اولین پریود بعد از گذاشتن ای یو دی {(IUD)}

اولین پریود بعد از گذاشتن ای یو دی : آی یو دی ها به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری به طور فزاینده ای محبوب می شوند زیرا بیش از 99 درصد مؤثر هستند. راز میزان اثربخشی بالاتر آنها این است که احتمال اشتباهی مانند فراموش کردن مصرف قرص های ضد بارداری یا گذاشتن نادرست کاندوم وجود ندارد. آنها همچنین محافظت طولانی مدت در برابر بارداری را ارائه می دهند که اگر تصمیم به تشکیل خانواده داشته باشید می تواند معکوس شود. اگرچه این دستگاه ها عوارض جانبی بسیار کمی دارند، اما می توانند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارند.اولین پریود بعد از گذاشتن ای یو دی

بیایید بررسی کنیم که IUD چیست و چگونه بر پریود شما تأثیر می گذارد.

اولین پریود بعد از گذاشتن ای یو دی

آی یو دی چیست؟

 

آی یو دی یا دستگاه داخل رحمی یک شکل فیزیکی از پیشگیری از بارداری است که در داخل رحم قرار می گیرد. آی یو دی یکی از موثرترین روش های پیشگیری از بارداری در نظر گرفته می شود.

دستگاه های داخل رحمی آی یو دی نوعی کنترل بارداری هستند که از طریق دهانه رحم وارد رحم شما می شوند. رشته های کوچکی در انتهای آن وجود دارد که از طریق دهانه رحم به داخل واژن شما بیرون زده و به شما اطلاع می دهد که آی یو دی هنوز سر جای خود است.

آی یو دی چگونه کار می کند؟

IUD یک دستگاه کوچک و پلاستیکی T شکل است که پزشک آن را از طریق واژن و داخل رحم شما وارد می کند. تزریق سریع و عمدتاً بدون درد است، اگرچه برخی از افراد برای مدت کوتاهی پس از آن گرفتگی خفیف دارند. آی یو دی بسیار موثر است و در 99 درصد مواقع از بارداری جلوگیری می کند.

آنها نوعی از داروهای ضد بارداری برگشت پذیر هستند که می توانند بین سه تا 12 سال دوام بیاورند. با این حال، دستگاه پیشگیری از بارداری را می توان در هر نقطه برای بازگرداندن باروری برداشت.

دو نوع اصلی آی یو دی موجود است: هورمونی و غیر هورمونی. هر دوی این دسته از دستگاه ها برای متوقف کردن بارداری با آزاد کردن مواد در دستگاه تناسلی زنان کار می کنند. آی یو دی های غیر هورمونی مقدار کمی مس آزاد می کنند، در حالی که آی یو دی های هورمونی پروژسترون را آزاد می کنند.

آی یو دی می تواند به طرق مختلف بر چرخه قاعدگی زنان تأثیر بگذارد، علاوه بر این که باعث ایجاد درجاتی از خونریزی بلافاصله پس از قرار دادن آنها می شود. بسیاری از زنانی که آی یو دی های هورمونی مصرف می کنند ممکن است متوجه شوند که دوره قاعدگی آنها سبک تر یا نامنظم می شود و این می تواند بسیار نگران کننده باشد. با این حال، در واقع یک عارضه جانبی طبیعی آی یو دی های هورمونی است.

برخی از افراد حتی ممکن است روش‌های پیشگیرانه طولانی‌مدت‌تری مانند دستگاه داخل رحمی یا آی یو دی را در نظر داشته باشند که یک نوع برگشت ‌پذیر، طولانی‌مدت و بسیار مؤثر از پیشگیری از بارداری است که می‌تواند سال‌ها از بارداری محافظت کند.

اما وقتی نوبت به کنترل بارداری می‌رسد، می‌توان احساس کرد که انتخاب‌های بی‌پایانی وجود دارد. در خود دسته IUD، گزینه های زیادی وجود دارد.

آی یو دی های مسی پاراگارد به محض اینکه در محل قرار می گیرند، از بارداری جلوگیری می کنند.

اما آی یو دی های هورمونی تنها زمانی موثر هستند که در 7 روز اول پریود شما وارد شوند. در غیر این صورت، محافظت در برابر بارداری ناخواسته 7 روز کامل پس از تزریق آغاز می شود. اگر بیش از 7 روز پس از شروع قاعدگی وارد شده است، از یک روش پشتیبان استفاده کنید.

در اینجا نگاهی دقیق تر به نحوه تأثیر آی یو دی بر پریود شما آورده شده است.

