آیا لکه های قهوه ای بعد از یائسگی طبیعی است؟

آیا لکه های قهوه ای بعد از یائسگی طبیعی است؟

تجربه ترشحات قهوه ای یا لکه بینی بعد از یائسگی گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. معاینات منظم با پزشک می تواند به

تشخیص هرگونه ترشح غیر معمول کمک کند.

یائسگی زمانی است که یک زن حداقل یک سال قاعدگی نداشته باشد. به طور متوسط، یک فرد حدود 51 سال به یائسگی می رسد، اما این میزان از فردی

به فرد دیگر بسیار متفاوت است.

این مقاله به بررسی علل احتمالی ترشحات قهوه ای پس از یائسگی و همچنین تشخیص و درمان می پردازد.

در بسیاری از موارد، ترشحات قهوه ای رنگ پس از یائسگی دلیلی برای نگرانی نیست.

تغییر دوره های منتهی به یائسگی معمولی است. با این حال، برخی از افراد ممکن است خونریزی یا لکه بینی را حتی پس از یائسگی تجربه کنند که می

تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لکه بینی که می تواند از رنگ قهوه ای تا صورتی متغیر باشد
  • ترشح غیر معمول
  • خونریزی یا لکه بینی بعد از رابطه جنسی
  • یک جریان سنگین تر و شبیه دوره

لکه‌های قهوه‌ای بعد از یائسگی معمولاً نشانه‌ای از مخلوط شدن خون با ترشح است. یا، خون می تواند قهوه ای یا سیاه شود، زیرا اکسید می شود و واژن را ترک می کند.

فرد باید هرگونه خونریزی غیرطبیعی یا لکه بینی در دوران یائسگی را با پزشک بررسی کند، زیرا می تواند نشانه یک مشکل اساسی سلامتی باشد.

برای آشنایی با علل بالقوه لکه بینی قهوه ای یا خونریزی نامنظم پس از یائسگی، ادامه مطلب را بخوانید.

  1. آتروفی واژن یا آندومتر

با کاهش سطح هورمون استروژن در دوران یائسگی، پوشش واژن یا سلول‌های رحم ممکن است نازک‌تر شوند. این نازک شدن آتروفی واژن یا آتروفی آندومتر نامیده می شود.

آتروفی واژن اغلب باعث می‌شود واژن خشک‌تر، انعطاف‌پذیرتر شود و نسبت به قبل از یائسگی بیشتر مستعد التهاب یا عفونت باشد. آتروفی واژن ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • خشکی
  • تخلیه
  • تحریک
  • خارش
  • درد
  • لکه بینی
  • سرخی

خونریزی بعد از رابطه جنسی

واژن ممکن است به طور مداوم احساس ناراحتی کند، بنابراین فردی که این علائم را دارد باید به دنبال مشاوره پزشکی باشد. پزشک ممکن است درمان جایگزینی هورمونی (HRT) و همچنین استفاده از روان کننده های محلول در آب را در طول فعالیت جنسی توصیه کند.

  1. هیپرپلازی آندومتر

آندومتر نیز ممکن است پس از یائسگی ضخیم تر شود. این اغلب به دلیل تولید بیش از حد هورمون استروژن و پروژسترون بسیار کم در بدن است.

بافت ضخیم آندومتر می تواند باعث خونریزی نامنظم یا لکه بینی در دوران یائسگی شود.

پزشکان ممکن است HRT را برای تنظیم سطح هورمون و کمک به درمان این مشکل توصیه کنند. آنها همچنین ممکن است جراحی را برای برداشتن سلول های ضخیم شده یا انجام هیسترکتومی در نظر بگیرند.

  1. عفونت

انواع خاصی از عفونت های واژن می توانند ترشحات غیرعادی رنگی ایجاد کنند که شبیه لکه بینی یا خونریزی بعد از رابطه جنسی است. این علائم همچنین ممکن است همراه با بوی نامطبوع، خارش، درد و سوزش در ناحیه ایجاد شود.

عواملی که خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهند عبارتند از:آیا لکه های قهوه ای بعد از یائسگی طبیعی است

  • پوشیدن لباس خیس
  • پوشیدن لباس تنگ
  • پوشیدن لباس زیر غیر قابل تنفس

پزشک آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچ را برای درمان عفونت واژن توصیه می کند.

  1. عفونت های مقاربتی (STIs)

برخی از بیماری های مقاربتی، مانند سوزاک، ممکن است باعث ترشح غیر معمول، لکه بینی یا خونریزی واژینال شوند. خونریزی ناشی از این بیماری های مقاربتی در صورت عدم درمان ممکن است برجسته تر باشد.

برخی از بیماری های مقاربتی علائم دیگری نیز ایجاد می کنند. برخی دیگر، مانند کلامیدیا، به ندرت علائم ایجاد می کنند، بنابراین در صورت داشتن شرکای جنسی جدید برای افراد ضروری است که به طور منظم برای بیماری های مقاربتی آزمایش شوند.

