.

همچنین ممکن است سیکلی داشته باشید که در طی آن تخمک گذاری نداشته باشید. یک پزشک استدلال می کند که این فقط به دلیل “تغییر چرخه طبیعی” است.

با این حال، در شرایط خاص، تاخیر در تخمک گذاری ممکن است همراه با یک بیماری زمینه ای مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک رخ دهد. مصرف قرص های ضد بارداری ممکن است به طور بالقوه باعث تاخیر در تخمک گذاری شود، همچنین ممکن است علاوه بر فشارهای روزمره، استرس قابل توجهی را نیز تجربه کند. سوء تغذیه همچنین ممکن است باعث تاخیر در تخمک گذاری شود.

هر چیزی که تخمک گذاری را مختل کند ممکن است منجر به ناباروری یا مشکل در بارداری شود. موارد زیر سایر دلایل رایج هستند.

اختلال عملکرد هیپوتالاموس

این به دلیل شکسته شدن سنتز FSH و هورمون لوتئینیزه کننده است که هر دو باعث تخمک گذاری می شوند. این پتانسیل را دارد که چرخه قاعدگی را مختل کند.

در افراد مبتلا به اختلال عملکرد هیپوتالاموس، دوره های قاعدگی نامنظم و آمنوره (بدون قاعدگی) شایع است.

علل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ورزش بیش از حد
  • تومورهای هیپوتالاموس
  • استرس عاطفی یا فیزیکی بیش از حد
  • وزن بسیار کم یا زیاد بدن و کاهش یا افزایش وزن قابل توجه

پرولاکتین اضافی

اگر فردی داروهای خاصی مصرف کند یا با غده هیپوفیز خود که هورمون تولید می کند مشکل داشته باشد، ممکن است بدن پرولاکتین بیش از حد تولید کند.

در نتیجه، تولید استروژن ممکن است کاهش یابد.

پرولاکتین بیش از حد، که معمولا به عنوان هیپرپرولاکتینمی شناخته می شود، یک علت کمتر شایع نارسایی تخمک گذاری است.محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند بسیار دردناک باشد.

این بیماری که به عنوان PCOS نیز شناخته می شود، منجر به بزرگ شدن تخمدان ها با کیست های ریز پر از مایع می شود. ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی شود که می تواند از تخمک گذاری جلوگیری کند.

مقاومت به انسولین، چاقی، رشد ناهموار مو و آکنه از دیگر علائم هستند.

این اختلال یکی از دلایل اصلی ناباروری زنان است که 6 تا 12 درصد از افراد در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد.

نارسایی زودرس تخمدان

این به توقف زودهنگام تولید تخم مرغ به دلیل کاهش سطح استروژن اشاره دارد.

معمولاً به دلیل یک بیماری خودایمنی، نقص ژنتیکی یا آلاینده های محیطی ایجاد می شود و قبل از 40 سالگی رخ می دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر مشکلات باروری دارید، پزشک همیشه توصیه می کند پس از تلاش برای باردار شدن به مدت یک سال با استفاده از مقاربت برنامه ریزی شده یا لقاح به

موقع با اسپرم اهدایی به یک متخصص پزشکی مراجعه کنید. به دلیل افزایش سن باروری، بزرگسالان 35 سال و بالاتر باید در عرض شش ماه به جای یک سال به دنبال درمان باشند.

با این حال، در موارد نادر ممکن است لازم باشد زودتر با پزشک مشورت کنید. به نظر می رسد اگر کسی نگران است، فوراً صحبت کند، مثلاً قاعدگی هایش نامنظم باشد.محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود

یک پزشک، اغلب یک متخصص زنان و زایمان یا متخصص باروری، ممکن است از تکنیک های مختلفی برای کمک به بیمارانی که از مشکلات تخمک گذاری رنج می برند استفاده کند.

این ممکن است شامل تنظیمات رژیم غذایی، توصیه های کاهش وزن یا ارزیابی اینکه آیا فرد از مکمل های بدون نسخه استفاده می کند که ممکن است با

تخمک گذاری تداخل داشته باشد، باشد. در شرایط خاص، ممکن است برای تحریک تخمک گذاری و تحریک بدن برای رهاسازی تخمک به دارو نیاز باشد.

سه دلیل برای اینکه تخمک گذاری ضروری است

 

تخمک گذاری در تمام مراحل زندگی، چه در حال تلاش برای باردار شدن هستید یا نه، حیاتی است. در اینجا سه ​​دلیل مهم برای تخمک گذاری وجود دارد.

چرخه قاعدگی سالم شامل تخمک گذاری موفق است.