اولین پریود بعد از گذاشتن ای یو دی

اولین پریود بعد از گذاشتن ای یو دی

 

آی یو دی چه تاثیری بر پریود شما دارد؟

آی یو دی های هورمونی نوع مصنوعی هورمون پروژسترون به نام لوونورژسترل را در رحم زن آزاد می کنند. این چیزی است که از وقوع بارداری اولین جلوگیری می کند. این کار را از چند طریق انجام می دهد. اول، مخاط دهانه رحم را غلیظ می کند، که باعث می

شود اسپرم ها در آن شنا نکنند و به سمت تخمک بروند. همچنین آندومتر را نازک می کند، که پوشش داخلی رحم است که به طور معمول ضخیم می شود تا برای دریافت تخمک بارور شده آماده شود.

در نهایت، می تواند تخمدان ها را از آزاد کردن تخمک ها باز دارد. با این حال، ابزار اصلی آن برای جلوگیری از بارداری از طریق تأثیرات آن بر مخاط دهانه رحم و آندومتر رخ می دهد، زیرا توانایی آن در متوقف کردن تخمدان ها از آزاد کردن تخمک سازگار نیست.

برای اینکه بفهمید آی یو دی چگونه پریود شما را تحت تاثیر قرار می دهد، در وهله اول مروری بر عوامل ایجاد قاعدگی مفید است. قاعدگی شما هر ماه زمانی اتفاق می افتد که آندومتر از رحم شما خارج می شود و بدن شما از واژن خارج می شود. بنابراین،

منطقی است که اثر نازک‌کننده لوونورژسترول بر روی آندومتر به این معنی است که مقدار کمتری از آندومتر برای بدن شما دفع می‌شود و در نتیجه، قاعدگی‌تان سبک‌تر، کوتاه‌تر و شاید به‌کلی غایب خواهد بود.

آی یو دی های هورمونی

در ایالات متحده، چهار نوع IUD هورمونی موجود است. در حالی که همه آنها از هورمون یکسانی یعنی لوونورژسترل استفاده می کنند، اما برای مدت زمان متفاوتی عمل می کنند. به عنوان مثال، Mirena و Liletta تا هشت سال کار می کنند، در حالی که

Kyleena تا پنج سال و Skyla تا سه سال کار می کنند. آی یو دی در سمت بلندتر ترازو حاوی بیشترین مقدار لوونورژسترل است و بنابراین احتمال اینکه پریودهای سبک‌تر یا بدون قاعدگی ایجاد شود، بیشتر است.

زنان می توانند انتظار داشته باشند که پس از تطبیق بدن خود با IUD هورمونی، قاعدگی های کمتر و خونریزی خفیف تری را تجربه کنند. تقریباً از هر پنج زن، یک زن پس از تنظیم بدن، اصلاً پریود نمی شود.اولین پریود بعد از گذاشتن ای یو دی

آی یو دی های غیر هورمونی

با آی یو دی مسی، مکانیسم تا حدودی متفاوت است. آی یو دی های مسی به جای اینکه مانع از وقوع آن شوند، از راه رفتن اسپرم به تخمک و بارور کردن آن جلوگیری می کنند. اگر به هر حال لقاح اتفاق بیفتد، که بسیار بعید است، آی یو دی مسی مانع از

کاشت تخمک در آندومتر می شود. بنابراین، زنانی که آی یو دی مسی دارند ممکن است حداقل در ابتدا دوره‌های طولانی‌تر و خونریزی شدیدتری نسبت به قبل داشته باشند.

این خونریزی شدید باید حدود سه ماه پس از قرار دادن آی یو دی مسی کاهش یابد. زنانی که آی یو دی مسی دارند می توانند انتظار داشته باشند که دوره های منظمی داشته باشند زیرا این دستگاه ها تخمک گذاری را قطع نمی کنند.

دستگاه داخل رحمی (IUD) یک ماده ضد بارداری فیزیکی است که در داخل رحم قرار دارد. IUDs یک کنترل طولانی مدت در کنترل مدت تولد بسیار مؤثر است.

دو نوع IUD وجود دارد ، یعنی هورمونی و غیرهورمونی. هر دو نوع با آزاد کردن مواد داخل دستگاه تناسلی زنان از بارداری جلوگیری می کنند. IUD های هورمونی هورمون های مصنوعی را آزاد می کنند ، در حالی که IUD های غیر هورمونی مقدار کمی از مس را

آزاد می کنند .

IUD ها می توانند دوره شخص را از چند طریق تحت تأثیر قرار دهند. هر دو نوع IUD می توانند بلافاصله پس از قرار دادن باعث خونریزی شدید یا نامنظم شوند.