  1. HRT

یکی از عوارض جانبی احتمالی HRT خونریزی واژینال یا لکه بینی است. با این حال، هر گونه خونریزی نامنظم در 6 ماه اول درمان برطرف می شود.

نوشته های مرتبط

هرکسی که در حین مصرف HRT خونریزی مکرر یا طولانی را تجربه می کند باید با پزشک صحبت کند، زیرا ممکن است بتواند درمان را تنظیم کند.

  1. سایر داروها

علاوه بر HRT، سایر داروها نیز ممکن است باعث لکه بینی یا خونریزی واژن به عنوان یک عارضه جانبی شوند. اینها شامل رقیق کننده های خون و برخی داروها برای کمک به درمان اختلالات سلامت روان است.

پزشکان ممکن است تنظیم دوز یا تعویض دارو را برای تسکین علائم توصیه کنند.

  1. پولیپ

پولیپ ها زائده هایی هستند که به رحم یا دهانه رحم چسبیده اند. آنها اغلب غیر سرطانی هستند. در برخی موارد، پولیپ می تواند باعث شود:

  • لکه بینی
  • خونریزی نامنظم
  • خونریزی شدید

خونریزی بعد از رابطه جنسی

بسیاری از افراد مبتلا به پولیپ هیچ علامتی را تجربه نمی کنند، بنابراین معاینات منظم زنان ضروری است. درمان می تواند شامل انتظار هوشیارانه، داروها یا برداشتن جراحی باشد.

  1. سرطان

در برخی موارد، خونریزی واژینال یا لکه بینی پس از یائسگی می تواند نشانه رشد سرطانی در رحم باشد که به آن سرطان آندومتر یا رحم معروف است.

رشد سرطانی ممکن است علائم دیگری نیز ایجاد کند، از جمله:آیا لکه های قهوه ای بعد از یائسگی طبیعی است

  • درد لگن
  • درد در حین فعالیت جنسی
  • درد همراه با ادرار

پزشکان معمولا این نوع سرطان را با جراحی درمان می کنند. ممکن است فرد به شیمی درمانی یا پرتودرمانی نیز نیاز داشته باشد. هنگامی که زود تشخیص داده شود، درمان اغلب موفقیت آمیز است، بنابراین برای افراد ضروری است که در مورد هر نوع بیماری با پزشک صحبت کنند

تشخیص لکه های قهوه ای بعد از یائسگی

اسکن اولتراسوند ممکن است برای تشخیص علت ترشحات قهوه ای پس از یائسگی استفاده شود.

برای تعیین علت لکه های قهوه ای یا ترشحات نامنظم پس از یائسگی، پزشک در مورد سابقه پزشکی فرد و داروهایی که مصرف می کند سؤال می کند.

آنها همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی از لگن انجام دهند یا یک سواب برای آزمایش عفونت بگیرند.

سایر آزمایشاتی که پزشک ممکن است توصیه کند عبارتند از:آیا لکه های قهوه ای بعد از یائسگی طبیعی است

  • سونوگرافی لگن
  • نمونه برداری از سلول های دهانه رحم
  • بیوپسی آندومتر
  • هیستروسکوپی
  • اتساع و کورتاژ (D&C)

مدیریت لکه های قهوه ای بعد از یائسگی

نحوه مدیریت ترشحات قهوه ای یا خونریزی غیرمعمول پس از یائسگی، بسته به علت آن متفاوت است.

ممکن است پوشیدن نوار بهداشتی یا آستر نازک کمک کند. اجتناب از لباس های مصنوعی به نفع مواد قابل تنفس بیشتر، مانند پنبه، ممکن است فرد را

راحت نگه دارد و به جلوگیری از عفونت کمک کند. لباس های گشاد نیز ممکن است به جلوگیری از تحریک کمک کنند.

با نازک شدن بافت ها در دوران یائسگی، واژن ممکن است حساس تر شود. صابون‌ها، شوینده‌های لباس‌شویی و لوسیون‌های حاوی معطر یا مواد شیمیایی

دیگر می‌توانند ناحیه مورد نظر را تحریک کنند و فرد ممکن است نیاز به اجتناب از این محصولات داشته باشد.

در حالی که رعایت بهداشت مهم است، افراد باید از دوش کردن خودداری کنند، زیرا ممکن است بر محیط حساس واژن تأثیر منفی بگذارد.

درمان گیاهی لکه بینی بعد از یائسگی

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

هر کسی که بعد از یائسگی لکه‌های قرمز، صورتی یا قهوه‌ای یا خونریزی نامنظم را تجربه می‌کند باید با پزشک مشورت کند. درک علت می تواند به تعیین

مراحل بعدی و درمان مناسب کمک کند.آیا لکه های قهوه ای بعد از یائسگی طبیعی است

خلاصه

لکه‌های قهوه‌ای یا ترشحات پس از یائسگی ممکن است نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد. علل مختلفی وجود دارد، از جمله عفونت، عوارض جانبی داروها و

پولیپ. فرد باید برای ارزیابی و درمان احتمالی با پزشک تماس بگیرد.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.