تخمک گذاری موفق یک رویداد تخمک گذاری است که در آن یک تخمک تولید می شود و سطح پروژسترون به اندازه کافی برای فاز لوتئال سالم بالا می رود.

همانطور که دیدیم، چندین هورمون و فرآیند باید با هم کار کنند تا تخمک گذاری هر ماه اتفاق بیفتد.

در حالی که ممکن است شما یک دوره منظم داشته باشید – یعنی چرخه شما به همان تعداد روز در هر ماه طول بکشد – ممکن است اطلاعات کافی برای

تعیین اینکه آیا چرخه شما سالم است یا خیر در اختیار شما قرار نمی دهد. تحقیقات اخیر نشان داده است که چرخه های طبیعی ممکن است شامل

مشکلات اساسی مانند عدم تخمک گذاری (به عنوان مثال، عدم تخمک گذاری) و نقص فاز لوتئال باشد.

تایید تخمک گذاری موفق ممکن است به شما کمک کند تا روند قاعدگی و سلامت هورمونی خود را بهتر تجزیه و تحلیل کنید، و به شما امکان می دهد

مشکلاتی را که سایر معیارها، مانند طول چرخه و منظم بودن ممکن است از دست بدهند، تشخیص دهید.

ردیابی تخمک گذاری ممکن است به شما در شناسایی نگرانی های اساسی سلامت کمک کند.

در حالی که تأیید تخمک گذاری موفقیت آمیز برای سلامت چرخه شما بسیار مهم است، همچنین بینشی در مورد سلامت عمومی شما ارائه می دهد.

یک علامت حیاتی نشان می دهد که بدن شما چقدر موثر عمل می کند و ممکن است اطلاعاتی در مورد سلامت کلی شما ارائه دهد یا مشکلات سلامتی آینده را کشف کند.

سازمان تصدیق می کند که می توانید از تغییرات در الگوهای تخمک گذاری و چرخه خود برای پیش بینی اثرات سلامتی متغیرهای محیطی یا سایر اختلالات

پزشکی استفاده کنید.

به عنوان مثال، عدم تخمک گذاری در افراد مبتلا به PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک) مکرر است.

در حالی که PCOS یک بیماری هورمونی تولید مثلی است، ممکن است به مقاومت به انسولین و چاقی نیز کمک کند. درک چرخه تخمک گذاری و هورمون

ممکن است به شما کمک کند هر گونه مشکلی را که بر سلامت زنان تأثیر می گذارد، تشخیص دهید.

تخمک گذاری برای لقاح ضروری است.

اگر می خواهید باردار شوید، ممکن است تخمک گذاری موفقیت آمیز قطعه گم شده اره منبت کاری اره مویی باشد. همانطور که قبلا گفته شد، تخمک

گذاری موثر مربوط به یک رویداد تخمک گذاری است که در آن یک تخمک تولید می شود و سطح پروژسترون به اندازه کافی در طول فاز لوتئال افزایش می یابد.

سطح پروژسترون باید در طول پنجره لانه گزینی بالا نگه داشته شود، چهار روز در مرحله لوتئال زمانی که پوشش رحم پذیرای جنین تازه ایجاد شده است.

برای اینکه جنین بالاترین احتمال لانه گزینی را داشته باشد، پنجره لانه گزینی باید از روزهای 7 تا 10 پس از اوج باروری ادامه یابد.

اگر سطح پروژسترون در مرحله لوتئال خیلی سریع کاهش یابد، پنجره لانه گزینی ممکن است خیلی زود بسته شود و شانس بارداری شما را کاهش دهد.

چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد

نتیجه

دانستن چرخه قاعدگی و روند تخمک گذاری برای تنظیم خانواده ضروری است. تخمک گذاری یک بار در ماه اتفاق می افتد و حدود 24 ساعت طول می کشد.

اگر تخمک ظرف 12 تا 24 ساعت بارور نشود، می میرد. می توانید از این اطلاعات برای نظارت بر روزهای باروری خود و افزایش شانس باردار شدن استفاده کنید.

اگر می خواهید به زودی باردار شوید، یک ویزیت قبل از بارداری با پزشک داشته باشید. آنها می توانند به هر گونه نگرانی در مورد تخمک گذاری و نظارت

پاسخ دهند و به شما در مورد برنامه ریزی رابطه جنسی برای به حداکثر رساندن شانس خود توصیه کنند.

آنها همچنین می توانند بیماری هایی که باعث تخمک گذاری نامنظم یا سایر علائم عجیب می شوند را رد کنند. اگر قصد بارداری ندارید، یک متخصص مراقبت

های بهداشتی می تواند به شما در انتخاب بهترین نوع کنترل بارداری کمک کند.محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود

 

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.