هرگونه تغییر و علائم قاعدگی اضافی که زنان تجربه می کنند ، عمدتا به نوع IUD بستگی دارد. کسانی که IUD هورمونی دارند ممکن است دوره سبک تر یا نامنظم را تجربه کنند . کسانی که دارای IUD مس هستند ممکن است خونریزی سنگین تر از حد معمول

را تجربه کنند.

در این مقاله ، چگونگی تأثیر دو نوع IUD بر دوره شخص تأثیر می پذیرد. ما همچنین اطلاعات مهمی را برای کسانی که در حال تغییر روشهای کنترل تولد هستند ارائه می دهیم.

هر دو نوع آی یو دی برگشت پذیر هستند و اگر می خواهید باردار شوید انتخاب خوبی هستند. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند IUD شما را به سرعت خارج کند.

برای برداشتن IUD شما ، ارائه دهنده شما نخ های متصل به پایین IUD را می کشد. بازوهای دستگاه به سمت بالا جمع می شوند و از دهانه رحم از طریق واژن شما خارج می شود.

ممکن است برای چند دقیقه در حین برداشتن یا لکه بینی برای چند روز پس از آن گرفتگی عضلات داشته باشید. اگر درد شدید است، خونریزی شدید یا تب دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

هنگامی که پزشک IUD شما را بردارد، بدن و باروری شما به سرعت به حالت قبل باز می گردد. از آنجایی که IUD معمولا تخمک گذاری را متوقف نمی کند، به طور بالقوه می توانید بلافاصله باردار شوید. اگر در مورد بارداری نگران هستید، استفاده از یک فرم

پشتیبان کنترل بارداری ضروری است.

دوره پریود شما بعد از برداشتن IUD

پس از برداشتن IUD هورمونی، قاعدگی شما ممکن است چند ماه طول بکشد تا به حالت عادی برگردد. این به این دلیل است که هورمون‌ها پوشش داخلی رحم را نازک‌تر می‌کنند، بنابراین زمان می‌برد تا تشکیل شود.

این احتمال وجود دارد که در ماه اول پس از برداشتن IUD هورمونی، پریود شوید. اما این غیرعادی نیست که حداقل سه ماه قبل از پریود بگذرد. و اغلب، چند ماه بیشتر طول می کشد تا عادت ماهانه منظم شود.

IUD مسی بر پوشش رحم شما تأثیر نمی گذارد و معمولاً پریودهای شما را روشن یا متوقف نمی کند. اگر قاعدگی‌های شما با IUD مسی سنگین‌تر بود ، باید پس از آن به حالت عادی برگردد. مانند IUD هورمونی، ممکن است چند ماه طول بکشد تا در دوره های منظم قرار گیرد.

اگر بیش از شش ماه پس از برداشتن IUD پریود نشده است، باید با پزشک خود تماس بگیرید. آنها می توانند مشکلات هورمونی یا دلایل زمینه ای را بدون پریود بررسی کنند. به خاطر داشته باشید که می توانید تخمک گذاری کنید اما پریود نمی شوید، بنابراین

آنها همچنین بررسی می کنند که آیا باردار هستید یا خیر.

بعد از گذاشتن ای یو دی باید استراحت کرد

 

اول، مهم است که به خاطر داشته باشید که قرار دادن آی یو دی می تواند منجر به خونریزی موقت و درد بلافاصله پس از آن شود. زنان در صورت خونریزی بیش از حد و نیاز به تعویض پد بیشتر از یک ساعت، دردی که می توانند با داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن کنترل کنند یا سایر علائم عوارضی مانند تب، باید با پزشک خود تماس بگیرند.

دوم، وقتی صحبت از سیکل های قاعدگی به میان می آید، زنانی که IUD دارند در صورت عدم قاعدگی به مدت شش هفته یا بیشتر، علائم بارداری، ترشحات بدبو یا غیرعادی از واژن، احساس درد در حین رابطه جنسی، باید با پزشک خود تماس بگیرند.

تب یا لرزاگرچه بسیار نادر است، اما ممکن است خانمی که آی یو دی دارد باردار شود. اگر علائم بارداری را تجربه کردید، می توانید برای آرامش یک تست بارداری خانگی انجام دهید.

های هورمونی می توانند علائم پریود مانند پریودهای طولانی مدت یا سنگین را کاهش دهند.

پریود زمانی اتفاق می افتد که آندومتر از بین می رود و از طریق واژن از بدن خارج می شود. از آنجایی که لوونورژسترل اندومتر را نازک می کند، مقدار کمتری از این ماده برای ریختن وجود دارد، بنابراین دوره های پریود ممکن است سبک تر و کوتاه تر باشند.

آی یو دی هایی که طولانی ترین مدت کار می کنند حاوی بیشترین مقدار لوونورژسترل هستند. هر چه سطح این هورمون در داخل آی یو دی بیشتر باشد، احتمال اینکه کاربر پریودهای سبک تری داشته باشد یا پریود نشود، بیشتر می شود.

هر دو آی یو دی هورمونی و مسی می توانند عوارض جانبی ناخوشایندی را در زمانی که پزشک آی یو دی قرار می دهد و بعد از آن ایجاد کنند.

افراد ممکن است بلافاصله پس از دریافت IUD درد، خونریزی یا سرگیجه موقتی را تجربه کنند. اگر این علائم بیش از 30 دقیقه طول بکشد، افراد باید با پزشک خود تماس بگیرند.

برخی از زنان ممکن است متوجه شوند که بدن آنها IUD را دفع یا رد می کند. در برخی موارد، بخشی از IUD ممکن است از رحم خارج شود یا دیواره رحم را سوراخ کند. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک باید آن را در اسرع وقت حذف کند.

اگرچه نادر است، اما افراد می توانند با IUD باردار شوند. این می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی، مانند حاملگی خارج رحمی و عفونت شود.

به طور کلی، افرادی که IUD دارند در صورت تجربه باید به پزشک مراجعه کنند:

  • پریودهای نامنظم یا غیرعادی سنگین پس از 6 ماه اول
  • از دست دادن پریود به مدت 6 هفته یا بیشتر
  • علائم بارداری
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • ترشحات واژن با بوی نامعمول یا بدبو
  • درد شکم
  • تب
  • لرز
  • تغییر کنترل بارداری

زنانی که بسته های قرص های ضد بارداری را نگه می دارند تا سریعتر پریود شوند

یک فرد می تواند در مورد گزینه های مختلف کنترل بارداری با پزشک خود صحبت کند.

افرادی که مایل به تغییر کنترل بارداری خود هستند می توانند گزینه های خود را با پزشک در میان بگذارند. پزشک خطر ابتلا به عوارض جانبی نامطلوب را در فرد ارزیابی می کند. برخی از عواملی که پزشک ممکن است در نظر بگیرد عبارتند از:

  • سابقه پزشکی آنها
  • وضعیت سلامت فعلی آنها
  • هر دارویی که شخص مصرف می کند

خطر بارداری ناخواسته زمانی افزایش می‌یابد که فرد روش‌های کنترل بارداری را تغییر دهد. پزشکان سعی می‌کنند با همپوشانی ضدبارداری جدید با روش‌های قبلی پیشگیری از بارداری، از شکاف‌های محافظتی جلوگیری کنند.

 

مردم باید استفاده از کاندوم یا نوع دیگری از پیشگیری از بارداری پشتیبان را تا زمانی که کنترل بارداری جدید اعمال شود، در نظر بگیرند.

اولین پریود بعد از گذاشتن ای یو دی

رابطه بعد از گذاشتن ای یو دی

 

طبیعی است که در مورد قرار دادن آی یو دی کمی عصبی باشید، اما این عمل زیاد طول نخواهد کشید.

قرار ملاقات شما احتمالاً 30 دقیقه طول خواهد کشید. و وقتی تمام شد، در شرف داشتن 3 تا 10 سال رابطه جنسی بدون نوزاد هستید (البته تا زمانی که بخواهید تغییر کند)

آنها همچنین ممکن است داروهای مسکن خوراکی مانند موترین را برای کمک به درد و گرفتگی به شما پیشنهاد دهند، مگر اینکه قبل از ورود مقداری مصرف کرده باشید.

مگر اینکه عادت ماهانه باشید، آزمایش بارداری بدهید.

«قرار دادن دستگاه در اوایل بارداری می‌تواند باعث سقط جنین شود.

»» بیشتر بخوانید : کرایو زگیل تناسلی

با این حال، اگر از روش دیگری از پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده می‌کنید یا در ابتدای دوره پریود خود را انجام می‌دهید، ممکن است این کار ضروری نباشد.

رحم شما ممکن است جلودار باشد (به این معنی که به سمت مثانه متمایل می شود)، خط وسط یا به عقب برگشته (به این معنی که از مثانه کج می شود).

این معاینه همچنین اندازه، قوام و تحرک رحم شما را تعیین می‌کند و هر گونه درد (که می‌تواند نشانه عفونت باشد) را بررسی می‌کند.

شما می توانید به محض اینکه بخواهید پس از گرفتن IUD رابطه جنسی داشته باشید، مگر اینکه آن را ظرف 48 ساعت پس از زایمان قرار داده باشید.

ممکن است بیمار در همان روز تزریق، رابطه جنسی نفوذی داشته باشد، اما من معمولاً از بیمار می‌خواهم که در صورت لکه بینی و گرفتگی و برای محافظت از بارداری، 24 ساعت به خود فرصت دهد.» “همه فعالیت های دیگر به اولویت بیمار بستگی دارد.”

با این حال، ممکن است بخواهید از یک فرم پشتیبان پیشگیری از بارداری – مانند کاندوم – استفاده کنید، اگر بخواهید بلافاصله پس از قرار دادن آلت تناسلی در واژن رابطه جنسی داشته باشید.

فرد ممکن است در حین تطبیق با IUD، پریودهای سنگین تر از حد معمول را تجربه کند.

با توجه به متغیرهای زیادی که باید در نظر گرفته شوند، تقریباً غیرممکن است که پیش بینی کنیم که یک فرد چگونه به یک IUD خاص پاسخ می دهد.

ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد تا بدن با یک IUD جدید سازگار شود. در طول این مرحله سازگاری، یک فرد ممکن است تجربه کند:اولین پریود بعد از گذاشتن ای یو دی

  • لکه بینی
  • دوره های نامنظم
  • سنگین تر از دوره های معمول
  • تنظیم با IUD هورمونی

پس از تطبیق با IUD هورمونی، افراد می توانند انتظار خونریزی خفیف تر و پریودهای کمتری داشته باشند. از هر 5 زن حدود 1 نفر ممکن است بعد از دوره سازگاری اصلاً پریود نشوند.

نحوه گذاشتن آی یو دی

 

نوشته های مرتبط

برخلاف آی یو دی هورمونی، آی یو دی مسی مانع از تخمک گذاری نمی شود. آی یو دی های مسی با جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک و لقاح آن عمل می کنند.

معاینه لگن به صورت یک معاینه دو دستی انجام می شود، به این معنی که آنها دو انگشت خود را وارد واژن می کنند و دست دیگر خود را روی شکم شما فشار می دهند تا اندام های داخلی لگن شما را احساس کنند.

سپس اسپکولوم می آید

اگر قبلاً چنین چیزی را ندیده اید، یک اسپکولوم کمی شبیه منقار اردک فلزی است. این ابزار در واژن شما قرار می گیرد تا به باز شدن کانال کمک کند و به پزشک اجازه دهد دهانه رحم شما را ببیند.

واژن با یک محلول ضد عفونی کننده تمیز می‌شود.” این باعث کاهش خطر عفونت می شود.

برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است پس از اتمام تمیز کردن، از بی حسی موضعی مانند لیدوکائین استفاده کنند تا به حداقل رساندن ناراحتی شما کمک کند.

سپس، با استفاده از ابزاری با دسته بلند و باریک به نام تناکولوم، دهانه رحم شما را برای این عمل تثبیت می کنند.

اندازه گیری در مرحله بعدی است

اگرچه تنها یک اندازه وجود دارد، اما پزشک شما هنوز باید طول کانال دهانه رحم و رحم شما را اندازه گیری کند.

آنها این کار را انجام می دهند تا مطمئن شوند که رحم شما حداقل 6 تا 9 سانتی متر عمق دارد و مطمئن شوند که IUD را خیلی عمیق یا با زاویه اشتباه وارد نمی کنند. اگر IUD شما به اشتباه وارد شود، ممکن است به همان اندازه موثر عمل نکند یا بدتر از آن، می تواند رحم را سوراخ کند.

این اندازه گیری ها با ابزاری به نام صدا انجام می شود که نوک آن گرد است تا آسیبی به شما وارد نشود.

پزشک IUD را از بسته بندی استریل آن خارج می کند، بازوهای آن را به عقب خم می کند و از یک لوله یا نوار لغزنده استفاده می کند تا آن را از طریق کانال واژن و دهانه رحم تا عمقی که صدا نشان می دهد وارد رحم کند.

IUD های هورمونی معمولاً از قبل در لوله / لغزنده قرار می گیرند. پاراگارد نیاز به خم کردن بازوهای خود IUD دارد تا بتوان آن را در لوله/لغزنده قرار داد.

لوله یا نوار لغزنده دارای پیستونی برای جابجایی IUD در جای خود است. هنگامی که IUD از لوله خارج شد، بازوها به شکل “T” باز می شوند.

هنگامی که IUD در جای خود قرار گرفت، رشته هایی خواهد داشت که از طریق دهانه رحم به کانال واژن آویزان می شوند. پزشک شما آن رشته ها را طوری کوتاه می کند که فقط حدود یک تا دو اینچ در کانال واژن آویزان شود.

این رشته‌ها به پزشک شما اجازه می‌دهد بررسی کند که آیا IUD هنوز سر جای خود است یا خیر – اگر انگشت خود را وارد کانال واژن کنید، ممکن است بتوانید آنها را حس کنید، اما بسیاری از افراد این کار را نمی‌کنند.

ممکن است سونوگرافی انجام دهند

اگر پزشک شما در مورد قرار دادن آی یو دی شما نگران است یا مشکوک است که IUD بیش از حد در آن قرار داده شده است، ممکن است یک سونوگرافی ترانس واژینال یا شکم برای بررسی موقعیت آن انجام دهد.

با این حال، اکثر مردم به یکی نیاز نخواهند داشت.

شما با یک دوره بهبودی کوتاه در مطب پایان خواهید داد

پس از قرار دادن IUD، پزشک کارتی به شما می دهد که در آن اطلاعاتی درباره نوع IUD، تاریخ قرار دادن و زمان تعویض آن وجود دارد.

لکه بینی نیز پس از جاگذاری طبیعی است زیرا تناکولوم برداشته می شود. اقدامات احتیاطی خونریزی باید توسط پزشک شما ارائه شود.

برخی از افراد ممکن است پس از عمل کمی سرگیجه یا سرگیجه داشته باشند.

پزشک احتمالاً به شما خواهد گفت که تا زمانی که نیاز دارید در اتاق استراحت کنید، اما می توانید در صورت تمایل به خانه بروید.اولین پریود بعد از گذاشتن ای یو دی

برخی از افراد نیز در حین جاگذاری احساس گزگز می‌کنند، اگرچه این حالت معمولاً به سرعت تمام می‌شود.

برخی دیگر در طول این فرآیند درد متوسط تا شدید را تجربه می‌کنند، از جمله گرفتگی شدید و فشار بر روی شکم. همچنین ممکن است عرق کنید، حالت تهوع یا استفراغ داشته باشید یا در برخی موارد غش کنید.

این عوارض معمولاً طی چند ساعت آینده یا در روز بعد از بین می روند.

بته به واکنش شما، پزشک شما ممکن است بتواند چیزی را برای ارائه تسکین تجویز کند یا در غیر این صورت در مورد مراحل بعدی به شما توصیه کند.

 

مراقبتهای بعد از گذاشتن آی یو دی

 

آیا کاری هست که بتوانید برای اضطراب یا تسکین درد انجام دهید؟اولین پریود بعد از گذاشتن ای یو دی

اغلب توصیه می‌شود که بیماران قبل از قرار دادن داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی یا NSAID مصرف کنند.

فکر کنید: حداکثر 800 میلی گرم (میلی گرم) آسپرین، ناپروکسن (Aleve) یا ایبوپروفن (Advil، Motrin).

با این حال، برای بسیاری از افراد، یک مسکن بدون نسخه برای جلوگیری یا کاهش ناراحتی شدید کافی نیست، مهم نیست که دوز آن چقدر است.

اغلب، آنها می توانند داروهایی را تجویز کنند که می توانید از قبل و بعد از عمل مصرف کنید تا به حداقل رساندن ناراحتی و کمک به بهبودی شما کمک کند.

این ممکن است شامل دارو برای کمک به:اولین پریود بعد از گذاشتن ای یو دی

  • نرم شدن دهانه رحم، مانند میزوپروستول (سیتوتک)
  • کاهش اضطراب، مانند لورازپام (آتیوان) یا دیازپام (والیوم)
  • کاهش درد، مانند دیکلوفناک (فلکتور)، هیدروکودون (زوهیرو ER)، یا ترکیبی استامینوفن و کدئین فسفات (تیلنول-3)

آنها همچنین می توانند در طول قرار ملاقات شما از موارد زیر برای کمک به کاهش درد و ناراحتی استفاده کنند:

بی حسی موضعی، تزریق و/یا به صورت موضعی برای بی حس کردن دهانه رحم (بلوک پاراسرویکس)

اکسید نیتروژن، همچنین به عنوان گاز خنده شناخته می شود، از طریق ماسک تنفسی استنشاق می شود تا آرام بخش آگاهانه ایجاد کند.

بیهوشی عمومی، تزریق یا استنشاق از طریق ماسک تنفسی، برای ایجاد آرامش کامل

احساس گرفتگی و کمردرد برای چند ساعت یا حتی چند روز پس از عمل غیر معمول نیست، بنابراین ممکن است بخواهید پس از رسیدن به خانه آن را راحت کنید. پدهای گرمایشی نیز می توانند کمک کنند.اولین پریود بعد از گذاشتن ای یو دی

 

برداشتن آی یو دی و بارداری

 

یکی از مزایای آی یو دی این است که وقتی برای بچه دار شدن آماده هستید، معمولاً نیازی نیست منتظر شروع مجدد تخمک گذاری باشید. این با سایر انواع کنترل بارداری هورمونی، مانند قرص یا واکسن ضد بارداری متفاوت است. با این موارد، حداقل سه ماه

طول می کشد تا هورمون های شما تنظیم مجدد شوند و تخمک گذاری مجدد شروع شود.

باروری معمولاً بلافاصله پس از برداشتن هر نوع IUD باز می گردد. اما توانایی شما برای باردار شدن به عوامل زیادی از جمله سن، سلامتی و زمان تخمک گذاری بستگی دارد.

اگر سال‌ها است که IUD مصرف کرده‌اید، ممکن است به دلیل بالا بودن سن، باردار شدن برایتان سخت‌تر باشد. در 20 سالگی و اوایل 30 سالگی، هر ماه 25 درصد شانس باردار شدن دارید. با رسیدن به 40 سالگی، شانس باردار شدن در هر دوره به 10 درصد

کاهش می یابد.

و اگر از زمان شروع IUD دچار مشکلات سلامتی مانند دیابت یا افزایش وزن قابل توجهی شده اید، ممکن است بر باروری نیز تأثیر بگذارد. اینها ممکن است باعث چرخه های نامنظم شوند و زمان آمیزش با تخمک گذاری را سخت تر کنند.

به احتمال زیاد بعد از برداشتن IUD در حال تخمک گذاری هستید. اگر پریودهای نامنظم دارید یا پریود نمی‌شوید، روش‌های تنظیم خانواده طبیعی ممکن است به شما بگوید چه زمانی در حال تخمک‌گذاری هستید . این شامل:

بررسی دمای پایه بدن شما اگر اول صبح قبل از بلند شدن از رختخواب دمای بدن خود را ردیابی کنید، هر ماه متوجه تغییر جزئی خواهید شد. درست قبل از تخمک گذاری حدود نیم درجه افت می کند و درست بعد از تخمک گذاری حدود یک درجه افزایش می یابد.

بررسی مخاط دهانه رحم با نزدیک شدن به تخمک گذاری، مخاط دهانه رحم مانند سفیده تخم مرغ فراوان تر، نازک تر و لغزنده تر می شود.

استفاده از کیت پیش بینی تخمک گذاری این تست‌ها مانند تست‌های بارداری خانگی عمل می‌کنند. اما آنها ادرار را از نظر هورمون لوتئینیزه کننده (LH)، هورمونی که باعث تخمک گذاری می شود، بررسی می کنند.

چه امیدوار به بچه دار شدن یا نه، عاقلانه است که هنگام برداشتن IUD با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد آنچه که پس از برداشتن IUD انتظار دارید، از جمله اینکه چه زمانی دوره های شما تنظیم می شود و اگر این کار را نکردند، به شما اطلاعات بیشتری بدهند.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما همچنین می تواند به شما کمک کند تا برای یک بارداری سالم آماده شوید، اگر این یک هدف باشد. و اگر می‌خواهید از بارداری اجتناب کنید، می‌توانند در مورد سایر روش‌های ایمن کنترل بارداری به شما توصیه کنند.

علت پایین آمدن آی یو دی

 

 

دستگاه های داخل رحمی (IUD) یکی از موثرترین و بادوام ترین روش های کنترل بارداری هستند . اگرچه می‌توانید IUD را بردارید، اما ممکن است تعجب کنید که آیا IUD ممکن است بیفتد یا خیر. 1 اگر دستگاه در جای خود قرار ندارد یا گم شده است، باید به یک

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

آی یو دی ها چگونه کار می کنند؟

آی یو دی از رسیدن اسپرم به تخمک و لقاح آن جلوگیری می کند. آی یو دی های آزاد کننده پروژسترون به طور خاص با ضخیم شدن مخاط دهانه رحم و نازک شدن پوشش رحم عمل می کنند. با این حال، دستگاه ها مانع از ترشح تخمک در ماهانه توسط تخمدان ها نمی شوند.

آی یو دی نیز در پیشگیری از بارداری بسیار موثر است. کمتر از یک درصد از افرادی که از آنها استفاده می کنند باردار می شوند.

این نوع پیشگیری از بارداری تحت تأثیر داروهای ضد بارداری برگشت پذیر طولانی اثر (LARC) قرار می گیرد. برخلاف مواردی که در مورد داروهای ضد بارداری خوراکی وجود دارد، لازم نیست به یاد داشته باشید که روزانه یک قرص مصرف کنید یا نسخه ماهانه خود را

از داروخانه دریافت کنید. آی یو دی برای سه تا 10 سال موثر است و می توان آن را در هر زمان برداشت .

IUD خطرات غیر معمولی دارد از جمله:اولین پریود بعد از گذاشتن ای یو دی

شانس کم بارداری

اگر حاملگی با IUD اتفاق بیفتد، خطر حاملگی خارج از رحم بالا است

IUD نفوذ دیواره رحم، که نیاز به برداشتن جراحی دارد

خطر نادر دیگری که باید به آن توجه کرد، اخراج IUD است که طبق گزارش ها برای 6 درصد از جمعیت عمومی اتفاق می افتد. 4 هنگامی که دفع اتفاق می افتد، IUD ممکن است از جای خود خارج شود و از بدن خارج شود – به این معنی که IUD ممکن است

بیفتد. بدون IUD، دیگر نمی توان از بارداری جلوگیری کرد.

آیا می دانم که آیا IUD من افتاد؟

اگر IUD شما افتاد ممکن است متوجه نشوید، اما ممکن است علائم بالقوه دفع IUD مانند:

  • درد شکم
  • درد لگن
  • خونریزی واژن

خروج IUD نیز به احتمال زیاد در چند ماه اول پس از کاشت انجام می شود. همچنین ممکن است در طول قاعدگی شما رخ دهد. 4 این بدان معناست که هنگام تعویض محصولات بهداشتی قاعدگی مانند تامپون ، پد، یا فنجان قاعدگی، می توانید IUD خود را پیدا کنید.

اگر بیفتد چه باید کرد

برای بررسی IUD به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید اگر: اولین پریود بعد از گذاشتن ای یو دی

داشتن درد شکمی ، خونریزی غیرطبیعی (که همچنین می تواند در چند ماه اول پس از گذاشتن IUD رخ دهد)، یا علائم دیگری که نمی توان مستقیماً به چیز دیگری نسبت داد.

می تواند آی یو دی را احساس کند یا احساس کند که شل شده است

آی یو دی داشته باشید و رشته های خود را پیدا نکنید

همچنین، اگر IUD فقط به طور جزئی خارج شود، ممکن است در دهانه رحم یا کانال واژن قرار بگیرد که می تواند باعث درد، ناراحتی یا خونریزی شدید شود . 4 به جای اینکه خودتان سعی کنید دستگاه را به جای خود برگردانید، فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید.

عوامل شناسایی شده برای افزایش خطر افتادن IUD عبارتند از:

  1. سن کمتر بودن
  2. داشتن چهار فرزند یا بیشتر
  3. قرار دادن IUD پس از زایمان طبیعی یا سقط جنین
  4. خونریزی شدید قاعدگی
  5. چاقی مرضی، چاقی و اضافه وزن

چگونه نخ ای یو دی را چک کنیم

پس از قرار دادن IUD، در عرض دو تا چهار هفته به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید تا مطمئن شوید که هنوز در جای خود است. 3 یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دو رشته را که از پایین IUD آویزان شده اند، از طریق دهانه رحم و داخل

واژن شما احساس می کند. اگر رشته ها در جای خود قرار داشته باشند، دستگاه نیز در جای خود قرار دارد.

همچنین می‌توانید با احساس وجود این رشته‌های نازک هر ماه، پس از پریود، یا اگر در طول قاعدگی‌تان گرفتگی غیرعادی احساس می‌کنید، خودتان را بررسی کنید. شما باید فقط رشته ها را احساس کنید و نه خود دستگاه را. 3 شریک زندگی شما نیز نباید

بتواند دستگاه را در حین رابطه جنسی حس کند . اگر نمی توانید رشته ها را پیدا کنید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی قرار ملاقات بگذارید.

آکادمی پزشکان خانواده آمریکا دستگاه داخل رحمی (IUD) .

یک بررسی سریع

آی یو دی ها روش های طولانی مدت و بسیار موثری برای کنترل بارداری هستند. به ندرت ممکن است از بین بروند، اما ممکن است متوجه شوید که این اتفاق بیفتد یا خیر. برخی از عوامل خطر برای بیرون راندن IUD عبارتند از خونریزی شدید قاعدگی، جوان بودن

یا قرار دادن IUD بعد از زایمان واژینال. اگر می دانید IUD شما گم شده است یا اگر IUD را چک می کنید و فکر می کنید که از بین رفته است، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.اولین پریود بعد از گذاشتن ای یو دی

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.